uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Nyt näyttää siltä että minä hakisin uutta kumia rengasliikkeestä jollain toisella autolla ja vaihtaisin nuo ajamatta metriäkään.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Wonderi kirjoitti:Nyt näyttää siltä että minä hakisin uutta kumia rengasliikkeestä jollain toisella autolla ja vaihtaisin nuo ajamatta metriäkään.
:? Jos oikeen tihrustaen katsoo edellisen viestin kuvaa, havaitsee etteivät renkulat enää ole paikallaan autossa :lol: ei ollu tarkotus enää ajaa noilla. Ois vaan pitäny aikaisemmin havahtua :oops:
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Miksi katsastusmies hyväksyy tuollaiset renkaat. Katsastushan on liikenneturvallisuuden vuosittainen tarkastus. Vähän liiottelulta kuulostaa uusien renkaiden hakeminen toisella autolla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja ansa »

Reddewil kirjoitti:No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
siis eihän tuo kumin halkeilu mikään ongelma olekkaan ,mutta kun noista halkeamista menee vesi ja talvisin vielä suolavesi sisälle runkokudoksiin ja ruostuttaa nuo runkorakenteet melko perusteellisesti niin se on se ongelma;-)
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mistäs käväsit renkaat hakemassa??
Jaahas ja taas on kädet mustana
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

ansa kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
siis eihän tuo kumin halkeilu mikään ongelma olekkaan ,mutta kun noista halkeamista menee vesi ja talvisin vielä suolavesi sisälle runkokudoksiin ja ruostuttaa nuo runkorakenteet melko perusteellisesti niin se on se ongelma;-)
Tuolleen oli muuten varmaan niille minunkin yksille renkaille käynyt. Mietinkin silloin, että miten ne rautalangat näyttää vähän ruosteisilta.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Lomakulkineenkin renkaat ovat osa yhteistä liikenneturvallisuutta. Niin, ettei se silleen ole pelkästään minua ja minun porukkaa koskettava asia, millaisilla tossuilla ajelen.
Renkaan ikä on myös mielenkiintoinen asia, johon kannattaa syventyä. Ha puolella renkaan tekninen myynti-ikä on viisi vuotta. Eli myynnissä ei saisi olla uutena yli viisi vuotta sitten valmistettuja renkaita. Kannattaa tarkistaa halpismyymälöistä ostettaessa.
Valmistuskuukauden ja -vuoden näkee renkaan kyljessä olevasta DOT kirjainten jälkeen olevista loppunumeroista.
Eli 1003 tarkoittaa viikolla 10, vuonna 2003 valmistettua rangasta. Michelineissä ei ollut aiemmin tätä merkintää aina, mutta nykyisin on jo. Niillä oli joku oma systeemi.
Kilometrit ja pinnoituskerrat tietysti syövät runkoa, mutta vuodet tekevät sitä myös ja kosteuden pääsy kudoksiin tuhoaa renkaan meidän käytössä varmemmin, kuin kilometrit.
Oma arvioni bussin alle laitettavan renkaan maksimi-iästä huitelee etusten kohdalla 10 vuotta. takasten viistoista. Olikohan se amerikan maalla vai missä, jossa tuo ikä on laissakin määrätty, en muista ihan tarkkaan.

Rengasturvallista kesää kaikkille.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Henkilöauton renkaissa kun kumiseoksen pehmeydellä on niin suuri vaikutus toimintaan, en suostu ostamaan ajoautoon edes vuoden vanhoja "uutena". Eikä varsinkaan talvirenkaita joissa pehmeydellä on vielä suurempi vaikutus pitoon kuin kesärenkaissa. Raskaankaluston renkaissa merkitys ei ole ihan niin suuri kun ne on uutenakin jo paljon kovempaa kumia. Ammattimaiseen talviajoon kyllä valitsisin tuoreet pinnat vetäville, ja jos ammattimaista tahtia renkaita kuluu niin miksi eteenkään ostaa päiväysvanhoja renkaita. Harrasteajossa asia vähän eri kun renkaat ehtii kuitenkin monen vuoden vanhoiksi ennen kuin niistä pinta loppuu.
Vastaa Viestiin