Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no vähän suuntia kuiteski kun noita 602 on jonkinverran b12 alustalla.
Eli vaikka lattian laskeekin alas niin eristystä ei hirveitä kestä laittaa kattoon/lattiaaan.
Tosin ruumassa reilusti tilaa niin voisihan olla mahdollista tiputttaa lattiaa vaikka lisääkin,tiedä sitte kuinka iso operaatio?
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Me mittailtiin muutostöitä varten eilen Tyttiksen matkustamon sisäkorkeutta ja meidän teatterimallisessa matkustamossa käytäväkin nousee perää kohti siten, että meillä ensimmäisen penkkirivin kohdalla (eli heti kuskin takana) sisäkorkeus käytävällä on 220 cm ja matalimmillaan käytävän päättyessä korotukseen takaoven kohdalla (eli n. 1,6m takaseinästä eteenpäin) sisäkorkeus on käytävällä enää 196 cm. (Edit: väitin ensin virheellisesti 194 cm)

Eli tosiaan aikalailla tarkasti tässä saa miettiä eristyksen takaosassa jotta sisäkorkeus säilyy edes siedettävänä, alunperin olin ajatellut että lattiaan laittaisi 50mm tavallista Finnfoamia tai vastaavaa (PU, 0,035 W/(mK)), mutta kyllä nyt alkaa tuntua siltä että pakko kaivaa kuvetta kalliimpiin eristeisiin (PIR, 0,022 W/(mK)) jotta lattian paksuus pysyy kurissa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu mitä opiskellut tältä sivustolta niin jäänyt kuva että
Lattia palkkien väliin 30mm+sen päälle 50mm finfoam.
Seinät/katto 30mm palkkien väliin ja päälle 50-70mm finfoam.
Niin olis semmonen kunnollinen talviasuttava matkakoti.

Siinä menis 100-120mm sisäkorkeuttta+ päällystys materiaalit päälle.

Mites se onnistus upottaa lattiaa vielä alemmas ruumaan jos ruumassa kuitenki tarppeeksi korkeutta vai täytyykö sitten vain katella semmonen malli missä sisäkorkeus lähdössä jo isompi?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pitääpä vaan vielä opiskella nuo lämpöarvot/hankinta hinnat eri eristemateriaaleille tarkemmin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ensin miettisin; Onko tarkoitus tehdä talviasuttava vai talvimatkailtava auto. Lämmitys syö paljon energiaa ja mikäli autossa vietetään talvella paljon aikaa niin paksu eristekerros on ihan perusteltua. Mikäli auto tulee pääsääntöisesti 3-vuodenajan ajopeliksi niin 30-50mm riittää vallan hyvin. Ilmalämpöpumpulla ja vaikka ilmaweballa saa koko auton lämpimäksi. Energiaa palaa ja ei rasita lompakkoa liikaa muutama talvireissu vuodessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kyllä meillä on tarkoitus tehdä Tyttiksestä ihan ympärivuotiseen asumiseen kelpaava auto. En vain millään haluaisi joutua rakentelemaan eristepalapeliä lattiaan, vaan ajatus oli rakentaa lattia suoraan koriputkien päälle: vaneri, eristeet ja lattialämmitys, ja pintaan vielä vaneri ja muovimatto.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tee keskitavaratila lämpimäksi. Tavaratilan lattiaan on helppo laittaa eristettä ja luukkujen pintaan jotain "avaruuseristettä" - kiertoilmalämmitys ilmaweballa. Imupuoli tavaratilan kautta ja lämmitetty ilma putkilla asunto-osaan. T-haaralla hieman raitista mukaan paluukiertoon. Samalla saisi säiliöille pakkaskestävyyttä. Luukkujen tiivisteille tuo tietenkin asettaa hieman vaatimuksia, mutta lämmin ruuma olisi varmasti mukava talvella.

Taakse makuupaikkoja niin ei tuolla korkeudella ole niin väliä. Samalla saisi koneen lämmön eristettyä pois takaosasta. Kesällä tuo pata saattaa tarjota takalattiaan lisälämpöasteita.

Ajattelin tuota omaan autooni, mutta B10M auton konekopan tiivisteet ovat sen verran väljät - joten industriaalinen sivutuoksu olisi taattu asunto-osassa. Varsinkin talvella kaikki öljyjohdannainen käry luikkii lämpimään sisätilaan jos ei oven tiivisteistä niin ainakin vessakopin nurkasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Periaatteessa saman asian kuin tuon ruuman lämmittäminen ajaa myös se että laittaa eristeet lattian alapuolelle, jäljelle jäävä ongelma on kylmäsillat niistä metallipalkeista.

Ja se niiden palapelien tekeminen finnfoamista sinne runkopalkkien väliin ei loppujenlopuksi ole mitenkään kovin suuri homma verrattuna kokonaisurakkaan. Se on kuitenkin suht simppeliä hommaa jota ei parin ekan levyn jälkeen tarvitse ajatella yhtään, joten se etenee vauhdilla.

Ainakin mulla menee ajatteluun aikaa ihan hemmetisti. Tai sitten mä olen vaan hidas päästäni. Tai päätäämätön. Tai hidas..
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kyllä se "ajatteleminen" (tuntitolkulla istuminen ja tyhjyyteen tuijottaminen) on merkittävä osa rosessia! Osoitetaan sille vähän kunnioitusta hei jooko!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onhan tuon palkin päällä pari senttiä vaneria, joten kylmäsillan vaikutus on melko pientä. No, Röllissä on lattiat eristämättä ja silti sillä on pärjännyt talviimatkailussa. Tuota ruuman katon eristämistä olen harkinnut, mutta se on jäänyt vaiheeseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Eipä tosiaan tullut ajateltua tuota ruumaa tähän liittyvänä asiana - olen siis koko ajan ollut eristämässä siitä vähintään osan (ajattelin alunperin ennemminkin koteloa vesisäiliöiden ympärille), joten miksipä ei samalla kokonaan - ei se ero ruuman pinta-alassa nyt niin kamalan montaa neliötä ole. (Toki pl. ILPin ulkoyksikön tila, joka jää kuitenkin koteloituna eristämättä myöhemmin rei'itettävän luukun taakse, todennäköisesti ruuman takaosaan ojan puolella eli samaan kohtaan kuin missä se nytkin väliaikaisesti on ollut.)

Hyvää keskustelua, kiitos paljon. :) Ja mullakin se "ajatteleminen" kuuluu hyvin olennaisena osana prosessiin, propsit nepille(kin) "ajattelun" promoamisesta. :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Niin olikos noissa kaikissa carrus 602 se ongelma ettei lattiaa voi tehdä uusiksi että laskis alemmas ruumaan.
Ymmärtänyt että ruuman ovien mekanismit estää sen.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Voi tehdä, mutta sitten niiden luukkujen saranoiden (ainakin suuntaisluukuissa, eli niissä jotka nousee ylös bussin sivun myötäisesti) kohdalle pitää tehdä pienet kotelot lattianrajaan.

Käytiin ennen joulua tutustumassa Hukkabussiin, joka on myös 602-korinen. Itse en näköjään ottanut omaa kuvaa siellä tehdystä ratkaisusta, mutta löysin kuvan tuosta kohdasta Instagramin puolelta. Patterin alla, paneloidun seinän vieressä on valkoinen levy jossa on kulmissa ruuvit: https://www.instagram.com/p/Bi1Bf1mHNhY/
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Paljokos sulla on rahtitilan korkeus reunoilta ja keskeltä sen palkin kohdilta?
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Pahus, tuo on unohtunut mitata, pahoittelut. :)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nou hätä,ei oo vielä aihiota pihalla.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kuten Alusta-alueella aloittamassani ketjussa totesin viime viikolla, talviloma tuli tuhlattua kaukana lämpimässä ja ihmisakkujen aurinkovoimalla lataamisen myötä aktivoiduttiin taas Tyttiksenkin kanssa kun tähän lumikaaokseen jouduttiin palaamaan. Joulukuu ja tammikuun alku ennen lomaa meni niin matalakiidossa että ei toivoakaan edistää asioita lukuunottamatta epätoivoista (lue: tuloksetonta) sähköllisen säilytyspaikan etsintää ja satunnaista ajelua akkujen kunnossa pitämiseksi.

Vainion jäljiltä etuakselilla oli pinnoitetut, hieman huonosti talvikäyttöön sopivat renkaat, joten niiden vaihtaminen oli ollut ajatuksissa siitä lähtien kun ilmat alkoivat viiletä. Jo joulukuussa hinausauton antaman käynnistysavun (kun sen jälkeen sai luukut taas auki, aggregaatti ja CTEKin akkulaturi siirtyivät asustamaan toistaiseksi kotona :lol:) jälkeen tekemälläni akkujenlataamiskiertoajelullani olin aikeissa käydä vaihdattamassa eturenkaat uusiin talvirenkaisiin, mutta silloin ajatuksen saatuani loppupäivän aikataulu ei enää mahdollistanutkaan hommaa ja se "unohtui" taas toviksi.

Lopulta pitkän pähkäilyn sekä muutaman rengasliikkeen kanssa vaihdetun sähköpostin jälkeen vanhat renkaat vanteineen saivat lopulta eilen lähteä. Uudeksi renkaaksi valikoitui budjetin ja rengasyrittäjän suosituksesta kiinalainen Aeolus ASW80, joka on ihan vuorisymbolilla varustettu talvirengas ohjaavalle akselille.

Täällä käydyn rengaskeskustelun avustamana luovuin alkuperäisestä ajatuksestani erillisistä talvirenkaista, joten kiitos MLuodon hyvin dokumentoidun projektin, näille renkaille profiiliksi valittiin tuolla sopivaksi todettu 385/55, koska joka tapauksessa halusin kesää varten leveämmän renkaan pienentämään kesällä esim. nurmikkoihin uppoamisen vaaraa. Talvellahan tuo ei ole niin optimi leveys, mutta näkyy noita leveitä renkaita paljon käytettävän kuorma-autoissa talvisinkin, joten eiköhän noilla nyt pärjätä tulevat vuodet.

Ruusurengas Nurmijärvellä palveli erinomaisesti niin sähköpostilla kuin paikanpäälläkin. Sovinpa sinne päästyäni samaan pakettiin myös takarenkaiden kapselien vaihdon kun vanhojen kapselien kiinnitysraudat olivat renkaiden pulttien alla, joten niiden irti saaminen olisi ollut hieman tuskaista omin voimin. Koko homma sujui siellä nopeasti, hyvällä asenteella ja ennen kaikkea sovittuun hintaan - ehkä sitä on vain itse kyynistynyt ja törmännyt vain vääriin myyjiin tms kun tuntuu että pieni ylimääräinen vedättäminen hinnassa on monessa paikassa enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kuva

Kuva

Aiemmin kuluneella viikolla olin myös tilannut lopulta kaikkiin pyöriin uudet kapselit RST-Steel:in verkkokaupasta (nyt muutamaa päivää myöhemmin on aina mukava huomata että samat tuotteet ovat nyt 10% alennuksessa 8) ), mutta koska eturenkaisiin vielä tarvittavaa pulttikehäkapselia ei löytynyt mieluisena sieltä, kävin hakemassa ne Onnin Autosta.

Sinällään itse en ole lähtökohtaisesti tämänhenkisen tuunauksen perään, mutta täytyy kyllä sanoa että Tyttiksen ulkonäkö miellyttää kyllä nyt enemmän omaakin silmää kun molemmilla akseleilla on uudet kiiltävät kapselit ja rengaslinja edessä korjaantui radikaalisti. Ajeltuani eilen ja tänään yhteensä muutamia satoja kilometrejä uusilla renkailla, täytyy sanoa että olen tähän ratkaisuun hyvin tyytyväinen - rengasketjussa raportoitua meteliäkään en oikein huomaa, väittäisin jopa että se väheni muutoksen myötä. :)

Kuva
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Noniin, tänään oli taas niin sellainen "osta bussi, ne sanoi. se on hauskaa, ne sanoi" -fiilis. Saattaisi nimittäin näin ex-tempore pitkän työpäivän jäljeen taistellessa usko loppua ellei tuolla olisi jo viime kesänä päässyt reissaamaan.

Tyttis oli siis liikennekäytöstä poistettuna helmikuun lopulta lähtien enkä reiluun kuukauteen käynyt kuin muutaman kerran tarkistamassa että kaikki on kunnossa ulkoa ja sisältä. Tänään kuitenkin sain virka-ajan päätteeksi tilaamani tekstiviesti-ilmoituksen siitä, että Tyttiksen kodikseen kutsuma kadunpätkä puhdistetaan huomisaamuna aamukahdeksasta lähtien. Joten jos ei halunnut riskeerata sitä että joku saattaisi siirrellä sitä voimalla pois puhdistustöiden tieltä, bussi täytyi käydä siirtämässä muualle vielä tänään. (Paikka oli sinänsä ihan laillinen ja bussi pysäköity kauan ennen siirtokehoituskylttien asettamista, joten mahdollinen siirto olisi kuitenkin mennyt kaupungin piikkiin, mutta ei tuo mahdollisuus siltikään erityisesti houkuttanut.)

No, eipä siinä sitten muuta kuin melkolailla suoraan bussinherättelyhommiin kunhan pääsin lähtemään toimistolta muutamaa tuntia myöhemmin. Vaikka akun virvoittelu aggregaatin ja Ctekin kanssa menee nykyään jo rutiinilla, huomasin harmikseni että bussin alla akkuluukun kohdalla oli melkoinen lätäkkö muuten kuivalla asfaltilla, ja luukun avattuani siellä odottikin sitten tälläinen näky:

Kuva

Kuva

(Vuotava putki vaikuttaisi repsottavasta teipistä päätellen vuotaneen jo aikaisemminkin vaikka tämä oli ensimmäinen kerta kun itse huomasin asian)

Kun tässä talvella ajellessa jäähdytysnesteen merkkivalo on satunnaisesti välkähdellyt aiemminkin ja nyt vihdoin tarkastamani paisuntasäiliö vaikutti kovin tyhjältä, totesin kello 19:49 että tuo ei nyt voi olla hyvä homma. Tuosta voi tarkkasilmäisimmät päätellä että näppärästi sattui siis taas niin, että mihinkään kohtuuhintaiseen (ja neuvontaan kykenevään) autotarvikekauppaan ei enää ehtinyt. Kun aikataulu bussin liikuttelulle kuitenkin oli mallia "tänään", en tähän hätään keksinyt muutakaan, joten karautin henkilöautolla marmoritiskille joka palvelee myös omaan iltakukkujan rytmiin sopivaan aikaan.

No, pikaisen konsultoinnin jälkeen tuli ostettua parisenkymmentä litraa vihreää jäähdytysnestetiivistettä, sitten kotoa juomavesikanisterissa saman verran vettä ja takaisin bussia hoivaamaan. Ennen käynnistämistä valmista nestettä meni ehkä vajaa viitisentoista litraa ennen kuin nesteen taso paistuntasäiliössä nousi mitta-asteikolle saakka jäädäkseen. Tuon jälkeen yrittäessäni käynnistää en huomannut ensin laittaa korkkia kiinni, joten vaikka akut olivatkin saaneet riittävästi puhtia ja jaksoivat käynnistää moottorin, en uskaltanut jättää moottoria käyntiin ja toiseen käynnistykseen ei sitten enää riittänytkään virtaa.

Ctekin uudelleen kytkemisen ja piiitkän odotuksen jälkeen virtaa oli vihdoin taas tarpeeksi ja Tyttis hyrskähti lopulta käyntiin. Ajelin illan jo pimennyttyä reilun tunnin huvilenkin akkuja ladatakseni ja lopulta sitten väliaikaiseen kadunvarteen. Parkkeerattuani vilkaisin bussin alle ja huomasin että kuvan putki vuotaa edelleenkin koko ajan, tippa aina parin-kolmen sekunnin välein. Pitää kai huomenna alkaa selvitellä jostain tuonkin korjauttamista - ja katsastuskin pitäisi tehdä n. kuukauden kuluessa.

Odottaessani kylmässä bussissa aggregaatin ja akkulaturin suorittamista huomasin googlaillessani että nämä jäähdytinneste-hommat ovat selkeästi ns. normipuuhaa kurkuriharrastuksessa, joten kaikki näihin liittyvät vinkit otetaan ilolla vastaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja salminen »

Letkunkiristin eli klemmari näyttää ruostuneen poikki. Vaihda uusi ruostumaton tilalle ja samalla tuon vieressä olevankin. Muutama kannattaa ottaa varalle mukaankin.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kovettuneet kumiletkut pitää vaihtaa volvo kirjan mukaan .
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Edellisen päivityksen ilmaisema väsymyksen aiheuttama epätoivo alkaa hiljalleen olla jo painunut unholaan kun sääkin lämpenee. :D

Kävin lopulta vaihdattamassa klemmarin Volvolla kun en uskaltanut ottaa riskiä koko (tai edes vähän vähemmän) jäähdytyssysteemin tyhjenemisestä kadunvarteen jos kädettömyyttäni säädänkin jotain väärin. Viime aikoina olleeseen (ja merkittävästi myös bussin tilanteesta aiheutuneeseen) stressiin suhteutettuna erittäin hyvin käytetty kolmekymppiä (postin tuoma lasku taisi sanoa tarkalleen 34.11e) myöhäisillan pikafiksistä lämpimässä hallissa - jos väkisin haluaa alkaa vertailla niin tulihan tuossa toki yhdelle klemmarille hintaa, mutta onpahan edes se yksi nyt hoidettu.

Alkuperäisestä reilusti myöhästynyt aikataulu sisätilojen suhteen on aiheuttanut melkoista epätoivoa, mutta nyt näkyy jotain etäisesti valolta vaikuttavaa tunnelin päässä.

Olenkin siis jatkanut mm. LVIS-hommien suunnittelua eteenpäin jotta ne saisi suhteellisen suoraviivaisesti sitten vain lyötyä kasaan kun mahdollisuus tulee. Jos lattia siis vielä ehditään saada tässä reilun kuukauden sisällä tasaiseksi, sitten hoidetaan eristyshommat (ruiskulla seinät ja katto, levyjä lattiaan) ja rakennetaan edes jotenkin toimiva kylppäri, jonka jälkeen ehtisi vielä ehkä noin heinäkuusta lähtien reissailla ja kaikki muu sisärakentaminen voisi valmistua "sitten joskus" omaan tahtiinsa.

Ilmanvaihdonhan olen suunnitellut hoitavani pikkuisella Airsec 30:llä ja tuossa aiemmin alkuvuotta ehdin täällä toisessa ketjussa olla tyytyväinen siitä etten ollut tilannut vanhaa muovikennoista mallia varastoon kun malli muuttui sittemmin alumiinikennoiseksi. Nyt sitten kun olisin valmis sen alumiinikennoisen version tilaamaan, niitä ei jostain syystä olekaan saatavilla - maahantuojan oma verkkokauppa sentään onneksi sanoo että väliaikaisesti loppu, mutta useimmat jälleenmyyjät (ainakin Taloon, Talotarvike ja Smartia) ovat poistaneet tuon verkkokaupastaan kokonaan.

Alkuperäistä budjettia tehdessä olin näköjään budjetoinut lämminvesivaraajalle vajaan parisataa euroa, eli muistaakseni Aristonin tavallista 80-litraista verkkovirtavaraajaa miettien. Nyt vesikiertoista lattialämmitystä miettiessä ja aiempia venevaraajia koskevia juttuja (lähinnä ruostumattomuus, tärinän kesto, jne) täältäkin lukeneena tuplanestekierukoilla (toisella lämpöä sisään jäähdytysjärjestelmästä, toisesta itsenäinen lattiakierto) varustettu Isotemp houkuttaisi kyllä kovasti, mutta hintakin on yli viisinkertainen budjetoituun nähden.

Ihan hirveän montaa erillistä varaajapönttöä ei kuitenkaan houkuttaisi laittaa kun loppuu se tila isommastakin ruumasta, joten lämmön tuottaminen lattiaan leiriytyessä (eli kylmällä moottorilla) on nyt vielä vähän kysymysmerkki - lämmön varaaminen tuota varten jollain tavalla olisi kuitenkin ihan kiva juttu.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Noni. Jos vihdoin taas olisi raportoinnin aika kun kaikki muut vouhkaa jostain pakastimessa harrastetusta kumikiekon jahtaamisesta.

Ensimmäinen määräaikaiskatsastus meillä

Ensinnäkin Tyttis tuli katsastettua tasan viikko sitten. Puhtain paperein läpi, joskin tuli hieman - ihan aiheellista - kommentointia parista kohdasta jotka eivät enää seuraavalla kerralla mene korjaamattomina läpi. Edessä vasemmalla puolella jarruvoima on tippunut aika selkeästi edellisestä katsastuksesta, mutta silti vielä ihan selkeästi sallitun puolella. Hintaa tuli koko paketille 170 euroa ja päälle 50e ylimääräistä leveämpien eturenkaiden muutoskatsastuksesta, jota en ollut tajunnut tehdä aikaisemmin. Olin jostain syystä asennoitunut reiluun pariinsataan euroon jo pelkästä määräaikaiskatsastuksesta jarrusovituksineen ilman muutoskatsastusta, joten olin hinnasta positiivisesti yllättynyt.

Kuva

Muutoskatsastuksen myötä rekisteristä poistettiin myös sinne viime kesänä laitettu tieto ylimääräisistä penkeistä kun pian kunnollisia istumapaikkoja on enää vain se normaali 1+8, eli kuski ja kaksi pöytäryhmää, ettei sitten hämmennä mahdollisia poliisisetiäkään kun penkkejä ei näykään missään. Tästä päästäänkin siihen, että....

Operaatio Lattia jatkuu (vihdoinkin!)

Viime kuun lopulla käytiin pienellä kevätajelulla ja vihdoin yhytettiin Suomen reissullaan ristiin-rastiin Etelä-Suomea suhannut Buslandin myyjä Alvar. Alunperin Alvarin tapaamisen piti järjestyä jo reilua viikkoa aiemmin edellisellä suunnitellulla reissulla, mutta Alvarista ei kuulunutkaan sovitusti ja jäi vähän epäselväksi oliko Suomen reissu silloin edes toteutunut. Tapaamisen ja Tyttikseen tutustumiseen jälkeen käydyn sähköpostikirjeenvaihdon jälkeen saatiin nyt siis vihdoin Tyttiksen lattiaprojekti lyötyä lukkoon ja etenemään vihdoinkin.

Tyttis lähtee siis lähiviikkoina Viroon ja tulee kesäkuun puolella takaisin ilman vessaa ja matkustamon lattia ruuman etuseinästä moottoritilan etureunaan saakka käytävän tasoon laskettuna (poikkeuksena erikseen käytävän tasosta vielä alemmaksi madallettu kylpyhuoneen kohta oikean takarenkaan yläpuolella) ja vaneroituna ilman mattoa. Siitä sitten päästään jatkamaan sisärakentamista itse. Lattia jäänee nyt siis käytävän mukaisesti kallistetuksi jotta käytävän alla olevaan tekniikkaan ei tarvitse koskea. Teen sitten tarvittavan suoristuksen ja porrastuksen lattian ylemmissä rakenteissa koska IT-nörtin on paljon helpompaa ja halvempaa käsitellä puu- ja eristemateriaaleja kuin liimailla metallia.

Kirjoitin (optimistisena) joulukuussa tähän ketjuun että...
Geekuality kirjoitti: 22 Joulu 2018 19:45 Tuo ihan ensimmäinen heitto sieltä oli 5000-6000 euron luokkaa mutta vielä ei ole tosiaan päästy tarkentamaan tuon sisältöä.

Ollaan kyllä varauduttu selkeästi nelinumeroiseen summaan, mutta ei kuitenkaan noin isoon - tai sitten oma mutu-arvio tarvittavien työtuntien määrästä on ihan pielessä. (Äkkiä laskettuna jos putkiin ym. materiaaleihin varaisi vaikkapa niinkin paljon kuin tonnin - jota en millään jaksa uskoa - niin tuohon hintaan täytyy sisältyä silti ainakin pari viikkoa työtä, joka kuulostaa todella paljolle ammattilaisen tekemänä.)
...ja kävi ilmi että olin väärässä, tässä kohtaa pakko nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. _o/

Kaikki saamamme aika-arviot lattian osalta olivat siis suunnilleen tuon pari viikkoa työtä, eli aikalailla tuohon alkuperäiseen suuruusluokkaan projektin hinta nyt sitten Buslandilla asettui. Saatuun tarjoukseen oli kuitenkin pakko tarttua kun itse ei osaa ja ikuisuusprojektiksi tätä ei vain voi enää jättää.

Koiviston Sami (Sambus) teki meille myös tarjouksen aiemmin kevättalvella käytyämme Nuutajärvellä. Jos valintoja voisi tehdä tylsistä taloudellisista rajoitteista välittämättä, niin olisin siihen ehdottomasti tarttunut ja lattia olisi jo valmis, mutta suomalainen työ vain on harmillisen arvokasta vaikka laatu toki olisi (ainakin tässä tapauksessa ollut) myös sen mukaista. Kovasti harmitti sanoa ei, mutta budjetti ei mitenkään päin antanut myöten edes arvion alarajalle - saati sitten jos olisi tullut yllätyksiä ja olisi menty kohti haarukan ylärajaa. :( Nuutajärven visiitistä jäi kyllä ihan valtavasti hyviä asioita tassuun ja moni oma ajatus sai vahvistusta, joten oli jo pelkästään keskustelujen vuoksi ehdottomasti arvoisensa reissu.

Meillä siis alkaa varsinainen rakentaminen jossain kohtaa ennen juhannusta ja juhannuskin vietetään kaupungissa näissä merkeissä, jotta saadaan talotekniikka ja kylpyhuone kuntoon ja päästään heinäkuussa reissaamaan. Ennen tuota olisi kuitenkin tarkoitus päästä Sappeelle viralliseen kokoontumiseen, mutta Tyttiksen ollessa silloin Virossa täytyy kehittää jostain joku toinen matkailukulkuneuvo jonka saisi lainattua tai vuokrattua sitä varten (tällä viikolla oleva epävirallinen kokoontuminen jää muiden menojen vuoksi väliin).

Tämänhetkisistä rakennussuunnitelmista ja pohdinnoista jatkan piakkoin lisää.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Ainiin, pääsin katsastuksen aikana ensimmäistä kertaa itse katsomaan Tyttistä kunnolla alapuolelta ja löysin sieltä tälläisen:

Kuva

Jotenkin maallikkona kuvittelisin että hidastimen ei olisi tarkoitus olla tuolla tavalla märkä, pitäisikö tuosta huolestua?
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Ei pidä huolestua. :shock:
Jos tuo oli kostein kohta koko voimalinjassa, niin harvinaisen tiiviin mahurin olet löytänyt.
Tai sitten koneessa ei ole enää ollenkaan öljyä. :lol: :lol:
Yleensä nuo tuntuvat valuvan öljyä vähän joka paikasta sellaista kolmen litran minuuttivauhtia, minkä ajoviima lennättää ympäri alustaa. :roll:
Tai sitten mulla on vain vääristynyt mielikuva mahamoottorin mahtavuudesta ja sen korjaamisen sietämättömästä ihanuudesta. :roll:
Tosin ei kai ehjiä autoja korjaamolle tuodakkaan. :idea:

Edit: Tuohan onkin takamoottori, mutta ei se siltikään vuoda öljyä. :idea:
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Siis mitä sillä muutamalla tonnilla saa buslandista? Tasaisen lattian? En osaa lukea ni kyselen.

Edit: Opettelin lukemaan ja ei voi muuta sanoa ku et harmi ku ei oo just nyt hallia ku olisin voinu mieluusti ottaa pari viikkoa vapaata tommosen homman takia. Olis ollu hyvä tekosyy käydä täyttämässä kaasupullo..
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin