turbon asennus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
scania 110
Kuski
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna

turbon asennus

Viesti Kirjoittaja scania 110 »

itsellä on scania 110 linjuri 11l vapari moottorilla. vaikka diisselin hinta on jo lähes ilmaista, olen ajatellut asentaa pakokaasuahtimen vauhtia lisäämään ja diiselin kulutusta laskemaan. onko kukaan tehnyt moista? katsastus ei ole ongelma eikä itse turbon asennus. ongelmia tuottaa koneen kestävyys sekä ruiskutus pumppuun tarvittavat muutokset. koska tekniikka on vm70 ja ruiskutus pumppu on mallia kaasuläpällä ohjattu, eli läpän molemmilta puolilta menee letku pumppuun joka säätää ilmeisesti paine eron mukaan ruiskutusta. tuottaako se ongelman? ja mitä eroa on uudempien turbollisten moottoreissa verrattuna omaani? toivottavasti joku tajusi mitä haen takaa
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

Tota noin, jos et pidä liian isoja paineita, niin pitäis monenkin moottorin kestää. Näin ainakin henkilöautoissa.
Uudemmista ei ole muuta tietoa, kuin että moottoriohjauksella saadaan tarkempi määrä poltettavaa ainetta oikeaan paikkaan ruiskutettuna.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jos saat säätämättä ahtamaan, niin pelkällä yli-ilmalla et juuri muuta tee kuin vähennät savutusta. Sitten kun lisäät syöttöä niin alkaa kulkukin paranemaan. Ahdetuissa vehkeissä on ruiskupumpuissa ahdonalainen syttö, eli ahtojen noustessa myös syöttöä lisätään, tältä osin ainakin pikku dieselit eroavat toisistaan, siis vapari / ahdettu.
Ei se hajoa sen ahtimen asennuksella, sitten vasta kun syöttöä lisäät ja otat tehoja irti :D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Borkkari
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2007 21:13
Truck: Borgward 622 / Lahti
Location: Lappeenranta

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja Borkkari »

Olen kuullut,että "koti" virityksessä, jos tehot ei tipu yli 30% niin viritys katsotaan onnistukseniksi.
Toki voin kai tuonkin kokemuksesta sanoa pitävän paikkaansa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja motoku »

halvin tapa hankkia tehoa: vaihda kiinteä flekti viskomalliseen. +10hv ja paljon hiljaisempi. eikös 110 ole kiinteillä siivillä :?: jos syyläri on puhdas, viskoflekti pyörii erittäin harvoin. kulutuskin putoaa n. litran/100km.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Reddewil kirjoitti:Jos saat säätämättä ahtamaan, niin pelkällä yli-ilmalla et juuri muuta tee kuin vähennät savutusta. Sitten kun lisäät syöttöä niin alkaa kulkukin paranemaan.
Näistä raskaan kaluston jälkikäteen ahtamisista minulla ei ole mitään kokemusta. Mutta 80-luvulla minulla oli 300D Mersu, johon joku oli lisännyt turbon ja kaiketi ruuvaillut syöttöä. Auto kulki hyvin. Kerran sitten se ahtopainetta imusarjaan syöttävä letku halkesi ja jouduin ajamaan viikonloppureissun ilman lisäpaineita. Kylläpä oli valtava ero! Eli ainakin 300D Mersussa oli ero kuin yöllä ja päivällä. Luulisi jotain tapahtuvan bussissakin...

Onko sitten Scaniassa erilaiset männät ja puristussuhteet sille valmiille turbopelille, en tiedä? Ja liioilla ahtopaineilla ja syötöllä vehkeet saa kyllä kulkemaan sairaasti, mutta myös rikki nopeasti. Eli maltti on valttia ahtamisessakin :D
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

motoku kirjoitti:halvin tapa hankkia tehoa: vaihda kiinteä flekti viskomalliseen. +10hv ja paljon hiljaisempi. eikös 110 ole kiinteillä siivillä :?: jos syyläri on puhdas, viskoflekti pyörii erittäin harvoin. kulutuskin putoaa n. litran/100km.
Tai yleensä mekaanisen flektin vaihtaa sähköiseen, niin tulee +15hv! Tämän kokoluokan vehkeissä... Tietysti vesipumppu ja laturit ym. on mitoitettu sille 20-30l/100km mutta 5 litraa tippuu helposti pienellä säädöllä. Huomaa hyvin kun vertailee toteutuksia, ei kulutuksella ole väliä, mutta mites nykyajan dieselit. Nyky dieselit jne. aikalailla erit on periaatteet, ei ole ämpärin kokoisia tehostimia, saati kompuroita jotka tuottaa 5x tarpeen verran.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin