Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 20 Kesä 2018 07:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 09:16 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tulipa "taas" yksi lisäongelma rekisteröinnin kannalta.
Kuorma-autoksi vaaditaan nopeudenrajoitin joka oli tarkoitus säädättää uudestaan kuorma-auto rajoitukselle...
Eipä ole koko rajoitinta autossa mitä säätää. :evil:

Uusi maksaa 1800 € ja rahat on jo kulutettu.

Mahtaiskohan käytettyä rajoitinta jostain löytyä mikä tulee ruiskutuspumpulle?
Tai joku rekisteröinti takaportti milloin ei rajoitinta vaadittaisikaan?
Tai jotain, jos joudun hankkimaan tuon listahintaisen rajoittimen, en pysty siitä nauttimaan koska vaimo tappaa mut. :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 15:28 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 924
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mikäs laitos se on nykyisellään jos ei ole rajoitinta?

Tuo 1800e kuulostaa kyllä ihan järjettömältä hinnalta yhdestä sammutinta ohjaavasta impulsseja laskevasta releestä. Enpä tiedä kelpaisiko rajoittimeksi sellainen systeemi että koneen maksimi kierrokset on rajoitettu niin ettei se suurimmalla vaihteella ota yli 90km/h. Jotain vähän erikoisempia laitteitahan on että varsinaista rajoitinta ei tarvitse olla kun laitteen huippunopeus jää alle rajoittimen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 16:19 
Kippari

Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Viestit: 58
Truck: B9M Wiima K202
Location: Kihniö
Itselläni juurikin vastaava tilanne päällä, sillä erolla että oma autoni on linja-autona ja pitäs rajottaa 100seen.

Omani on vm - 89 ja vanha kaupunkidösä, eli siinä ei alun alkaen ole tarvittu rajotinta. Tosin ei ennen perän vaihtoa kulkenutkaan kuin juuri 85km/h.

Tuntuu olevan hankalaa tuo rajottimen asennus, kukaan ei oikein lupaa osata enää noin vanhaan ja uusiakaan ei tunnu löytyvän. Mulla on purettuna kuorma-autosta peräsin oleva vaijeri rajotin ja nyt viimein löyty kaveri jolta asennuski onnistuis.

Eli jostain tollanen toimiva vaijeri rajotin kattella ja sitten kattella sille joku asentaja. Täälä foorumillakin taisi olla myynnissä jollakulla rajotin joka oli juuri B9Mstä kotosin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Touko 2018 16:59 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
Rajoitin tuli pakolliseksi 1988 rek alkaen , asennuspakko 1990 (v ?)luvulla alkaen ,,linja autot jotka kats 100 km/h aiemmin. Epäilen hyväksytäänkö muita kuin tehdas laitteet, asia voi olla eri jos tekn nopeus
ei ylitä 89 km/h

Tuohon autoon sopii se vaijerilla toimiva esim bosch joka maksoi irtoosana -90luvulla sarjana n3000Fimk (500€) on muitakin tyyppejä, tuo bosch ei tarvinnut lisäosia jos autossa oli kinzlen elekt
Sähköinen piirturi, on myös muita merkiä paineilmatoimista ja” veederoot ” piirturi oli jokin ongelma,
tarvi lisäosia, tai erilaisen ja mekaaniset ns vaijeripiirturit tarvi myös lisäosan.

Jos auto rek 1987 ei tarvitse rajoitinta vaikka rek kuorma autoksi, henkilö/ matkailuautona ei rajoitin
tarvetta ts osalla voi olla tarpeeton autossa kiinni.

Oletus purkaamolta löytyy ( rek 88 tai uudemmat) volvo kuorma-auton tai linja -auton moottorista tuollainen bosch ttyyppinen rajoitin, lisäksi pitää ottaa ruiskutuspumpun kaasuvipu, siinä on ”jousirakenne”( lisäkiinnitys raj vaijerille) ts kun kuski painaa kaasun pohjaan rajoitin vetää kierrokset alaspäin max 89/90 km/h. Vaijeri noissa oli 1-2 m mittainen eli
Rajoitin box osa voi olla rungossa tai kuorma autoissa konetilassa buldogissa rungossa tai ohj pohjassa, tais joissain sopia maskin allekkin ( laitoin tuollaisen 98 vuonna nokka / N volvoon rajbox ohjamon puolelle kun vaijeri riitti, työ aikaa tuollaisen perus asennukseen tais olla 4 tunnin luokka)
Asennus on yksinkertainen homma voi vaikka itse tehdä konetilatyöt ja vetää tarvittavat johdot
koelautaan, piirturiin kytkentä , testaus ja sinetöinti alan liike ja tod joka tarvitaan vuosittain kats,
noita lisätöitä kunlaskee tulee yhtäkalliksi kuorma autona kuin matkailuautona vuosittain, € menee
vain eri osoitteisiin
Kuorma auto testaukset ajopiituri 2 v välein, nopeusrajoitin vuosittain ym
Henkilö/matkailuauto trafimaksu 2 aks n1200€/v

Tuossa boschin nop rajoittimessa yks johto joka tarkoitettu kytkeä autoihin joissa synkronoimaton
vaihteisto, laitetaan tunnistin kytkinpolkimeen niin saa välikaasut anettua, sen jos vahingossa kytkee
vasemamman vilkun johtoon rajoin pysyy käytöstä pois niin kaun kuin vilkku vas päällä :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Touko 2018 20:32 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Uutta infoa ja "ehkä" valoa tunnelin päässä. Kävin keskustelemassa Volvolla kyseisestä puuttuvasta rajoittimesta ja he epäilivät autossa olevan jokin EDS ( tai joku sinnepäin ) moottori juttu jolloin rajoitin olisi moottorin ohjausyksikössä kuskin penkin takana olevassa peltilaatikossa. Menen ensiviikolla tarkastuttamaan asian Volvo Truck Centerissä niin kahtellaan? Vismatekissä sanoivat että jos näin on, sitä eivät pysty säätämään uudelleen koska ohjelmat on vain Volvolla...???


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Touko 2018 20:40 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
Edc pumpulliset ( ruiskutuspumpun säädin sähköinen+ ensimmäiset moottoriboxit) moottorit tuli euro2=yheydessä, vuosi oli 1996, tämä tunnistaa siitä jos kaasupoljin on sähköinen ..Edc koneelliset
ei tarvii erillistä rajoitinta se voi ohjelmoida..
ts euro 1 autot siihen vuoteen saakka ainakin ” suomiautot”oli normaali ruiskutuspumppu ja vaijeri tai/muu mekaaninen ( oli ilmatoimisiakin ainakin sisuissa) yhtyes kaasupolkimelle, näihin laitettii n erillinen
nopeudenrajoitin ns lisävaruste just tuossa n 1996 aikoihin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Touko 2018 22:01 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
BussMAN kirjoitti:
Edc pumpulliset ( ruiskutuspumpun säädin sähköinen+ ensimmäiset moottoriboxit) moottorit tuli euro2=yheydessä, vuosi oli 1996, tämä tunnistaa siitä jos kaasupoljin on sähköinen ..Edc koneelliset
ei tarvii erillistä rajoitinta se voi ohjelmoida..
ts euro 1 autot siihen vuoteen saakka ainakin ” suomiautot”oli normaali ruiskutuspumppu ja vaijeri tai/muu mekaaninen ( oli ilmatoimisiakin ainakin sisuissa) yhtyes kaasupolkimelle, näihin laitettii n erillinen
nopeudenrajoitin ns lisävaruste just tuossa n 1996 aikoihin.


Ilonpilaaja :evil:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 07:38 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 16
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Sivusta juttua seuranneena, itellä henkilöautoksi rekisteröity vanhus. Ei rajottimia vielä noin vanhassa mutta vero kohtuullinen kun ajattelee niin että voi olla käytössä vain mitä tarvii ja muuten pois. Eli onko tuoreemmat autot edelleen rekisteröitävissä henkilöautoksi ilman rajoitinta?

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 08:07 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
Henkilö/matkailu auto ei rajoitinta vaadita, ( oma on scania carrus kokop18 ton 1998 vm, sallittu max nopeus tieliikenteessä kuten kuorma autoissa 80km/h, ”ei tietoa” max tekn nopeudesta :roll: ) lisäksi ei tarvii piirturia sinetöidä ehkä käyttää....




Ei liity volvo asiaan::
vaikka euro2 scania 94 on siinä erillinen rajoitin paineilmatoiminen joka toimii myös vakionopeus
säätimenä, nyt kun taaki irroitettu molemat pois käytöstä ( tämä pikkukania on normaali ruiskutuspumpulla ja vaijeri toimisella kaasupolkimella, kierrätyksellä saatu euro2 , 112 scaniassa edc tai ” pumppusuutimet”)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 12:59 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 924
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Rajoitin itsessäänhän on hyvin yksinkertainen, lähinnä kai lienee kyse jostain hemmetin hyväksynnästä, jolla tuota rahastetaan.

Käytännössä noi mekaaniset rajoittimen on siitä ikäviä että ne eivät yleensä kykene rajoittamaan nopeutta siististi siihen suurimpaan sallittuun, vaan nopeus jää humppaamaan, niin että jos ajaa rajoitinta vasten se joko kiihdyttää tai hidastaa, kokoajan jomminkummin. En tiedä onko niisä olemassa jotain fiksummin toimivia versioita, tai jopa sellainen johon olisi integroitu vakionopeudensäädin (siis muukin kuin 90km/h).

Jotain nopeudenrajoittimia oli sellaisia että ne kytkivät sammuttimen päälle, mutta ne kai kiellettiin tjsp? vähän hankala systeemi kun kone sammuu jos painaa kytkintä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Touko 2018 07:19 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tarjolla olisi käytetty rajoitin, pitäisi selvittää minkä merkkinen vaihdelaatikko autossa on?
Mistä kohtaa laatikon voi tunnistaa...
Tällä haavaa en tiedä siitä muuta kuin manuaali, 6-vaihdetta eteen ja yksi taakse ;-)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Touko 2018 08:25 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tässä B10M vaihteistot, oletan 9 M samat , selviää vaiht sivussa tunnistelaatta.
Todenäköisesti jos alkup se on (synkronoitu)ZF S6-80 ( 6 vaiht+peruutus) 6 vaihde on 1:1
jos ylivaihteellinen S6-80+GV80 ( 2 x 6 vaiht+2 x peruutus) 6 vaihde 1:1 ja ylivaihteella 0,84:1

? Nyt tuli uutta asiaa, mitä vaikuttaa vaihteistotyyppi nopeudenrajoitin asennukseen, oletus autossa kinzle piirturi ( synkoronoimaton vaiht tarvii kytkinpolkimeen rajakatkaisijan esim fuller vaiht)


Jule mekaaniset rajoittimet ikäviä.
Tuo pitää paikkansa, kun tulivat nuo jälkiasennus nop raj ohjeistettin että ei saa ajaa ns kaasupohjassa/ rajoitintavasten, silloin esintyy tuo heijaus / pumppaus voimakkaimmin ja polttoainettakin kuluu enemmän,EDC / moottoriohjausbox tyypit toimii huomattavasti järkevämmin, nyt uudet esim volvon
joissa gps yhteys alkaa toimimaan mäkisessäkin maastossa järkevästi, kun huomio korkeus muutokset,
jos kulj ajaa vakionopeus säätimellä, eikä jalalla/ silmällä joka taitaa olla taloudellisin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Touko 2018 10:58 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tämmöinen kilpi löytyi laatikon kyljestä:

Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Touko 2018 11:33 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
On näköjään numerota suurempi 10M ( tuo 90 vääntömomentti ) ja suurin vaihde ”ylivaihde” 0,81/1 ts laatikossa 5 on suora vaihde 1 // 1
( 0,81 moottorinkierroksella kardaani pyörii yhden kierroksen, suurimalla vaihteella, tuon kilven mukaan)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Touko 2018 16:55 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Vielä koitan selvittää onko tässä mahurissa kuitenkin jokin sortin nopeuden rajoitin jo asennettuna. 8)
Volvon kaveri kysyi onko kaasuvaijerin yhteydessä jotain "sylinteriä", no mielestäni ei ole. Lisäksi hän kysyi tuleeko syöttäpumpulle sähköjohtoja, näyttää siihen välillisesti ainakin pari johtoa tulla?
Epäilykset kuitenkin vielä ovat koska vaihdelaatikosta löytyy sinetöity 4-johtimen liitin. :shock:
Tässä kuva mihin pumpulle tulee johtoja ( sormella osoitettu koska johtimet mustan kumisuojan alla ). Ne on kytketty johonkin paineilmalla toimimvaan servomoottoriin joka on syöttöpumpun päädyssä kiinni, tai jotain.

Kuva

Lisäksi kuskin penkin takaa löytyi tämmöinen laatikko?

Kuva

Meen huomenna Volvo Truck Centteriin kuvien kanssa ihmettelemään.... :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Touko 2018 20:32 
Kippari

Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Viestit: 58
Truck: B9M Wiima K202
Location: Kihniö
Eikös se tuo ylemmän kuvan osa ole sammutus solenoidi.
Ja olisko tuo wabco boksi abs:sien aivo loota.
Melkein väittäisin että tuossa ei kyllä sitä rajotinta ole. Siinä pitäs olla samoilla paikkeilla kaasuvivun kanssa sellanen vaijeri joka menee servo moottorille ja siitä piuhat boksille eteen.

Tuo oma wiimani on varmasti hyvin samoihin aikoihin tehty vaikka onkin eri korimallia, rekkarissa vain yksi numero eri. :D ja siihen tuo rajotin tosiaan piti kans laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Touko 2018 21:49 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Miihhali kirjoitti:
Eikös se tuo ylemmän kuvan osa ole sammutus solenoidi.
Ja olisko tuo wabco boksi abs:sien aivo loota.
Melkein väittäisin että tuossa ei kyllä sitä rajotinta ole. Siinä pitäs olla samoilla paikkeilla kaasuvivun kanssa sellanen vaijeri joka menee servo moottorille ja siitä piuhat boksille eteen.

Tuo oma wiimani on varmasti hyvin samoihin aikoihin tehty vaikka onkin eri korimallia, rekkarissa vain yksi numero eri. :D ja siihen tuo rajotin tosiaan piti kans laittaa.


Minulla on sellainen tutina, että alla olevan kuvan punaisella viivalla merkitty paineilmalla toimiva sylinteri on sammuttin. Sylinterin päässä oleva männänpää osuu suoraan ulos tullessaan sammutusvipuun johon tulee myös kyljen huoltoluukussa sijaitsevan käsisammuttimen vaijeri.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Touko 2018 21:53 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tästä kuvasta näkyy koko syöttöpumppu ja paremmin tuo sammuttimen paineilmasylinteri sekä siihen tuleva käsisammuttimen vaijeri joka tosin on ennemminkin rautalankaa...

Kuva

Tosin, jos tuo servo sähköjohtoineen onkin sammutin, voiko tuo paineilmasylinteri olla rajoittimeen kytketty, ei kai. Kaikkea se epätoivo saakin ajattelemaan.... :oops:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Touko 2018 07:30 
Kippari

Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Viestit: 58
Truck: B9M Wiima K202
Location: Kihniö
Ei tuossa kyllä valitettavasti rajoitinta ole. Pitäs olla vaijeri tuossa saman vivun yhteydessä, johon tuo kaasu "vaijeri" kiinnittyy.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Touko 2018 07:55 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Oletus itelläkin on, ettei rajoitinta löydy. Ja se sinetöity sähköliitin laatikossa liittyy ehkä vaikka piirturiin? Tai jotain.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Touko 2018 08:25 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 18 Huhti 2011 21:18
Viestit: 93
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki
Sähköjohdot menee "pakkosyötölle" ja minulla ainakin toimii silloin kun pitää hehkun kytkintä pohjassa.

_________________
Ajokki express Volvo B10 M -87


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Touko 2018 16:40 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Volvolla asentaja sanoi että painesservo johon tulee sähköjohdot liittyy turbopaine tietoon????


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Touko 2018 16:56 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
salminen kirjoitti:
Sähköjohdot menee "pakkosyötölle" ja minulla ainakin toimii silloin kun pitää hehkun kytkintä pohjassa.

Samaa muistelen , pakkosyöttö sähköinen, taitaa tuon ikäisessä turbopaine olla” putkella” joka tulee
tuoholle paineen tunnitin ” kalvolle”, perinteinen volvon pysäytin paineilmasylinteri.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Touko 2018 19:37 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 162
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
BussMAN kirjoitti:

Tuohon autoon sopii se vaijerilla toimiva esim bosch

lisäksi pitää ottaa ruiskutuspumpun kaasuvipu, siinä on ”jousirakenne”( lisäkiinnitys raj vaijerille)


Olis nyt melkein käsessä kuvan mukainen vaijerirajoitin.
Pari johtoa laatikkoon.... Ilmeisesti nyt sinetöityyn 4-napaiseen liittimeen ( liittyy ymmärtääkseni piirturiin ) ja vaijeri kaasuvipuun. Vaijerin päästä puuttuu jokin jousiboksi? Ei liene kummoinen tehdä jos sen tarkoitus on vain vetää vaijeri takaisin ulos?
Viisaammat kommentoikoot eli kuka hyvänsä. :oops:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Touko 2018 07:46 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
Kaasuvipu vois löytyä purkaamolta käytetty, uusi ehkä diesel huolloista tai tilaamalla bosch varaosa.
mitoitus ja rakenne jos itse valmistaa olis hyvä jos olis malli kpl, kaasuvajerilla vedetään kaasua
” jousi vivusta” ja rajoitin kiinteästä vetää kaasupois päin rajoitustilanteessa , esim tuo jousikuorma pitää olla oikein mitoitettu , kaasu toimii normaalisti ja rajoitittimen voima ylittää jousikuorman


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com