Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 29 Huhti 2017 23:17

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 21:08 
Varakuski
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Viestit: 5
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala
Tervehdys

Olen uusi kasvo näiden matkailubussien kanssa mutta menoa se on nyt. :)

Meillä tuollainen vanha Pekolan Liikenteen / Yhdysliikenne Oy:n bussi josta on tehty matkailuautoa. (Nro 51 jos joku tietää lisää.)

Syksyllä viimeisillä ajoilla alusta teki sitä että kun laittoi bussin käyntiin nousi vasen puoli pelkästään. Alustan korotus nappulalla nousi vasen puoli lisää. Kun lähti ajamaan tai liikautti niin oikea puoli nousi. Myöhemmin teki niin että ei noussut heti vaan sai hetken ajaa ennen kuin nousi. Jotain jumissa?
Kesällä toimi hyvin ja silloin korotus napilla nousi kaikki kulmat ylös.

Nyt käytin sitä pihassa ja nousi vain vasen puoli. Sammutin ja vaikka pari päivää ollut niin kallelleen jää. Ei kait se silleen haittaa mutta ettei reissun päällä vaan jää kallelleen.

Onko näissä takana jokin tason säätö venttiili vai miten systeemi toimii? Ilma vuotoja ei tunnu olevan. Paineet nousee kohtuu nopeasti.

Kaikki neuvot otetaan vastaan. Ja onko suositella korjaamoa Hämeenlinnan läheltä?

Jani

Ps. Käytin korjaamolla kun bussi hommattiin muista vioista mutta oli sellaista rahastuksen meininkiä ettei tosikaan.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Koko laite
IMG-20160816-WA0004.jpg
IMG-20160816-WA0004.jpg [ 62.73 KiB | Katsottu 987 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Vasen puoli
IMAG0008.jpg
IMAG0008.jpg [ 1.91 MiB | Katsottu 987 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Oikea puoli
IMAG0009.jpg
IMAG0009.jpg [ 1.96 MiB | Katsottu 987 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Edestä
IMAG0007_1.jpg
IMAG0007_1.jpg [ 1015.75 KiB | Katsottu 987 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 21:26 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 140
Truck: ----liner
Location: Suomi
3 tasosäätöventtiiliä pitäis olla:::
1 etuakselilla jolla säädetään etupään korkeus
2 taka akseli joilla säädetään takapään korkeus ja auto suoraassa ( vas oikea yhtä korkealla)


Esimmäisenä kannattais katsoa nousemattoman puolen takapyörän etupuolella oleva tasosäädin
( pikkuventtiili josta tunnistin vipu takaakselin " kelkaan") että tunnistin vipu on kiinni ja ventt toimii.

Jäätymisvika?

Joskus noissa pettänyt ilmapalkeen ylätuenta piste, taitaa olla scanian ominaisuus iänmyötä.

on mahdollista että nousemattoman puolen ilmapalje rikki tai iso vuoto, kannattaa kuunnella
käynnistyksen jälkeen onko ylim vuotoääni.

Sähköinen vika? jos nosto. / lasku tai niiaustoiminto toimintokatkaisijalla , en tunne tarkemmin,
mutta tällä palstalla löytyy tietäjiä..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 21:33 
Varakuski
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Viestit: 5
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala
No hitto! Ja kiitos todella nopeasta vastauksesta.

Tsekkaan ekana noi tasoventtiilit.

Mietin aiemmin myös sitä niiaus toimintoa kun mielestäni oikea etukulma alimpana. Ei vaan ole mitään käsitystä kuinka se toimii ja onko sille nappi tms. Vai onko sitä lainkaan.

Vuotoja ei kuulu vaikka avaan lattian luukut käydessä ja kuuntelen palkeiden vierestä. Pussit ei ihan "uusia" ole. :)

Jani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 21:40 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 22 Syys 2015 15:14
Viestit: 29
Paikkakunta: Luumäki
Truck: Volvo B609 Kutter 9
Location: Etelä-Karjala
Iso vuoto ei edes kuulu, mutta kannatta tarkistaa myös nelipiiriventtili, jos joku piireistä ei aukea, niin tekee juuri tuota. Varaosia kannattaa kysellä http://www.skuba.fi/


RASKAAN KALUSTON VARAOSAT
TOIMIPISTEISTÄMME:
VANTAA, puh. 010 229 3080
TAMPERE, puh. 010 229 3081
TURKU, puh. 010 229 3082
LAHTI, puh. 010 229 3086
LAPPEENRANTA, puh. 010 229 3090
SEINÄJOKI, puh. 010 229 3088
JOENSUU, puh. 010 229 3095
KOKKOLA, puh. 010 229 3098
OULU, puh. 010 229 3099
ROVANIEMI, puh. 010 229 3087
Ota yhteyttä!

Ainakin Lappeenrannan myymälässä todellä hyvä ja asiantunteva palvelu ja hinnat ihan kohdallaan.
Älä edes ajattele käyttää Raskoneen korjaamolla, todella huonoa osaamista ja hemmetin kallis, ainakin Lappeenrannassa. Jos liikut Lappeenranna aluella, niin täältä löytyy todella ammattitaitoinen pikkupaja. Asennus Matti

_________________
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomat vievät hieman enemmän aikaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 21:57 
Varakuski
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Viestit: 5
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala
Kiitos tästäkin vinkistä.

Jotenkin se tuntuu että on tuo yksi kulma mikä ei nouse. Pitää tutkia se nelipiiri venttiilii. Osaatko sanoa mistä lähteä etsimään sitä?

Paineet nousee kuitenkin mielestäni todella nopeasti niin sitä vuotoa en ekana ole etsinyt. Ei mene kuin noin 10 min niin alkaa suhautteleen ylimääräisiä paineita.

Jotain jumia epäilen kun liikkeelle lähtiessä nousee. Tai nousi ainakin viime ajolla. :)

Korjaamo ei ollut Raskone mutta vastaava. Ei mene enään sinne ikinä.

Jani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2017 22:27 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 140
Truck: ----liner
Location: Suomi
Paineiden pikatesti: kun täydet paineet ja säiliöiden vedenpoistoventt testaus että joka säiliössä paine.
nelipiiri vetttili on ( oletus takaakselin etupuolella tai etuakseli takana? ) ensimmäinen jskoventtiili josta lähtee säiliöille, ts eri piireille: käytännössä yleensä hapettunut korjaus tuskin onnistuu,,,löytynee painekaavio muistaakseni jossain scania jutussa oli, tuon 113 sarjan
kompressori-> kuivain - >" ehkälaudevesisäiliö"- >!nelipiiriventtiili > säiliöt
( oletan kuitenkin että koko jousitus on samasta piiristä, ei varmatieto)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2017 01:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2262
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Niiaukselle on nappi jossain.

Tsekkaa tasonsäätöventtiilit ja nelipiiriventtiili. Tosin nelipiiriventtiili ei vissiin tekis tommosta, ku jousitukset ois vissiin samasta lähdöstä, niinku ´BussMAN´ sano.

Ilmasäiliöistä vedet pois. Minkälainen kuivain? Onko koska vaihdettu ryynit / patruuna / liemet / tms?

Nelipiiriventtiilin pystyy kyllä avaa, kuivaa, putsaa ja huoltaa muutenki, mut hyviä käytettyjä on markkinoilla vaik mite, esim Paimelassa. Tasonsäätöventtiilitkään ei nyt mahottomia maksanu. Neki voi kyllä avata ja putsata, mut helpommalla pääsee ku hakee marmoritiskiltä uudet. Tai tilaa jostain saksasta.

Jos esim oikean takapussin lautanen on puhki, ni se ei nouse ja tää on nyt ihan mutu:a, mut jos siellä on niiaus, ni ei se silloin välttämättä nouse se etupääkään. En tiä.

Suhiseeks se? Vaikka kylläki sanoit, et ilmavuotoja ei tunnu olevan...

Hieno bussi muute! Takaovettomuus voi olla sekä plussaa, että miinusta.

Neppi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2017 11:07 
Kuski

Liittynyt: 07 Elo 2014 03:22
Viestit: 20
Location: Espoo
Tasosäädivika taka-akselilla. Joko tanko irti, venttiili rikki tai iän myötä täynnä mujua. Takana on kaksi paljetta per puoli ja jos siellä vuotaa palje tms niin voi olla ettei tuotto vaan riitä. Vika ei ole iso eikä edes kallis vaikka joutuis vaihtamaan palkeenkin, silloin jalusta vaihtoon myös.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2017 18:54 
Varakuski
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Viestit: 5
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala
Mulle bussi tullut vasta tänä vuonna. Pitää tutkia kuivain asia myös. Veikkaan että ei ole hetkeen tehty mitään sille.
Vika tuli jo syksyllä kun ei ollut pakkasia joten kovasti epäilen jotain taso venttiiliä tms.

Pitää ne vuodot tutkia mutta paineet kuitenkin nousee nopeasti ja alkaa suhautteleen ylimääräisiä pois vaikka toinen puoli ei nouse.

Nyt 20 pakkasta niin pitää vähä ootella et kehtaa laittaa tulille.

Jumia tms epäilen koska on lähtenyt toimimaan kun lähtee ajamaan.

Tämä oli tänne ensimmäin aihe ja pakko sanoa että positiivisesti yllättynyt. :) Heti vastauksia ja neuvoja. Kiitos.

Neppi: Kiitos kommentista. Tilaahan tuo oven puute tuo lisää. Vaikea sanoa kun eka bussi. :)
Aika paljon rakennettu edellisen omistajan toimesta. Ite lisäillyt akkuja, aurinkokennoja, vesi systeemit työn alla ja uutta keittiöö jne.

Jani


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Sisätiloja
sisältä.jpg
sisältä.jpg [ 82.51 KiB | Katsottu 838 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2017 20:38 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1067
Truck: K112 Lahti Eagle -88
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Moro ja tervetuloa porukoihin, 10 min on ikuisuus eli varmasti vuotaa ja sitä ei aina kuule korvalla, sumutepulloon vettä ja fairia, lokasuojat ylös ja kun on painetta niin ruiskit kaikki palkeet ja varsinkin ylälautaset, kyllä vuoto löytyy, meidän Scaniassa ei ole kuin korin nosto.

_________________
Bussi on pop
Scania K112 Lahti Eagle -88 "Inkeri"
Projekti Volvo B10M Carrus star 502 -95


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2017 21:17 
Varakuski
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Viestit: 5
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala
Moikka

No hyvä tietää tämäkin 10 min. :) :)

Ei muuta kun tutkimaan. On vaan ihan hemmetin kylmä. :)

Palkeet ei ole uudet joten kyllä se vuotaa saattaa. Ihmettelen sitä että voiko vuotaa vaikka paineet ns. nousee ja alkaa suhautteleen? On mulle vielä niin vieraita vehkeitä.

Jani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2017 00:28 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 623
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mä uskoisin että säätö siellä jumii


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Scania K113 1988
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2017 14:28 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2463
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Minun katiskani vuoto löytyi kompuran ulostulon tiivisteestä. Silti nosti paineet ja täytti jouset sekä tussautteli. Viimeisellä korjausta edeltänellä ajoreissulla piti risteyksessä valita jarruttaako vaiko painaako kytkintä. Kapasiteetti riitti yhteen toimintoon.

Jotenkin viittaisi tuohon tasosäädön jumittamiseen. 10min on ikuisuus...ainakin lauttalaiturissa, kun kansiheebo viittoo "aja kyytiin".

_________________
Tukipyyntö suljetaan automaattisesti kymmenen päivän kuluessa jos mitään toimenpiteitä ei tapahdu - ICT-Palvelut
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Lettu - GMC Safari Tiara Royal Star -96


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com