Sivu 1/1
Setra S208
Lähetetty: 09 Heinä 2007 15:42
Kirjoittaja Matkamese
Kyselisin mielipiteitä tuollaisesta bussista ja sen sopivuudesta matkailuautokäyttöön. Onhan noita näköjään muutettu paljonkin. Mutta millainen on ajaa, tämä yksilö ei ole ilmajousitettu.
Onko vakiokone turbolla? Mikä on vakiokoneen tyyppi, OM jotakin...?
Tarkoitus olisi muuttaa nyt 29 paikkainen bussi 1+8 M1 matkailuautoksi.
Ja ne lain vaatimat minimivaatimukset kuten keittomahdollisuus ja makuupaikat yms.
Onko muutoskatsastus minkä hintaista?
Varsinaisesti etsin 10 metristä, mutta kyllähän tuollainen pätkäkin kelpaisi

Lähetetty: 09 Heinä 2007 17:49
Kirjoittaja Jone
Taitaapi olla joissakin 6-pyttynen 5,7L MB OM352A turbolla. Näissä on miusta joskus sitä hintaa liikaa tähän kulkurihommaan kun tuo penkkien ahtaminen ja erikoisuus/pienuus maksaa tai on ainakin aikanaan maksanut ja näitä tahtoo myös liikennöitsijät pienentyneille asiakasmäärilleen.
Ja lakitekstiä ja kokemuksia on pikkuhiljaa kasattu tänne:
http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Main_Page
Lähetetty: 09 Heinä 2007 18:19
Kirjoittaja B9M
Halikosta kuvattu pätkä
Setra joka oli kyllä tehty viimeisen päälle. Ihmettelin siististi tehtyjä ikkunoita ja sileää peltiä. Olikin maalattu vain isoa ikkunaa umpeen. Sisältäkään ei erottanut kun oli kehystetty siististi.
Tv. Ari
Edit: Kiitoksia jone-51k. Lyhennys onnistui.
Lähetetty: 09 Heinä 2007 18:40
Kirjoittaja Jone
Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Lähetetty: 09 Heinä 2007 18:50
Kirjoittaja B9M
jone-51k kirjoitti:Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Koko alustan luukut oli tehty tähän uudestaan koska oli myynnissä justiinsa suurten ruostevaurioiden takia. Kyllä oli siististi tehty, todellakin. Olis kiva nähdä rakentelukuvia tästäkin tuolla Gallerian puolella. Tv. Ari
Lähetetty: 09 Heinä 2007 19:07
Kirjoittaja Jone
Ahaa, eli ei siis mikään elämää suurempi teos siis sekään merkkinä. Jotenkin vain on välttynyt moisen pommin näkemiseltä. Kai niitä on sitten kuitenkin niin vähän tai ne on korjattu kuntoon.
Lähetetty: 09 Heinä 2007 19:53
Kirjoittaja Lahti32
Ajettavuus selviaa koeajolla. Kaverilla naapurissa on ilmajousilla malli HD 210 (?) ja se on ilmeisesti kokonaan peltiauto, ts alumiinia ei taida paljoa olla korissa. Setrassa on jonkin verran eroa kotimaisiin koreihin, vippiovi ja ilmakenno puhallin lammitys. Kuskilla on oma sivuovi ja sitä rataa. Istuimia saa levitettya sivusuunnassa. Ihan kelpo kulkuri siita syntyi.
Lähetetty: 09 Heinä 2007 20:31
Kirjoittaja Matkamese
jone-51k kirjoitti:Ilmeiseesti tuo koppa on melkoisen hyvä. En ole vielä oikein "räjähtänyttä" Setraa vielä nähnytkään vaikka niitä Suomessakin on ihan kivasti.
Tässä yksilössä kuulemma jonkin verran laittoa ulkokuoressa, mutta paha sanoa sen tarkemmin kun en ole nähnyt koko autoa.
Mutta jos puhe autoon tehdystä peruskunnostuksesta pitää paikkansa niin pienet hitsisessiot ei sitten niin paljon harmita.
Toki siistin jäljen tekeminen maksaa, varsinkin maalaus. Kunhan nyt edes näkee kuvat...
Lähetetty: 09 Heinä 2007 23:48
Kirjoittaja Pilotti
Itsellä on kyllä epäilys noiden Setrojen suhteen. Päällepäin säilyvät siisteinä, mutta itsekantava kori voi olla varsin mätä ja vaatia todella suuria ja vaikeita korjauksia jo varsin tuoreissakin autoissa. Näin jokin aika sitten alle 15-v. auton josta oli taka-akseliston ympäristö riisuttu auki ja vaihdettu paljon palkkeja. Asentaja totesi, että enemmän olisi pitänyt vaihtaa mutta ovat niin mahdottomissa paikoissa ettei pysty.
Lähetetty: 10 Heinä 2007 00:43
Kirjoittaja Matkamese
Pilotti kirjoitti:Itsellä on kyllä epäilys noiden Setrojen suhteen.
Tämä minulle tietoon tullut yksilö on kyllä tänä keväänä katsastettu, ei siis ainakaan kovin huono voi olla kun on vielä ammattiliikenteessä linja-autona, vai miten mahtaa olla
Tietysti Suomen sääolot on kovempi haaste kuin Keski-Euroopan leudompi ilmasto ja paremmat tiet.
Lähetetty: 10 Heinä 2007 01:04
Kirjoittaja Pilotti
Niin jos se auto on ollut samalla omistajalla jo vuosia, niin ainakin pienemmillä paikkakunnilla tahtoo mennä katsastuksesta läpi suullisin huomautuksin, että tälle pitäisi pikkuhiljaa tehdä jotakin. Lisäksi nuo palkit, kun ovat vaikeasti korjattavissa, ovat myös vaikeasti tarkastettavissa...Setroja pidettin 80-luvulla, kun niitä tuli Suomeenkin "ruostumattomina". Sivuluukut ja ovet, kenties kylkipellitkin ovat kai alumiinia, eli päällepäin auto näyttää hyvältä, mutta sisällä etenee ruoste...
Setra S208
Lähetetty: 11 Heinä 2007 20:14
Kirjoittaja Reino-Ratti
Tuo Setra S208 H tuli valittua autoprojektiksi nimenomaan mittojensa takia. Koluan sellaisia paikkoja, joihin täyspitkällä ei oikein ole asiaa. Toinen kriteeri oli takamoottori ja iso ruuma. Löysin muutaman kulkuriksi rakennetun pikku-Setran netistä ja siitä tämän projektin idea lähtikin. Toisaalta tällainen varsin harvinainen ja erikoisia (alusta)ratkaisuja sisältävä auto on pienoinen haaste harrastelijalle. Se kannattaa muistaa tällaista hankkiessa.
En tiedä kuinka ruosteherkkä Setra yleisesti on; ongelmaa on tämän ikäisissä ja ajetussa autoissa. Ostaessani vuoden 1982 auton, varasin putkea ja hitsauslankaa jo kaupan teon yhteydessä reilusti. Materiaaleista sen verran, että kylkiluukut ovat alumiinia. Ne vain puhalletttiin ja maalattiin. Pyörien luukut, etu- ja takaluukku ovat muovia. Muualla käytetty pelti on sinkittyä ja se on kestänyt hyvin kyljissä ja katossa, mutta pyörän kaarien pellit ja pohja oli mätää. Ne uusin kokonaan.
Ajettavuutta tiedustellaan usein. Mielestäni se on ihan ok, mutta sivutuuli kyllä tuntuu. S208 on ainoa malli, jossa ei ole ilmajousia. Edessä on kolmiotukivarret+kierrejouset ja takana paraabelijouset, joten kyyti on kyllä pehmeä.
T. J.
Lähetetty: 11 Heinä 2007 23:01
Kirjoittaja Matkamese
Hauskaa että joku muukin on "hairahtunut" tähän merkkiin
Aika suosittu näyttää olevan tuo S 80 mallikin tuolla Saksassa nimenomaan asuntokäyttöön rakennettuna. Paitsi näpppärän kokoinen niin tuollainen pikkuSetra on jopa suorastaan kaunis
Eikös 208:ssa tullut ns. facelift malli 1983 loppuvuodesta? Vai oletko vaihtanut omaasi tuon maskin?
Setra S208
Lähetetty: 12 Heinä 2007 22:27
Kirjoittaja Reino-Ratti
Tuo maski on kyllä tehtaalla asennettu. Auto on otettu käyttöön 1982. Pitäneepä tarkistaa vuosimalli.
T. J.
Lähetetty: 13 Heinä 2007 10:38
Kirjoittaja jupe
Etsiessäni projekti-yksilöä katsastin iyhden S210 HD version MB:n V6 moottorilla. Kyseisestä moottorista edellinen omistaja kertoi että kulutti noin 30-33 l/100km joka tuntui hurjalta verrattuna esim B58:n n.20 l/100km kulutukseen. Auton tilat tuntuivat avarilta ja sitä kautta Setrasta varmasti saa mukavan matkailuauton rakennettua. Ruuman korkeus on ehdotonta plussaa. Itse uskon että nämä autot ovat yksilöitä. Jos itse osaa rakentaa alusta-asti niin kyllä hinnat tippuvat. Toisaalta hinnan rinnallekannattaa laitta projektin pituuskin. Omat taidot - projekti budjetti - projektin kesto on se mistä mielestäni muodostuu valintakriteerit autolle.
Lähetetty: 14 Heinä 2007 00:20
Kirjoittaja motoku
mersun om 352a tuntuu ainakin työkonekäytössä ihan hyvältä koneelta.
käyttötunteja on 16500 ja pannu toimii hienosti
tosin pääosin tyhjäkäyntiä. v-koneet taas jotenkin surkeita, hylkii nesteitä, käryää, vapisee ja metelöi antamatta tehoa. ja löpö maistuu
yleisesti välikokoisia busseja ei juuri ole osannut tehdä kukaan, koska sopivia osia ei ole tarjolla
osa palikoista ali- ja osa ylimitoitettuja...
esim kutsenits- vw transporterit tai pikku-mannit ei tahtonu täyttä työpäivää kestää ammattikäytössä
setrat lienevät "parasta kokoluokassaan"
joku 8-10m auto olis täyskokoista kätevämpi reissukaveri, mutta saattaa tekninen puoli aiheuttaa ongelmia koska esim purkuosia ei saa (auto ehkä ainut suomessa... vrt ex-firmassa oli ennen b10m- volvoja parhaimmillaan ja nykyisin 94-scanioita n.250 kpl!! osat ei lopu vanhempanakaan...)
Lähetetty: 14 Heinä 2007 17:43
Kirjoittaja MAN
Ajelipas tänään tuollainen pätkä vastaan moottoritiellä hkiä kohden kun tulin lentokentältä hyvinkäätä päin...........
Lähetetty: 17 Heinä 2007 12:29
Kirjoittaja Matkamese
Sain kuvia kyseisestä 208:sta ja korin kunto on jo ulkoapäinkin hieman kulahtaneen näköinen ja esim. tuulilasin yläkulma on tiivistetty jollakin massalla eli lasinreunasta on tullut vesi sisään joskus...
Aika kuluneela näyttää sisustakin eli ei ole ostamisen arvoionen siihen hintaan (7000€)
Tulipahan tuokin asia sitten selväksi. Isossamiehessä oli hyvä kun satuin naapuriksi 208:lle ja tuli siinä juteltua kyseisen yksilön kunnostushommista.
Matkailu avartaa

Lähetetty: 26 Heinä 2007 23:17
Kirjoittaja timori
Ootko tsekannut Euroopan autotarjonnan. Itse ostin parivuotta sitten Van Hoolin A 508 kaupunkibussin. 9 metriä pitkä ja taipuu tiukostakin kulmista... Vuosi malli 90 ja ajettu 350 000 km. Hinta oli 4500 eskoo.
Lähetetty: 26 Heinä 2007 23:19
Kirjoittaja timori
siis ostin auton Brysselistä... tuolla juttua ja kuvia:
viewtopic.php?t=190
Projekti on ollut jäissä hetken, mutta jatkuu taas syksyllä.
Lähetetty: 28 Heinä 2007 23:56
Kirjoittaja Matkamese
timori kirjoitti:Ootko tsekannut Euroopan autotarjonnan. Itse ostin parivuotta sitten Van Hoolin A 508 kaupunkibussin. 9 metriä pitkä ja taipuu tiukostakin kulmista... Vuosi malli 90 ja ajettu 350 000 km. Hinta oli 4500 eskoo.
Onhan tuolta tullut katseltua ympäri EU:ta
Kun ei ole se malli vielä ihan selvinnyt että millainen sen pitäisi olla.
Rakenteluun ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia tällä hetkellä joten pakko jatkaa suht valmiiden (kalliimpien

) katselua.
Tosin se hinta tulee sinne valmiiksi rakennettujen tuntumaan kuitenkin vaikka omaa työtä ei laskisi, vierasavusta puhumattakaan

Pykälää suurempi Setra
Lähetetty: 17 Elo 2007 11:58
Kirjoittaja Matkamese
Nyt on kaupat sinettiä vaille valmis Setra S210 HD:stä
Pitkän pohtimisen jälkeen päädyin siis tuollaiseen hiukan alle 10 metriseen koriin. Kotimaisia tuon pituisia ei kovin paljon ole ja nekin mitä olen katsellut ei oikein houkutelleet kuntonsa ja varustelunsa takia. Tai sitten hintaa oli liikaa, mutta nyt mielestäni löytyi hinta/laatusuhteeltaan hyvä auto.
Valintaa puoltivat:
-täysilma-alusta erillisjousituksella
-ABS-jarrut, saa ajaa 100 km/h
-ilmastointilaite, erittäin tärkeä varuste
-suuret ja korkeat matkatavaratilat
-täyskokoiset pyörät
-kunnollinen wc eikä mikään portapotti
-jääkaappi
-webasto
Muita varusteita:
-radio/cd ja video/monitori (saakohan tuohon kytkettyä peruutuskameran

)
-kuljettajallakin oma ovi, muuten ovet 1+1+0, kuskin ovessa sähkölasi joka toimii
Ja koneena tietysti MB OM421 eli V-6 turbolla, tilavuus melkein 11 litraa ja tehoja noin 250.
Kyllä liikkuu tuolainen koppa noilla tehoilla ihan reippaasti, mutta kulutus 80 km/h jälkeen alkaa tietysti nousta
Että tällainen tapaus....toivottavasti ei tule mitään pahoja takaiskuja heti kättelyssä

Re: Setra S208
Lähetetty: 17 Elo 2007 17:58
Kirjoittaja otto
onnea uudelle kulkurille setra on ihan hyvä valinta.olen joskus tehnyt töitä setralla ja olin tyytyväinen ajolleen hyvä.