Sivu 1/1
Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 07 Kesä 2008 22:14
Kirjoittaja fordfiesta
Tietäisiko kukaan miten saisi irroitettua helposti B 58:n suuttimet. Jos repii ne irti sen kupariholkin kanssa tulee jäähdytysvedet pihalle.
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 09 Kesä 2008 12:12
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kupariholkkien ei pitäisi lähteä irti, jos suutin ei ole pahasti jämähtänyt, yleensä ei ole.
Sopivalla vääntöraudalla tai liukuvasaralla suuttimen pitäisi lähteä suht helposti irti, onhan siihen oma ulosvetäjäkin kyllä. Mutta joskus kupariholkki on vuotanut, karsta voi kiilata suuttimen hyvinkin tiukkaa kiinni. Silloin vaan jotain irrotuslitkua, kopistelemalla ja taistelemalla kuitenkin lähtee.
Jos holkki lähtee mukaan, tarvitset uuden holkin ja työkalut uuden asennukseen, ei mikään vaikea homma.
Homma menee näin, Volvon e-moottorissa
http://up.servut.us/view/8666
http://up.servut.us/view/8667
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 09 Kesä 2008 13:43
Kirjoittaja fordfiesta
Kiitoksia tiedosta. Edellisestä volvosta viisi suuttinta lähti aika vaivattomasti irti mutta yhdestä tuli kupariholkki mukaan. Nyt näyttäisi olevan kaikki suuttimet aika tiukassa. Täytynee kokeilla sitä liukuvasara työkalua ja "isoja" vääntörautoja.
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 13 Kesä 2008 08:51
Kirjoittaja pekopee.fi
Kokeilkaas laittaa vaikkapa grafiittirasvaa (oliskohan se vielä Mobil Multigrease nimeltään) on kait tuota grafiittirasvaa muiltakin valmistajilta. Ohuesti suuttimen ja sen kupariholkin väliin, kun asennatte uusia, tai käytettyjö suuttimia paikoilleen. Kuparivaseliini vois olla myös hyvä aine.
On se muuallekkin hyvä rasva, kannenpultteihin sun muihin kuumiin paikkoihin.
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 13 Kesä 2008 16:19
Kirjoittaja fordfiesta
Suuttimet lähti irti aikahelposti kun väänsi noin 0.5m rengasraudalla. Kupari holkit pysyivät paikallaan myös. Vein suuttimet Keski-uudenmaan diesseliin. Soittivat että kärjet olivat aivan loppu ja rungot n.0.2mm hakkautuneet. Tehdaskunnostetut suuttimiakin olisi saatavilla hintaan n.250€. alv.0%. Ajattelin että tällä kertaa saa pelkät kärjet riittää, katsotaan sitten myöhemmin niitä uusia tehdaskunnostettuja?. Uudet kärjet + asennus ja säätö maksoi 330€. Meinasin myös itse asentaa huolletut suuttimet alumiini- tai kupari tahnalla paikalleen jos eivät tarttuisi niin kovaa paikalleen. Molycote rasva olisi myös varmasti asiallista kun kestää kuumuutta. Tosin näillä kilometreillä n.5000-8000 Km/vuosi taitaa suuttimien irroitus olla seuraavan omistajan riesa!!
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 15 Kesä 2008 13:06
Kirjoittaja Lahti32
Millä tavalla suuttimien kunnostus vaikutti ajoon / käynnistyvyyteen / savutukseen? On ollut mielessä vastaava homma.
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 15 Kesä 2008 17:49
Kirjoittaja fordfiesta
Asensin juuri eilen (La.14.6) suuttimet paikalleen. Ensimmäinen havainto oli että tämä volvoille tyypillinen sininen savuttaminen paikallaan käydessä kylmänä väheni huomattavasti, varsinkin kun lähtee ajamaan pitkän paikallaan käytämisen jälkeen savuttaminen väheni paljon. Ajossa kone tuntuisi vetävän paremmin kuin ennen. Ajon aikana savuttaa ainoastaan mustaa kun painaa kaasua, muuten savuttaminen on lähes olemaonta. Pitää muistaa kuitenkin että volvo savuttaa uutenakin kylmänä!!!! Käynnistyksessä ei ennenkään ollut ongelmia joten siihen en osaa sanoa mitään. Myös suuttimien napsuttava ääni käydessä on terävämpi. Olen ajanut bussilla vasta n. 100km kulutuksesta en voi sanoa mitään, ilmeisesti n.20-25 l/100km. Suosittelen suuttimien huoltoa ja ompahan se puoli ainakin kunnossa!!!!!
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 30 Marras 2010 19:09
Kirjoittaja Lahti32
Vanhaa topikkia nostaen ja aihetta sivuten. Mitä seuraa siitä jos ajelee huonoilla suuttimilla vaikka viisi vuotta? Kuuleeko jotenkin äänestä milloin suutin on huono?
Nousee taas mieleen nuo Volvon pakkaspäivät, kun pytty kerrallaan rykelletään konetta käyntiin ja koko tienoo peittyy sinisenharmaaseen sankkaan savuun. Voiko kuseva suutin aiheuttaa myös vapinaa koneessa? Poistuuko uusilla suuttimilla pakokaasun kitkerä "kauppa-auton" haju, joskus sopivasti tuulen ollessa päin, tankatessa bussia, saattaa jo alkaa yskittämään ja vähempikin tankkaus riittää

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 30 Marras 2010 22:42
Kirjoittaja Reddewil
Pikkuauto-volvoissa vuotavat ja huonosti suihkivat suuttimet aiheuttavat mäntävaurion, ja ilmeisen helpostikkin. Ajon jälkeen oma b58 ei juurikaan savuta (ehkä olematon sinertävä huntu) ja kehtaa käyttää kaupungissakin, toki kylmänä tulee valkosta savua mikä johtuu vaan huonosti palaneesta aineesta. Tuo ajon aikainen savutus on vähentynyt johtuen varmaan siitä että autolla on ajettu (lapa tiskissä) =)
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 01 Joulu 2010 12:28
Kirjoittaja Lahti32
kyllä tätä meidän Volvoa on käsketty myös

Eikä se savuta lämpimänä ihan yhtään mutta haisee pahalle toisinaan. Kumma kun joskus kylmänä ei savuttele juurikaan ja toisena päivänä aivan hirveästi.
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 01 Joulu 2010 20:28
Kirjoittaja Victorjussi
Kyllä se on ominaisuus, ei vika.
Volvon kitkerä savu tunnetaan kaikissa maan äärissä. Se loppuu sitte Kuusakoskella.
Sen tarttausrömpötyksen se kyllä kestää. Volvon konehan on legenda. Se pelaa vielä sittenkin, kun teoriassa peli pitäisi olla jo ajat sitten pelattu.

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 01 Joulu 2010 23:14
Kirjoittaja Lahti32
eli ei kannata ehjää korjata... Menee vaan siinä kuitenkin jotenkin rikki....
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 02 Joulu 2010 12:10
Kirjoittaja Victorjussi
Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 03 Joulu 2010 20:17
Kirjoittaja Pilotti
Niin ääni on koneen ominaisuuksien mukaan

Aikanaan kun piti lähteä alle vuoden ikäisellä B10M:llä keikalle niin tuon imupuolen lämmitysvastuksen hajottua ei auto suostunut käynnistymään noin 20 asteen pakkasessa. Sain sitten ottaa Scanian, joka käynnistyi kuin palmun alta. Varmistin vielä voiko tämä olla mahdollista, mutta oikeasti se olikin mänty...

Re: Volvo B 58 suuttimien irroitus
Lähetetty: 13 Joulu 2010 12:32
Kirjoittaja KajNyy1
Pilotti kirjoitti:
Niin ääni on koneen ominaisuuksien mukaan

Aikanaan kun piti lähteä alle vuoden ikäisellä B10M:llä keikalle niin tuon imupuolen lämmitysvastuksen hajottua ei auto suostunut käynnistymään noin 20 asteen pakkasessa. Sain sitten ottaa Scanian, joka käynnistyi kuin palmun alta. Varmistin vielä voiko tämä olla mahdollista, mutta oikeasti se olikin mänty...

Vakuutan että hyvin lähtee Volvo täällä käyntiin. Ei tarte hehkuttaa tai ees vetkuttaa Webastolla.
http://picasaweb.google.com/KajNyy1/Portugal1010Syksy#
Algarvestakaj +16 aurinko alkoi juuri paistamaan klo on 10:31