SB150VD Sisu, nykyään ransetti
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Viikko sitten Manamansalon reissu meni ihan hyvin, mitä nyt lämmöt meinas nousta moottorissa ja varsinkin sisällä... Magneetti venttiili jumissa eikä lämpöjä saanut pois päältä. Tänään laitoin normaalin palloventtiilin väliin, nyt saa suljettua kierron kokonaan mutta moottori käy entistä kuumempana. Ihan piti alkaa tutkia ongelmaa, aikani kun ramusin sisällä/alla/keulan uumenissa niin vika löytyi. Tuulettimet eivät ole pelanneet sitten viime talvisotien jälkeen. Kun alkuperäinen sulake pohja on palanut niin se on korjattu vastaavalla pohjalla ja posliini sulakkeella, sekin on sitten palanut muodottomaksi möykyksi eikä flektit saa virtaa. Laitoin 20A latta sulakkeen väliin, heti paloi. Epäilin oikosulkua mutta kokeilin vielä 30A, sillä alkoi toimimaan, kumpikin pyörii yhtä aikaa ja saman sulakkeen takaa tulee niiden virta. Pitää huomenna käydä pikku lenkki ajelemassa että joko pysyy lämmöt kurissa. Manamansalosta tullessa auton sisällä oli varmaan 50 lämmintä tai jopa enemmän, Riku ajoi kun jostain syystä meinas olla vähän heikko-happi.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Re: SB150VD Sisu
Ei suositeltavaa ylikuumentaa valmettia aikoinaan kun endimmäiset 611 mahuri koneet tuli BK87 sisuihin , oli kannentiiviste ongelma heti uutena, ehkä rakennevikaa, varmaan noissa bk150/155 ei ongelmana, bk87 oli hydr tuuletinjärjestelmällä, mutta se ei ongelman syy ollut.
Re: SB150VD Sisu
Jos siellä on tuulettimet kylmästi rinnan, niin voisi ehkä rakentaa sellaisen "soft start" systeemin jossa ne olisi sarjassa aluksi, ennen kuin laitetaan täysi hönkä päälle, tai sitten että ne käynnistyisi pienellä viiveellä peräjälkeen. Tuo puolella teholla pyörittäminen voisi riittää muutenkin ellei ihan tautisen kuumissa olosuhteissa joudu kikkailemaan.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Siellä auton alla on kaksi eri anturia, jos ne toimivat oikein niin ensin lähtee toinen pyörimään ja jos vielä lämpenee niin toinen tulee myöhemmin peliin mukaan. Etujousia kyselin bussi-purkaamolta sekä kuorma-auto purkaamolta, ei löytynyt... Molemmissa etujousissa nipussa pitävät pannat poikki, enää akselin hinkselit ehjät, ihan kuin olisi jousipakat turvonneet. Pakan pituus 1500mm, leveys 90mm, yhden lehden paksuus 10mm ja kaikkiaan 11 lehteä. Paksuus mitattu hinkselin kohdalta, muualla kohdassa ne on monta milliä paksummat. Scaniasta tai Volvosta ei käy kun ne ovat leveämmät.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: SB150VD Sisu
Ootko tiedustellut Vallilan takomosta?
https://www.vallilantakomo.fi/
https://www.vallilantakomo.fi/
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Re: SB150VD Sisu
Eipä niitä etujousia pelkästään niiden pantojen takia tarvitse uusia. Tietysti jos siellä on lehtiä poikki, tai alkaa olla maavaraongelmia.
Meillä vaihdettiin kuorkkiin etupakat, ja siellä oli jousen päistä lehdet kulunut n. 2/5 paksuuteen alkuperäisestä, alkoi kuorman kanssa kulkemaan jo aika syvällä.
Meillä vaihdettiin kuorkkiin etupakat, ja siellä oli jousen päistä lehdet kulunut n. 2/5 paksuuteen alkuperäisestä, alkoi kuorman kanssa kulkemaan jo aika syvällä.
Re: SB150VD Sisu
Vaihoin muutama vuosi sitte Sisuumme E malin kuorma auto sisun jouset. Niissä oli vähemmän paksumpialehtijä. 90 Millin jousia ei taija olla muissa kun Sisuissa. Jos on raskaammasta autosta voi jättää jonku lehen pois.Niissä oli paksummat tapit piti tappien päistä sorvata ohuemmaksi niin sopivat korvakoihin. Toiseen päähän laitoin muistaakseni SR sisun jouset .Ei lyö enään jouset pohjaa joka kolossa.
Esa Ä
Esa Ä
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Mittojen perusteella e-sisun pakat käy, tappeja joutuu hieman muokkaamaan. Ja jonkun mallin junan vaunuissa on myös samat, jopa tapitkin voi käydä suoraan... tutkitaan asiaa. Taas tuulettimet lopettivat toimintansa, pitää taas joku päivä kömpiä alle. Nyt on sulake pohja ehjä, rele toimii, virta ainakin lähtee puhaltimille päin mutta perille ei tunnu menevän tai sitten molemmille on tullut tunnit täyteen.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Re: SB150VD Sisu
Etteen jätin alkuperäiset norrat ja lisäsin E mallin pakat joista oli norra katkennu .Mielestäni toimineet hyvin. Meillä tuossa on hytrauline puhallin jähyttäjässä.
Ei siinä muuta ongelmaa oo ollu kun pumpujen välinen stefa vuoti ja öljyt meni säiliöstä toiseen niin puhallin heitti toimimasta yhesti.
Esa Ä
Ei siinä muuta ongelmaa oo ollu kun pumpujen välinen stefa vuoti ja öljyt meni säiliöstä toiseen niin puhallin heitti toimimasta yhesti.
Esa Ä
Re: SB150VD Sisu
Äkkiseltään voisi olla maadoitusvikamatkalintta kirjoitti:Mittojen perusteella e-sisun pakat käy, tappeja joutuu hieman muokkaamaan. Ja jonkun mallin junan vaunuissa on myös samat, jopa tapitkin voi käydä suoraan... tutkitaan asiaa. Taas tuulettimet lopettivat toimintansa, pitää taas joku päivä kömpiä alle. Nyt on sulake pohja ehjä, rele toimii, virta ainakin lähtee puhaltimille päin mutta perille ei tunnu menevän tai sitten molemmille on tullut tunnit täyteen.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Tuulettimet toimii taas... toistaiseksi. Vielä löytyi sulake joka oli muka kunnossa mutta navat niin hyvin palaneet ettei virta kulkenut. Vanha perinteinen posliini-sulake. Näkyy tuossa olevan 2 vaiheinen tuo tuulettimien puhallus. Toinen anturi kun antaa käskyn niin ne alkaa pyörimään molemmat hitaasti, sitten kun toinenkin anturi kytkeytyy eli lämpö nousee edelleen niin tulee täys-hönkä päälle. Anturien perässä liittimet oli tosi löysät, eivät olleet kiinni oikeestaan edes huonosti, pientä hienosäätöä vailla.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Meidän numero lanssin kyljessä... Tuommoisestako pitää seuraava kulkuri rakentaa???
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Kaverin kanssa oli puhetta että sisu saadaan talvisäilöön halliin, eipä onnistunut... tulee kaikkea muuta rojua. Rikulla on mahdollisesti top-paikka ( työssä oppiminen) Kajaanissa, kotoa reilu tunnin matka. Vuokra asunnot halvimmillaan noin 500e/kk. Pieni mahdollisuus saada sisu sen korjaamon varastohalliin, olisi siellä talvisäilössä ja rikulla peti paikka lähellä työpaikkaa. Pitikin hävittää se asuntovaunu, tuommoiseen käyttöön olisi ollut just hyvä. Vähemmällä energialla olisi saanut pysymään lämpimänä, henkilöautoa tarvii kuitenkin kun sisussa on pelkästään kesärenkaat... Mutta jos sisu ei mahdu sinne halliin niin pitää jo uudelleen miettiä vaihtoehtoja. Laitetaanko sisu markkinoille ja hommataan vaunu tilalle, löytyykö muuta hallia läheltä kajaania. Ulos ei passaa jättää talveksi, lumi painaa valolevyt katolta irti, vähän väliä pitäis lapioida lumia pois.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Re: SB150VD Sisu
Jos nuo valolevyt on ainoa ongelma, niin laitta sellainen pressukatos sinne katolle.
Juuri eilen Lahden karavaanimessuilla ihmettelin sellaista.
Juuri eilen Lahden karavaanimessuilla ihmettelin sellaista.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Tuossa jo kyselin yhdeltä isännältä vanhoja kattopeltejä, muutaman lankun laittaa ja niihin pellit kiinni... Hyvä tulee, ei paina lumet valolevyjä. Koko paketin vetää liinoilla kiinni ettei lähde tuulen mukaan.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Aika hyvin heijastinteippi loistaa pimeässä... Tuossa on valona ainoastaan kännykän kameran salama.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Taas on reipas vuosi ajoaikaa suis hukkasella, tänään käytiin vähän sitä ulkoiluttamassa ja mittariin pyörähti jo 150tkm täyteen...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Hukkasen alla on vapaasti pyörivät pinnat renkaissa, ei m+s merkintöjä. Tänään viimeinen päivä kun saa ajaa laillisesti, soittelin talvi-säilytys paikkaan Kajaaniin, toivotti tervetulleeksi. Webasto päälle ja kahvin keittoon. Kahvin jälkeen hukkanen käyntiin ja arpomaan kuinka päästään tuo meidän mäki ylös. Riku meni risteykseen, vahtimaan ettei oikealta tule kukaan alle... Kotipihasta lähti hyvin liikkeelle, pyörä tuntui pitävän, tiukka ysikymppi vasen ja sitten kolmosella liipasin lattiaan. Hiukan yritti rengas lipsua mutta pääsin kuitenkin mäen päälle, Reko oli valmiina traktorin kanssa jos olisi jäänyt jumiin. Nyt sisu on kaijjaanissa, joku päivä mennään ja tehdään halliin hukkaselle oma talvi-pesä, hyvä on siellä Rikun asua viikot.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Rikun top-jakso päättyi, ajettiin suis-hukkanen kotiin. Ihan hyvin oli kuukausi mennyt, vaikka pakkasta oli välillä yli 30 astetta niin hyvin tarkeni, webasto termostaatin varassa ja pari sähköpatteria lisänä. Tänään annettiin olla jonkun aikaa webaston päällä kun Kajaanissa oli aamulla pakkasta 24 astetta. Auto lähti hyvin käyntiin, paineet nousi pienen odottelun jälkeen, nytkäytin liikkeelle pois kinoksesta, lämmittimen luukun välistä alkoi vuotamaan nestettä... Webaston kiertovesipumppu hajosi. Nopeasti hanat kiinni, varmistin että muuten on ajokunnossa. Kaikki ok ja nokka kotia kohti. Nyt sisu joutaa vaikka myyntiin, mielessä kaivelee eräs toisenlainen kulkuri-aihio...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Tänään päättyi yhteinen matka suis-hukkasen kanssa. Hyvään kotiin pääsi, oman kunnan alueelle jäi.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: SB150VD Sisu
Mielenkiinnolla odotellaan mitä tulee seuraavaksi...
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: SB150VD Sisu
Niin, entäs nyt Pasi??
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu
Ritmo??? tai katsotaan mikä sattuu löytymään
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: SB150VD Sisu nykyään ransetti
Terve vuan terve jokkaeselle tasapuolisesti, tiällä sitä tuas notkutaan.
Se on kuu kiertänyt useamman kierroksen kun viimeksi olin foorumilla. Vaihtui liittymät ja s-posti osoitteet enkä muistanut salasanaa yms, sitten jo koko asia unohtui. Riku otti tehtäväkseen kysellä juttuja ja helposti onnistui...
Ei tullut sisun jälkeen ritmoa, vaunuja ollut parikin kappaletta, Chevy vanilla kurvailtiin jonkun aikaa, sitten kävi 612 Mersu ja nykyään on Transit.
Ransu on nortamaan vanha pikkubussi, nyt 7-paikkanen k-a. Ennen ransun ostoa olin ihan varma että perinne koppanen Chevy tulee, yhdestä yksilöstä jo tiukasti väännettiin kauppaa. Satuin sitten kaveria näkemään tuossa kylällä, kertoi että veljensä Transit on myynnissä. Samantien katsomaan, emäntä kuskin paikalle, minä ja auton myyjä taakse santtu-laatikon kanssa. Lauantai ilta ja taisi mennä jopa yöhön asti kun koeajettiin pitemmän kaavan kautta, sunnuntaina pään selvittyä tehtiin kaupat. Emäntä tykkää ajaa tuolla ja minusta on vallan hyvä olla matkustajana, eli kahdelle sopiva kulkine.
Viime kesänä kierreltiin ympäri pohjoista, saana-tunturin juuressa heitettiin uukkari kun ei mentykään Norjaan vaan mentiin ruotsin puolelle. Muuten meni reissu hyvin paitsi takajarrut alkoi jumimaan vänkärin puolella, jarrupalakin tippui matkan varrelle, kotiin silti päästiin. Koko reissun keskikulutus oli alle kymppi satasella, tuossa on rajotin joten ei pysty hurjastelemaan, tietenkin jos nappais piirturin sulakkeen irti niin vois tulla kulkuja kummasti lisää. Ei ehkä kannata kun nykyään leipä on siitä kortista kiinni. Ei saata virkavalta tykätä jos ransulla tyrkkää toista sataa tutkaan, väittäen että vapaalla rullasi... ylämäkeen...
Työ ajokkina on vajaa 30 metrinen yhdistelmä, 3-4 tkm viikossa, ei haittaa vaikka vapaa ajalla olen matkustajana.
Se on kuu kiertänyt useamman kierroksen kun viimeksi olin foorumilla. Vaihtui liittymät ja s-posti osoitteet enkä muistanut salasanaa yms, sitten jo koko asia unohtui. Riku otti tehtäväkseen kysellä juttuja ja helposti onnistui...
Ei tullut sisun jälkeen ritmoa, vaunuja ollut parikin kappaletta, Chevy vanilla kurvailtiin jonkun aikaa, sitten kävi 612 Mersu ja nykyään on Transit.
Ransu on nortamaan vanha pikkubussi, nyt 7-paikkanen k-a. Ennen ransun ostoa olin ihan varma että perinne koppanen Chevy tulee, yhdestä yksilöstä jo tiukasti väännettiin kauppaa. Satuin sitten kaveria näkemään tuossa kylällä, kertoi että veljensä Transit on myynnissä. Samantien katsomaan, emäntä kuskin paikalle, minä ja auton myyjä taakse santtu-laatikon kanssa. Lauantai ilta ja taisi mennä jopa yöhön asti kun koeajettiin pitemmän kaavan kautta, sunnuntaina pään selvittyä tehtiin kaupat. Emäntä tykkää ajaa tuolla ja minusta on vallan hyvä olla matkustajana, eli kahdelle sopiva kulkine.
Viime kesänä kierreltiin ympäri pohjoista, saana-tunturin juuressa heitettiin uukkari kun ei mentykään Norjaan vaan mentiin ruotsin puolelle. Muuten meni reissu hyvin paitsi takajarrut alkoi jumimaan vänkärin puolella, jarrupalakin tippui matkan varrelle, kotiin silti päästiin. Koko reissun keskikulutus oli alle kymppi satasella, tuossa on rajotin joten ei pysty hurjastelemaan, tietenkin jos nappais piirturin sulakkeen irti niin vois tulla kulkuja kummasti lisää. Ei ehkä kannata kun nykyään leipä on siitä kortista kiinni. Ei saata virkavalta tykätä jos ransulla tyrkkää toista sataa tutkaan, väittäen että vapaalla rullasi... ylämäkeen...
Työ ajokkina on vajaa 30 metrinen yhdistelmä, 3-4 tkm viikossa, ei haittaa vaikka vapaa ajalla olen matkustajana.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu