Wiima projekti

Kerro omasta projektistasi
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 25 Maalis 2018 21:44

Viimein löytyi joku aihio bussikuumeeseen.
Eli tuo täälläkin keskusteltu eax-750, komeat 12,75metrinen.
Lyhennellään 12metriseksi ja varustetaan hupilaitteiden kuljetukseen talvikelpoiseksi.

Hetimiten herää pari kysymystä:
*ruostumaton runko paitsi takapyörien takapuolella normimustaa maatunut jo pois, miksi???

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 26 Maalis 2018 11:26

Moro ja tervetuloa, eipä taida Wiimalainen olla ruostumatonta, alusta mikä ilmeisesti on mahuri on kanssa tavan rautaa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Maalis 2018 15:54

Tais ruostumaton kehikko / pellit tulla carrus koreihin n 94 vuonna (x01 sarja?) , alu ”peltiä” lahti
muut ? Valmistajat.
Volvoissa mahurit auton runko ja takamoottoriset autonrunkoa 3 m pätkät edessä ja takana joissa
ruostuminen työllistää, osittainen syy suola, pesut ja ruosteen esto jäänyt tekemättä elinkaaren ensi
jaksolla 10-15v aika sen jälkeen pääsevät hyvään huolenpitoon kylähullut tai romuttamolle ...

Jos mahuri (oletus kun lyhennys) nuo takapään (peräkopin) kehikot lähes poikkeuksetta ruostuu pois, nehän on tehty ns ” huonekaluputkesta” yleensä, takakopin muutos ja lyhennys hommmassa tulee uusittua samalla.

Vastaavia työkuvia löytyy näiltä palstoilta.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4347
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 26 Maalis 2018 17:11

Eikö tässä ole se erikoinen alusta C10M-70, tuo olematon etuylitys paljasti? https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/A/Aalt ... o+Ozzy.jpg
Ja kyllä ne tosiaan maaksi muuttuu, aika nopeaankin, 5v sitten katsastettu viimeksi, joten tekemistä varmaan löytynee...
Tulee varmaan mielenkiintoisen näkönen ku peräylityksestäkin lähtee tuo 75cm vielä pois =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 26 Maalis 2018 18:24

Nimenomaan tuo C10m-70/7000 ja magneetti ei tartu mihinkään taka-akselin tuennen etupuolella!!!!!????

Luukut alua kun jää painauma mutta runko päällekkäisputkista tehty ja siihen ei magneetti tartu....

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1155
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 26 Maalis 2018 19:42

Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 26 Maalis 2018 19:52

wiima63 kirjoitti:Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
Juuri näin, ei ole em. Auton rungon pätkiä missään.... Suoraan rosterissa kiinni taka-akseli.
Löysin muuten magneettista ainesta auton rungon päällä u-palkki kyljellään johon vanerien alle kiinnitetty sinkitty pelti.... Yritetty ikuista tehdä :D

Yritin kuvia lisätä mutta puhelimessa liian isoja :(

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Maalis 2018 20:45

On erikoinen auto av 7 ?m ahtaissa huono, tienpäällä kulj kannalta hyvä + lyhyt etuylitys ja takaa
kun lyhentää ulkonäkö tasapainottuu. Täysin tuntematon C tyyppi.

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 26 Maalis 2018 20:49

Juu jännä, jossain olevinaan näin ettei olisi vessaa ollut... Ku sekin on ollut takakulmassa... Ilmeisen erikoinen laite.

Jule
Kansleri
Viestit: 1233
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Maalis 2018 22:45

Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2818
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Maalis 2018 23:34

Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
E=mc²±3db

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 27 Maalis 2018 00:10

Jule kirjoitti:Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
Ei vaan ainakaan mainittua "auton" runkoa en ole tunnistanut, kuorkkien runkoja ennenkin nähneenä.
Kehikko tehty putkista johon magneetti ei tartu, "pääaisat" useasta päällekkäin hitsatusta profiilista, muu kuin normaalikin bussin hetekkakehikko.

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 27 Maalis 2018 00:10

Rosvolinna kirjoitti:Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
Osaan tarttuu enemmän, osaan vähemmän, tähän ei tartu magneetilla varustettu työvalo yhtään.

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 27 Maalis 2018 00:14

http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... fullsize=1

tuossa näkyy auton toinen pääpalkki, olikohan 4 harvalla saumalla toisiinsa hitsattua putkea....

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4347
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 27 Maalis 2018 00:23

Näyttää normi "kaanian" (takamoottorisen) himmeliltä =) Mutta edessä ja takana myös, on volvon tjms. peruja ja mätiä runkoja, joidenka väliin tuo kori on rakennettu. Näin yleensä.
Niin ku näin. Keltasessa kohtaa on se himmeli, sulta toki puuttuu teli ja konekki on vetävien etupuolella Kuva

Tuossa vielä "wikiä" https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C10M
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 27 Maalis 2018 00:28

Mielenkiintoista....joka tapauksessa edes tuon taka-akselin reaktiotankojen kiinnityspalkkiin ei tartu magneetti :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Maalis 2018 08:51

https://www.kooen202.com/14. volvon historista tietoja C mallista

Nyt alkas hahmottua alusta rakenne,läpilastattava tavaratila on moottorin edessä siitäjohtuen av 7m
ja moottori siirretty b10m verrattuna taaksepäin tai kuten todettu takapää ” takamoottorisen periaate”
pyöräytetty ” toisinpäin”.

Tuosta 7 m vois myös ottaa pätkän pois tavatilaosasta, niin av tulisi 6,3m ja pituus 12 m, takapäätä
nykyisellään.

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 27 Maalis 2018 20:44

Jotta ei kokoajan vaan hymyilyttäis niin löytyi ruostumattoman rungon päältä tavllisesta mustasta tehty kehikko jossa ikkunanalukset aika mehukkaassa kunnossa :)

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 28 Maalis 2018 21:18

Purkutyöt jatkuu, galleriassa muutama kuva lisää.

Vaikeeta ku kännykkä ottaa liian hyviä :D

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 29 Maalis 2018 23:31

Galleriassa ajorampin mallailukuva (huono)

Kaavailtu ruisku-uretaanieristystä, lattialämmitystä ja wc/suihkusettiä... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 06 Huhti 2018 15:04

Se on tuo liimalasin irroitus astetta kovempaa hommaa.....

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 08 Huhti 2018 23:42

Sen verran huonoa tuo alustan ja yläkorin liitoskohta että korotetaan siitä samalla vähäsen... Tulee väljemmät sisätilat

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 09 Huhti 2018 13:53

Höyhenet pörröllään... Jokapaikassa liimaa, niittejä ja pistehitsejä
Liitteet
IMG_20180409_132249.jpg

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 14 Huhti 2018 19:25

Lasit on irti, galleriassa räpsyjä.

Nyt alkaa suunnitelmat takaovista ja korin korotuksesta.

Kuinkas korkeita nuo täysturistimallit on?
Suunniteltiin 30cm korotusta niin saa väljemmät sisätilat ja kuljetusosastoon tilaa.
Tulisi n. 4metrinen.

Avatar
Coco
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
Truck: Volvo B10M/ star-50
Location: Joutsa

Re: Wiima projekti

Viesti Kirjoittaja Coco » 14 Huhti 2018 20:20

4 metriä on M1:sen maksimi korkeus... oisko noi turistit siinä 360 korkeita
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...

Vastaa Viestiin