Leemun Lahtikko
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Toinenkin häkki saapui ja ne on nyt soviteltu paikoilleen.
Vielä täytyy kehitellä tukeva kiinnitys ja jonkinlaista jalkaa käytävän puolelle.
Televiisorin tälläsin ainakin alkuun näin.
Vielä täytyy kehitellä tukeva kiinnitys ja jonkinlaista jalkaa käytävän puolelle.
Televiisorin tälläsin ainakin alkuun näin.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Tuo taulutelkkari vähän riitelee tyylillisesti tuon ohjaamon kanssa... tosin enpä nyt osaa äkkiseltään sanoa miten siitä paremmankaan saisi.
ONko suoraan akkuun kytkettävä telkka?
ONko suoraan akkuun kytkettävä telkka?
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kyllähän se hiukan eri aikakautta edustaa
En kanssa keksinyt oikein muutakaan paikkaa, frouva tahtoisi sen makkariin mutta minä en..
Voi olla, että se kuitenkin muuttaa sijaansa vielä myöhemmin, katsotaan nyt mitä keksin myöhemmin ilpin suhteen..
Ei saa ainakaan suoraan syötettyä patterisähköä
Tähtyy availla vähän kuoria ja katsoa millaista sähköä se syö, muuntajahan siellä toki on ensimmäisenä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Mä katselin merkitsevästi vanhempien 32" LG telkkaria, siinä on ulkoinen 19V muuntaja, se olisi yksi vaihtoehto, ne pienet "matkatelkkarit" jotka toimii 12V sähköllä on yleensä tuon ominaisuuden takia hieman vastaavaa normimallia kalliimpi, ja ne otsiaan on yleensä aika pieniä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Makuuosaston eristys harppasi eteenpäin tänään.
Sikäli on syytäkin, että deadline on vappuna.
Silloin pitäisi olla Lahdessa auton kanssa.
Vielä uupuu:
-Hupiakut
-Erotusreleen asennus
-Takaosan eristys osittain ja levytys/maalaus/tapiseeraus tjsp.
-Turvavyöllinen penkki likalle (saapuu joskus ensi viikolla)
-Häkkien kunnollinen kiinnitys
-Jarrupoljinventtiilin korjaus
-Pakoputken parsinta
-Yleismaailmallinen keväthuolto (öljynvaihtoa yms.)
Sikäli on syytäkin, että deadline on vappuna.
Silloin pitäisi olla Lahdessa auton kanssa.
Vielä uupuu:
-Hupiakut
-Erotusreleen asennus
-Takaosan eristys osittain ja levytys/maalaus/tapiseeraus tjsp.
-Turvavyöllinen penkki likalle (saapuu joskus ensi viikolla)
-Häkkien kunnollinen kiinnitys
-Jarrupoljinventtiilin korjaus
-Pakoputken parsinta
-Yleismaailmallinen keväthuolto (öljynvaihtoa yms.)
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
"Kipaisin" Puuilosta 2kpl 220Ah AGM-akkuja. Siksi lainausmerkit, että liki 70 kiloisten akkujen punnertaminen henkilöauton takaluukkuun käy ihan työsuoritteesta
Mennään kahdella akulla nyt alkuun ja jos näyttää pahalta, niin lisätään kesällä toinen pari. Rahanmenoa on niin runsaasti nyt, että ihan kaikkea ei voi saada
Arvelin laittaa akut kuitenkin tuonne sivuluukkuun. Painavat oikeasti niin tuhottoman paljon, että jos niitä alkaa punnertamaan takatalliin hyllylle, niin tulee kuolema ja selkäleikkaus
Korjataan asennus sitten muualle jos alkaa näyttämään tasapainon kanssa pahalle
Nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä akuista ja invertteristä:
Autossa on seuraavanlaista virrankuluttajaa:
-Jääkaappi
-Lämminvesivaraaja ( Ei varmaan käytetä akkusähköllä..)
-Liesi/uuni
-Mikroaaltouuni
-TV
-Ilppi tulee jossain välissä
Kuinka paksua kaapelia olisi syytä vetää akkujen ja vertin väliin? Matkaa tulee metrin luokkaa. Minulla on yhdessä autossa jopa 50mm2 virtakaapelia joutilaana, mutta se lienee jo vähän liioittelua?
Mennään kahdella akulla nyt alkuun ja jos näyttää pahalta, niin lisätään kesällä toinen pari. Rahanmenoa on niin runsaasti nyt, että ihan kaikkea ei voi saada
Arvelin laittaa akut kuitenkin tuonne sivuluukkuun. Painavat oikeasti niin tuhottoman paljon, että jos niitä alkaa punnertamaan takatalliin hyllylle, niin tulee kuolema ja selkäleikkaus
Korjataan asennus sitten muualle jos alkaa näyttämään tasapainon kanssa pahalle
Nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä akuista ja invertteristä:
Autossa on seuraavanlaista virrankuluttajaa:
-Jääkaappi
-Lämminvesivaraaja ( Ei varmaan käytetä akkusähköllä..)
-Liesi/uuni
-Mikroaaltouuni
-TV
-Ilppi tulee jossain välissä
Kuinka paksua kaapelia olisi syytä vetää akkujen ja vertin väliin? Matkaa tulee metrin luokkaa. Minulla on yhdessä autossa jopa 50mm2 virtakaapelia joutilaana, mutta se lienee jo vähän liioittelua?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Leemun Lahtikko
50mm2 kupari on tosiaan liioittelua. 10 mm2:kin päästään jo yli 50A nimelliskuorman. Tosin näissä kyllä kannattaa ylimitoittaa kun ei sieltä akusta kuitenkaan haluta arvokasta varausta käyttää johtojen lämmittämiseen yhtään.
Jos piuhat on metrin pätkät niin liitoksilla on melekein isompi merkitys. Puristettavat kaapelikengät oikealla työkalulla tehtynä. Jos ei itellä ole semmosta puristinta niin käy vaikka lähimmässä sähköliikkeessä laitattamassa kaapelikengät.
Jos piuhat on metrin pätkät niin liitoksilla on melekein isompi merkitys. Puristettavat kaapelikengät oikealla työkalulla tehtynä. Jos ei itellä ole semmosta puristinta niin käy vaikka lähimmässä sähköliikkeessä laitattamassa kaapelikengät.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Leemun Lahtikko
Itse päädyin laittamaan hupiakkujen kytkentöihin 25mm2 ja 35mm2 kaapelia, matkat on kuitenkin niin lyhyitä että kustannuksena tuollainen on aika mitätön eikä toisaalta tarvitse huolehtia juurikaan häviöistä tai lämpenemisestä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Leemun Lahtikko
24v. järjestelmään laittaisin ton 35mm2 ja jos 12v. niin 50mm2.
Ei se tosiaan kustannuskysymys ole lyhkäsillä matkoilla.
Ei se tosiaan kustannuskysymys ole lyhkäsillä matkoilla.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Lisää pöljiä kyssäreitä.
Lähtevälle puolelle ei ole keville omaa liitintä.
Laitetaanko se samaan liittimeen tulevan kanssa ja sitten tuo erillinen ruuvin alunen omanaan maihin?
Lähtevälle puolelle ei ole keville omaa liitintä.
Laitetaanko se samaan liittimeen tulevan kanssa ja sitten tuo erillinen ruuvin alunen omanaan maihin?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
KEVI auton runkoon....Nollakisko ruuviliittimillä olisi bueno ratkaisu. Siihen kaikki KEVIt kiinni niin ei olla kaukana totuudesta. Lisäksi lähtöpuolelle 2-napainen henkilösuojakytkin. En välttämättä luottaisi pelkästään invertterin omaan suojapiiriin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Täytyypä tutkia romulaatikoita, jossain mielestäni on sellaista kiskoa olemassa..Rosvolinna kirjoitti: ↑16 Huhti 2019 14:43 KEVI auton runkoon....Nollakisko ruuviliittimillä olisi bueno ratkaisu. Siihen kaikki KEVIt kiinni niin ei olla kaukana totuudesta. Lisäksi lähtöpuolelle 2-napainen henkilösuojakytkin. En välttämättä luottaisi pelkästään invertterin omaan suojapiiriin.
Arvelin siis suorittaa kytkennän seuraavasti:
Maasähkön pistokkeelta sähkökeskukseen menevä johto poikki.
keskukseen menevä pätkä kytketään invertterin lähtöpuolelle ja pistokkeelta tuleva tulopuolelle.
Pistänkö nyt molemmista suunnista KEVin runkoon ja sitten vielä noista invertterin liittimistä omat johdot samaan paikkaan?
Auton sähkökeskuksessa on kaksinapainen vikavirtasuoja, pärjätäänkö sillä vai lisätäänkö invertterin viereen toinen?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Kaikki KEVI:t samaan liitinrimaan on turvallisin ratkaisu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ruumasta löytyi tällainen.
KEVI tulee sähkökeskukselta, lienee ok jos tuon syöttökaapelin ja invertterin KEVIt tuohon samaan paikkaan?
KEVI tulee sähkökeskukselta, lienee ok jos tuon syöttökaapelin ja invertterin KEVIt tuohon samaan paikkaan?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Kaikki keltavihreät samaan kiskoon, josta tukeva maadoitus auton runkoon
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tuommoista johtoviidakkoa tehtailtu tänään
Täytyy siivota vielä nuo lenkit pois ylös lähtevistä kaapeleista.
Erotusrele on asentamatta vielä, kuinkahan vahvalla kaapelilla se olisi hyvä kytkeä?
Käsittääkseni ei tarvita mahdottoman paksua, varsinkin jos kytkee releen siten että akustot ovat erillään startatessa..
Täytyy siivota vielä nuo lenkit pois ylös lähtevistä kaapeleista.
Erotusrele on asentamatta vielä, kuinkahan vahvalla kaapelilla se olisi hyvä kytkeä?
Käsittääkseni ei tarvita mahdottoman paksua, varsinkin jos kytkee releen siten että akustot ovat erillään startatessa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Mulla on 16mm2 kaapelit erotusreleessä. Automaattinen startintunnistus ja kovan kuorman aikana rele irroittaa akustot toisistaan. Alle 1m mittaisia nuo ovat kytkennässäni. Laitoin vielä kojelautaan avaimen millä saa maan poikki releeltä - niin ei tule hihnoja poltettua tyhjäkäynnillä. Lompakkoni kyllästyi remmijumppaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ei mennyt ihan hukkaan pääsiäinen.
Ei onnistunut ihan niin hyvin kuin toivoin, mutta minkäs teet kun on peukalo selkäpuolla kämmentä ja p*skat vehkeet
Frouva meinasi, jotta säästämme työtä ja siloitellaan vähän saumoja ja ruuvinreikiä ja vetäistään maali päälle vanereihin toistaiseksi.
Pannaan myöhemmin sitten jonkinsortin laminaattia kun jostain kävelee soveliasta vastaan.
Ei onnistunut ihan niin hyvin kuin toivoin, mutta minkäs teet kun on peukalo selkäpuolla kämmentä ja p*skat vehkeet
Frouva meinasi, jotta säästämme työtä ja siloitellaan vähän saumoja ja ruuvinreikiä ja vetäistään maali päälle vanereihin toistaiseksi.
Pannaan myöhemmin sitten jonkinsortin laminaattia kun jostain kävelee soveliasta vastaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Jaaniin sähköstä piti vielä..
Mää olen silläviisiin noviisi näissä matkailuhommissa, niin jos vahingossa eksyy simmottiselle alueelle missä tyroksilootakansa hirviästi ryyppää ja käy vieraissa, nii kuinkas se sähkönjakelu nykyään pelaa?
Onko pistokkeet tuommoisia pyöreitä kolminapaisia ettei saa vaihetta väärin vai kuinka?
Sillä vaan, kun autossa on ainoastaan sellainen välijohto tällähaavaa missä on ihan normi pistoke päässä. Taitaa olla vanha lohkolämppärin johto, ihan samanmoinen ainakin
Mää olen silläviisiin noviisi näissä matkailuhommissa, niin jos vahingossa eksyy simmottiselle alueelle missä tyroksilootakansa hirviästi ryyppää ja käy vieraissa, nii kuinkas se sähkönjakelu nykyään pelaa?
Onko pistokkeet tuommoisia pyöreitä kolminapaisia ettei saa vaihetta väärin vai kuinka?
Sillä vaan, kun autossa on ainoastaan sellainen välijohto tällähaavaa missä on ihan normi pistoke päässä. Taitaa olla vanha lohkolämppärin johto, ihan samanmoinen ainakin
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Eiköhän caravan alueella jaeta sähkö joko uudesta cee töpselistä tai perinteisestä suko rasiasta ihan sen mukaan kuinka vanha sähköistys alueella on.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Yksi kaapeli riittää, kun on adapteri mukana.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/384085/Ka ... Schuko-CEE
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Leemun Lahtikko
Kaikkialla noita ei kuitenkaan voi käyttää. Esimerkiksi Rastila Helsingissä ilmoittaa suoraan ettei sovittimia (eikä käsittääkseni jatkoja) saa käyttää.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
CEE alkaa olla melko yleinen, joten kannattaa hommata pitkä CEE-CEE 2,5mm kaapeli ja käyttää Shuko-CEE adapteria alueilla joissa on vanha pistorasia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun