Projekti mielessä (aina)
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Tälläinen löytyi...
http://www.apks.fi/blogi/2013/ajoneuvon ... ja-massat/
*) Jos linja-auto on rekisteröity museoajoneuvoksi, sen suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Tällöin linja-auto kuitenkin saa olla liikennekäytössä enintään 50 päivää ajalla 1.1.–31.12.
--–-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ei kun museokilpiin, tosin se vähän vaikeuttaa matkailukäyttöä
http://www.apks.fi/blogi/2013/ajoneuvon ... ja-massat/
*) Jos linja-auto on rekisteröity museoajoneuvoksi, sen suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Tällöin linja-auto kuitenkin saa olla liikennekäytössä enintään 50 päivää ajalla 1.1.–31.12.
--–-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ei kun museokilpiin, tosin se vähän vaikeuttaa matkailukäyttöä
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Onhan Kaaniassa sitä tilavuuttakin 11litraa vai onko tuo ainoa vääntöä lisäävä ominaisuus?jeepster kirjoitti:2.60 leveillä linja autoilla loppuu ajelu suomessa 2020, ja oliko niin ettei matkailuautoksikaan mene helpolla. Kotimaassa ehtii muutaman vuoden ajaa, mutta monen vuoden rakenteluprojektia ei kannata ottaa.
Olen ollut uskossa että decoista ruostuu ikkunoiden alareunasta palkit.
scania on enemmän alavääntöinen kone, ja sillä on mukava ajaa, b10 vaatii kierroksia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Kyllä sun pitää käydä ajamassa noilla. Sitten se selviää. Scanian kuski repii jäykkää vaihdekeppiä kymmenen pykälän kanssa kun Volvon kuski huudattaa automaattia ja kaivaa nenää. Lopputulos kiihtyvyydessä aikalailla sama. Ajomukavuus on tietysti makuasia, Volvo on henkilökuljetuksiin tehty ja Scania perustuu enemmän rekkoihin. Tästähän tietysti alkaa kova väittely ja ennenkuin kuumenee muukin kuin hitsikone niin kerrottakoon että kaikkien pitää muodostaa oma mielipide mistä pitää ja mistä ei.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Kyllä, itse ajamalla se viimeinen ja paras arvio tulee. Siksi tykkäänkin Setrasta kuin kylähullu bussista, mutta se itsekantava rakenne ei ole kaikista huolettomin harrastepelissä. Toki, kerran kuntoon laittamalla silläkin ajaa kunnes tulee vastaan "lisenssin" viimeinen käyttöpäivä.
Tuo 2,60 leveiden tulevaisuus ei kyllä kovasti innosta sellaisen hankintaan ja sen tietää kaluston myyjätkin. Hinnat tulee vielä niin alas että romikselle käy ehjänkin auton tie? Ellei sitten museoi..
Tuo 2,60 leveiden tulevaisuus ei kyllä kovasti innosta sellaisen hankintaan ja sen tietää kaluston myyjätkin. Hinnat tulee vielä niin alas että romikselle käy ehjänkin auton tie? Ellei sitten museoi..
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
olis tuossa toisella naapurilla setrakin. On hitsattu ja paljon... Keulasta takapuskuriin asti... Sitte olis yksi delta vielä. Tuuppareita kaikki ja itsekantavia.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti mielessä (aina)
2,50 Leveä toi mun Royali on.Matkamese kirjoitti:Lumijoeltapa hyvinkin http://www.nettikone.com/scania/112/1320921Lahti32 kirjoitti:Oisko sulla linkkiä tuosta kutterista. Lähinaapurissa on myynnissä juurikin tuollainen.
Edit:ei ollutkaan Kutter vaan Deka, se Kutter on täällä meidän kulmilla, löytyy Nettikaravaanista.
Lyhytkorinen.
Tuo on kyllä ikävää että kieltävät 2,60 leveet bussina....Bussiton, sullakin sama leveys?
Lienee kaikki Royalit samaa leveyttä sitten? Mikä sitten 2020 jälkeen (jos itselläni silloin edes korttia ) onko kuorma-autoilussa tulevaisuutemme tai kovaa lobbausta erikoisluvan saamiseksi edes M1 matkailuautoksi?
Onko ihan varmaaa että laki tai muu määräys koskee takautuvasti kaikkia 2,60 leveitä?
Mistä tuo tieto löytyy, Finlex
Perhenan perhana, pitääkö tässä vielä alkaa kansalaistottelemattomaksi "vanhoilla päivillään"
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Ok....tämä myynnissä oleva on sitten widebody versio
Niin ja tuossa ylempänä kun sekoilin Kutterin ja Dekan kanssa niin tarkoitin tietysti Kutter 9 ja Deka.
Helteestä huolimatta ei ole nuppi vielä ihan pehmennyt
Niin ja tuossa ylempänä kun sekoilin Kutterin ja Dekan kanssa niin tarkoitin tietysti Kutter 9 ja Deka.
Helteestä huolimatta ei ole nuppi vielä ihan pehmennyt
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti mielessä (aina)
Mulla oli Volvo Delta star 50 korilla jäykällä kepillä ja kaipasi kierroksia, kulki kivasti ja kytkin oli tunnokas, tehostamaton. Nyt Carrus 701 kaania K113 ja menee ku sukkasillaan ja tyhjäkäynnistä lähtien, vaihteet vaihtuu sähkökepistä yhdellä sormella ja kytkin kevyt kuin vaahtokarkkia polkisi. Nämä on makuasioita sano musti ku muniaan nuoli. Toki tuo voima yhdistettynä automatisoituun sekventiaalilootaan niin vot! Mikspähän ei sellanen jenkkityylinen venyyyy-automaattiki olis kiva, tottunu pitämään vaan jalan lattiassa ku smartilla päästelly tämän kesän =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Nyt se on sitten hommattu se bussi
Iltalinja Parkano-Kuusankoski lähtee ihan kohta
Iltalinja Parkano-Kuusankoski lähtee ihan kohta
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti mielessä (aina)
Onnea ! Kuva olis sit kiva yllätys
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Tulossa ja samalla ensimmäistä raporttia ajotuntumasta ja vikalistaakin
No onhan tämäkin reki jo 26 vuotta rullannut
No onhan tämäkin reki jo 26 vuotta rullannut
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Näin sitä pidetään hulluja jännityksessä ! Ei kerrota mitä on luvassa
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti mielessä (aina)
Niinhän se on
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Ei oo ainakaan kutteri. Näky naapurin pihassa seisovan
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
No ei ollut tarkoitus pitää ketään jännityksessä
On vaan ollut hutketta kun piti käydä kotiväen kanssa ajelulla ja opiskella esim mittariston merkkivalojen symbolien merkityksiä jne....niin ja vara virta-avain teettää, joka tosin ei toimi, no pientä viilausta niin kyllä sekin alkaa pelittää.
Tosiaan, eilen hain kotiin Parkanosta sen widebodyn eli Ajokki Royal B10M -88:n, pituus 13m ja leveys 2,60. Auto on Paunun käytössä ollut uutena ja palvellut v.1988-2009, kolme viimeistä Paunun vuotta koulutusautona, sen jälkeen Tampereella seurakunnan käytössä kolmisen vuotta ja nyt reilun vuoden Parkanon Autokoulun kouluautona. Aivan perusvarusteissa, mutta Finnotzo ilmastointikin katolla majailee, pitää käyttää se huollossa, kun seurakuntavuosina oli kuulemma remontoitu kuntoon.
Kaikki tuntuu toimivan, pientä häikkää mittaristossa ja muutama toimeton katkaisin kojelaudassa, mutta ei haittaa tahtia. Näihin pureudutaan ihan ensimmäiseksi, moottorin lämpömittari kun on aika tärkeä kapistus autossa. Leimallekaan ei ole kiire, mutta bussi pitää muutoskatsastaa kuitenkin piakkoin niin meneehän se vuosileima siinä samalla. Autokoulun kaveri sanoi, että D1:n korotus IsoD:ksi ei ole kallis eikä vaatisi kuin 10 teoriaa ja 10 ajotuntia. Pikkuisen houkuttelee tuo....vaikkakin paikkalukua pitää vähentää joka tapauksessa. Jätetään hautumaan tuo korttiasia.
Kuvia on kyselty...no yritän laittaa muutamia tänne.
Edit:hauska yksityiskohta on se, että Paunun rivistöstä samanlainen Royal päätyi Turo's HeviG:n keikkabussiksi, kun tämä minulla nyt oleva meni hieman erilaiseen käyttöön
On vaan ollut hutketta kun piti käydä kotiväen kanssa ajelulla ja opiskella esim mittariston merkkivalojen symbolien merkityksiä jne....niin ja vara virta-avain teettää, joka tosin ei toimi, no pientä viilausta niin kyllä sekin alkaa pelittää.
Tosiaan, eilen hain kotiin Parkanosta sen widebodyn eli Ajokki Royal B10M -88:n, pituus 13m ja leveys 2,60. Auto on Paunun käytössä ollut uutena ja palvellut v.1988-2009, kolme viimeistä Paunun vuotta koulutusautona, sen jälkeen Tampereella seurakunnan käytössä kolmisen vuotta ja nyt reilun vuoden Parkanon Autokoulun kouluautona. Aivan perusvarusteissa, mutta Finnotzo ilmastointikin katolla majailee, pitää käyttää se huollossa, kun seurakuntavuosina oli kuulemma remontoitu kuntoon.
Kaikki tuntuu toimivan, pientä häikkää mittaristossa ja muutama toimeton katkaisin kojelaudassa, mutta ei haittaa tahtia. Näihin pureudutaan ihan ensimmäiseksi, moottorin lämpömittari kun on aika tärkeä kapistus autossa. Leimallekaan ei ole kiire, mutta bussi pitää muutoskatsastaa kuitenkin piakkoin niin meneehän se vuosileima siinä samalla. Autokoulun kaveri sanoi, että D1:n korotus IsoD:ksi ei ole kallis eikä vaatisi kuin 10 teoriaa ja 10 ajotuntia. Pikkuisen houkuttelee tuo....vaikkakin paikkalukua pitää vähentää joka tapauksessa. Jätetään hautumaan tuo korttiasia.
Kuvia on kyselty...no yritän laittaa muutamia tänne.
Edit:hauska yksityiskohta on se, että Paunun rivistöstä samanlainen Royal päätyi Turo's HeviG:n keikkabussiksi, kun tämä minulla nyt oleva meni hieman erilaiseen käyttöön
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Niin, ei siis koululais- vaan autokouluautopelti kirjoitti:kouluauto?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Kuvia
Saakohan "hullunkolmio" perässä ajella, vaikka lisenssi on jo taskussa? Jos selittää, että se on kylähullunkolmio
Toivottavasti kuvat aukenee muillekin kuin mulle, ne on aijaa.com sivuilla.
Saakohan "hullunkolmio" perässä ajella, vaikka lisenssi on jo taskussa? Jos selittää, että se on kylähullunkolmio
Toivottavasti kuvat aukenee muillekin kuin mulle, ne on aijaa.com sivuilla.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Projekti mielessä (aina)
Olikos se niin että ylileveiden katulaittomuus tulee vain linjuriksi rekisteröidyille, M1 henkilöautoksi eli matkailuautoksi rekisteröidyt saa edelleen olla leveitä. Mutta ei pitkiä.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Tuolla logiikalla linja-autokin saisi olla yksityiskäytössä 2,60 leveä, eikös? Mikä siitä tekee erilaisen tien päällä, jos rekisteriotteeseen vaihdetaan yksi kirjain? Mutta koska virkamiehet ja EU ovat päättäneet niin aamen....
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Projekti mielessä (aina)
kuka tietää tän selvittää paremmin?
En mä oikeen tajua.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407 (onko tämä nyt viimeinen, ja tällähetkellä määräävä tieto?
2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Museoajoneuvoksi rekisteröidyn linja-auton, joka on liikennekäytössä enintään 50 päivää kalenterivuoden aikana, suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,60 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.
se linja autojen ylileveiden siirtymäaika määriteltiin kun leveys muutettiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020230
tuossa muuttuu linja autojen leveys 2.60->2.55, ja sivun lopussa lukee:
"3. Asetuksen voimaan tullessa käytössä olevaa linja-autoa, joka ei täytä asetuksen vaatimuksia, voidaan käyttää vuoden 2020 loppuun."
En mä oikeen tajua.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130407 (onko tämä nyt viimeinen, ja tällähetkellä määräävä tieto?
2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Museoajoneuvoksi rekisteröidyn linja-auton, joka on liikennekäytössä enintään 50 päivää kalenterivuoden aikana, suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,60 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.
se linja autojen ylileveiden siirtymäaika määriteltiin kun leveys muutettiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020230
tuossa muuttuu linja autojen leveys 2.60->2.55, ja sivun lopussa lukee:
"3. Asetuksen voimaan tullessa käytössä olevaa linja-autoa, joka ei täytä asetuksen vaatimuksia, voidaan käyttää vuoden 2020 loppuun."
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Re: Projekti mielessä (aina)
Ei pidä sekoittaa logiikkaa suomalaisiin ajoneuvomääräyksiin. 97/98 vuodenvaihteessa henkilöauton eli myös matkailuauton sallittu leveys kapeni. Saakohan sitä vanhemmat M1:t sitten olla leveitä maailman tappiin asti vaikka bussit pitää kaventaa?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Mikähän se on tuo vuosi 2020. Tuntuu kaikki kiellot ja rajoitukset astuvan voimaan tuolloin. Mun puolesta se voisi olla vuosi jolloin ollaan irti koko eu viidakosta ja saadaan taas päättää asiamme itse. No tää ei liittynyt projektiin muuten kuin siten että toivottavasti ei tartte paalata viiden vuoden päästä kun alkaa olla projekti pitkällä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Moni asia ehtii muuttua vielä ennen vuotta 2020. Nyt olisi hyvä aika alkaa ajaa poikkeusta tuohon älynväläykseen joka kieltää 2,60 leveät linja-autot yksityiskäytössä. Eihän se nyt helvata voi olla mikään maailmoja mullistava asia tuo 5cm korileveydessä. Kaupallinen liikenne on eri asia. Suomeen pitää saada harrasteajoneuvoluokka, johon nämäkin "lainsuojattomat" mahtuisivat.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Projekti mielessä (aina)
Onnea Tommi uudesta projektista!! Näyttää kuvissa tosi hyvältä!!!
En millään jaksa usko että joku laki voi kieltää niin ettei saisi ajaa autolla joka on joskus hyväksytty suomen tieliikenteeseen!!!!
...poikkeuslupa? jos tulee seinä vastaan!!!!!
En millään jaksa usko että joku laki voi kieltää niin ettei saisi ajaa autolla joka on joskus hyväksytty suomen tieliikenteeseen!!!!
...poikkeuslupa? jos tulee seinä vastaan!!!!!