M.A.S.A.

Kerro omasta projektistasi
Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 24 Huhti 2016 21:54

Tervehdys kulkurit :)

Ostin tuossa talven päättyessä Jalasjärveltä teille monelle tutun Posti-Telen vanhasta Topparoikasta Kulkuriksi tuunatun Renault Saviem S 130:n.

Hienoa työtä oli tehty ja monia hienoja reissuja sillä Rellulla ajettu. Me jatkamme siitä. Annoimme kulkupelille nimen M.A.S.A. - emme ihan varmaksi tiedä, mistä sanoista tuo on lyhenne, mutta "Matkailuautolla Saksaan" on ainakin yksi projektin avaimista.

Olemme käyneet nyt alustaa läpi. On pesty ohjaustehostimen viime syksyn katsastuksessa roiskaisemat öljyt ja muu töhnä pohjasta ja moottorista. On vaihdettu öljyt, suodattimet ja hihnat.

Viimeksi vaihdatettiin suuttimet ja Diesel Hakalan ammattimies Kouvolassa sanoi, että olikin melkoisen työn takana irroitella ilmeisen alkuperäisiä, kolmekymmentä vuotta paikallaan olleita suuttimia ja etenkin niiden runkoja. Uudet suuttimet muuttivat moottorin ääntä entistäkin pehmeämmäksi. Tehoja ehkä vähän menetettiin, kun tuntuu ettei ole niin kurkku auki koko ajan, mutta hiljaa hyvä tulee.

Saimme Masan mukana myös penkissä käyneen turbomallista otetun syöttöpumpun, mutta sitä ei vielä vaihdettu, homma kun on melko vaikeaa tai siis älyttömän hankalaa, kun tilaa ei ole, pumppua ei näe ja yhdenkin käden on vaikea mahtua sitä sokkona asentamaan. Kun edellinen pumppu kerran toimii, niin mahdollisesti turhaan työhön ei ryhdytty. Tähän on siis lisätty ahdin ja sille ahtimelle uusi pumppu olisi voinut antaa lisää potkua, mutta ei ainakaan vielä...

Hiukan dieseliä valuu ajon aikana jostakin pumpun nurkilta, että saas nähdä onko jokin liitos vai sittenkin jopa itse pumppu...

Öljy oli sotkenut jäähdyttimen ja puhaltimen tosi pahasti. Jäähdytin pudotettiin alakautta pois ja putsattiin ja vähän pinnasta paikattiin kemiallisella metallilla. Letkut tsekattiin ja vaihdettiin. Itse jäähdytin todettiin tiiviiksi ja laitettiin takaisin. Mutta... nyt jäähdytinneste vuotaa ulos syylärin yläpintaa pitkin sen ulkopuolelle saman tien kun sitä lisää säiliöön. Kunnes nesteen pinta on syylärin yläpinnan tasalla.

En keksi muuta kuin, että siellä on yläosassa reikä jossakin kennossa. Huomenna selvittelen paikallista jäähdytinhuoltoa tai varasuunnitelmana varaosaa saman ikäisestä Rellusta romuttamolla jossain Pohjanmaalla. Harmittaa pudottaa sitä uudestaan sieltä pois. Ei kuitenkaana ihan lempihommaa kenellekään.

Öljyä oli pikkuisen valuttanut viime koeajolla ehkäpä koneen päällikannen välistä. Hiukan kädellä sain kiristettyä ruuveja. Ehkä se loppuu siihen. Toistaiseksi.

Mutta mutta. Lipesin projektista nykyhetken ongelmiin.

Sisustusta olemme värittäneet patjat päällystämällä. Seuraavaksi tarkoitus olisi uusia keittiön kaappien hyllyjä ja maalailla joitakin vanhoja seinäpintoja.

Kuusi viikkoa jäljellä lähtöön. :shock:

Tarkoitus on mennä Krögikseen Saksan Dresdenin lähellä ja viettää siellä Lähetyskoulussa 10 viikkoa vapaapäivinä Euroopassa reissaten. 8)

Kerron lisää myöhemmin ja voitte olla varmoja että kyselen monenlaisia asioita. Tämä kaikki on minulle hyvin uutta. :)
Liitteet
IMG_20160424_215210.jpg

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 24 Huhti 2016 22:08

Onnee kulkurista! Pistäs lisää fotoja vaan tulemaan. Maestro schnepe "Neppi " tais huidella jossai siellä dösällää sillo ku ajo vasemmalta autoansa :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2429
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja neppi » 25 Huhti 2016 02:08

Joo tässä on syy, miks mun piti lähtee toiselle puolelle maailmaa. Tarpeeks kauan ´skosola´:a vakuuttelin ja sit se hankki kuin hankkikin auton. Hyvin nopeasti hänelle selvisi, mitä tää homma OIKEESTI on ja mulle tuli vähän kiire lähtö...

Tuolla Horror Lines ketjussa on monessa paikkaa mainintoja erilaisista tyypeistä, jotka on ollu auttamassa meitä noissa meidän pikalähdöissä ja muutenki. Tää jäbä on yks niistä. Kiitos.

Ja tätäki kautta tsenppijä rojeksiin.

nep



ainii KUVIA!!!

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 25 Huhti 2016 08:04

Täytyy muokata kuvia pienemmiksi, kun on ilmeisen liikaa pikseleitä puhelimessa.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2791
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 25 Huhti 2016 09:18

Hieno Rellu. Juu - kone on noissa ängetty melko tiiviiseen pakettiin. Onnea ja jaksamista projektiin.
E=mc²±3db

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 25 Huhti 2016 16:10

Kuvia pyydettiin, kuvia tulee.
Liitteet
Screenshot_2016-04-25-16-07-44.png
Ennen putsausta
Screenshot_2016-04-25-16-02-00.png
Joku kohta tässä vuotaa
Screenshot_2016-04-25-16-01-14.png
Screenshot_2016-04-25-15-59-53.png
Screenshot_2016-04-25-15-59-00.png
Screenshot_2016-04-25-15-58-48.png

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2429
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja neppi » 25 Huhti 2016 16:46

Mikä toi yks nippa tossa syylärin päällä o? Onks se just se juttu ku vuotaa?

Ja ihania kuvia! Voisko vielä nähdä jonku verhoilun?

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 25 Huhti 2016 17:46

Verhoilukuvat myöhemmin joskus. :-)

Tohon nippaan tulee letku säiliöstä. Ja kun auto oli aavistuksen kallellaan, niin nipasta katsoen ylämäen puolelta tuli myös nestettä. Että niin paljon kuin haluaisinkin, niin tuo nippa ei taida olla syyllinen vuotoon.

Valkealan Tarvemetallin syylärihuolto lupasi tutkia, paikata (ja tietty mielellään tilata uuden Tanskasta, mutta ei nyt lähdetä sille tielle). Perjantaina toivottavasti puretaan ja ensi viikolla huolletaan jäähdytin.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 25 Huhti 2016 18:26

Eihä se ole kuin hiasee puhtaaksi ja ihan juotostinalla paikkaa! Toki vuotokohta ois hyvä ensin löytää =) Toi on symppis rellu!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1172
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Iski » 25 Huhti 2016 20:38

Juu tuttu Rellu, kiertänyt varmaan kaikki tapaamiset ja viime kesänä ajeli pitkän lenkin pohjoisessa.
Onnittelut vaan hankinnasta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 25 Huhti 2016 21:45

Kiitos. On se sympaattinen kyllä. Aina tulee hymy huulille kun näkee sen tossa omassa pihassa.

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 25 Huhti 2016 22:03

Minnuu pelottaa ku Neppi ruvennu viljelee "ihana" sanaa ja kohta puhuu verhoista ja lakanoista ü

Ihan samanlainen ropeli ku miu bössissä. Ainaki näyttää siltä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 902
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja mikko » 27 Huhti 2016 00:08

Pukaatti kirjoitti:Minnuu pelottaa ku Neppi ruvennu viljelee "ihana" sanaa ja kohta puhuu verhoista ja lakanoista ü
Naurattaa.

Mut hei onnea ja tsemppiä ja huolettomia kilometrejä ja hyvää tuulta!
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2429
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja neppi » 27 Huhti 2016 02:45

Jos on miähellä ykski tytär ni se voi sanoo "ihana" ihan just niin paljon ku haluaa. Mulla on kolme.

Ihanasti meni off-topic.

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 29 Huhti 2016 12:56

Mun topicin alla toi ei oo yhtään off-topic. M.A.S.A. on rakkauden ja kaiken ihanan asialla. :-)

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 30 Huhti 2016 11:22

skosola kirjoitti:Mun topicin alla toi ei oo yhtään off-topic. M.A.S.A. on rakkauden ja kaiken ihanan asialla. :-)
Tää ois pitäny sanoa ekassa viestissä ja lisätä perään sana vielä :lol:
Rosmo

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 01 Touko 2016 21:14

Termostaatti irti.

Mitenkäs, pitäisikö termostaatin olla kylmänä kokonaan kiinni tuosta läpivirtauksesta ja päästää vesi moottorista (eli tuo keskimmäinen haara) vain pumpulle päin, ei syylariin ollenkaan?

En siis aiheesta mitään ymmärrä, että saa vääntää rautalangasta. Kuvittelin, että kylmänä ei vesi virtaisi ollenkaan, mutta näinhän se ilmeisesti ei ole. Kyllä kai se pumppu koko ajan vettä kierrättää, mutta se vesikö ei vain kierrä syylariin asti?

Iranin vanhan liiton päämekaanikko ei luopuisi tästä termarista. Minä epäröin, että mitä tehdä.

Termarin sulkeutumislämpötila on oikein kirjoitettuna siihen 75 astetta, ei esim. 82, että sen jälkeen kaikki vesi kiertää moottorista syyläriin.
Liitteet
Screenshot_2016-05-01-21-04-37.png
Iranilainen pääkokki korjaan päämekaanikko testaa termostaattia kotikonstein.
Screenshot_2016-05-01-21-04-05.png
Termostaatti
Screenshot_2016-05-01-21-04-19.png
Onko jollekin tuttu termostaattityyppi? Tällainen metallikuorinen kokonaisuus.

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 01 Touko 2016 22:40

Emmiekää tosta aladinin lampusta nyt äkkiseltään ota selvää, mutta luulis kierrättävän koneessa ni kauan ennenkuin tulee lämpöön ja avaa mahdollisuuden kiertää jäähdyttimen läpi?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2429
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja neppi » 02 Touko 2016 00:29

Joo kyl se taitaa oikein toimia. Vesi kiertää eka pelkästään koneessa ja lähtee eteenpäin sit kun on siihen valmis.

Sulla on hyvä päämekaanikko!

Jos uus maksaa alta 20€, osta se. Muuten laitat ton takas. Löysiks niitä korkkeja paisuntasäiliöön yms?

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 02 Touko 2016 03:03

Jäähdytin menossa ensin korjaamolle ihan just. Se vietti vappua tossa koivun alla. Siin on vuoto. Kattellaan sitten onko muita onkelmia jäähdytyksessä.

Ei tollaisia termostaatteja saa kuin museosta ja sieltä kun varastaa niin maksaa yli 20€.

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 02 Touko 2016 08:53

neppi kirjoitti:Joo kyl se taitaa oikein toimia. Vesi kiertää eka pelkästään koneessa ja lähtee eteenpäin sit kun on siihen valmis.

Sulla on hyvä päämekaanikko!
Tää hiukan kylmänä falskaa syylarille päin. Kuumana toimii oikein. Siksiköhän moottorin lämmöt ei meinaa nousta ylös. Tärkeintä toki toiminta kuumana.

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 02 Touko 2016 12:57

Jäähdytin sittenkin ehjä. Vika liitoksessa (metalli taipunut kaikkea muuta kuin pyöreäksi). Pohjan poistonippa vielä uudelleen tinaukseen. Mutta nyt oli hinnoittelu kohdillaan. Testaus ja suoraksi koputtelu Jäähdytinhuollossa Valkealassa 10€.

Avatar
skosola
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Huhti 2016 20:42
Truck: Renault Saviem S130
Location: Kuusankoski

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja skosola » 03 Kesä 2016 08:13

Maanantaina lähdetään Naantalin kautta Ruotsiin ja sieltä Saksaan. Paluu vasta elokuussa.

En ole paljon ehtinyt kirjoitella, mutta tässä muutama kuva.
Liitteet
hippi.jpg
Aika hippi
luonnos.jpg
Uutta pintaa
luonnos.jpg (209.2 KiB) Katsottu 9876 kertaa

villev51
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja villev51 » 05 Kesä 2016 12:09

Tuosta termostaatista sen verran että mulla on saman tyyppinen traktorissa. Tosin valukuorilla. Maksoi muistaakseni n. 70€ uusi.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2429
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: M.A.S.A.

Viesti Kirjoittaja neppi » 27 Huhti 2019 18:13

Liian vähän on tässä ketjussa viestejä ni kävin hakee M.A.S.A.n talvisäilöstä ja toin Kausalaan valohoitoon.
450A8160-DB78-479B-B151-C51080FD4797.jpeg
Kohtuuttoman lystikäs peli!

Vastaa Viestiin