Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Onko joku tehnyt tai muuten osaisi antaa vinkkejä?
Autohan mulla oli Scania 113K...
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Kävin viime viikolla kattomassa yhtä delta staria volvon alustalla ja siinä oli liitin siinä etuoven takana olevassa luukussa sähköpistokkeen vieressä. En tiiä onko uudesta asti ollu mutta siinä semmonen kuitenkin oli.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Monessa firmassa jotka säilyttävät autoja tallissa on laitettu se jälkikäteen jos ei ennestään ole ollut, ettei tarvi ovet auki sitä käryyttää sielä. Jos se venttiili löytyy niin luultavasti näistä jostain, eli etukuomun alta kun avaat sen, polttoainetankin luukusta täyttöputken vierestä, etuovimontusta, tai konetilasta, scaniassa monesti saa liittimen suoraan moottoritilassa yleensä oikealla olevaan ilmasäiliöön.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mulla on K112/Superstar 9000, eli vm -88. Siinä on tuo ilmansyttö tuossa tankkausluukun sisällä. Siis naftakorkin vieressä.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.

Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle :( Olisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Joe Cool kirjoitti:Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.

Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle :( Olisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...
yritin kerran kokeilla tuosta spärr napin vierestä, ja en saanut siitä menemään sisään yhtään mitään, oliko sit liitin viallinen, tai en vaan osanut, tuntu et oli kyllä niin syvällä ettei normi täyttöletku sinne ylettänyt.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Itse mitettinyt saman, eli voisi hanalla vaihtaa niin että ei koko autoon laiteta paineita, vaan pelkästään ovelle (ja minulla jäisi myös kattokanavaien luukut samalla kun ovat samassa linjassa oven kanssa) ja just ulkoisen kompuran kanssa. Ajattelin jos laittaa tuollaisen sulkuhanan, niin voi auton myös "paineistaa" esim ennen lähtöä, kun laittaa kompuran päälle ja avaa hanan.
Liitteet
kompura.JPG
kompura.JPG (5.56 KiB) Katsottu 16026 kertaa
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jeepster kirjoitti:kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.
Jeps, kun tarkemin luki, niin ovestahan siinä oli puhe :oops: Silloin ei se rengasventtiili kojelaudassa paljon auta :D Ja jarrujen vapautukseenhan se kaiketi on tehtykin, en ole onneksi joutunut sitä kokeilemaan koskaan.

Mutta onko se oven manuaalinen avaaminen ja sulkeminen niin hankalaa, että kannattaa tuollaista järjestelmää sen takia rakentaa :?: Itse otan aina lähtiessäni ovesta hanalla paineet pois ja käytän ovea ihan käsin. Toki se ei välttämättä sulkeudu aina nin hyvin, pari kertaa on satanut kunnon myräkässä vettä/lunta vähän sisään manuaalisesti suljetun oven ja karmin välistä :oops:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minulla esim. on tuollainen vippiovi, eli samanlainen kun noissa autoissa yleensä on takaovena, alas ulos ja sivulle. Sitä kun on vähän vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

only4pro kirjoitti:vippiovi ... alas ulos ja sivulle.... vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.
OK, minun oveni on vanhempaa mallia kahteen osaan jakautuva "ulos ja sivulle" ja se toimii ihan kohtuullisesti käsin :D
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

VANHOOL kirjoitti:Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.
Niin eikös tuo venttiili ole tosiaan ajateltu käytettäväksi käsijarrun vapauttamiseksi esim. hinattaessa kun ei muualta enää ilmaa tule. Minulla on vielä tallella letkukin, jonka toinen pää tarkoitettu vararenkaaseen ja toinen tuohon spärrin viereen. Eli auto on tuolloin "omavarainen", tietty vararenkaassa pitää olla ilmaa mistä ottaa. Mutta meillähän kaikilla on vararenkaanilmanpaine jatkuvan tarkkailun alla... :wink:
scania 110
Kuski
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja scania 110 »

itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

scania 110 kirjoitti:itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä
Itellä pyöriny samat mielessä, itse asiassa otin just pois sellasen nipan/letkuliittimen joka oli takaiskuventtiilin takana, sillä ois saanu ilmaa systeemiin.
Mutta mitäs kun porukka jännittää jarrukellojenkin säätöä, niin mites ilmanpainelinjojen pätkiminen ja haarottelu? Ovet näyttäs olevan takajarrupiirissä, muista en tiedä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

haaveilija kirjoitti:Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Onko joku tehnyt tai muuten osaisi antaa vinkkejä?
Autohan mulla oli Scania 113K...
Minkäköhän ikäinen auto sulla on, no veikataan.
Sulla on varmaan siellä haldexin 2 tornikuivaaja, alunperin täyttöletku tulee kuvassa näkyvään oranssiin linjaan, toinen pää voi olla auton keulassa tai oikeastaan missä vaan, mihin se on haluttu laittaa. Tästä liitännästä täyttyy koko paineilmajärjestelmä.

Kuva

Liitännän voi tehdä myös auton lisälaitepiiriin, josta ovi ottaa käyttöpaineen, jos sun auto on alle -93 vuosimallinen, tämä säiliö löytyy etuoven edestä tai takaa. Säiliössä on mittaliitin johon on hyvä kytkeä täyttöliitin. Jos auto on uudempi, säiliö on etuakselin takana rungon keskellä.
Suosittelen kuitenkin alkuperäisen täyttöliitännän käyttämistä, se kulkee kuivaajan kautta eikä järjestelmään tule ylimääräistä kosteutta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Tässä eräs versio ilmansyöttöön joka menee kuivaimen läpi.
Alta tuleva letku tulee auto kompuralta ja ylempi lisäkompuralta. Ylin putki menee säiliöön.
Ei tarvitse erillistä takaiskuventiiliä.
Liitteet
DSCI1106.JPG
Pohjantähti
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.
Liitteet
Ilmatäyttöliitin.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.
Mistä kohtaa tämä kuva on otettu, kun en osaa hahmottaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.
Pitää paikkansa ja molemmissa kuvissa näkyy myös B58 ja B10M mallien ulkoisen voiteluöljysöiliön lasinen öljytason tarkastusputki :wink:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

only4pro kirjoitti:Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.
Sulla on ilmeisesti vanhempi malli B58.
Niissä on erilainen öljysäiliö, mittatikku on korkin alla.
Se vanhempi öljysäiliö on paljon parempi, ei ole tuota vuotavaa lasiputkea.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Juu, on korkin alla toi tikku.

Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu... :roll:
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

only4pro kirjoitti:Juu, on korkin alla toi tikku.

Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu... :roll:
Joo itsellä vähän sama juttu pitäis saada nyt halpaa talvilaatua tankkiin ennenkuin hinnat nousevat. Ei tuo kesälaatu paikalleen jämähdä vaan suodattimet menevät tukkoon vasta kun siellä on läpivirtaus. Kesälaadun suodatettavuus on -10. Eli jos se on sitä kylmempää alkaa parafiini tukkimaan suodattimia. Kävin tänään mittaamassa oman auton lämpöjä. Ulkona -1, auton alla maa -9 ja tankin ulkopinta -7. Tuolla nyt ehkä voisi lähteä lähellä olevalla asemalle. En vaan raaskinnut kylmää konetta käynnistää vaan laitoin huomiselle lohkolämmittimen päälle kellolla ja Webaston myös. Valitettavasti lupaa ensiyöksi varsin kylmää tänne eteläänkin. Pelko on, että tuo Lähi-Idän kiista ja Venäjän kaasunviennin rajoitukset alkavat nostaa raakaöljyn hintaa, eli pitäisi saada tuommoiset 600 litraa tankattua lähiaikoina.
PS. Sorry, on aika kaukana otsikon aiheesta...
Vastaa Viestiin