Webasto ei starttaa enää? :(

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Webasto ei starttaa enää? :(

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuossa kokeilin webastoa ihan muuten vaan ja kas kummaa merkkivalo ei enää syttynyt eikä myös koko vempele startannut. Pimeässä ei saanut muuta selville kun että surinaa kuului joten luulen että vesikierto pelaa mutta paloa ei näkynyt eikä kuulunut. Varalta tankkasin pö-säiliön täyteen. Ja selvittelin sulakkeita mutta en löytänyt noin äkkiseltään. Käyttöohjeen kanneteen oli kirjoitettu epäselvästi jotain jonka tulkitsin niin että weban sulakkeet olisi akkukotelossa. Ei kyllä löytynyt. Onko muilla "Vähämaan" omistajilla kokemusta?

Kuinka teillä on muuten noi ajoakut/hupiakut sijoitettu? 1. vai 2. lokerossa? Kun minun mielestä ne on ristissä piirustuksiin nähden tuossa minun autossa.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa hupiakut oikealla takarenkaan takana omassa kaapissa. Kaksi kelkkaa, joissa kummassakin 2*12V sarjassa. Sulake Webastolle akkukaapissa "pääkykimen" vieressä. Virta menee suoraan Webastolle, eli ei pääkytkimen kautta. Vähän ihmetyttää, että vesikiertopumppu kumminkin sinulla pyörii. Webaston päällä on jokin ylikuumenenmissuoja. Olisikohan se voinut lauete, jos ei vika sulakkeesta löydy.
Oma Webasto aina välillä käynnistyy ja lämmittää kerrran, eikä "termostaatti" käynnistä uudestaan. Korjantuu aina kosteudenestoa suihkauttamalla liittimiin. Tv Ari
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Käyn tänään kurkkaamassa noi sulakkeet. Muistelen että siinä piirroksessa olisi ollut 5 amp ja 15 amp sulakkeet. Oisko toinen pumppu ja toinen itte poltin.
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Käyttöakut 2x180ah edessä ja hupiakut 4x180ah oven etupuolella. Mulla on vissiin tuo webaston sulake tosiaan tuolla hupiakkujen kotelossa. Ja sitäpaitsi sama vaiva vaivaa, olen kuvitellut että johtuu noitten hupiakkujen heikosta jamasta, eli ei riitä virta webaston käynnistämiseen, mutta vesikierto toimii - ainakin jonkinaikaa. Auton käytyä ja akkujen latauduttua lähtee vebastokin sitten päälle. Eilen kannoin akut sisään putsattavaksi, ladattavaksi ja vesitettäväksi - ominaispainomittaukseen. Irroitusoperaatiossa kelkka repesi sijoiltaan, oli ruostunut aika pahasti. Onkohan "tavallisilla" siis auton/bussin akuilla merkitystä vesittääkö ne ennen vai jälkeen latauksen??? Trukkiakuissa vesitys tehdään aina latauksen jälkeen ettei kiehahda ja possahda paskaksi (48V - 680AH).

I*ZKI*I
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

vebasto

Viesti Kirjoittaja Tare »

paljonko linjurin oma vebasto kuluttaa poltto-ainetta kun aattelin etten muuta lämmitystä laita omaani,se kun on aika tehokas.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tietysti riippuu ulkolämpötilasta ja halutusta lämpötilasta ja lämmittimen koosta ja siitä järjestelmästä. Uusi Webaston lämmitin kuluttaa halutusta tehosta riippuen 0,2-0,9 litraa 1.8-7.6kW tuottaen. Vanhat lämmittimet ei tietysti ole näin taloudellisia ja huoltamaton härveli polttaa miten sattuu.
Avatar
jero
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Kesä 2006 16:20
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja jero »

Kannattaa myös tarkistaa liekkivahti.. Jos se on nokeentunu niin ei starttaa..
Vastaa Viestiin