Sivu 3/13

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 06 Loka 2017 20:35
Kirjoittaja BussMAN
Musta laatikko se on safematicin ( keskusvoitelu) ohjaus boxi joku led pitäis palaa tai vilkkua kun virta
”päällä”, napilla voi testata toiminnan tai antaa ylimääräisen voitelukerran. kannenalla on säätöpotikat
ne säädetään käyttökohteen mukaan:” 1.” Toiminta ts rasvausväli väli ja ”2. ” toiminnan aika ts paineistus aika. Voitelun toimiakseen pitää olla virta päällä ja jarrupaineet täydet, autokäytössä pumppu
toimii paineilmalla.

Tämä voi olla muistivika !, sähkökeskus aukeakoo se matkustaja penkinpuoleta puolelta??
Vanhoissa autoissa voi penkki olla lukittu ruuvilla tai pop niitillä ( pyörivästä osasta)
kun lukitus ajanmyötä väljiintynyt.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 06 Loka 2017 21:39
Kirjoittaja Notreal
Juu selvä. Vielä en ole havainnut että mikään niistä värivaloista olisi palanut eikä nappia painamalla tapahdu mitään. Tosin en ole moottorin käydessä edes kokeillut...
Se iso peltilaatikko "kansi" näyttäisi olevan ruuvilukittu ja siinä on se väliseinän pala takana matkustamon puolelle.
Katson saanko jotenkin sen penkin kääntymään ( lukituksen poisto ) vai pitääkö irroittaa lattiasta koko juttu?

Huomenissa olisi uudet starttiakut ladattuna valmiina paikoilleen asennukseen. Sitten voisi katsella noita juttuja koneen käydessä. Pitäisi vielä ennen sitä tutkia tuota patteriverkostoa kun en mielestäni löytänyt siitä sulun kuin menopuolelta. Kaippa siinä pitäisi olla paluu puolen sulkukin jossain? Mikäli se putkitus nyt ylipäänsä on meno / paluu putkituksena tehty. Kaksi putkea kuitenkin kiertää koko auton ja ovat nyt peräpäästä purettu pois.
Minnekköhän ne lämpöputket menevät kun häviävät lattian alle keulassa apumiehen puolelta?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 07 Loka 2017 00:58
Kirjoittaja Pilotti
No itsellä aikanaan nuo keskusvoitelun valot vilkkuivat ihan järkevästi, mutta katsastuksessa ingenjööri kertoi, että on aika kuivan näköisiä osa "voidelluista" paikoista. No siellähän oli putkia poikki ym. Eli vaihdoin kaikkiin ihan tavalliset nipat. Kerran vuodessa tai kahdessa kun voitelee niin OK. Tulee sitten varmistettua, että joka nippaan tulee myös oikeasti vaseliinia. Ikävimmät nipat tuolla taka-akselin päältä voideltavat jarrujen nipat. Kannattaa varmistaa, että auto pysyy jouset yläasennossa, ettei käy ikävää vahinkoa. Scania miehet tietysti muistaa voidella myös kardaanin ristikoiden nivelet. Tietty varmaan muissakin merkeissä.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 07 Loka 2017 15:23
Kirjoittaja Notreal
Lastaustilan pohjavanereista reunat oli valmista kukkamultaa ja sen alapuolen runkokehikkokin melkoisen mätä.

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 07 Loka 2017 15:28
Kirjoittaja Notreal
Kierroslukumittarin anturi löytyi. Samaten jäähdytysveden lämpötila-anturi. Samassa linjassa moottorin taakseppäin meneessä on vielä yksi anturi joka vaikuttaa öljynpaine anturilta. Yleimittarilla sen arvo muuttuu "kone käy / kone seis" välillä. Johtoihin ei kuitenkaan tule jännitettä eikä niiden oikosuljenta aiheuta "mitään". Liekkö öljynpainemittarin anturi ja virraton koska koko mittari vielä puuttuu?
Lähinnä yritin selvittää öljynpaine merkkivalon pimeyttä, poltin on vaihdettu uuteen mutta soon ihan mykkä.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 09 Loka 2017 09:51
Kirjoittaja Notreal
Öljynpaine merkkivalon anturin lisäksi etsin ilmavuotoa, vaikuttaa siltä, että molempien piirien paineet laskevat mittareissa lähes samanaikaisesti, mutta takapään jousitus laskee ilmapusseista alas tunnissa parissa. Etupää ei vaikuta laskeutuvan? Voikohan tästä päätellä missäpäin vuotokohta sijaitsisi?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 09 Loka 2017 19:05
Kirjoittaja Jule
Kahdessa tunnissa?

Salli mun nauraa sun ilmavuodolles! :lol:

2 minuuttia on vuoto, 20 minuuttia on normaalia, 2h on jotain ihan käsittämätöntä.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 09 Loka 2017 20:36
Kirjoittaja BussMAN
Onhan noita vanhoja autoja jotka laskee heti sammutuksen jälkeen, ( jonkin verran ongelmaa talvikäytössä ) ja jos sammuttaa koneen lähtiessä kaasutellaan ( voi olla ongelma joissain tilanteissa)
Täysin tiivitä hyvin vähän uudetkin autot laskee paineet, jokin rajarvokin on olemassa jolloin pitäis
tutkia ja korjata vuotoja, tais olla takuuasiana suuruusluokkaa 4 tunninkuluttua ajopaineet pitäis
löytyä.


Jos jousipuoli tiivis vaikka mittarit menee nollille, jousissa voi pysyä paineet,oma carrus pariviikkoa vasen ylhäällä (paine alentunut), oikea taka laskee n12 tunnissa, tuon koon vuoto hankala paikallistaa, seuraavaksi tutkin ilmapalkeet kun saan luukut tehtyä, täytyy jotain esim fairiliuosta suihkutella.
Jousivuotoja täällä käsitelty useissa projekteissa tässä jotain alku::::
- jos takapää, vois tutkimuksen aloittaa takajousipalkeet ja niiden ylälautaset ja jos ala mäntä vuotaa ilmavuoto vaimenee mutta voi kuullakkin.
-tasoventiilit niitä on takana 2 kpl molemilla puolin oma
-ilmaputket ym .
Mittarit =säiliöpaineet varmaan montun päällä vois selvitä ( putket hankaumat,venttiilit hapettuu ja esim poljinventtiili kuluu ) ehkä säiliöt ,ne ruostuu puhki ja yläpuoli tai kiinnityspantojen alta yleensä,melko hankalia kuulla, yleisesti nuo lisäpiirit korivarusteet ovet,ym vuotoherkkiä jos säiliöiden ”väliventtiilit kunnossa” mittaripaineet ei laskee alle n6 bar, vaikka lisäpiirien säiliöt kori/ käsijarru olis nollilla

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 09 Loka 2017 21:14
Kirjoittaja Notreal
Jaaha jaaha, no poistetaan ilmavuodon etsintä priorilistan yläpäästä...
Tuo BussMAN:n listaus vuotopaikkojen kohdentumisesta ei vaikuta sateisen syyspäivän ihanne työpäivältä :shock:
Ehkä sitten keväämmällä jos vielä tuntuu oleelliselta....

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 11 Loka 2017 08:58
Kirjoittaja Notreal
Tuo öljynpaineanturi / johdotus ongelma taisi ratketa. Merkkivalo on linkitetty jotenkin puuttuvan painemittarin kautta. Kun sain painemittarin hankittua, merkkivalokin alkoi toimimaan.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 11 Loka 2017 22:38
Kirjoittaja Notreal
Semmoinen juttu, jostain takapyörän luota pihusee ilmaa kun painaa jarrua. Mitä enemmän painaa, sen enemmän vuotaa. Kun jarrun helppaa vuoto lakkaa. Kuulostaa että tulisi takarenkaan jarrurummun sisältä? Täytynee irroittaa renkaat ja opetella miten jarrurumpu irtoaa. Onko kikkoja tarjottavana?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 11 Loka 2017 22:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei sitä ilmaa siellä rummun sisässä ole - ei ainakaan paineilman muodossa. Jarrukellon kalvo voi olla tiensä päässä. Kello löytyy siitä rummun vierestä. Uusia kelloja saa kohtuuhintaan kaupasta - käytettyä siihen ei kannata laittaa. Ööö ...Katso ensin kellolle menevät letkut - nekään eivät ole ikuisia eivätkä hinnankiroisssa.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 12 Loka 2017 00:22
Kirjoittaja Wonderi
Ennen kuin alat irrottamaan jarrukelloa, mieti onko sillä akselilla käsijarru, ja miten vältetään jarrukellon otsaan lentäminen jousivoimalla.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 12 Loka 2017 08:39
Kirjoittaja Notreal
Kiitos tiedosta, rupesin tutkimaan tarkemmin. Vuotokohta löytyi, joku 3-tie venttiili ihan lattian rajassa. Leikkasin lattiaan aukon niin pääsee tutkimaan. Taitaa olla ( pinnapultti ) vasemman puoleinen korva hävinnyt ja pääty irvistää, sieltä välistä vuotaa.
Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 12 Loka 2017 18:56
Kirjoittaja Notreal
Kyseisen venttiilin vasen pääty ( kuvassa ) vuotaa silloin kun painaa jalkajarrua sekä kun laskee käsijarrun pois päältä. Osaisko joku sanoa onko tällä joku nimi? Ihan vaan jos tarttee ruveta uutta korvaavaa osaa kyselemään niin olis kiva tietää mikä se on. :oops:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 14 Loka 2017 23:25
Kirjoittaja Notreal
Onko tietoa miten tuo sisätilan lämmityspattereiden kierto on järjestetty? Suunnitelmissa olisi poistaa kuljettajanpuolelta takapään patterit ja "apumiehen puoleiset kokonaan. Epäselvää on mihin apumiehen puoleisten pattereiden putket mahtaa mennä hävitessään etuoven luona lattian alle. Onko siellä alla jotain oleellista mikä pitää saada kytkettyä kiertoon mukaan jäljelle jäävien pattereiden kanssa?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 14 Loka 2017 23:50
Kirjoittaja Jokelan linja
Notreal kirjoitti:Kyseisen venttiilin vasen pääty ( kuvassa ) vuotaa silloin kun painaa jalkajarrua sekä kun laskee käsijarrun pois päältä. Osaisko joku sanoa onko tällä joku nimi? Ihan vaan jos tarttee ruveta uutta korvaavaa osaa kyselemään niin olis kiva tietää mikä se on. :oops:
Taitaa olla kaksoisjarrutuksenestoventtiili.
Hitto mikä yhdyssana. :lol:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 15 Loka 2017 10:00
Kirjoittaja BussMAN
Ulkonäöllä en varmuudella tunnistanut, nyt kun luin uudelleen vuoto käsijarru/jalkajarru ko
toiminta siis jokelan linjan mukainen, estoventiili.
Toiminta estää tuplavoiman jarrulaitteille, kun käsijarru on päällä ( jousivoimalla jarru) ja jalkajarrua
painetaan paine menee myös käsijarrukelloon ”jalkajarrupaine irroittaa käsijarrua”..
Käsijarrun pois päältä ollessa ( jousivoima pois) ko ventiili sulkuasennossa.

Noiden jousijarrukellojen kanssa kannattaa olla varovainen, jousivoiman poisto pultilla tai muuten
jousivoiman eliminointi.. tehtävä ennen irroitusta..

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 15 Loka 2017 16:59
Kirjoittaja Jule
Notreal kirjoitti:Onko tietoa miten tuo sisätilan lämmityspattereiden kierto on järjestetty? Suunnitelmissa olisi poistaa kuljettajanpuolelta takapään patterit ja "apumiehen puoleiset kokonaan. Epäselvää on mihin apumiehen puoleisten pattereiden putket mahtaa mennä hävitessään etuoven luona lattian alle. Onko siellä alla jotain oleellista mikä pitää saada kytkettyä kiertoon mukaan jäljelle jäävien pattereiden kanssa?
Mulla menee ainakin se apparinpuolen patterin pää suoraan kuskin puolelle ensimmäiseen patteriin. Kuskin penkin vieressä lattianrajassa on vielä hana jolla linjan saa kylmäksi. Kojelaudassa on oma lämmityspiirinsä jota ohjataan niillä kojelaudan "tavallisen auton" lämmitysvivuilla.

En tietenkään voi taata että kaikissa autoissa se olisi noin, mutta kyllä tuo on kuitenkin se miten se on esim Volvon kaaviokuvissa toteutettu.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 15 Loka 2017 18:10
Kirjoittaja Notreal
Alkaa tuo "lastaustilan" uusi lattiarunko hahmottumaan ;-)

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2017 20:48
Kirjoittaja Notreal
BussMAN kirjoitti:Musta laatikko se on safematicin ( keskusvoitelu) ohjaus boxi joku led pitäis palaa tai vilkkua kun virta
”päällä”, napilla voi testata toiminnan tai antaa ylimääräisen voitelukerran. kannenalla on säätöpotikat
ne säädetään käyttökohteen mukaan:” 1.” Toiminta ts rasvausväli väli ja ”2. ” toiminnan aika ts paineistus aika. Voitelun toimiakseen pitää olla virta päällä ja jarrupaineet täydet, autokäytössä pumppu
toimii paineilmalla.
Tänään sain korjattua sen kaksoisjarrupaineerotusturvaventtiili vuodon ( vai mikä sen venttiilin nimi nyt olikaan ) mutta joka tapauksessa, kun jarrupaineet korjaantui ja "hälymerkkivalot" sen osalta sammui, ryhtyi tuo safematicin valot palamaan. Eli kojetaulussa helvatin kirkas jälkiasennus merkkivalo. Joo. Ja boksissa kuskin selän takana mustassa peltilaatikossa palaa vihreä ja punainen valo, ei vilku vaan palaa yhtäjaksoisesti. Keskimmäinen keltainen valo on pimeänä. Jos painan boksin painonappia, vihreä valo sammuu napin painamisen ajaksi. Valojen palaminen on sidoksissa käsijarruun siten, että käsijarrupäällä, kun sen merkkivalo syttyy, safematic sammuu? Käsijarrun kun poistaa ja jarrun merkkivalo sammuu, safemacit syttyy...

Sehän jo tiedetään että rasvaputkia on katkaistu, eikä ainakaan tämän hetken suunnitelmissa ole palauttaa sitä toimintaan.
Virrat saan varmaan helposti poistettua laitteesta, mutta pitääköhän jotain paineilmaletkuja myös poistaa tästä rasvapumpusta vai voiko ne jäädä sellaisenaan paikalleen...?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Loka 2017 21:54
Kirjoittaja BussMAN
Ellei ilmavuoto keskusvpumpulla boxille virransyötän katkaisu riittää ( löytyy tod näk oma sulake) tärkeintä olis katsoa onko joitain kohteita ollut vielä keskusvoitelun piirissä? Jos on laite toimimaan tai laittaa nipat . Tuo punainen valo ilmoittaa että rasva säiliö tyhjä, paineilma alhainen tai muu vika
( runkoputkistossa, tai laite vika esim painetunnistin,box jne,, annostelijan jälkeen olevissa kohteen
pikkuputkissa/ letkuissa oleva vuoto ei tee häiriöilmoitusta, ts nämä pitää valvoa ”huolloissa”

Tärkeitä olis tarkistaa että voideltavissa kohteissa on nipat ja rasva voitelu suorittaa, kuten aiemmin
todettu rasvavoitely järkevin kerran pari vuodessa riittää tai ? ajomäärään perustuen.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Loka 2017 17:27
Kirjoittaja Pilotti
Mulla on/oli jonkun muun valmistajan voitelu, mutta siihen pöntölle tuli paineilmaletku, jossa magneettiventtiili jota tuo boksi ohjaa. Tuosta sähköliittimet irti niin pysyy venttiili kiinni. Boksin valot toimivat vieläkin, eli yrittää raukka hoitaa hommansa, vaikka jo 10 vuotta katkaistiin venttiilin sähköt.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Loka 2017 21:32
Kirjoittaja Notreal
Pilotti kirjoitti:Mulla on/oli jonkun muun valmistajan voitelu, mutta siihen pöntölle tuli paineilmaletku, jossa magneettiventtiili jota tuo boksi ohjaa. Tuosta sähköliittimet irti niin pysyy venttiili kiinni. Boksin valot toimivat vieläkin, eli yrittää raukka hoitaa hommansa, vaikka jo 10 vuotta katkaistiin venttiilin sähköt.
Jep, olen kertaalleen katsellut missä se rasvaprässi sijaitsee, mutta varmuutta en ole saanut. Yksi ehdokas nyt olisi, mutta kun en tiedä miltä sen pitäisi näyttää saattaa kyseinen pömpeli olla jokin muukin laite :oops:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Loka 2017 22:20
Kirjoittaja BussMAN
http://www.maxautomation.se/2-ledarsystem/
Uudet on tuonnäköisiä ja vanhat oli tämän tyyppisiä oletan että tämätyyppi on kyseessä
https://www.tori.fi/lappi/Paineilmatoim ... a_41006111

Jos safematic merkkinen oli melkoyleinen made in suomi ja muurame, ”nykyään skf omistaa”
tyypiltään pumpulta lähti runkoputkisto ( n10-12 mm halk) annostelijat sijoitettu lähelle kohteita josta
pikkuputket. Ensimmäiset safematicit oli öljyllä voitelevia ( öljysäiliö pumpun vieressä) mutta 80 luvun
lopuissa autoissa taitaa olla jo rasvalla voitelevat, ts ” paineistettu säiliö” täyttölaite on myös tuon vanhan myyntikuvassa.

On mahdollista olla myös muu merkkinen ( asikas osti haluamallasn voitelulaitteella)

Muut merkit oli pää asiassa laitteita joissa paineeton rasvasäiliö ja sen alla annotelija
yksikkö ( tähtimoottorin näköinen) josta lähti pikkuletkut ( n 4 mm halk) joka kohteelle.