Lataus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Lataus

Viesti Kirjoittaja Jone »

Olin tuossa reissussa 10 päivää ja sähköt temppuili kunnolla. Ensin pimeni startti Kuopiossa. Pelkkä rele nakutti startatessa. Noh Scanian huolto korjasi 350€ edestä uusia kaapeleita ym. Saivat samalla toiminnasta kadonneen webastonkin toimimaan. Sitten hyytyi hupiakut ja vaihdoin tilalle uudet Tampereella mutta lataus on tiessään. Käyttöakuille tulee lataus mutta hupiakuille ei. Lieköhän se Jantronicin sähkövempele pimahtanut? Se kai sitä latausta jakaa molemmille akkupiirreille näissä kirjastoautoissa. Onko kellään kokemusta?
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Vastaava koriakkujen latauksen loppuminen kävi meille pari vuotta sitten .Syyksi löytyi tuo kirjastoauton akkulaturi/erotuslaite . Oli siinä olevan erotuslaitteen kontaktorin käämi katkennut(palanut?).Hätä ensiapuna kontaktorin ohitus . Tilat tosi ahtaat ja kaapelit jäykkiä .Meillä auto kyllä aika paljon vanhempi , lieneekö uudemmissa samanlaiset systeemit .
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Veikkaan että saman oloisia murkuloita noissa on luo laturit ja siellä se vika onkin varmaan. Tutkin hieman ohimennen ja jotain kai tässäkin on tehty koska hupiakuille johtaakin kahdet kaapelit joista toiset ei ole kiinni akuissa. Liekö sitten vedetty uudet rinnalle tms.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Voi luoja että sitä on hölmö.. Nyt selvisi sähköviat. Olisi pitänyt jo aikaa sitten raksuttaa mutta kun ei niin ei. Muilla Vähämaan autoissa on näköjään 6 akkua, 2 ajo ja 4 hupipuolella. Mullapa vaan 2 ajo ja 2 hupiakkua. Tämä selittää nuo yllämainitut ylimääräiset kaapelit akkutilassa, eli 2 akkua puuttuu autosta. Eipä noita osannut arvata silloin ostaessa kaivata.

Nyt Jantronic suostui antamaan virtaa apuakuille ja sieltä tärähti n.60V jännitettä eli 30V/akku. Tämähän on tuplat mitä pitää ja varmaan tarkoitettu siis 4 akun järjestelmälle nuo kaapelit. Ihme kun ei oo jo lentänyt ilmaan koko p*ska ku kun on reissuttu kuitenkin ristiin rastiin kesät talvet. Eli keväällä ostetut hupiakut on varmaan paistuneet sököiksi, joskin pelaavat mutta virtaa on aina niukalti. Jantronic taitaa kuitenkin lopettaa sen lataamisen jos moinen järjettömyys on vastassa ja siksi on pelastunut pahemmalta tuholta. Eipä oo ihme että on ollut vähän "kummia" sähkövikoja.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mulla kans Vähämaan kori.

Omassa 2 + 4 akun systeemi.
2 akkua on ajoakut
4 akkua on hupiakut.

Ne neljä akkua on kytketty seuraavasti (mulla):

Kaksi kahden akun ryhmää, missä akut on sarjaan kytketty.
Siis yksi ryhmä on 2 x 12 volttia = 24 volttia.

Nämä molemmat ryhmät on sitten kytketty rinnan.
Jos tuon toisen ryhmän (kaksi akkua) poistaa ei jännite muutu mitenkään,
kuormitettavuus toki puolittuu, akut siis tyhjenevät puolta nopeammin samalla kuormalla.

Tuo akkujen poisto ei pitäisi mitenkään vaikuttaa latausjännitteeseen.
Minkälaisella mittarilla tuon 30 V mittasit?

Yksi Case viikon takaa:
Naapuri tuli meille huolissaan kun hänen h-autonsa laturi työnsi yli 18 v akkuihin.
Kun tuo sitten mitattiin 'kunnon' mittarilla oli oikea jännite 14.1 - 14.3 volttia.
Lienee aika lähellä ihannetta (14.2).
Samalla virhellä oli sulla jännitteeksi saatu 2 x 18 = 36 volttia (huh).

Tuolla jännitteellä akusta häviää vesi 1 - 2 Pv käytöllä.
Tarkista onko akuissa vettä, jos on ei tuo jännite voi olla totta (silloin hyvä).

***************************************
T Ä R K E Ä Ä H U O M I O !!!!!!!!!!
***************************************

Jos sulla samanlainen kytkentä kuin mulla (siis jos).

On nuo akut rinnan kytketty ja niitä suojaa / eroittaa toisistaan sulake
joka on JUMALATTOMAN PAKSUA TAVARAA.

Siitä kytkentäkotelosta joka mulla on käytössä voisi kuvitella että joistain tuo
sulake saattaa puuttu kokonaan.

Silloin siinnä vapaassa (kytkemättömässä) plusjohtimessa (punainen)on 24 v- jännite.

Jos tuo johdin pääsee koskettamaan auton runkoa purkaa se hupiakut hetkessä.
Mikäli kosketus on kunnollinen ja akut täyteen varautuneet niin vain ihme pelastaa autosi varmalta palolta.
Scania 93 vm 90
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ne kytkemättömät suojasin jo varalta heti ostaessa koska en tiennyt niiden tarkoitusta. Tuolloin niistä ei mitatessa tullut yhtään mitään. Mittari on ihan ok ja näytti kyllä suht oikeaa 14.4V jännitettä ajoakuille ja vajaata 30V niille yhteensä.

Niinkuin sanoin niin se Jantronic kai on pelastanut tuon paketin kun on lopettanut latauksensa/erottanut ja toimii sekavasti ja varmaan syystäkin. Mutta jahka saan tuon huoltoon niin sielläpä ne sitä osaa katsoa. Oma järki loppui jo tuossa ajat sitten. Auto on säilytyksessä eikä ajossa niin ei pääse ihmisvahinkoa ainakaan tuosta syntymään.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kun piuhat on tukevasti suojattu, niin kaikiki on silloin tuon asian kohdalta ok.

Itselle meinas käydä vahinko kun en heti tajunnut että mulla jää akusta irroitettuun plus johtimeen jännite siksi aikaa, kun toinenkin akkupari on irroitettu.
Onneksi oli suojelus mukana.

Kannataa olla tosi varovainen kun touhua akkujen kanssa.
Scania 93 vm 90
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Yleensä on turvallisempaa aina irroittaa miinusjohto ensimmäisenä.
Vastaa Viestiin