Iso aggigaatti takakonttiin kestääkö alusta
- vjk55
- Rattiamiraali
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Member id: 093
Iso aggigaatti takakonttiin kestääkö alusta
Olen ajatellut laittaa ison ja painavan aggregaatin takakonttiin tuohon akkukotelon viereen keskelle se painaa noin 400 kg aggregaatti on Mitsubishi moottorilla diesel valovirta 230v jatkuva teho 6 kw ja vesijäähtytteinen ja kone pyörii vaan 1500 r/min. On koteloitu ja hiljainen 60 dB, sähkökäynnistys, tämä ei mikään halpa lelu. Nyt arveluttaa että kestääkö tuo tavaratilan pohjapalkit vai pitääkö vielä vahvistaa, laitan kuvan tähän josta voi arvioita.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Re: Iso aggigaatti takakonttiin kestääkö alusta
No varmasti kestää. Mulla on tuossa kohtaa sauna ja siinä keskellä puukiuas. Sulla on vielä uusia nuo palkit. Ajattelepa kun täydessä bussissa taka-akselin takapuolella istuu 12 matkustajaa ja kontissa on 800kg tavaraa. Mistä muuten tuollaisen agrekaatin meinasit hommata? En ole vielä löytäny vesijäähdytteistä joka olisi maksanut alle 4 tonnia. Siinäkin on 3 liikaa ainaki mulle
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
Hyvä tietää että pohja kestää ja tuossa kuvassa on tuo haperoinen laita vielä vahvistettu kulmarautalla ja vanerit on myös päällä. Tuo kuva otettu silloin kun tuota tein, nythän se on jo ollut kokokesän valmis ja ajossa.
Tuommoinen aggregaatti Alize 6000 SDE Vesijäähtytteiset dieselaggregaatit 1500 r/min laitan linkin ja rullaa sivua ylös sivulle 6 niin siinä vasemmalla se on.
Nuo on tehty pyörimään 24 tuntia vuorokautessa ja useita kymmeniätuhansia tunteja ( kiinalainen halpa toimii puolipäivää ). Minä tarvitsen tuota myös kesämökilläni jossa ei maasähköä. Tuossa linkissä on kerrottu alhaalla aggregaatin valinnasta, kallis se kyllä on, mutta hyvää ei saa halvalla, noita halpoja olen tähänasti käyttänyt ja niiden kanssa menee hermot. Tuo noin 5000 €. Hulluhan minä olen,mutta hermot säästyy kun aggre hyrrää varmasti.
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... 20SDMO.pdf
Tuo linkki voi auveta just siihen kohtaankin.
Tuommoinen aggregaatti Alize 6000 SDE Vesijäähtytteiset dieselaggregaatit 1500 r/min laitan linkin ja rullaa sivua ylös sivulle 6 niin siinä vasemmalla se on.
Nuo on tehty pyörimään 24 tuntia vuorokautessa ja useita kymmeniätuhansia tunteja ( kiinalainen halpa toimii puolipäivää ). Minä tarvitsen tuota myös kesämökilläni jossa ei maasähköä. Tuossa linkissä on kerrottu alhaalla aggregaatin valinnasta, kallis se kyllä on, mutta hyvää ei saa halvalla, noita halpoja olen tähänasti käyttänyt ja niiden kanssa menee hermot. Tuo noin 5000 €. Hulluhan minä olen,mutta hermot säästyy kun aggre hyrrää varmasti.
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... 20SDMO.pdf
Tuo linkki voi auveta just siihen kohtaankin.
- Jone
- Kansleri
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
On kerrassaan hieno peli tuo. Ihan tuosta äänitasosta vaan että melutasossa jokainen kymmenen desibelin nousu tarkoittaa äänen energian kymmenkertaistumista. Eli jos luen/ymmärrän oikein niin mittaustulokset on arvoille 7m päästä mitattuja. Eli metakka on tietyseti ilmoitettua hurjempi sitten kun moinen huutaa alaluukussa 1m päässä. Tommonen 61dB on tosin jo varmaan melko miellyttävä jos sen saa alaluukkuun hyvin.
Joskushan oli puhe että jos noita 85dB perus aggreja laittas semmoseen tuulettuvaan boxiin joka sulkisi ääntä. Onkos kukaan edennyt tässä puuhassa?
Ääniä mittarilla mitattuna:
Melutaso (dB) Esimerkki
0 Kuulokynnys
5 - 25 Pensaiden lehtien havina
25 - 50 Tietokone
50 - 70 Äänekäs puhuminen
70 - 85 Liikenne
85 - 90 Moottoripyörä
90 - 110 Disco
110 - 130 Kipukynnys
Joskushan oli puhe että jos noita 85dB perus aggreja laittas semmoseen tuulettuvaan boxiin joka sulkisi ääntä. Onkos kukaan edennyt tässä puuhassa?
Ääniä mittarilla mitattuna:
Melutaso (dB) Esimerkki
0 Kuulokynnys
5 - 25 Pensaiden lehtien havina
25 - 50 Tietokone
50 - 70 Äänekäs puhuminen
70 - 85 Liikenne
85 - 90 Moottoripyörä
90 - 110 Disco
110 - 130 Kipukynnys
- vjk55
- Rattiamiraali
Noista desipeleistä niin ei minun tuotakaan ole tarkoitus nukkuessa pitää päällä eikä juurikaan käyttää lämmitykseen.Lämmitykseenhän minulla on tuo äänetön kabola kamina joka on osoittautunut hyväksi, minun käytössä ja jääkaappi toimii invertterillä tai nestekaasulla ja on mulla nestekaasulla toimiva liesikin.Kun tarvitsen tuota aggregaattia myös kesämökilläni jossa ei maasähköä.On sielläkin kaasu jääkaappi ja hella,mutta TV:tä olen katsonut aggregaatilla ja pölyimuri toimii sillä. Ja jos mökillä ulkona bussin takakontissa tuo aggre hyrrää niin ei varmaan sisälle häiritse ja kyllä tuolle 6 kw 230v aggrigaatille varmaan jatkossa monenlaista käyttöä löytyy ja tuossa tuo varmatoimisuus ja kestävyys on omaa luokkaansa konehan kiertää vaan 1500 r/min ja vesijäähtytys.Ei noihin halpoihin aggregaatteihin voi luottaa jus särkyvät silloin kun tarvitseisi (kokemusta on). Tietysti vika tuohonkin voi tulla, mutta harvemmin. Boosterilla auton apukäynnistykseenkin tuo riittää kyllä jos akut tyhjänä. Hirmu kallis tuo on minustakin, mutta ei tuontasoista laitetta saa halvalla. Ja tuo oli kooltaankin aika sopiva ei koviniso laatikko.
-
- Kippari
- Truck: MB 609 D KASTEN
Tuoshan olis ideaa jo kehittää vielä vähän lisää.
Vesipakosarja, pakoputken ympärille -vaihdin ja kytkentä lämmityksen vesikiertoon, niin sais myös auton sisätilat lämpimäksi samalla. Tulis myös polttoaineen energiasta hyötykäyttöön ylikin puolet.
Vesipakosarja, pakoputken ympärille -vaihdin ja kytkentä lämmityksen vesikiertoon, niin sais myös auton sisätilat lämpimäksi samalla. Tulis myös polttoaineen energiasta hyötykäyttöön ylikin puolet.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Minulla on tällä hetkellä puolikiinteästi asennettuna Honkkarin 2.4 aggre. Kone on Mesen sivuluukussa. Luukku on alunperin tehty kaasupulloa ja lämppäriä varten, joten se on ilmatiiviisti eristetty auton sisätiloista. Kotelon sisäpuoli on tehty pellistä ja saumat on hitsattu. Tavaratilan puolella laatikon pinta on vesivaneria.
Luukussa on pienet ritilät ilmanvaihtoa varten. Aggren käydessä pidän luukun auki, sillä koje kehittää melkoisesti lämpöä. Meteli on kova auton ulkopuolelle, mutta sisällä sen pystyy kyllä sietämään. Ainoa ongelma on pakokaasujen käry, joka tuppaa nousemaan sopivalla tuulella auton sisätiloihin lattian ilmanottoaukkojen kautta. Aggren pakoputki on vedetty lattian läpi auton alle. Pitäisi varmaan johtaa pakokaasut jollain piippuvirityksellä katolle tai parkkeerata tuulen mukaan
Leirintäalueella en kehtaisi narusta vetäistä, mutta vapaaparkissa aamu-tv ja kahvinkeitto onnistuu. Hyvä hätävara tuo koje on. Lähtee käyntiin pakkasellakin muutamalla nykäisyllä.
Ajattelin vielä laittaa kotitaloon pistokkeen aggrea varten sähkökatkon varalta. Muutama varavoimapistorasia sopivaan kohtaan keittiöön ja olohuoneeseen niin virransaanti on turvattu. Katkokset saattavat kestää useita tunteja, sillä talomme sijaitsee pitkien ilmajohtojen takana. Sähköhemmoilla menee pikkutovi ennen kuin kaikki risut on siivottu myräkän jäljiltä.
Luukussa on pienet ritilät ilmanvaihtoa varten. Aggren käydessä pidän luukun auki, sillä koje kehittää melkoisesti lämpöä. Meteli on kova auton ulkopuolelle, mutta sisällä sen pystyy kyllä sietämään. Ainoa ongelma on pakokaasujen käry, joka tuppaa nousemaan sopivalla tuulella auton sisätiloihin lattian ilmanottoaukkojen kautta. Aggren pakoputki on vedetty lattian läpi auton alle. Pitäisi varmaan johtaa pakokaasut jollain piippuvirityksellä katolle tai parkkeerata tuulen mukaan

Leirintäalueella en kehtaisi narusta vetäistä, mutta vapaaparkissa aamu-tv ja kahvinkeitto onnistuu. Hyvä hätävara tuo koje on. Lähtee käyntiin pakkasellakin muutamalla nykäisyllä.
Ajattelin vielä laittaa kotitaloon pistokkeen aggrea varten sähkökatkon varalta. Muutama varavoimapistorasia sopivaan kohtaan keittiöön ja olohuoneeseen niin virransaanti on turvattu. Katkokset saattavat kestää useita tunteja, sillä talomme sijaitsee pitkien ilmajohtojen takana. Sähköhemmoilla menee pikkutovi ennen kuin kaikki risut on siivottu myräkän jäljiltä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun