pakkaspulma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

pakkaspulma

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Ja eipäs 18Lglygolia annakaan koko järjestelmään tarvittavaa pakkaskestoa! Ulkona olevasta mittausämpäristä huomasin että oli mennyt hyhmään, eli oli aivan hileessä -20c. Nyt on ollut lohko ja koko konehuone apulämmityksessä patterein ja puhaltimin sekä sisäkierto vastaavasti niinhyvin kuin resurssit on riittänyt. Vebasto ei lähtenyt pysyvästi käyntiin vaikka akuissa oli jotakuinkin täysi varaus, olisikohan polttoaine suodatin tai koko putket jäässä (tankissa talvilaatua ja lisäainetta n. 50L). Nyt jos ei vebastoa saa käyntiin on koitettava lämmittimin ja kosanilla öljypohjaa lämpimäksi - että saa käyntiin - että saa nämä kelvottomat litkut kokonaan ulos - etttä voi laittaa uudet mujut sisään. Tarvii vissiin laittaa todella stydi liuos. Scania ilmoittaa jäähdytinjärjestelmän kooksi sen 30L ja siihen patterikierto ja vebaston putkitus päälle. Arvioin kai harhaan kun yritin tehdä -36 45L.



Aivan onnettomia nämä 2E kylmäaine mittarit. Kyllä se sen -30 piti olla, mutta aika vaihtelevin mittaustuloksin!
Viimeksi muokannut IZKI, 21 Tammi 2006 16:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

vesitilavuus on 75 litraa toss asun autossa (muistaakseni)

Käännä se öljypoltin ulos sieltä pesästä ja lämmitä kosanilla sieltä palotilasta?
Kuulostaa kyllä vaaralliselta, mutta näin mä tekisin.

-Jussi & Scania K92 / -86 / Vähämaa-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ei tuossa vielä isoa, jos mitään vahinkoa pitäisi syntyä, vaikka neste meneekin hyhmään. Se on vielä kuitenkin liikkuvaista. Käymään autoa ei kyllä pidä laittaa, silloin tulee murheita.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt alkoi kyllä hirvittää oman auton nesteet.

Kerran lämmitettiin iso diesel-kone kertakäyttögrilleillä. Loppupeleissä ihan toimiva kun kaasua eikä sähköä ollut tarjolla. Muutamalla eurolla saa paljon kuumuutta aikaan ja ne alumiinilaatikot saa hyvin koneen alle ilman että koko viritys syttyy tuleen. Onhan se aika extreme mutta niin ne on ne tilanteetkin kun siihen on yleensä jouduttu. Talvella niitä ei huoltoasemilla ihan hyllystä löydy, mutta varastosta meille niitä kaivoivat.

Toivottavasti saatte homman siellä lämpimäksi ja nesteet vaihdettua.
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

TJAA, FALSE ALARM!

Olipas aikamoinen säätö, mutta voipahan nyt olla turvallisin mielin.
Homma meni siis näin:
Keskiviikkona kun alkoi kunnolla pakastamaan -22 huomattiin appiukon kanssa sattumalta että jäähdytin nestenäyte, jota oli jäänyt ämpäriin bussin sisään oli hyhmässä - hileessä kauttaaltaan. Näyte ei kuitenkaan ollut ihan tuore, vaan olin vielä lisännyt ennen edellistä käyttämistä noin 5L raakaa glykolia. Siitähän sitten pakkasta pelästyneinä (kun talonkin putket pätkivät ja autotallinkin lämpötila oli +0c) appiukon ilmausta lainaten "nyt on piru merrassa", alettiin spekuloimaan jäähdytin nesteen pakkaskestävyyttä ja lohkon hmahdollistahalkeamista. Pakkasnestemittarilla aiemmin saamani tulos oli -25c, mutta heiluttamalla mittaria oli mahdollista saada aikalailla vaihtelevia mittaustuloksia ja mittarin asteikot on -17 - -23 - -28 - -35, melko lähekkäin. Muutenkin mittarissa on lämpimän ja kylmän jäähdytin nesteen mittaamisen asteikot erikseen ja antavat varsin erilaisia lukemia. (Mikä on lämmin ja mikä kylmä ? +-0c?). Epämääräisten näytteiden jälkeen pattereita taakse konetilaan ja puhaltimia yöksi. Samalla kokolattiamatto verhous konetilan ulkopuolelle. Seuraavana päivänä koitin elvyttää webastoa kuumailmapuhaltimella, mutta turhaan. Lähti käyntiin muutaman kerran, mutta sammui melkein heti. Vielä yhdeksi yöksi n.8KW sähkölämmitykseen. Eilen sitten käytiin hakemassa nestekaasu lämmitin, jolla oli tarkoitus lämmittää öljypohjaa että saa käyntiin, vaikka väkisin. Kone oli jo patterilämmityksestä kyllä lähestulkoon plussan puolella, ja kaasulämmitin sitten kyykkäsi - alkoi poksumaan muutaman minuutin käyttöjen jälkeen. Myönnän että pelotti kääntää virta-avainta, mutta kiltisti lähti käyntiin, vaikka kytkinkin on poissa pelistä? (kytkin-nesteet kateissa???). Sitten eikun auto "kuumaksi" ja litkut ulos. Pois saatiin 5 1/2 ämpärillistä eli noin 44L ja takaisin useamman kerran konetta pyöritettyä n.36L. Luultavasti osa patteriverkosta tyhjeni ja takaisin ei mennyt kun oli päässyt jäätymään etupäästä ja lattian alta. Mittauksessa eilen illalla vahna neste antoi paremmat arvoit -23 kuin uusi -17! Uuden sekoitus suhde oli n 55%, kuumaan veteen. Nyt aamulla kävin katsomassa niin kyllä vanhat litkut olivat vähän pinnalta hyhmässä, ja uusi ei lainkaan. Käyn kohta mittaamassa uudelleen. Konetta en ole koskaan saanut lämpömittarinmukaan lämpiämään yli +40c, liekköhän mittari sökö? Mikä on optimaali käyntilämpötila kesällä/talvella? Vasta 1500rpm kierroksilla vesipumppu alkaa kunnolla kierrättäm''n vettää, eli jos nesteet vaihtaa paikallaan, on ehdottomasti huudatettava konetta! Kai tästä oppi että Nesteet kuumana ulos - ajoissa - ja kaikki. Valmista seosta tarpeeksi ja halpismittarit roskiin. Taisi olla aika turha vaiva, mutta eipähän tarvitse kauhistella pakkasia. Piruuttani jätän ämpärit testiksi pihalle että voin tarkkailla kylmäkestävyyttä.

Kiitokset vastauksista sivulla ja vinkeitä puhelimitse.

PS: Ei se kone ottanut ajossakaan lämpöä tuon enempää..
Viimeksi muokannut IZKI, 21 Tammi 2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Vedenpoistossa pitäs auto saada melkoisen pystyyn ylämäkeen että se vesi virtaisi ulos. Kuskinpuoleisen virkailijan patterista klemmari auki että systeemi saa ilmaa! ja siinä ulko-oven vierressä oleva hana auki.

kun laitetaan uudet vedet niin perä pitäs saada ylös. Ilmausruuvit auki ja sitten kun alkaa tihkaista ilmaus niin baanalle ilmausruuvit auki ja termarit auki. Tulee muuten aika lämmin mutta sillä saa sen ilman pois.

Ei tommoinen iso kone lämpee tyhjäkäynnillä :lol:
-Jussi-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Jos ei mittari nouse yli 4o asteen kesälläkään niin se tai anturi on varmasti rikki. Jos näyttö olisi jotain 70 asteen paikkeilla koleahkollakin säällä vois varmaan epäillä termostaattia, eli ei sulkisi. Oikeastihan lämmön pitäisisi olla tuolla lahempänä 90 astetta. Kuumalla kelillä lämmöt nousee helposti lähelle sataakin, on normaalia vielä.Itsekin kattelin huolissani lämmönnousua ajaessani moottoritietä satasen vauhtia, ulkona oli +28 ja kylmäkone vinku täysillä katolla mutta siihen se pysähtyi juuri alle satasen.Siis lämpö.Scania ei.
Vastaa Viestiin