Sivu 1/2

Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 20 Kesä 2009 21:52
Kirjoittaja PekuMAN66
Rattikehällä on n.5 cm klappia joka tulee ohjausvaihteen välyksestä koska rattiakselin nivelet on kunnossa. Onko tietoa, miten säädetään? Kurkistin auton alta mutta en havainnut mitään säätöpaikkaa.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 21 Kesä 2009 14:40
Kirjoittaja motoku
vilkaisimpa scanian vastaavaa ohjetta. melko varmaan ohjaussimpukka tulee samasta pajasta, joten.. samalla säätyy ohjaus keskelle. esityönä ajetaan siten, että eturenkaat ovat varmasti suorassa.
-irroita välivarsi ohjausvarresta ulosvetäjällä
-etsi ohjauksen keskikohta kääntämällä ääriasennosta toiseen ja puolita kierrokset keskiasentoon.
- irroita ohjausvarren vastapäätä sijaitsevan sivukannen keskellä olevan säätöruuvin lukitusmutteri
-kierrä säätöruuvia aukipäin siten, että ohjausvarressa tuntuu välys
-kierrä säätöruuvia sisäänpäin kunnes em. välys katoaa.
-kiristä lisää max 1/4 kierros
-lukitse säätöruuvi mutterilla
-tarkasta moottori pysäytettynä, että ohjausta voi kääntää helposti ääriasennosta toiseen.
-kiinnitä välivarsi ohjausvarteen. muista varmistussokka!

yhtäkkiä arvioisi, kiristää vain välyksen pois. ei muuten onnistu! on todella tärkeää tarkistaa, ettei ohjaus pure kiinni säädön jälkeen. jos näin käy, säätöä löysättävä kunnes kiinnihirttämisilmiö häipyy. aikoinaan korjaamolla käänsivät sitten simpukkaa n.1/4 kierrosta POIS keskiasennosta, niin välys ei haitannut suoraan ajettaessa :lol: :lol:
piti vain muistaa risteyksessä, että "oikealle kääntyy paremmin kuin vasemmalle" :D :D

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 21 Kesä 2009 16:04
Kirjoittaja only4pro
Minulla on tuossa B58 ratti vähän käännetty vasemmalle, ja mielestäni kääntyy juuri huonommin siihen suuntaan... pitää joskus kokeilla hiekkakentällä kääntö ensin vasemmalle ja sitten oikealle, että onko eroa. Sitten mahdollisesti säätö tuon ohjeen mukaisesti...

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 21 Kesä 2009 23:51
Kirjoittaja motoku
nyt only4pro:lla on ne 2 vaihtoehtoa, joko aurausta säädetty vain toiselta puolelta tai sitten korjaamo on "jatkanut simpukan käyttöikää" säätämällä väljät hieman syrjään. eli säätämällä joko paranee tai huononee....
jäi mainitsematta, että vähäinenkin väljä esim apusimpukan akselissa tekee ajosta aikamoista ei-tahdonalaista kiemurtelua. tai, töissä oli yhdestä b10m:stä koko apusimpukka enää ihan ohuen pellinlipareen varassa. koko kiinnitysrauta oli yhtynyt happeen ja rapissut pois :lol: :lol: :lol:
kuulemma haki tietä...

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 22 Kesä 2009 01:00
Kirjoittaja only4pro
En osaa sanoa, paitsi että oli vaihdettu vasemmanpuoleinen ohjaustanko (meinkö oikein?), olisko sen jälkeen jäännyt säätämättä...

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=18

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 22 Kesä 2009 07:58
Kirjoittaja PekuMAN66
Säätöpaikan ja -ohjeen sainkin lähipiiristä heti kun olin jättänyt tänne kyselyä...
Lattiassa on sopivasti tehty huoltoluukku josta säätö on helppo tehdä. Säädin välyksen pois samalla rattia liikutellen kunnes välys oli pois. Sit pihalla liikutellen kokeilua ja kun mitään erikoista ei huomannut siinä, sit tielle kokeilemaan. Kyllä ajaminen nyt erilaista kun klappia ei ole. Tuntuu vaan kummalle että katsastuksessa ei tuota neuvottu tekemään, koska sen jälkeen on ajettu vain jotain 1500 km? Onko muuten tehostimen öljy simpukassa vai onkohan siellä oma öljy?
Samalla ohjauksen kulmavaihteen oljyt tuli tarkistettua/lisättyä(rattiakselin alapäässä, ATF). Täyttökorkkia ei ollut paikallaan, lialla ja soralla vapaa pääsy siihen. Olis pitäny katella tuokin heti kun auto tuli taloon, mutta ei sitä kaikkea ehdi... Nyt on korkki ja muistaa tarkistaa öljytkin kun sinne kurkkii(pitää olla korkkia myöten)

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 28 Syys 2011 23:32
Kirjoittaja Lahti32
Onkohan B58 alustaan tämä simpukan kiristys millainen homma ja voiko sen tehdä monesti. Jostain syystä kääntyy toiseen suuntaan niin paljon että etupyörä koskettaa ohjausvartta. Itse en huomannut välystä mutta kaveri ajoi ja epäili säätövaraa olevan.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 29 Syys 2011 23:37
Kirjoittaja motoku
sen voi tehdä kunnes keskialueen kohdalta ura väljistyy sen verran, että kuulat ei kulje enää jonossa vaan pyrkivät limittäin ja silloin ohjaussimpukka alkaa "hirttää" käännettäessä. siksi säädössä kannattaa olla tosi tarkkana, pieni välys menettelee mutta vähänkin kiinnipurevalla ohjauksella ajaminen on yhtä kidutusta.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 01 Loka 2011 13:57
Kirjoittaja Puu Tiainen
Siinä säädössä pienennetään sektoriakselin ja työmännän hammasvälystä.
Ruuvia voi huoletta kiristää ihan käsituntumalla ruuvarilla, kääntää pohjaan asti kohtuullisella voimalla.
Mitään ohjausvarsia tai muuta ei todellakaan tarvitse irroitella, kuten oli tuolla jossakin ohjeessa mainittu.
Lukitusmutteri auki ja ruuvia kiinnipäin, 10 minsan homma.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 01 Loka 2011 19:50
Kirjoittaja Reddewil
Oisko jollaki kuvaa murkulasta, että miltä kantilta tuo mystinen ruuvi löytyy? Ois kiva sotkee käjet, ja tuossa hommassahan se onnistus näppärästi!

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 09 Kesä 2015 13:17
Kirjoittaja neppi
Löytyykö toi säätöruuvi siis ohjausvaihteen päältä? Ei oo kuvaa tässä, mut mulla on kaks säätöruuvinnäköstä juttua jotka osoittaa taaksepäin. Mitä ne o? Juntturit ja kaikki...

N

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 09 Kesä 2015 21:55
Kirjoittaja AriW
Mä kans tos pumppusulkeisten yhteydessä tutkailin tota systeemiä. Simpukan säädössä on logiikka,mutta jos välys tuntuu siinä kulmavaihteessa. Sille ei kai saa tehtyä oikein mitään,ei näkyny oikein mitään muuta ku kiinnityspultit? Ohjaus tarttee keskittää vetotangosta. Muuten en välyksistä häiriinny,mutta venka tollai sivutuulessa ku saa välillä korjata ihan tosissaan.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 00:22
Kirjoittaja neppi
on se kans urissa ärsyttäisää, ku vetelee. Koko ajan saa korjata. Siellähän on pari muutaki kohtaa, missä voi klappia olla. Ü Niveliä ratin ja ohjausvaihteen välillä vissiin vähän toistasataa... Kyllä toi selkeesti tossa tuntuu nimenomaan siinä ohjausvaihteessa. Ei ole huoltoluukkuja, ja itseasiassa koko vempeleen vaihtamiseen tarvii myös rälläkkää. Siihen on hitsattu poikkiputki just eteen, vähän myös suojaks, niin et sitä murkulaa ei saa sieltä mitenkään pois.

N

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 00:44
Kirjoittaja Lahti32
Kokeilin minäkin lattialuukun kautta säätää. Säätöruuvi ja kiristysmutteri olivat muuttuneet säätöruuvikiristysmutteriksi joka ei suostunut aukeamaan millään. Annoin olla ja laitoin pikkuratin. Ajoi saman asian.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 01:04
Kirjoittaja neppi
Mikä ratti siihen käy? Paimelassa ihailin ku oli jotain uudenkarheita (alta 15 vuotta vanhoja) rekanratteja pitkin poikin. Onks niissä samat poorit?

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 08:28
Kirjoittaja man123
Zf valmistamissa ohjausvaihteissa en ole törmännyt ruuviin jolla saisi itse kuulamutterista välyksen pois. Rattiakselin kulmavaihteesta voi sellanen ehkä löytyäkin. Kaikkeahan tietysti voi olla, enkä ole nähnyt puoliakaan.

Kuulamutteri ohjausvaihteessa ainakin päällä (josta rattiakseli menee sisään) on ruuvi (joko talttaura tai kuusiokolo) jossa kontramutteri (lukitus). Ruuvin tarkoitus on rajapaineen säätö. Eli milloin tehostus loppuu kun pyörät käännetään laitaan. (tehostus tulee loppua pari milliä ennen mekaanista rajoitin pulttia, ettei väänny mitään.) Tehostimen pohjassa samanlainen ruuvi. Alempi ruuvi vaikuttaa kohtaan jossa tehostus loppuu oikealla ja ylempi ruuvi milloin tehostus loppuu vasemmalle päin. Ruuveihin ei yleensä tarvitse koskea kuin tehostimen vaihdon yhteydessä.

Jos tehostuspiirejä useampia (esim. kaksi etuakseliset k-autot) on ruuvejakin ohjausvaihteessa pari lisää. Busseissa tuskin piirejä yhtä enempää. (Megalinerissa ehkä kyllä on tuplat).

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 09:02
Kirjoittaja neppi
Okei. Jos mulla on ZF, en voi sitä säätää?

Noi aiemmin mainitsemani tapikat on sit vissiin ne rajapaineensäätöjutskat. Koitan saada tänään kuvan.

Ja KIITOS!

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 13:02
Kirjoittaja Victorjussi
Kyllä B10 Volvoissa on tuo säätöruuvi. Ei minullakaan mitää huoltoluukkuja siihen ole tehty. Yläpuolelta löytyy 22millinen mutteri ja pultin päässä on meisselille ura. Sinne sitte crc,tä ja kitkuttelemaan, kunnes antautuu. Sitte säätöä ja baanalle.
Ei ole vanhassa todellakaan kymmenen minuutin homma, ruoste kun pistää paikkoja omaan momenttiinsa.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 18:34
Kirjoittaja kyykkis
Joo. On se ruuvi inhottavassa paikassa. Kun makaa auton alla ei kädet yletä ja istumaankaan ei mahdu. :evil:

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 10 Kesä 2015 20:48
Kirjoittaja Lahti32
Milläkä konstilla tuon ruuvin ja mutterln saisi erilleen? Ovat olleet kymmeniä vuosia siinä.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 11 Kesä 2015 08:15
Kirjoittaja man123
Volvoista ja Scanioista en tiedä mutta tältä näyttää ZFn rajapaineen säätö ruuvi ohjausvaihteen pohjassa. Päällä samanlainen. Tämä ei siis kiristä välyksiä pois vaan määrittää milloin tehostus loppuu pyöriä käännettäessä laitaan.

http://images.autoline.info/s/spare-par ... 394900.jpg

Toinen kuva josta vähän ehkä näkee sisälle.

http://www.technolab.org/img/products/h ... 1313-1.jpg

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 13 Kesä 2015 16:53
Kirjoittaja Puu Tiainen
Väittäisin, että 95% tämän foorumin kalustoissa on tuo välyksen säätö, ei mikään harvinaisuus.
Kaikissa tehostimissa on tuo säätö, uusimmissa se on toteutettu toisella tapaa, eikä oikein onnistu kotikonstein.
Tuo kuormituksen rajoitin ei poista tehostusta vaan rajoittaa sitä ääriasennoissa. Tehostin tehostaa ääriasennoissakin, huom.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 14 Kesä 2015 09:06
Kirjoittaja man123
Juu niin tehostaa. Maksimipaine paine vaan putoaa 170barista pariin kymmeneen baariin.

ZF servocomissa ainakin sektoriakselin laakereissa simmilevysäätö. Ja muutenkin olen vähän kiristelyä vastaan, koska sektoriakselin hammastukseen jos tulee keskiasentoon väljää, ei sitä ole välttämättä laidassa. Kiristyksellä mahdollista saada ohjausvaihde jumittamaan. Jos kuulamutterin kuulat kuluneet, siihen auttaa vain kuulien vaihto.

Yhdenlainen kuva ja selostus ZF valmisteesta.

http://www.bosch-automotive-steering.co ... ocom_E.pdf

Viteo: https://youtu.be/AGFprMCuIqw

Ei ZF tehostin, mutta siinä se sanotaan. https://youtu.be/B7Ar1VxE4JU?t=4m30s

Jos hammasvälyksensäätöruuvi on, se ilmeisesti sijaitsee sektoriakselin tyhjässä päässä. https://youtu.be/LDLYLDBbWNw?t=12s

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 14 Kesä 2015 11:03
Kirjoittaja Puu Tiainen
Voin sanoa melko pitkällä kokemuksella että säätöruuvilla varustetun tehostimen säätö kannattaa aina.
Jos itse kuularuuviin tulee väljää, tehostin on silloin käytännössä entinen.
Esimerkki tehostimen paineista. Tehostimelle tulee aniharvoin maximipainetta. Esim vaikkapa 4 sarjan kanikka. Paikallaan rattia käännettessä tasaisella betonilattialla tulee tehostimelle noin 70 barin paine ja ääriasennoissakn kuormituksenrajoittimen jälkeen noin 50 baria. Eli tehostusta on reilusti ääriasennoissakin.

Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö

Lähetetty: 15 Kesä 2015 07:56
Kirjoittaja Carrus502
Kuulun tuohon 95% porukkaan ja säätö tehty viikonloppuna , nyt on ohjaus piukka ku muijja nuorena !

B10M vm -96