uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Nyt näyttää siltä että minä hakisin uutta kumia rengasliikkeestä jollain toisella autolla ja vaihtaisin nuo ajamatta metriäkään.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Wonderi kirjoitti:Nyt näyttää siltä että minä hakisin uutta kumia rengasliikkeestä jollain toisella autolla ja vaihtaisin nuo ajamatta metriäkään.



"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Miksi katsastusmies hyväksyy tuollaiset renkaat. Katsastushan on liikenneturvallisuuden vuosittainen tarkastus. Vähän liiottelulta kuulostaa uusien renkaiden hakeminen toisella autolla.
Tulevaisuus on sähköinen
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
siis eihän tuo kumin halkeilu mikään ongelma olekkaan ,mutta kun noista halkeamista menee vesi ja talvisin vielä suolavesi sisälle runkokudoksiin ja ruostuttaa nuo runkorakenteet melko perusteellisesti niin se on se ongelma;-)Reddewil kirjoitti:No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
mistäs käväsit renkaat hakemassa??
Jaahas ja taas on kädet mustana
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Tuolleen oli muuten varmaan niille minunkin yksille renkaille käynyt. Mietinkin silloin, että miten ne rautalangat näyttää vähän ruosteisilta.ansa kirjoitti:siis eihän tuo kumin halkeilu mikään ongelma olekkaan ,mutta kun noista halkeamista menee vesi ja talvisin vielä suolavesi sisälle runkokudoksiin ja ruostuttaa nuo runkorakenteet melko perusteellisesti niin se on se ongelma;-)Reddewil kirjoitti:No ei kai nuo nyt niin pahat oo ku mitä jotku antaa ymmärtää? Onhan siellä runko, ei se kumi tuon pinta kumin voimalla kasassa ole.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Lomakulkineenkin renkaat ovat osa yhteistä liikenneturvallisuutta. Niin, ettei se silleen ole pelkästään minua ja minun porukkaa koskettava asia, millaisilla tossuilla ajelen.
Renkaan ikä on myös mielenkiintoinen asia, johon kannattaa syventyä. Ha puolella renkaan tekninen myynti-ikä on viisi vuotta. Eli myynnissä ei saisi olla uutena yli viisi vuotta sitten valmistettuja renkaita. Kannattaa tarkistaa halpismyymälöistä ostettaessa.
Valmistuskuukauden ja -vuoden näkee renkaan kyljessä olevasta DOT kirjainten jälkeen olevista loppunumeroista.
Eli 1003 tarkoittaa viikolla 10, vuonna 2003 valmistettua rangasta. Michelineissä ei ollut aiemmin tätä merkintää aina, mutta nykyisin on jo. Niillä oli joku oma systeemi.
Kilometrit ja pinnoituskerrat tietysti syövät runkoa, mutta vuodet tekevät sitä myös ja kosteuden pääsy kudoksiin tuhoaa renkaan meidän käytössä varmemmin, kuin kilometrit.
Oma arvioni bussin alle laitettavan renkaan maksimi-iästä huitelee etusten kohdalla 10 vuotta. takasten viistoista. Olikohan se amerikan maalla vai missä, jossa tuo ikä on laissakin määrätty, en muista ihan tarkkaan.
Rengasturvallista kesää kaikkille.
Renkaan ikä on myös mielenkiintoinen asia, johon kannattaa syventyä. Ha puolella renkaan tekninen myynti-ikä on viisi vuotta. Eli myynnissä ei saisi olla uutena yli viisi vuotta sitten valmistettuja renkaita. Kannattaa tarkistaa halpismyymälöistä ostettaessa.
Valmistuskuukauden ja -vuoden näkee renkaan kyljessä olevasta DOT kirjainten jälkeen olevista loppunumeroista.
Eli 1003 tarkoittaa viikolla 10, vuonna 2003 valmistettua rangasta. Michelineissä ei ollut aiemmin tätä merkintää aina, mutta nykyisin on jo. Niillä oli joku oma systeemi.
Kilometrit ja pinnoituskerrat tietysti syövät runkoa, mutta vuodet tekevät sitä myös ja kosteuden pääsy kudoksiin tuhoaa renkaan meidän käytössä varmemmin, kuin kilometrit.
Oma arvioni bussin alle laitettavan renkaan maksimi-iästä huitelee etusten kohdalla 10 vuotta. takasten viistoista. Olikohan se amerikan maalla vai missä, jossa tuo ikä on laissakin määrätty, en muista ihan tarkkaan.
Rengasturvallista kesää kaikkille.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Re: uskaltaako ajaa halkeilleilla renkailla?
Henkilöauton renkaissa kun kumiseoksen pehmeydellä on niin suuri vaikutus toimintaan, en suostu ostamaan ajoautoon edes vuoden vanhoja "uutena". Eikä varsinkaan talvirenkaita joissa pehmeydellä on vielä suurempi vaikutus pitoon kuin kesärenkaissa. Raskaankaluston renkaissa merkitys ei ole ihan niin suuri kun ne on uutenakin jo paljon kovempaa kumia. Ammattimaiseen talviajoon kyllä valitsisin tuoreet pinnat vetäville, ja jos ammattimaista tahtia renkaita kuluu niin miksi eteenkään ostaa päiväysvanhoja renkaita. Harrasteajossa asia vähän eri kun renkaat ehtii kuitenkin monen vuoden vanhoiksi ennen kuin niistä pinta loppuu.