Projekti mielessä (aina)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tänne projektiosioon kai voi kirjoitella suunnitelmistaan tai paremminkin ideoista, joista toivottavasti sitten joskus tulee suunnitelmia ja lopulta valmis (?) kulkuri.

Minulla kun on nykyään Mersu 508, joka on rakennettu M1 matkailuautoksi.
Nykykäyttöön ihan passeli auto, mutta muutaman vuoden päähän olen suunnitellut isomman auton hommaamista.

Itseäni miellyttää sellainen pätkäbussi eli noin 8-10m pitkä, taitavat ola jotakin 30-40 paikkaisia bussikäytössä. Eli tilaa pitää saada lisää tuohon 508 Mersun 6 metrin koriin verrattuna. Ja sitä leveyttäkin tulisi samalla lisää kun kyseessä olisi täysimittainen bussikori leveyssuunnassa. No hyvä, se asia on sillä hoidettu.

Sitten tulee eteen se, että millä tekniikalla se aihio olisi. Noissa lyhyissä busseissa on kai ihan samoin konet sijoitettu kuin pitkissäkin? Eli etumoottorinen vai takamoottorinen? Tavaratiloja pitää olla ja jos se riippuu koneen sijoituksesta niin kallistuisin sitten sellaiseen missä tavaratilat on helpot käyttää ja riittävät.

Eri korinvalmistajien suhteen on kai eroja, ja vielä ulkomaan hemmojen tekeleet siihen päälle? Kokemuksia tietysti on Suomessa eniten juuri täällä tehdyistä koreista, eikös?

Alustan merkki? Mersumieshän minä olen ollut jo jonkin aikaa, mutta Scania ja Volvo lienee hyviä vaihtoehtoja myös? Mites muut merkit?
Kovin eksoottista ei kannata valita, korin osatkin saattaa harvinaisessa maksaa kohtuuttomasti, esim tuulilasit?

Millainen jousitus? Nykyinen lehtijousitettu Mersu on ihan mukava maantiellä, mutta nimismiehenkiharat saa aikaan sellaisen vibran että kaapinovet heläjää kuin kastanjetit ja nopeutta on pakko laskea.
Vaan onko sama ongelma noissa raskaammissakin autoissa kun lasti on kuitenkin kevyt? Eli pintakovuudesta ei pääse eroon kuin ilmajousilla, vai?

Yleinen kunto ja ikä vaikuttaa varaosien ja muutenkin huollon saatavuuteen ja hintaan, eli katsaastettu on varmempi ostos kuin "pienellä laitolla leimaan" -laitteet :lol:
Nykyisenkin Mersun kanssa alkaa harrastajan työkalujen ja mahdollisuuksien raja olla aika tapissa, saati sitten kun laite painaa jotain 10 tonnia tai yli...? Eli korjaamoja joutuu käyttämään jo tekniikan takiakin, vai? Ne ilmajarrut esimerkiksi?

Kulutus varmaan nousisi 5-10 litraa sadalle, mutta se ei ole ratkaisevaa.
Huoltokulut kylläkin sitten on varmaan korkeammat noissa isoissa koneissa.

Aihion tyyppi eli myymälä/kirjasto/muuauto vai bussi, joka sitten muutettaisiin M1 matkailuautoksi. Eikös busseilla ole tiukemmat katsastusmääräykset, mutta muutos matkailuautoksi vähän lieventää noita?

Matkailuauton rakenteluhan on aika vapaata kunhan ne tietyt kriteerit täyttyy eli se paino tuollaisella 8-metriselläkin on jo sen verran suuri, että ei ongelmia tule pykälien kanssa. Ajatuksena olisi pitää auto esim 1+8 paikkaisena, mutta bussisisustuksella ainakin aluksi ja vähän niinkuin retkeilyautona ilman suihkua tai täydellistä keittiövarustusta ja rakennella sitten sen mukaan mitä katsoo tarpeelliseksi. Itse en kyllä autossa ole koskaan suihkua tarvinnut vaikka sellainen on ollutkin. Mukavat ja väljät oleskelutilat kylläkin on mieleen. Nukkumapaikat tietysti varsinkin lapsille pitäisi rakennella. Mutta ajon aikana pääasiassa istuttaisiin normaleilla bussipenkeillä vöissä.

Vakuutukset eri vaihtoehdoissa eli bussi vastaan matkailuauto?
Dieselvero matkailuautossa tulee ottaa huomioon.
Pikku D:een eli D1:n ajaminen olisi yksi vaihtoehto joka maksaisi itsensä parissa vuodessa takaisin kun ei olisi bussissa d-veroa vai millä nimellä se nyt onkaan nykyään.

Tällaisia on tullut mielessä pyöriteltyä jo vuosia, mutta ei ole ollut vielä kanttia heittäytyä bussien mielenkiintoiseen maailmaan :)

Minua on kyllä kiehtoneet bussit aina ihan pikkupojasta asti, joten mikään viimehetken päähänpisto tämä ei ole.

Jos jollakin tulee näistä mietteistä mitään kommentoitavaa niin kuulisin mielelläni. Ennekuin menen ja ostan sen "edullisen projektin TSI-miehelle" :shock: :lol:
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Edullisen projektin...... *repee*.....
Taskurahoillahan näitä tehään........:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Ite hain rakentelualustaa heti suoraan vain Kirjastoautoista. Syynä oli vähät kilometrit ja tasainen lattia sekä korkeus. Miinuksena lyhyt peränvälitys. Unelmana oli muuttoautoksi alunperin rakennettu bussialusta jossa olisi ollut aivan älyttömät tilat. Semmoisia vain ei niin vaan löydy. Tarjouksilla niitä Kirjastoautoja hankitaan. Scaniota on ylivoimaisesti eniten. Volvoja on jonkunverran ja Tähtikeulia aika vähän Jos ostat liikkeestä tai yksityiseltä maksat "välityspalkkiota". Kaupunkien/kuntien päätöksenteko pöytäkirjoista löytyy maksettu hinta.
Linja-Auto kannataa ostaa suoraan liikennöitsijältä. Jos suoraan liikenteestä niin kestää meidän ajollla vielä pitkään. Ruostevauriota voi kyllä olla alustassa, mutta alumiinikorit ainakin pitää pintansa uskomattoman hyvin. Hyvin huolletulla ei vielä 1000000km tunnu missään.
Lapin autoissa vähemmän ruostevaurioita.
Lyhyemmät mallit vain on suhteessa kalliimpia kun niitä on vähemmän ja Liikennöitsiöille hyväkuntoisina haluttua tavaraa.
Kaupunkiliikenteen Bussin jättäisin ostamatta. Esim Paapan Baarin terassilla Tampereella voi seurata kuluuko kaupunkibussi jotenkin enemmän kuin Linja-liikennebussi. Jos tekisin Linja- Autosta pitäisin sen ilman muuta Linja-Autona ja ajaisin D1 kortin. Puolet pituudesta pitää olla matkustamotilaa ja siihen voi rakentaa sen sohvaryhmän. Rakentelu on muuten vapaampaa kuin Matkailuautolla. Käyttövoimaveroa ei mene, mutta vakuutusmaskut on hieman kalliimmat.
Kivointa tässä on se, että jokainen tekee justiinsa semmoisen kuin haluaa. Vihjeitä ja vinkkejä täältä foorumilta tulee imettyä. Valmiiksi suunniteluja Tupperwareja saa Caravanliikkeistä. Rahaa saa kulumaan aivan pohjattomasti. Olisin omaan laittamalla rahamäärällä saanut jo hyvän Tupperwaren ja työ/tuumaustunteja on mennyt jo satoja. Harmittaako, Ei , Ei sitten pätkääkään. Kulutus on Volvolla ollut 22.7 l/100km - 29.5 l/100km väliltä. Rekkavauhtia ja joskus vähän enemmän.Tv. Ari
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä.
Tosiaan, jos laittaa 30-50t Euroa tupperwareen niin samalla rahalla saa jo *aika* hienon itsetehdyn, tosin se pitää tehdä vaan myös itse tai sitten ostaa jonkun toisen tekemänä. Itse tekemiselle on yksi suuri haitta tuo talvi, ulkona rakentelu on hiukan kankeampaa kuin kesällä. Ja omalle työlle kun ei laske hintaa niin sitten jo voi sanoa saaneensa jotakin edullisesti :wink:

Onhan minulla tässä aikaa tuumailla ja opetella näitä juttuja täällä foorumilla.
Jos oikein intoa löytyy niin saattaa olla ensi keväänä vaikka se D1 taskussa...

Tuo rungollinen tai itsekantava rakenne on vähän vaikea tunnistaa päällepäin myyntikuvista, eli milloin alettiin yleisesti tehdä itsekantavia ja onko ne yleensä alumiinista tehtyjä? Runkojen päälle kai koritetaan nykyisinkin kun kyseessä on vanha alusta joka tarvii uudet vaatteet.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti: Tuo rungollinen tai itsekantava rakenne on vähän vaikea tunnistaa päällepäin myyntikuvista, eli milloin alettiin yleisesti tehdä itsekantavia ja onko ne yleensä alumiinista tehtyjä? Runkojen päälle kai koritetaan nykyisinkin kun kyseessä on vanha alusta joka tarvii uudet vaatteet.
Itsekantavat on aina takatuuppareita. Etumoottorisissa ja keskimoottorisissa on aina runko. Koritehtaasta ja mallimerkinnästä näkee heti onko korirakenne alumiinia kokonaan tai osittain kun vain tietää. Tältä foorumilta löytyy henkilöita jotka luettelee heti täysalumiiniset korirakenteet. Puhutaan alumiinikorista vaikka itsekantava osa on kumminkin rautaa. Moottorin mallimerkinnästä tietää onko takatuuppari vai jokin muu jos on täydellisesti kirjoitettu. Tv. Ari
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Taas tuli tietoa tuutin täydeltä :)
Ja olen toivottavasti edes vähän viisaampi kun näitä mahdollisia aihioita katselen.

Yksi lyhytkorinen on myynnissäkin joka kyllä herätti mielenkiinnon:

Nettikaravaani.com id:1227434

Delta Planin korilla MB 1217 5,7 TD v.1980, n. 8m koripituus, tässä kuulemma keskimoottori. Alumiinia vai mitä tuo kori?
Myyjän mukaan ajosta jäänyt seisomaan 2006 ja kilvet viety pois etei tarvi käyttövoimasta maksella veroja. Kuulemma noin 300 euroa/vuosi.
Minä en kyllä vielä tuon rahan takia kilpiä veisi pois mutta kukin tyylillään.
Sitä pientä laittoa kuulemma olisi....
Mutta jos jarrut, sähköt, moottori ja voimansiirto pelaa niin loppujen kanssa pärjää
:)
Kansiremontti kuulemma tehty viime vuonna.
Muun tekniikan vioista ei tietoa.
Muutettu 1+8 M1:ksi.
Tuo yksilö vaan ihan esimerkin vuoksi.

Onko kellään tämän foorumin jäsenellä tietoa tuosta kyseisestä yksilöstä? Nykyisin Tampereen seudulla ja kuulemma ollut Tiina Ruuskan keikka-autona joskus vuonna...?
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti: Nettikaravaani.com id:1227434
suora linkki
http://www.nettikaravaani.com/viewVehic ... ck=1227434
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuolta bussit foorumilta kannattaa kysellä linja-autona olleiden historiaa, tuntuvat tietävän uskomattoman hyvin melkein bussin kuin bussin vaiheet.

http://bus.ferrycom.net/forum/index.php
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Matkamese kirjoitti:Taas tuli tietoa tuutin täydeltä :)
Ja olen toivottavasti edes vähän viisaampi kun näitä mahdollisia aihioita katselen.

Yksi lyhytkorinen on myynnissäkin joka kyllä herätti mielenkiinnon:

Nettikaravaani.com id:1227434

Delta Planin korilla MB 1217 5,7 TD v.1980, n. 8m koripituus, tässä kuulemma keskimoottori. Alumiinia vai mitä tuo kori?
Myyjän mukaan ajosta jäänyt seisomaan 2006 ja kilvet viety pois etei tarvi käyttövoimasta maksella veroja. Kuulemma noin 300 euroa/vuosi.
Minä en kyllä vielä tuon rahan takia kilpiä veisi pois mutta kukin tyylillään.
Sitä pientä laittoa kuulemma olisi....
Mutta jos jarrut, sähköt, moottori ja voimansiirto pelaa niin loppujen kanssa pärjää
:)
Kansiremontti kuulemma tehty viime vuonna.
Muun tekniikan vioista ei tietoa.
Muutettu 1+8 M1:ksi.
Tuo yksilö vaan ihan esimerkin vuoksi.

Onko kellään tämän foorumin jäsenellä tietoa tuosta kyseisestä yksilöstä? Nykyisin Tampereen seudulla ja kuulemma ollut Tiina Ruuskan keikka-autona joskus vuonna...?
Tuo ULT-205 oli joko Liikenteellä tai Juhanilan linjalla alunperin täällä hesan seudulla. Noita ei kovin montaa tehty, ei ollut mukava ajettava ja taisi olla tekniikkamurheitakin. Alusta lienee joku kuorma-autonalustaviritelmä pannarikoneella. Ei ainakaan Juhanilan auto vuotta kauempaa firmassa ollut." Kiertopalkintoja?"
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitos Pilotille tiedoista...tuo ajoominaisuus oli hyvä tieto. Eipähän sitten tule haksahdettua mihinkään miinaan...toivottavasti :lol:

Pitää perehtyä asioihin vielä ennekuin uskaltaa edes harkita minkään hankintaa.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Matkamese kirjoitti:Kiitos Pilotille tiedoista...tuo ajoominaisuus oli hyvä tieto. Eipähän sitten tule haksahdettua mihinkään miinaan...toivottavasti :lol:

Pitää perehtyä asioihin vielä ennekuin uskaltaa edes harkita minkään hankintaa.
Niin ajo-ominaisuuksillahan on tietysti enemmän merkitystä kun ajetaan työkseen ja paljon. Näin kylähullukäytössä asialla ei niin suurta väliä ole, kunhan peli liikkuu ja muuten on "kivvaa"...
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

Keittiön tasoja paraikaa rakennellessa ajattelin odottaa niiden valmistumista ja ottaa kuvat sitten ja kertoa omasta projektista. No sitten lueskelin perusteluja midi bussille ja ne tuntuivat niin tutuilta joten eipä muuta kuin kertomaan omista valinnoista.

Itse päädyin Neoplanin N208L:n retkeilyautoon. Jones69:n allekirjoituksessa on vinha perä, eli matkailu autot alkaa 10m, tosin on 8.3 metrisellä omat puoletkin.

Ensimmäiseksi vaikutuksen teki akseliväli, 3,7m, joka on 70 cm pidempi kuin lyhyt VW Transportteri tai 40cm pidempi kuin pitkä Transportteri. Jos vertaa Volvo C10m:n joka oli eksoottisuutensa takia klistoilla pitkään, niin uskon akselivälin puolittumisen olevan ainoastaan positiivinen asia.

Toisena pisti silmään 19,5" renkaat jotka on ihan sopusoinnussa tohon 2/3 pituuteen. Makuasiat, mutta renkaat mielestäni korostuvat 22,5" 9-10 metrisissä autoissa. Leveys on omassani noin 2.4m, eli bussissa on jo tunnelmaa. Samalla saadaan jo nukkumapaikat poikittain jos näin haluaisi. Korkeus 3.15 tekee geometrian ihan oikean turistibussin näköiseksi, "kunhan nyt parivuotta vielä kasvaa."

Ehkä kuitenkin paras asia mikä tuli eteen oli parkkipaikan tarve, sinne minne parkkeraat peräkärryllä varustetun henkilöauton, parkkeeraat nämä retkeilyautot.

Tapoja on monia, mutta itse ajattein monikäyttöisyyttä ja jätin 16 paikaa kuljettajan lisäksi. Ajoin 500 Eurolla (kaikki kustannukset) D1 kortin Joulun välipäivinä vuonna 2005. Sen jälkeen olenkin katsellut näitä autoja.

Ai niin, tekniikka omassani on OM 366LA eli MB:n 210 hv, välijäähdytetty ahdettu versio 6 litran tilavuudesta. Ajettavuudesta kertoo ehkä sekin että teho on noin samaa luokkaa kuin "isoissa" busseissa (Neoplaan N122-N128 onkin sitten jo tosi iso bussi ;), mutta paino vastaavasti ei.

Hitaasti hyvä tulee, tai ainakin oman näköisensä. Joten kypsyttele ajatusta mielessäsi niin tulee ainakin omannäköinen.

Ai niin 2; katsotaanpa mitä matkailuautoja saa 10-20 kEur. Ainakin vuosimallit ovat samoja samaln ikäisten linja-autojen kanssa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tuo koripituus ei ole niin tarkka minunkaan mielestä, mutta kun nykyinen on 6m niin pari-kolme metriä lisää ei tee vielä mitään. Olen kyllä varmistanut "täyspitkän" sopimisen tontille jos sellainen tulee hankittua.

Onko renkaissa hintaeroja noiden 22,5 ja pienempien välillä paljonkin?

Ja kyllä tosiaan pysäköinnillä on merkitystä korinpituuteen, kun ei meinaa aina löytää sopivaa paikkaa 508:llekaan.
Minä kun tykkään käydä kaupassakin Mesellä, pikkuisen hullu kun olen
:lol:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tuon Kulkuri-aihion hankinta on osoittautunut nyt jo yllättävän vaikeaksi. Tarjokkaita olisi mutta mihin sitten vetäisi sen hintakaton aihiolle? Muutamalla tonnilla saisi kohtalaisen näköisiä busseja ja hinnan kasvaessa niiden kuntokin paranee, ehkä? :wink:

Hankintaa rajoittaa se ikuinen kirottu väline eli raha. Tietysti sitä palaa rakentelussa, mutta minulle on alkanut vahvistua sellainen ajatus, että jos sen antaisi olla aika pitkälle bussisisustalla, tietenkin penkkejä vain se määrä mikä vaaditaan M1 luokkaan, ellei sitten ajaisi sitä D1:tä...no kuitenkin sitä voisi rakennella parin vuoden sisällä mieleisekseen. Jotenkin kyllä minua miellyttää tuollainen bussimainen sisustus ja esim ikkunat jäisi ulkoapäin sellaisiksi kuin ovat, tummennusta ehkä lisää takapäähän.
Sitten kun vaatimukset ja tarve kasvaa niin lisäilisi varustusta. Onko kukaan tehnyt näin vai tekeekö suurin osa porukkaa sisustaa pikkuhiljaa :)

Merkkivaatimus on lieventynyt sen verran että Volvo ja Scania tulisi kyseeseen tähtikeulan lisäksi :P

Volvon mahuri tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, mutta ei sekään ole ainoa vaihtoehto. Mutta perkules kun itsellä ei ole tietoa noista mistään ja foorumia lukiessa menee pää vaan enempi pyörälle kun kaikki kehuu omaa peliään :lol:

Mutta jos auto on katsastettu ja kulkee ja tuntuu toimivan niin silti voi tulla
auton hankintahinnan verran kuluja kun tekniikkaa käy läpi.

Mikä on huolto- ja käyttökuluiltaan edullisin laite vai onko niissä suuria eroja? Tietysti tuollaisessa 10-12 litraisessa koneessa on nykyiseen Mersuun verrattuna jo kolminkertaiset kulut esim öljynvaihdossa.
Mutta se pitää vaan hyväksyä, onhan sitä poweriakin kolminkertaisesti :wink: niinkuin painoakin :shock: :lol:

Mitä olen katsellut niin noin 4000-6000 Eurolla saisi 80-lukuisen auton suoraan ajosta, näin olen huomannut muutaman otoksen perusteella kun nettiä olen selaillut ja selattu on ja kovasti :lol:

Että tälläisiä sitä pyörii mielessä....tuossa pihalla kun on sellainen 12m tyhjää tilaa joka pitäisi täyttää 8) :D
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Olen tietty jäävi kehumaan volvoa :oops: mut on siinä kuitenkin jotain hyvääkin :shock: valmistettu on paljon ( kuulemma yksi suosituimmista moottoreista esim. kontti trukeissa ( olen saannut kuulla)) eli osia saa :D yksinkertainen tekniikka (niinkun mäkin) ainakin noi b58 ja osittian b10m, eli pystyy tekeen jotain myös itse :shock: :D ja kulutus on kuitenkin kohtuullinen n. 20-25 l/km ( oli kuulemma jollain vienyt pajero vaunun kanssa 27 l/100km :shock: eli "halpa"ajaa :shock: :lol: no renkaat maksaa aina jotain :wink: mut tarvii vaan eteen uudet renkaat taakse käy pinnatut :roll: ja käytettyjäkin saa kohtuu hinnalla :wink: ja koneet kestää kyllä näillä ajoilla vaikka maailman tappiin oli se sitten volvo tai scania :shock: mulla vie öljyn vaihdossa n.25l ja jos ostaa esim tynnyrissä niin ei toi litra hinta enään paljoon huimaa ( mä ostin 20l pönttöjä 29€/kpl (mobil delvac) :wink: ) eli ei muuta kun ostamaan vaan rohkeesti "kunnon"kokonen matkailuauto :shock: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussiton kirjoitti: mä ostin 20l pönttöjä 29€/kpl (mobil delvac) ...

eli ei muuta kun ostamaan vaan rohkeesti "kunnon"kokonen matkailuauto :shock: :lol:
:) mistä ostit delvaccia noin halvalla kun motonetissäkin muistaakseni 20 litraa noin 50 Egee :shock:

Joo kunnon kokonen olis kyllä jo kiikarissa...Volvo B10M / Ajokki 6000 -81,
taitaa olla 13m mutta ainakin 12m, näytti kyllä tosi pitkältä. Ainut siinä arveluttaa toi "puolitomaattilaatikko" :P

Kepö:ssä on ollut Joensuussa myynnissä B58 -78, 2800 Euroo, "huippusiisti" :wink: mutta katsastuksesta ei tietoo...korivalmistajastakaan en ole varma.
Mutta kai jonkin muunkin uskaltaa ostaa kuin "Lahtikon" :roll: :wink:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No ostin ne tuolta Tarjoustalosta :wink: Joo on nuo muutkin korit kyllä ihan ok jos ovat vaan kunnossa :roll: ja ton volvon mahurin kanssa on vielä helpompaa kun on kunnon runkoaisat :shock: ( niin ja tietty on kans noi etumoottorit kunnon runkoaisoilla) sit vielä b10m kun on ilma-alusta niin pitäs mennä "pehmeemmin" :D Korista kannatta kattoa ettei näy sitä ruosteen "kuplimista" :roll: Mulla on tossa Ajokissa galvanoitu korikehikko ja alumiini pellit, niin onhan tuo aika hyvässä kunnossa vielä koriltaan :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ai sulla tuossa on alumiini kyljet..!
Toi 6000 on ruostumattomasta tehty mutta onko kehikko kans???
Lattialuukun raamit näytti kyllä ihan kirkkaalle tavaralle...

Huh, ihan hirvittää mihin sitä on päänsä laittamassa...ehkä? :D

"Hallitus" ei ole vielä tietoinen hankinta-aikomuksista :shock: :lol:

Että pitää alottaa pehmitys ensin sillä rintamalla :wink:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti:Huh, ihan hirvittää mihin sitä on päänsä laittamassa...ehkä? :D
"Hallitus" ei ole vielä tietoinen hankinta-aikomuksista :shock: :lol:
Että pitää alottaa pehmitys ensin sillä rintamalla :wink:
Se täytyy kyllä myöntää, että rahaa saa menemään aivan älyttömästi, harrastus vie mennessään. Isommat vehkeet niin aina maksaa tietysti vähän enemmän. Tässä sitä pöhölönä ihmettelee, kun näitä harastajia on niin vähän kun TÄMÄ on niin kivaa. Omassa esim. se öljytilavuus on 35l.
Jos ei saa hallitusta mukaan, niin veikkaampa isohkoja ongelmia budjettinevotteluihin. Tv. Ari
#048
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

B9M kirjoitti:
Matkamese kirjoitti: Jos ei saa hallitusta mukaan, niin veikkaampa isohkoja ongelmia budjettinevotteluihin. Tv. Ari
Tuota...asia pitää voida perustella hyvin niin että sen....vaimokin tajuaa :wink:

Hyvä peruste on lisätila, ja KUNNON tavarankuljetustilat. tarkoitus on tehdä omalle rakkaalle "kauppamopolle" kuljetustila perään, siis ei tuupparit tule nyt kyseeseen. Kauppamopo on kylläkin 1000cc :lol:

Ja bussikoriin saa mahtumaan tarpeeksi vaatekaappeja, joilla saa naisväen taas vähän myöntyväisemmäksi asiaan....

No tässähän näitä jo tulikin, eikun kaupantekoon :wink:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Minä olen päässyt myönnyksissä aika vähällä. Viinilasivitriini piti tehdä ja keittiökaappien ovet valitsi joku muu kuin minä...., kiva se on kumminkin kun molemmat tykkää harrastuksesta. Tv. Ari
#048
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Matkamese kirjoitti:
B9M kirjoitti:
Matkamese kirjoitti: Jos ei saa hallitusta mukaan, niin veikkaampa isohkoja ongelmia budjettinevotteluihin. Tv. Ari
Tuota...asia pitää voida perustella hyvin niin että sen....vaimokin tajuaa :wink:

Hyvä peruste on lisätila, ja KUNNON tavarankuljetustilat. tarkoitus on tehdä omalle rakkaalle "kauppamopolle" kuljetustila perään, siis ei tuupparit tule nyt kyseeseen. Kauppamopo on kylläkin 1000cc :lol:

Ja bussikoriin saa mahtumaan tarpeeksi vaatekaappeja, joilla saa naisväen taas vähän myöntyväisemmäksi asiaan....

No tässähän näitä jo tulikin, eikun kaupantekoon :wink:
No jos tavaratilaa tarvitsee ja haluaa säilytää lattian ennallaan, eli siis koko matkustamon käytössä niin korkeakoppainen tuuppari on aika kova sana. Mulla on 12 kuutiota tavaratilaa akselien välissä. Kyllä mun Kawa sinne mahtuu ja moottori on helposti huollettavissa takana. Ikävä juttu vaan, että tuo Scania on niin huoleton ettei sinne luukun sisälle ole muuta asiaa kuin ihailua...
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re:

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Pilotti kirjoitti:...Kyllä mun Kawa sinne mahtuu ja moottori on helposti huollettavissa takana.
Paljonko on tavaratilan korkeus? Mulla noin 1 metri ja Laverda on 1,15m :evil:
Pitäiskö rakentaa kopteri että mahtuis :lol: :lol: :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Projekti:Setra S210HD -86

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ajattelin jatkaa omaa viestiketjua nin pysyy asia paremmin samojen kansien välissä :wink:

Aloitin pikkuisen Setran muuttelua kulkurikäyttöön paremmin sopivaksi; 9 penkkiä ulos että sai tilaa ja väljyyttä asumiseen.
Väliaikainen ja ehkä pysyväkin ratkaisu takavuoteeksi; Upon "hetekasta" toisen puolen jalat lyhentämällä sai moottorinkopan päälle vuoteen, on oikein kunnon joustimet :lol: Oli hyvä etten heittänyt kierrätykseen tuota hetekaa :D Varastossa vielä 3 samanlaista :shock:
Ei huono ratkaisu; kevyt, helppo siirtää pois moottorin luukun avauksen tieltä, siivous vuoteen alta mahdollinen (se pöly ei sitten lentele sisällä) ja tukeva putkirunko.
Tästä rohkaistuneena kävin radion kimppuun tarkoituksena muuttaa se toimimaan suoralla virralla eikä virtalukon kautta.
Vedin radion pois telineestään mutta silloin lähti yksi liitin irti, sellanen Din-tyyppinen monipiikkinen ja melkein kaikki piuhat irtosi liittimestä, tulee tinattavaa että saa popit soimaan taas :evil:
Radio on 12V laite, eli jostain sille tulee 12V syöttökin, mutta virtalukon jälkeen varmaan? Tulihan auton mukana onneksi radion kytkentäkaaviokin :)
Vähän aikaa meni myös vessan huuhtelun toiminnan selvittämiseen, mutta sekin tuntuu toimivan, hyvä niin 8)

Tuliskohan tuosta penkkien vähentämisestä ratsiassa sanomista, jos nyt ovat kiinnostuneita laskemaan penkkimäärää :roll:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Projekti:Setra S210HD -86

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Matkamese kirjoitti:
Tuliskohan tuosta penkkien vähentämisestä ratsiassa sanomista, jos nyt ovat kiinnostuneita laskemaan penkkimäärää :roll:
Ei tule, saa poistaa penkkejä sieltä, mutta ei kai saa lisätä niitä enemmän kun on rekisteröity?

Mut poistaa saa ainaskin, näin sanoi katsastusmies, vert. pakut missä voi poistaa pari penkkiriviä...)

Mut kyytiläisiä saa sitten olla vaan sen verran kun on penkkejä...

Itse on ajatus ehkä pitää 20 penkkiä, jos rekisteröi sen vaan 16... ole aina olisi 4 penkkiä tyhjänä... vois vähän vaihdella missä istuu. Tämän pitää vielä kysellä konttorilta.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin