Sivu 1/1

Turboista

Lähetetty: 01 Huhti 2010 22:36
Kirjoittaja Jan-Erik
Pieni varoituksen sana turboista on nyt paikallaan.
Omassa MB moottorissa huomasin öljyvuotoa ahtoilmaputkissa. Imupuolen avaaminen kertoi akselilla olevasta pitkittäisvälyksestä. Eikun turbo irti.

Avasin painekotelon ja jäljet kertoivat, että avaamista ei olisi saanut odottaa yhtään pitempään, ilman suuria moottorivaurioita. Siipi oli jo ottanut kiinni painepesään.

Viikolla kävin sitten Turbotekniikan kavereiden puheilla ja heti ensi vilkaisulla kertoivat vian:
Öljyn tuloputken tiivisteeseen on laitettu silikonitiivistettä, ja sitä on tietenkin mennyt myös öljyputkeen ja siitä eteenpäin turbon öljykanaviin. Aiheuttaen voiteluhäiriöitä, syöden laakerit ja tiivisteet.
Tiiviste on massatiiviste, joka ei tarvitse liimaa/silikonia, vaan tiivistyy, kun öljy sen kostuttaa ja turvottaa.
Ei ollut kuulemma 700 tkm liikaa turbolle, jos ei olisi tuota "asennusvirhettä" joskus aikasemmin tehty. Kuulemma erittäin yleinen vika, ja turbontakuu raukeaa välittömästi.

Nyt sitten metsästetään osia tuohon KKK 24 turboon, uusien valmistus jo lopetettu.
Saas nähdä löytyykö kaikki osat, vai joudutaanko rakentamaan siihen "hybridi" turbo :lol:

Aivan turha kustannus tämäkin, mutta ilmeisesti kuuluu tähän harrastukseen :wink:

Re: Turboista

Lähetetty: 01 Huhti 2010 23:50
Kirjoittaja hj60
audin 2.4dsl koneissa myös käytetty kkk 24 turboa 2.2be koneissa kkk 26

Re: Turboista

Lähetetty: 02 Huhti 2010 00:22
Kirjoittaja Jan-Erik
On käytetty joo, ja myös MB henkilömalleissa ja DEUTZ 913 koneessa.
Mutta eivät käy sitten lainkaan, henkilöautoissa tilavuus 2 litran luokkaa ja pesät aivan erillaiset. Moottoreiden kierrosalue aivan toinen.

Deutzin mallikaan eikäy, tarkistin sen. On nuo koneet aikalailla tuttuja sattuneesta syystä :D

Re: Turboista

Lähetetty: 02 Huhti 2010 06:42
Kirjoittaja Puu Tiainen
Yksi varoituksen sana, ennen turboremonttia.
Joskus sopivissa olosuhteissa, kuten tänä talvena monestikin oli. Varsinkin takatuuppareissa saattaa ilmanputsari imaista lumipöllyä ja mennä tukkoon.
Tällöin turbo saattaa imaista öljyt imukanavaan tiivisteiden läpi, joten aina ennen turboremonttia tarkistakaa ilmanputsari.
Pahoin tukkeutunut tai kastunut putsari saattaa tehdä saman ilmiön.

Re: Turboista

Lähetetty: 02 Huhti 2010 15:15
Kirjoittaja Jan-Erik
Ahtoputkessa on hyvin usein ohut öljykerros, eikä turbossa mitään vikaa ole. Mutta liika on liikaa.

Ei se öljy siellä moottorinpalotilassa hyvää tee, karstottaa ihan turhaan.
Kyllä öljy turbon jälkeisessä ahtoputkessa on merkki tulevasta turbo rempasta.
Turbon hajoaminen, siipien irtoaminen, johtaa kyllä siivoustalkoisiin moottorissa. Ahtoilmanjäähdytin pysäyttää isoimmat kappaleet, mutta pienemäät menevät läpi moottoriin.

Onpa kerran liiallinen turbon öljyvyoto johtanut siihen, että moottori sai niin paljon öljyä ja rupesi käymään sillä, polttoaineen lisäksi. Kierokset karkas taivaaseen ja auto kiihty ihan kiitettävästi. Kiihtyminen loppu kun herra kiertokanki teki itselleen ulostuloreiän lohkoon.

Re: Turboista

Lähetetty: 02 Huhti 2010 17:07
Kirjoittaja Puu Tiainen
Turbon rikkoutuessa vaarana on nimenomaan tuo moottorin ryntääminen öljyllä. Välijäähdytin blokkaa kyllä metallimurut aika tehokkaasti, niistä ei ole vaaraa.
Jos esim. Scaniassa paukahtaa turbo ihan totaalisesti, kannattaa tarkistaa ja puhdistaa paineilmakompressorin imuputki. Sinne saattaa kulkeutua sitä metallimurskaa ja kompura imee sen sisäänsä, kompuran venttiilit saattaa jäädä vuotamaan.