1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Kerro omasta projektistasi
Hoolin Vani
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Syys 2016 19:41
Location: Varislahti

1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja Hoolin Vani » 13 Elo 2018 11:44

Varmaan täällä Joku osaa kertoa ihan selkosuomeksi, että MITÄ noita hanoja kääntelemällä on alunperin Pitänyt Tapahtua...?
Liitteet
vanhoolin polttoainehanat.jpg

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 448
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: 1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja AriW » 13 Elo 2018 13:24

Lisä/varapolttoainesäiliön hanat. Eli varmaa akselin päällä toinen julmetun kokoinen säiliö,hana auki ja löpö "varatankista". Siin on varmaan mikrokytkinkin,joka hanan kääntämällä "aktivoituu" ja näyttää kyseisen tankin löpötilanteen mittarissa.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Elo 2018 17:41

Aihetta sivuten :::
Vastaava ollut Man kuorma autossa jossa tuplatankit oli mahdollisuus käyttää kahta laatua polttoainetta,lisävaruste kääntöhanat (esim kesä/ winter) mutta se oli rakenteltaan yksvipu periaatteella ( virhemahdollisuus poistettu) aikakaudella -90 luvun lopulla...



Oletus että tuossa on kolmitiehanat imu ja paluuputkissa, ts kääntö molemmat samaan suuntaa
niin toimii imu ja paluu samaan tankiin ( tuolla on mahdollista siirtää polttoainetta toiseen tankkiin
” ristikytkennällä” esim imu 1 ja paluu 2 tankkiin tai päinvastoin ) polttoainemittari oletus on 2 ellillistä tai koelautanapilla. säiliön valinta näytölle)

Hoolin Vani
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Syys 2016 19:41
Location: Varislahti

Re: 1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja Hoolin Vani » 13 Elo 2018 18:54

Eli tuo vasemman puoleinen on todennäköisesti sen imupuolen hana ja silloin kun sen kääntää vasemmalle, se painaa tuota mikrokytkintä, jolloin polttoainemittari näyttää sen yläsäiliön tilanteen samalla kun sieltä otetaan aine.. ja tuo oikeanpuoleinen on sen moottorilta palaavan polttoaineen ohjaus joko alasäiliöihin tai sitten yläsäiliöön...?


Nyt alkoi kuulostaa ihan sellaiselta SelkoSuomelta. Kiitoksia taas kerran.. :shock:

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Elo 2018 20:00

Kai tuossa on kaks tankkaus putkea 1 ja 2 ?...vai täyttääkö yhdestä molemmat jos oletan että ensin
1 ja yläputkella 2.


Vanhoissa pitkänlinjan kuorma autoissa oli tankit molemmin puolin ja vain yhdysputki alta, tankattaessa piti avata molemmat täyttöaukot +joissantapauksussa molemista tankkaus , oli tapaus yhdysputki oli tukossa ( vettä jäätyneenä tai muu syy ) polttoainen otto vasemmasta ja paluu oikealle puolen oli tapaus kun Oikea tankki alkoi vuotaa yli, hyvä mainos kulutuksesta, lisääntyy ajossa .

Suomi kytkennät oli hanoilla yleensä omaratkaisu joka yrittäjällä,

Joskus katoin 70 luvun lopulla kun naapurimaan(ussr) puoliperävaunussa olevasta varatankista kuski kantoi ämpärillä autontankiin, ko sankarit ajoi soramontulle tekemään tankkauksen, jonkin verran
jäi ympäristöön....

Hoolin Vani
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Syys 2016 19:41
Location: Varislahti

Re: 1990 Volvo B10M Van Hoolin polttoainehanat....

Viesti Kirjoittaja Hoolin Vani » 14 Elo 2018 09:17

Kyllä on juu ylätankin aukko muutama kymmenen senttiä tuon kuvassa näkyvän alatankin täytön yläpuolella.

...ja ihan niin kuin joku tuossa yläpuolella arvelikin, kun tuon vasemman puoleisen hanan kääntää tuonne vasemmalle, niin polttoainemittari alkaa näyttämään ihan eri lukemia, eli todennäköisesti ON juuri niin kuin arvelittekin.


..omaa mieltä vaan aavistuksen verran askarrutti. TÄHÄN ASTI. Kiitoksia kaikille kommenteista... :roll:

Vastaa Viestiin