Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Tervepä taas.
Pyllymäessä on nyt kolmisen kertaa tullut seuraavanlainen vika:
Startti ei lähde pyörimään ja avaimen start-asennossa pitäminen polttaa yhden ison 25A sulakkeen. Viime viikonloppuna annoin startille vasaraa, kun rupsin epäilemään että se jää jumiin. Tämä auttoi, muttei sillä kai pitkään pärjää. Onkohan hiilet lopussa? :roll:

Onko kokemuksia linja-auton startista? Onko irroitus ja asennus kova homma? - laite on ainakin selkeästi esillä.
Entäs hiilten vaihto? - vai pitäiskö viedä huoltoon tai ostaa kenties tehdaskorjattu tilalle? :shock:

Mitäs mieltä olette asiasta. Ens viikon alussa toi täytyy varmaan kuitenkin hoitaa...

Nyt Pyllymäki lähti Five Fifteenin kanssa Sweden-Rockiin ja lauantaina pitäis vielä käydä Joensuussa. Toivotaan että reissut vielä hoituu??!!!

-ilari :mrgreen:
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Luultavasti ei ihan vielä hiilet oo loppu, mutta saattavat juuttua hiilikuiluun, pölyisyyden takia.

Ei siinä oikein auta muu, kuin raplata startti irti, mahurista saattaa lähteä helpostikkin, on joko moottorin päällä, tai alla. Takatuupparista voi olla pikinen ja hikinen homma. Ei välttämättä aina.

Kun oot startin saanut irti, niin kaikki merkit ja numerot sen kyljistä kirjoitettuna muistiin. L- autoissa on aika usein työntöankkuri startti, Usein CAV. Hommaat hiilet ja laakerihelat, pyydät samalla voiteluainetta niihin heloihin. Voitelu tapahtuu ottamalla hela pystyyn etusormen päälle ja täyttämällä se piripintaan voiteluainetta ja sitten peukalolla puristaen. joko kumin palasen päällä, tai etusormeavasten, niin kauan, että voiteluainetta alkaa tihkumaan helan kyljistä ulos. Jos kyseessä on työntöankkuri startti, niin hammaspyörän puoleinen hela on moottorin rungossa.

Hiilet kiinnitetään pistehitsaamalla käämien päihin. ( Juottamalla ei kestä, koska tina sulaa startatessa, ei kannata edes kokeilla.), Ota kuvia avatessasi starttia, että muistat miten kaikki oli kasassa ennen purkamista, ja miten osat sijaitsivat startissa toisiinsa nähden.

Yksi tärkeä asia Älä Koske millään tavalla ankkurissa olevaan kollektoriin, jota vasten hiilet nojaavat, jollei se oo pahasti urilla. Jos se on urainen, vie se koneistettavaksi ja pyydä kiilloittamaan se, jos sitä koneistetaan. Pyydä tutkimaan myös kollektorin liuskojen ja ankkurikäämien kiinnitys. Tutki kollektori itse, jos ei koneistusta tarvita. Vaikkapa suurennuslasin kanssa, ettei ankkurin käämeistä yksikään oo irronnut tai irtoamassa kollektorin liuskoista. Puhdista tarkkaan kollektorin urat kaikesta kuparipölystä, vaikkapa pehmeällä hammasharjalla ja miedolla liuotusaineella, vaikkapa mineraalitärpätillä. Taas varoen naarmuttamasta kiilloitettuja pintoja. Puhdista huolellisesti koko starttimoottori sisäpuolelta kaikesta hiili ja kuparipölystä em. tavalla ,erityisesti hiilikuilut ja niitten ympäristö. Myös ankkurin pinnat ja urat puhdistetaan aina poispäin kollektorista, joka on syytä suojata siksi aikaa. Älä yritä puhdistusta mineraalitärpättiä/lakkabensaa kovemmilla aineilla, ettei eristyslakat sula käämeistä, eikä kollektorista.

Vasta, kun osat on kuivat laakereita lukuunottamatta aloita startin kasaus, Ole "aurinkoa" tarkempi kasauksesa. Väkivalta taatusti tuhoaa startin. Osien pitää mennä noitumatta paikoilleen. Hiilet on ankkurin sisään työnnön ajaksi lukittava ylös kuiluista. Joissakin starteissa hiilikuilun alaosassa on pienet reiät, joihin työnnetään esim. pianolanka, jonka saa nykäistyä pois reiästä, ennen kun startin kuori sulkeutuu. Joissakin starteissa hiilet lukitaan niillä jousilla, jotka painavat hiiliä kollektoria vasten. Jouset sitten nostetaan vaikkapa pianolangasta tehdyn koukun avulla yksi kerrallaan, niin että ne painavat hiilen kollektoria vasten.

Muista laittaa helat paikoilleen, ennen kun kasaat startin, siksi, että voit putsata näppisi ennen, kun alat puhdistaa startin osia. Kasauksessa pitkäkärkiset tongit on hyvä apuväline, esim Biltema Art. 12-328.

Työntöankkuri startti on usein kertaluokkia kalliimpi uutena, kuin tavallisella solenoidilla varustettu- Myöskin vaihtolaitteena se on aika arvokas. Kannattaa tosin kysyä, autosähköliikkeestä hinta, ennen kun projektin aloittaa.

Menestystä hommaan. Muistaen, että kaikki vehkeet on ihmisen tekemiä. :) :)

Yksi tärkeä asia vielä: Muista koekäyttää startti ennen, kun asennat sen paikoilleen. Sitä sanotaan "opettamiseksi" sitä pyörimään oikeaan suuntaan. Kiinnitä startti hyvin esim ruuvipenkkiin, se nimittäin pyörähtää todella rajusti. Kertakosketus apukaapeleilla napoihin, ei saa pitää sekuntia kauemmaan pyörimässä, koska se saavuttaa niin kovat kierrokset hetkessä, että siitä kollektori tai ankkurin käämit lentää irti. Muista varoa, ettet polta itseäsi, ja että sormia ei kasva, niin kuin porkkanoita.

Älä epäröi käyttää ammattiapua, jos sellaista on saatavilla.
Viimeksi muokannut pekopee.fi, 04 Kesä 2008 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos neuvoista. Olipa huolelliset ohjeet. :D
Täytyykin nyt tuossa valossa tarkistaa kalenterista, onko moiselle aikaa mulla tai bussilla. Voi olla että joutuu käyttämään ammattilaisia apuna että homma tulee valmiiksi ennen seuraavia keikkoja.

Noilla ohjeilla kyllä varmasti ajan kanssa tuo itsekin onnistuis, mutta nyt on kesä ja joka viikonloppu suhataan ympäri suomen keikoilla... täytyy vielä harkita :roll:

- ilari :mrgreen:
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Niin, jos aikasi ei riitä, ja pitää olla liikenteessä, ja käyt Lahden seudulla, poikkea linja-autoromiksessa ja hanki sieltä sopiva startti. Vie sitten autossa ollut startti autosähkökorjaamolle, niin sitten, kun saat sen korjaamolta, on sinulla kaksi toimivaa starttia. Korjatun startin voit sitten asentaa talvea vastaan kiinni, niin pyörähtää aina kone paremmin hurisemaan.

Pyydä myjää itse ollessasi paikalla näyttämään, miten startti pyörähtää? Jos startti on moottorissa kiinni ja sillä voi koekäynnistää/ startata moottoria, niin jos se reippaasti pyöräyttää konetta, sen parempi. Ehjä startti menee pitkin lattiaa, ja pyörähtää aika rajun näköisesti, jos sitä ei oo laitettu esim. ruuvipenkkiin kiinni. Onhan siinä tehoa useita kilovatteja. Pyörimissuunta ja bendix laitteen hammasluku on tärkeä juttu. Pyörimissuunta on stansattu jonnekkin starttimoottorin runkoon. Kokeile heiluttaa ankkuria akselista, "klotinaa" siinä ei juurikaan saa olla mihinkään suuntaan.. Myös tämän mahdollisesti ostamaasi starttin kanssa olisi ainakin moottorin rungossa oleva päätyhela syytä vaihtaa uuteen, se on kaikkein kovimmalla rasituksella. Muista sitten rasvata startin hiilipäädyn hela ja moottorin rungossa oleva hela ennen kun asennat startin paikoilleen. On se kuitenkin senverran kinkkinen homma, ettei sitä ihan jokaviikko huvita panna leluiksi.

Uskoisin että toisen startin hankinta kannattaa ihan vakavasti ottaa harkintaan. Sulla, kun on melkein ammattimainen ajotouhu autosi kanssa. Joka viikonloppu pitää saada autosta muualtakin savut ulos, kuin piuhoista. :roll:

Startin vaihto on aika iisi homma, eikä siinä yleensä.......mene paljon aikaa. Kunhan starttimoottori on sopivasti esillä autossasi, se kiinnioleva tietenkin. Busseja en, niin hyvin tunne, että merkillä osaisin kertoa miten siinä on osat sijoitettu. Mahurissa se voi olla päällä, alla, tai moottorin kampiakselin puoleisella sivulla.

Toivotaan, että löydät hyvän ratkaisun mieluiten vielä taloudellisen sellaisen. :) :)
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Tuo startti on ihan näppärästi esillä moottorin kyljessä. Jos mä maanantaina saan sen irti niin oliskohan harrastelijalla mahdollisuus saada se itse korjattuna kiinni perjantaiksi? Räikkävääntimet ja lenkkiavaimet sekä hitsauspuikko pysyy mulla kyllä kourassa, mutta tarvitaankohan tuossa irroituksessa jotain järeämpiä vääntimiä, vai riittääkö ihan nykyaikaisen pullamössö-kaupunkilaisen lihasvoima? :roll:

Enkös mä vois periaatteessa ottaa sen irti ja tutkia kunnon. Sitten laitan sen takaisin sellaisenaan, mikäli korjaussarja ei ehdi perjantaiksi. Sitten taas maanantaina otan irti ja korjaan...? :lol:

Auto Mäkelältä Tattarisuolta sanoivat että uusi startti olis 300-400€+työt pari tuntia. Eli perus "arviot alakanttiin" -meinigillä lopullinen hinta olis varmaan 1000€ kuitenkin. :wink:

Veholta sanoivat että uusi startti olis 700€. Ja korjaussarja laakereineen ainakin sen 700€.

Miten noihin pitäis suhtautua? Onkohan olemassa jotain tarvike-startteja edullisemmin. Mulla ei oo kokemusta kuin yhden Ford Transitin hiilten vaihdosta (15€ itse tehtynä) ja Opelin startti jotain 70€ henkilöautoon. Mitäs sellainen autosähkötyö sais maksaa, jos ei tartte koneistaa?

Mihin hintaan mun on realistista edes pyrkiä saada homma hoidettua - teetettynä tai itse tehden?

Ihan hatusta heitetty arvio kelpaa mulle, kun kokemus aiheesta ei tätä päätä vielä pakota :D

- ilari :mrgreen:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Täältä kannattaa ensin kysyä varaosaa! :idea:
http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Purkaamoja
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Bustecin Ari Salminen tarjosi taas niin hyvää palvelua, että saatiin tehdaskorjattu startti noin 300€:lla. Nyt sujuu korjaaminen toivottavasti ongelmitta ja aikataulussa.
Vanha startti jäänee meille, ja ajattelin huoltaa sen annettujen ohjeiden mukaan - ainakin jos vaimo suostuu, että tuon ko. startin tänne sisälle kotiin :wink:
...en tiedä mitä sille sen jälkeen sitten tekee. Ehkä joku tarvitseva saa sitten siitä korjatun kännistimen?

Kiitos avuista kaikille taas :D
Palaan asiaan jos asia vielä tästä kuitenkin mutkistuu...

- ilari :mrgreen:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Startin mekaanisen korjauksen lisäksi on syytä tehdä käämien ja ankkurien vastus sekä vuotomittaukset.
Jos sulla on työntöankkuristartti, on sivuvirtakäämin tarkistus hyvä testata (tämä monesti unohtuu). Koska tämän tyyppisessä startissa ei ole bendix laitetta, hoitaa sivuvirtakäämi hammasrattaan kohdistuksen vauhtipyörän hammasrattaalle.
Testi tehdään estämällä päävirtasolenoidin kytkeytyminen starttia käytettäessä, laietaan esim pieni pahvinpala solenoidin kärjen väliin ja kytketään virta. Nyt startin pitäisi pyöriä hiljaa ja kun pahvinpala poistetaan, startti pyörii täysillä.
Suosittelen korjaus manuaalin hankkimista, tuolla on monta muutakin tarkistuspaikkaa jotka kannattaa tehdä.
Startti on kuitenkin tuon kokoisessa autossa hyvinkin tärkeä kapistus.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D On ihan oma maailmansa tuonkaltaisen starttimoottorin korjaus, kannattaa antaa suorittaa henkilön joka niitä päivittäin tekee, ja itse sillä aikaa tehdä sitä mitä, itse osaa ja jolla ansaitsee rahat, jolla homman maksaa, ja mikä parasta, jos ei toimikaan on "syyllinen" tiedossa :roll: :wink:
Olen korjannut ko. startteja "muutaman kuution" :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Startin vaihto vai hiilten vaihto?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Oho. Nyt meni vaikean kuuloiseksi. Mä olen enemmän just niitä miehiä että "kaikki laitteet on ihmisen tekemiä". Ei aina noi korjaukset kylläkään onnistu :wink:

Pyllymäen toinen omistaja Hannes on Raumalta kotoisin - kannattaa varoa ettei se tuo sun ovelle sitä starttia korjattavaksi. :lol:

...no jos me laitetaan nyt kiinni tehdaskorjattu startti, niin mitä tolle vanhalle pitäis tehdä. Tarvitaanko me sitä enää mihinkään? Kannattaako vaan viedä romikselle sellaisenaan. Onks tosta vanhasta mitään hyötyä kellekään bussiharrastajalle?

- ilari :mrgreen:
Vastaa Viestiin