Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 23 Huhti 2018 21:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Scania venttiilivälykset
ViestiLähetetty: 23 Huhti 2012 13:04 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Touko 2009 10:24
Viestit: 409
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Mitkä ovat oikeat venttiilivälykset DSC11-koneessa?
Auto siis K112 -87.

_________________
Scania K112 -88
Ajokki Royal


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Huhti 2012 17:17 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 305
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Kylmänä imu 0,45 mm
pako 0,80 mm
(dsc11 01b koneessa)

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Syys 2017 08:06 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Osaisko joku neuvoa rautalangan avulla miten moisesta laitteesta venttiilit säädetään, siis venttiili järjestys ja mikä milloinkin .

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Syys 2017 14:12 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 94
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Sain Jokelan Linjalta tälläse ohjeen kun ite säädin moisesta

1 pytty kun vaihtaa niin säädetään 6 pytty. 5 vaihtaa niin säädetään 2. 3 vaihtaa niin säädetään 4. 6 vaihtaa niin säädetään 1. 2 vaihtaa niin säädetään 5 ja 4 vaihtaa niin säädetään 3

ja vaihdolla tarkoitetaan kun pokoventtiili menee kiinni ja imu aukeaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2018 22:45 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Mahtanee toimia myös F112 vaparissa myös. Kiitos ohjeesta.

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2018 09:44 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Uskaltaisko kysästä ?
Siis itellä on tuo kania f112, onko se alkujaan siis oikeesti Vapari? Kone on vissiin just noita 11 litraisia.
Ja onko näihin laitettu suoraan kylkeen turboa vai vaihdettu koko kone ?
Itte en kaipaa kovinkaan paljon voimaa lisää, vaan solmu saattaisi pienentää samalla myös pako ääniä.
Onko tästä kokemuksia?

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2018 18:30 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 882
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2018 19:51 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 353
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jule kirjoitti:
ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.


Samaa mietin? Vanhoja (75/76) scanioita oli ilman turboa- 60 luvulla, (110 alkaen tais ainakin
automoottoreissa olla vakioina turbot, seuraavissa ikäluokassa tuli välijäähdyttäjä mallit ja sen jälkeen sähköongelmat nyt lisänä kierrätyslaiteongelmat)

Jos vappaheng laittaa turbon kyllä sillä pakokaasut puhtaampia tulee, ääni pienenee, diesel
kun ei seos ongelmia kuten bensakoneissa.

Aikakaudelta ennen 1996 = ennen sähködieseitä ja euro 2 koneita::
turbolla otettiin lisää hv , ts ruiskutuspumpun elementit suuremmat ja suuttimetkin, lisäksi
voi olla mäntäeroja sekä puristussuhde, venttiili kokoeroja ym. Tärkein jos turbottaa , on öljypumppu että paine riittää, turbon tarvitsema öljymäärä iso , tarvii öljyä jäähdytkseenkin, kriittisin kuumana tyhjäkäynnillä riittävä paine.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2018 19:57 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 882
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Maalis 2018 21:54 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 353
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jule kirjoitti:
110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)

Joo noihan se meni jo 60 luvun scanioissa, muistan isän 76sen maskissa super, ja turbo tais olla 200 hv luokkaa 11 litrasasta, noilla ruotsin autoijat veti kahta perävaunua ( auto 3 aks, pv molemmissa 2 aks= 7 kpl oli tuollainen kuva, kippikärryjä ja autossa vetokita myös nokassa ahtaanpaikan nopea peruutus :mrgreen: ), mun historia tiedot pätkiiii.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Maalis 2018 14:03 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Eli onkohan tuosta revitty sitten turbo pois joskus tai vaihdettu koko kone. Mitenkähän tuonkin selvittää?

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Maalis 2018 14:05 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Poika turbotti oman pelto auton ja on ajanu sillä paljon....
Mietin vaan että kai tommonen 11 litrainen kestää pikku paineen kun tommonen pelto pösö kestää kaiken mitä irti saa....

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Maalis 2018 18:41 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 288
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Voihan se olla alunperinkin ahtamaton, mistäs noista tietää... :lol:
Mutta vaparissa ja ahdetussa on ainakin erilainen nokka-akseli, ruiskutuspumppu, suutin, mäntä, imusarja, pakosarja, turbon öljynsuodatin ja varmaan jotain pientä muutakin.

Lieneekö helpompaa ostaa ds11-moottori ja vaihtaa se sinne konehuoneeseen. :?:

Jos on kovasti nikkarointihenkeä, niin kyllähän tuon ahtaa. Tuskin tulee ongelmia pienillä paineilla.
Toisaalta, jos se ahdettuna kestää koko kesän hajoamatta, niin silloin ei ole otettu tarpeeksi voimaa :lol: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Maalis 2018 20:52 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 882
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Loppujenlopuksi kysehän on siitä että kulkeeko se riittävästi?

On oikeastaan ihan sama mikä kone siellä on, vaikka se olisi jokin vanha 110 vaparikone, niin sen voi ahtaa, ja se kone kestää sen ahtamisen jos on kestääkseen. Se voi laueta siihen ahtamiseen, mutta se voi tehdä sen siitä riippumatta mikä se on alunperin ollut.

Alunperin nuo koneet on kuitenkin suunniteltu kuorma-autoihin, joissa ne ovat kuitenkin huomattavasti kovemmalla rasituksella kuin bussissa, saatikka kulkurikäyttöön eläköityneessä bussissa. Vielä joskus 70-luvulla kuorma-autolla ajettiin usein niin kovaa kun se vaan kulki - ei välttämättä ylinopeutta, vaan tehoa oli vaan niin vähän suhteessa massaan, että muuta vaihtoehtoa ei ollut. 70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Maalis 2018 21:32 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 556
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
1982 F112 käyttöohjekirja tuntee vielä 180 heppasen 11-litraisen vaparin. niitä ei mahda montaa edes olla.

meillä on turbollinen, jossa on vakiona 305 hummaa ja meidän joskus "säädetty" kulkee jo ihan hyvin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2018 09:39 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
No seuraava kysymys, jos tuohon koneeseen tai vaihtaako koko koneen ,,, niin mahtuukkohan se kopan alle vai onko turbollisessa laajennus moottorikopassa ?

Kulut on kyllä riittävät, eli paikasta toiseen pääsee kyllä, mutta ainahan sitä vähän lisää löylyä haluaa ja ääntä taas pienemmäksi.

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Maalis 2018 00:01 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 882
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
no ei se kyllä hiljaisemmaksi turbolla tule. konekopan tiivistämisellä lienee se suurin vaikutus.

Vähän kun vakoilee sinne konekopan alle niin nähee mihin turbo voisi mahtua. Jos sen itse sinne lisää, niin sen voi sijoittaa mihin vaan, tosin jos se on kovin alhana, niin pitää laittaa oma sumpp turbolle ja joku siirtopumppu tyhjäämään sitä koneeseen.

Jos nykyisessä koneessa ei ole mitään vialla, niin ei koko konetta kannata ryhtyä vaihtamaan pelkän harrastuksen takia, vaikkei se hetkuun nyt mikään ihan mahdoton rasti olekaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Huhti 2018 07:58 
Rattiamiraali

Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Viestit: 444
Location: Tampere
Jule kirjoitti:
70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.

Ja vaikkei olis tehovajeen takia "tarvinnut" polkea siima kieränä menemään, niin eiköhän sitä silti menty... :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2018 22:32 
Apukuski

Liittynyt: 30 Elo 2017 08:44
Viestit: 13
Paikkakunta: Liminka
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Lähinnä itellä vaivannut nuo pakoäänet putken päässä, niihin lie auttanee kun lisää pönttöjä putkeen. Meinaa töristä veto päällä . No, pieni murhe, ääntä naailnaan mahtuu.

_________________
Scania F112 -84 Lahti 31
Roihu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Huhti 2018 12:00 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 882
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Vapari möykkää aina vähän enemmän kuin turbo, mutta änkkäreillä siitä selviää, jos ahdistaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com