Kelläs tietoa tämmösestä (ei kulkuri)

Tänne kaikki mikä ei liity kulkureihin, eli linkit jutut ja muut hauskuudet. Siirrän jossain vaiheessa asioita yleisestä keskustelusta tänne
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kelläs tietoa tämmösestä (ei kulkuri)

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kaksoismiehitystilanteessa tauon voi tietyin edellytyksin viettää liikkuvassa autossa. Yksin ajaessa ei. Ü
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Kelläs tietoa tämmösestä (ei kulkuri)

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

neppi kirjoitti:Kaksoismiehitystilanteessa tauon voi tietyin edellytyksin viettää liikkuvassa autossa. Yksin ajaessa ei. Ü
Käytän tätä lainausta vastatakseni yleisesti aiheeseen.


Ja kun kerran tätä teen työkseni ja joskus ihan viranomaisten kanssa aiheesta neuvotellaan, niin kerrottakoon se sitten kokonaisuudessaan, vaikkakin se näin harrastebussipuolella on ihan kuriositeetti.

Eli tauko 15+30 tai 45min saa viettää kaksoismiehityksellä liikkuvassa autossa. Eli aja tiimas loppuun, siirry hantin penkille taukoilemaan, tämä käy
Sanana siis tauko kelpaa liikkuvassa ajoneuvossa.

Vuorokausilepo, sitä ei saa viettää liikkuvassa ajoneuvossa. Eli lakisääteinen 9 / 11h lepo on ajoneuvon oltava paikallaan, vaikka on kaksoismiehitys.

Muita eroja kaksoismiehityksellä on se että yksin ajettaessa ajoa/24h jaksossa saa olla 9 tai pidennettynä 10h ja työpäivä 13/15h ja sitten 9/11h tauko.
Kaksoismiehityksen tarkastelujakso on 30h kun sinkkuna se oli 24, työpäivä saa olla 21h, kun sinkkuna se oli 13/15 ja ajoa saa siitä olla 20h versus se 9/10h


Riittävän epäselvä selitys ja lähes tarpeellinenkin...
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Kelläs tietoa tämmösestä (ei kulkuri)

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Mika_75 kirjoitti:
neppi kirjoitti:Kaksoismiehitystilanteessa tauon voi tietyin edellytyksin viettää liikkuvassa autossa. Yksin ajaessa ei. Ü
Käytän tätä lainausta vastatakseni yleisesti aiheeseen.


Ja kun kerran tätä teen työkseni ja joskus ihan viranomaisten kanssa aiheesta neuvotellaan, niin kerrottakoon se sitten kokonaisuudessaan, vaikkakin se näin harrastebussipuolella on ihan kuriositeetti.

Eli tauko 15+30 tai 45min saa viettää kaksoismiehityksellä liikkuvassa autossa. Eli aja tiimas loppuun, siirry hantin penkille taukoilemaan, tämä käy
Sanana siis tauko kelpaa liikkuvassa ajoneuvossa.

Vuorokausilepo, sitä ei saa viettää liikkuvassa ajoneuvossa. Eli lakisääteinen 9 / 11h lepo on ajoneuvon oltava paikallaan, vaikka on kaksoismiehitys.

Muita eroja kaksoismiehityksellä on se että yksin ajettaessa ajoa/24h jaksossa saa olla 9 tai pidennettynä 10h ja työpäivä 13/15h ja sitten 9/11h tauko.
Kaksoismiehityksen tarkastelujakso on 30h kun sinkkuna se oli 24, työpäivä saa olla 21h, kun sinkkuna se oli 13/15 ja ajoa saa siitä olla 20h versus se 9/10h


Riittävän epäselvä selitys ja lähes tarpeellinenkin...
Tähän liittyen eräällä tutulla rakennusfirma ja niillä oli joku keikka vähän kauempana yhdellä kuskilla tulee tunnit täyteen, joten ekana ajatuksena oli, että toinen kaveri lähtee kyytiin ja ajaa sitten auton pois muistaakseni kuorma-autoksi rekisteröity paku. Selvittelivät noita lakijuttuja, joten tuo ei ollu mahdollista, niinpä toinen meni junalla paikanpäälle ja tuli ajamalla pois menomatkan ajanu istu kyydissä. En nyt osaa sanoa, että onko tuossa virkistyneisyydessä eroja riippuen onko liikkeellä junalla vai autolla, mutta lakipykälien mukaan toki on.
Vastaa Viestiin