Sivu 1/1

B10M moottoriosat

Lähetetty: 20 Maalis 2010 20:37
Kirjoittaja Zyke64
Onkohan kukaan kysellyt/hankkinut Volvo B10M putki/mäntäsarjaa lähiaikoina, hinta kiinnostais. Tuli kolmospyttyyn jotain häikkää ja koneremppaa pukkaa. Alkas olla 2milliä lasissa. :( . Tietty myös vaihto/puolimoottorit, jos jollain on tietoa, kiinnostaa...

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 20 Maalis 2010 22:46
Kirjoittaja Bussiton
Paimelasta saattaa saada moottori asiaan, ainakin käyttetyyn, apua :wink: Tarkempaa tietoa ei ole noista uusista osista, mutta huhu liikkuu ettei olisi järjettömän hintaisia :shock: Noo sehän on jokaisen lompakosta kiinni että mikä on kallista :roll: Ehkä Onninautosta tai vastaavasta kannattas kysellä ja jos viittit kertoa sit täälläkin että mitä tuli maksamaan, niin voitas ittekkin varauta koska vanhojahan nää meidän vehkeet on :wink: Täällä on ton kytkimen kanssa ihmetelty että toimiako vai ei :shock: Taitaa olla niin että parillisina päivinä toimii ja parittomina ei, vai oliko se niin että kun on puolen kuun ohi niin ei toimita vai oliko se kuitenkin ennen sitä :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 21 Maalis 2010 07:52
Kirjoittaja Zyke64
Pitänee kysellä Paimelasta ja ehkäpä Savon keskuspurkamolta käytetyjä myllyjä. Onnin Autosta ei oo kokemuksia, mutta täällä näytetään antavan sen verran positiivisia komentteja, että täytynee myös sinne olla yhteydessä. :?

Laitetaan tietoa, kunhan projekti edistyy. :shock:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 22 Maalis 2010 10:44
Kirjoittaja blackant
Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 22 Maalis 2010 12:42
Kirjoittaja Zyke64
blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Jep Jep, kyllä se näyttää vahvasti kääntyvän samaan suuntaan. Varattu Paimelasta alustavasti, pitää varmistaa hieman eri tyypin kampiakselin pää, kun vaihtokone on ollu allisonin automaatissa kiinni ja omani tuplalevyllisellä kytkimellä, ainakin speksien mukaan. Se varmistuu sitten, kun putotan myllyn pihalle. :shock:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 22 Maalis 2010 16:14
Kirjoittaja Lahti32
passaa suoraan, kampiakselin pää on sama 100 ja 101 koneissa laatikoista riippumatta. Etukannake on erilainen 101 koneessa mut on niitäki ristiin vaihdelleet

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 23 Maalis 2010 11:55
Kirjoittaja Zyke64
Lahti32 kirjoitti:passaa suoraan, kampiakselin pää on sama 100 ja 101 koneissa laatikoista riippumatta. Etukannake on erilainen 101 koneessa mut on niitäki ristiin vaihdelleet
Kiitos tiedosta. Molemmat on THD101 tyyppejä. Eli raakaa työtä vain!!! :lol: :lol:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:10
Kirjoittaja Zyke64
Tuossa muutama kuva "vika" paikasta, eli kolmospytyn kannen ja pakosarjan saumasta puskee öljyä. Männänrenkaa pettäny tai mäntä puhki...Ja uuden turbon ehdin juuri vaihtamaan.

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:21
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos moottori on muuten vielä kondiksessa, eikös olis parempi avata tuo 3 pytty ja vaihtaa sinne tarvittavat palikat.
Ei oo mikään iso duuni, kannattaa ainakin aukaista.

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:27
Kirjoittaja Zyke64
blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Kun kardaanin irroittaa, tarviko tukilaakeria irrottaa sen vuoksi, että laatikko mahtuu tulemaan taakse pois kytkinasetelmalta ja putoamaan alas. Laatikkohan on järkevämpi pudotta ensin pois, kun poiki joutuu jokatapauksessa moottori/laatikon käyttämään. Ja onko muita hyviä vinkkejäkoneen irroitusvaiheeseen. Meinasin pumppukärryn avulla putottaa sen alas ja teräslevyn päällä vetää pois alta. Vaihdelaatikolle sama homma, mutta trukkilava väliin ja saa jäädä alle odottamaa nostoa uuden koneen perään.... Kun pihalla joutuu tekemään niin poppakonstit on tarpeen. :roll: :?: :?

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:31
Kirjoittaja Zyke64
Puu Tiainen kirjoitti:Jos moottori on muuten vielä kondiksessa, eikös olis parempi avata tuo 3 pytty ja vaihtaa sinne tarvittavat palikat.
Ei oo mikään iso duuni, kannattaa ainakin aukaista.
Kyllä minä tätäkin vaihtoehtoa mietin, mutta kun on 2 miljoonaa takana, niin koska tulee seuraavan pytyn vuoro. Lisäksi ruiskutuspumpun käyttöakselin pikari jakopäässä vuotaa, on joskus silikonilla ulkoisesti paikattu ja muutenkin vuotaa öljyä aika monesta paikkaan. Aattelin, että näin pääsen kaikista murheista samalla kertaa. Tilalle kaavaillun koneen huoltohistoria on juuri kyselyssä ja se tietenkin on yksi merkittävä tekijä :shock:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 23:07
Kirjoittaja Lahti32
Isohko homma voi olla pihalla tehtäväksi?

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 24 Maalis 2010 23:35
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä itse aukasisin tuon kolmosen ja miettisin sitten vaihtoehdot läpi. Savuttaako se pahasti? Tuohan voi olla venttiilin varsi ym. myös, ja sen ruiskupumpunkin voi ehjätä. Hirvee honna ja kallis vaihtaa koko pata pihassa. Lahti 32:lla oli pelit ja vehkeet, eikä silti vartissa menny =)

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 25 Maalis 2010 07:39
Kirjoittaja blackant
Meillä toi moottorin vaihto tehään kokkolassa ihan volvolla, ku bussi hajos sinne.
Viime torstaina illalla vein vaihtokoneen sinne ja huomenna pitäis olla valmis...
Et onnee projektiin, jos meinaat tehä sen pihalla ;)
Toisaalta ku ite on ihan käsi koneitten kans, ni en tiä yhtään millanen projekti se edes on :D

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 27 Maalis 2010 09:14
Kirjoittaja Zyke64
blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului? :shock: :?: :shock:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 30 Maalis 2010 20:43
Kirjoittaja blackant
Zyke64 kirjoitti:
blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului? :shock: :?: :shock:

Aikaa meni ihan liikaa (vein moottorin 18.3. ja hain auton tänään 30.3.).
Laskun kokonaissumma oli 6010,70€ sis. alv. 22%
Laskuerittely oli nelisivunen A4:n :lol:
Siihen kuulu kaikki Volvon 24/7 palvelun hälyytykset ja vanhan moottorin vianetsinnät yms.
Virallisesti moottorin vaihto on laskun mukaan ollu 2500€, mut ku kone ei ollu täysin samanlainen ku vanha, ni jokanen muutostyö on laskutettu erikseen. Niihin on menny n. 1200€. Sit miljoona mutteria ja muuta sälää päälle...

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:52
Kirjoittaja Lahti32
kyllähän tämä harrastus ryöstäytyisi täysin käsistä jos ei vois tehdä itse isojakin remontteja. Ainaki mulla

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:56
Kirjoittaja niki-racing
Pakko tunnustaa: sippi pahenisi... ihan oikeesti kuulostaa kauhealta nuo jäsenten kustannukset... :(

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:58
Kirjoittaja niki-racing
Mutta ei passaa sanoa kellekkään, ettei uudet ja tulevat jäsenet säiky....

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 31 Maalis 2010 10:49
Kirjoittaja Zyke64
blackant kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti:
blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului? :shock: :?: :shock:

Aikaa meni ihan liikaa (vein moottorin 18.3. ja hain auton tänään 30.3.).
Laskun kokonaissumma oli 6010,70€ sis. alv. 22%
Laskuerittely oli nelisivunen A4:n :lol:
Siihen kuulu kaikki Volvon 24/7 palvelun hälyytykset ja vanhan moottorin vianetsinnät yms.
Virallisesti moottorin vaihto on laskun mukaan ollu 2500€, mut ku kone ei ollu täysin samanlainen ku vanha, ni jokanen muutostyö on laskutettu erikseen. Niihin on menny n. 1200€. Sit miljoona mutteria ja muuta sälää päälle...
Siis aivan älytön hinta. Kun perusmoottorihan on ihan sama, eli ei ne osien vaihdot kovin suuria ole. Minun tapauksessa tosiaan oli hihnapyörän vaihto ilmastoinnin takia, ja imusarjan vaihto, koska halusin ahtojäähdyttimen myös uuteen myllyyn. Olen autotallin uumenissa fixaillut konetta 3 iltaa. Lauantaina kone pois jatänään meinaan työntää sen takaisin alle ja nostaa paikoilleen.
Eli tommonen 4 päivän savotta kotipihalla taivasalla. Tosin varustelu tallissa, mikä oli ihan hyvä, kun su-ti välissä tuli yhtäkkiä 30cm lunta :roll:

Tähän mennessä on pääomaa sijoitettu seuraavasti;

Alustavastihan mullakin kone särkyi Morassa eteläruotsissa VasaLoppettin hiihtokisojen aikaan. Kaverini oli ajamassa ja hänen kommenttien pohjalta epäilin turbon hajonneen. Volvo Servicen sain kiinni ja sieltä tutkittiin, ettei vaihtoturboa löydy siihen hätään (lauantai ilta). Aikani keskustelin heidän kanssaan ja pyysin toimittamaan 100l öljyä. 80l he saivat kokoon ja sunnuntaiksi enhin jo itse paikan päälle. Siitä pistelin Suomeen, auto kesti ja öljyä meni auton omat ja 60l volvon toimittamia, eli laskin arvioidusta hajoamispaikasta matkaksi 1500km ja 90l öljyä. Mutta pääasia, että sain auton kotipihalle.
Tästä palvelusta Volvolta kertyi laskua 540EUR.

Tilasin sitten uuden turbon, koska vanha oli ihan horo, ja edelleen epäilin vian siinä olevan. No, vikahan sitten paljastui aimmin kerrotulla tavalla 3 pytylle.

Uusi kone Paimelasta, pari tonnia.
Kampiakselin takapään stefa 84EUR

Uusi turbo vanhaan myllyyn, se oli 660EUR tiivisteineen. Sen laitoin tietty tähän uuteen myös.

Elikkäs noin 3 tonnia kaikkinensa tuo materiapuoli.

siinäpä ne valuutansiirrot pääpiirteissään olikin. Työt teen itse ja SE ON KALLISTA!!!!! Tonnilla bisseä :lol: :lol: :lol:

Laitan tarinaa vaihdosta, kunhan saan homman valmiiksi....

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 31 Maalis 2010 17:16
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä homma kirpaisee aina kun joutuu toisilla teettään, mun luottokorjaamo veloittaa 54e+alv eli n. 65 euroa tunnilta. Sielläkö ne kahteen mieheen pari päivää punnertaa niin se onkin helposti yli 30 tuntia laskussa...1950e....

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 31 Maalis 2010 21:01
Kirjoittaja zelcin
:? :? :? Jätkäthän alkaa täällä pelottelemaan tällaisia vasta-alkajia ihan tosissaan. Auto on vielä rakentelussa mutta kohta ne suunnitelmat muuttuu sen verran, että jos pannu leipoo kiinni kesken matkan teon jonnekin päin Suomea niin halvempi tilata taksi / vuokra-auto auton viereen ja ottaa irrotettavat kamat mukaan ja katsella seuraavaa bussia :lol: Varsinkin kun itsekin on vielä tuon tekniikkapuolen kanssa sen verran untuvikko että nopeasti alkaa nuo peukalot hakeutumaan keskelle kämmentä.

Tosin sitten kun on aikaa ja tilaa tehdä niin yritetään vaikkei osatakaan (esim kun ostin auton niin juuri mistään ei ollut mitään hajua muuta kuin mitä täältä kerennyt lukemaan), mutta lähinnä tuo tien päälle jääminen pistää jännittämään. Nimim. yhden kuorma-auton 200km hinausreissuun törmänneenä lasku oli 1300€ pelkältä hinaukselta.

Toivon tässä hiljaa lottovoittoa ja pitkää ikää omalle hankinnalle :wink:

Re: B10M moottoriosat

Lähetetty: 01 Huhti 2010 07:26
Kirjoittaja Zyke64
zelcin kirjoitti::? :? :? Jätkäthän alkaa täällä pelottelemaan tällaisia vasta-alkajia ihan tosissaan. Auto on vielä rakentelussa mutta kohta ne suunnitelmat muuttuu sen verran, että jos pannu leipoo kiinni kesken matkan teon jonnekin päin Suomea niin halvempi tilata taksi / vuokra-auto auton viereen ja ottaa irrotettavat kamat mukaan ja katsella seuraavaa bussia :lol: Varsinkin kun itsekin on vielä tuon tekniikkapuolen kanssa sen verran untuvikko että nopeasti alkaa nuo peukalot hakeutumaan keskelle kämmentä.

Tosin sitten kun on aikaa ja tilaa tehdä niin yritetään vaikkei osatakaan (esim kun ostin auton niin juuri mistään ei ollut mitään hajua muuta kuin mitä täältä kerennyt lukemaan), mutta lähinnä tuo tien päälle jääminen pistää jännittämään. Nimim. yhden kuorma-auton 200km hinausreissuun törmänneenä lasku oli 1300€ pelkältä hinaukselta.

Toivon tässä hiljaa lottovoittoa ja pitkää ikää omalle hankinnalle :wink:
Kyllä kyllä, ja pitää ajatella niin, että jos se joskus jää tien päälle, niin jakaa kustannuksen koko käyttöajalle, ei tunu hetikään niin pahalta. Ja harvoin ne tienpäälle silti hajoavat. Muistaa vaan tehdä huollot ja öljynvaihdot ajallaan.

Sen verran tuossa oman työskentelyn lomassa huomasin, että sähköihin pitää keskittyä oikeen kunnolla. mm. startin herätevirtajohto oli 2-3 karvalla enää kiinni. Samoin kierroslukmittarin anturin piuhat pumpulla palaneet yhteen ja hapettuneet melkein poikki. Silti mittari joskus jopa toimi hetken aikaa :shock:
Sen verran sain vahinkoa aikaan, että nopeusmittarin anturin piuhat sain poikki. nekin olivat niin kovat, ettei niihin olisi juuri koskea kestänyt. Syykin selvisi; Johdot laitettu juottamala abigoliittimiin. Jotkut tuota juottamista harrastaa, mutta minä en koskaan kun tahtoo se johto kovettua ja katketa n. 1cm päästä juotoksesta tärinän vaikutuksesta. Ja tämä on monesti, liian monesti todistettu 20v ralliauton rakentajan/kuljettaja kokemuksella. :wink: :mrgreen: