jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

olipa ilmalähde mikä tahansa, autoon syötettävän ilman täytyy olla vedetöntä ja mieluiten öljytöntä. :!: :!:
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Tosi vanha ketju mut jatketaas tätä, jos olis uutta tietoa saatavilla. Nyt olis ajatuksissa hankkia bussiin 230v öljytön kompura. Sais jarrupaineita, ilmapusseja yms. täytettyä ilman auton käytttämistä. Mutta mikä on "riittävä" tuotto kompuralle, ettei kykenis täyttämään järjestelmää kohtuu ajassa? kohtuu aikka=15min ehkä :D
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Aika pienellä kompuralla työnnettiin aikoinaan ilmaa Mersun viljarekkaan, kun sen oma kompura leipoi tien päälle. Ehkä 10 min meni, mutta rn muista oliko ihan tyhjänä

Meillä Scania pitää välillä paineet monta päivää liki vihreällä, välillä karkaa tunnissa jonnekin 2bar paikkeille.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Ostin linkin kompuran
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... 001300html
On löjytön, hiljanen, pieni ja pieneksi hyvätuottonen. Saas nähdä miten se selviää jarrupaineiden, ilmapussien ym. täytöstä.
Vielä kun tietäs kummasta liittimestä kuuluis täyttää niin pääsis testaamaan. Liittimet on oven askelma alla. Vas. on normi paineilmaliitin ja oik. sulkeutuva. Kummasta siis kannattaa ilmaa syöttää?
Liitteet
20240229_172335.jpg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kokeilemallahan se selviää, mutta paras olisi jos pystyisit syöttämään ilman auton oman kompressorin ja ilmankuivaimen välille, jotta että työnnä vettä sinne.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Testattua tuli jo syksyllä. Lopputulos on sama kummasta painetta laittaa. Nyt enemmän tutkittuna niin eikä ihme, sillä oik. liittimen letkussa on t-haara mihin vas. liitin yhdistetty. :shock:
Ihmetyttää vaan mikä ajatus tuossa kytkennässä on?
Liittimistä letku menee kuivaimeen, joten se asia on kunnossa.
Testasin myös hankkimaani pikkukompuraa. Auto seissyt lokakuusta asti. Ykkös mittari näytti n. 2bar ja toinen nollaa. Noin 7min kohdalla ykkonen yli 6bar ja rupes ilmeisesti täyttämään toista. 15min kohdalla kakkosessa painetta 3-4bar välilä. Lopetin tähän kohtaan. Johtopäätöksenä tästä et mahataakohan edes 30min riitää et sais ilmapussitkin täyteen :?: Toki harvoin ilmat on noin vähissä.

Osaisko joku sanoa missä järjestyksessä tällasessa -94 B10M Lahtelaisessa noi piirit täyttyy?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, jos se menee nimenomaan ennen kuivainta niin sitten ok.

Piirit täytyy yleensä jarru1 - jarru2 - käsijarru - apulaitteet ja jousitus. Käytännössä ne ei kyllä mene niin että kun ensimmäinen piiri on täysi siirrytään seuraavaan jne, vaan menevät yleensä ekan jarrupiirin jälkeen enemmän tai vähemmän rinnakkain.
Avatar
BlackDog
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: jarrupainetta tavallisella kompuralla..?

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

OK Kiitos neuvosta! Ei päivää ettei oppis jotain uutta bussista, kun sitä roplaa :D
Vastaa Viestiin