Sivu 7/13

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 15 Huhti 2018 17:05
Kirjoittaja Notreal
Tämmönen siitä peräluukusta sitten tuli.

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Huhti 2018 15:27
Kirjoittaja Rosvolinna
Hieno salaovi :)

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Huhti 2018 18:51
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Hieno!

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Huhti 2018 19:41
Kirjoittaja Timppa
On kun tehtaassa tehty ! hyvät tiivisteet saa pöllyt pysymään ulkona .

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Huhti 2018 20:48
Kirjoittaja jariautio
Todella siistin näköinen. Millä nousee, Onko käsi pelillä vai onko joku kone?

Tuota vain mietin et kun luukku märkä tai loskassa saa olla sadehattu päässä :lol:

Siittä syystä itselle tehnyt luukun joka aukee katokseksi. Mukavampi lastata vesisateessakin.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 16 Huhti 2018 23:42
Kirjoittaja Notreal
Sovitat tiivisteet löytyi Etrasta.
Nousee tällä haavaa ihan käsivoimin, tulevaisuudessa mahdollisesti kaasupumput avittamaan jos kunto loppuu kesken.
Sateen sattuessa luukku nostetaan sateessa, loska ei toivottavasti Road Racingissä ole mukana kuvioissa. :D

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Huhti 2018 06:54
Kirjoittaja Maco81
Itse ajattelin tehdä omaan sellaisen, joka kippaa alas, jolloin siihen voi rakentaa ajosillat luukkuun, mutta hieno ratkaisu tuokin ei ainakaan ole luukku edessä.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Huhti 2018 20:13
Kirjoittaja jariautio
Alaskippaavaa ajosillaksi käyvää luukkua minäkin suunnittelin, mut luukku vähän edessä jos sitä ei tarvi.
Toinen onkelma et auto pitäis olla suorassa ja tasaisella aina kun purkaa muuten vääntää luukkua.
Sit kolmas et miten saa suojattua ettei takaseinä tai luukku naarmuunnu maata vasten.
Siispä päädyin ylös nousevaan, vähiten edessä ja saa siitä varikolla sadesuojan.
Ajosillat ovat sitten irtonaiset kevyet alumiiniset. Osoittautunut toimivaksi :D

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Huhti 2018 21:56
Kirjoittaja Maco81
Niin, joo ite meinasin kelkkoja ajaa sisään, niin ei oo kulman kanssa ihan justiinsa

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 17 Huhti 2018 22:20
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Maco81 kirjoitti:Niin, joo ite meinasin kelkkoja ajaa sisään, niin ei oo kulman kanssa ihan justiinsa
Ai täällä on muitakin kelkkailijoita, hienoa.
Täällä suunnitteila kelkkoja pariin kerrokseen.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2018 01:19
Kirjoittaja Mopar
Ite tein alaskippaavan luukun. ei tarvii eri ramppeja raahata mukana kun koko luukku toimii ramppina. Tavaroita sisään nostaessa ei tarvii kattella mihin täytyy astua, että osuus rampille. Ainahan melkein niin tasasta on, ettei ramppia paljookaan väännä.
Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2018 20:10
Kirjoittaja Notreal
Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. 8)

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2018 22:24
Kirjoittaja Notreal
Katsastuksessa puhuttua: Ajopiirturiin pitää hankkia tarkastuslappu.... Se on selvää pässilihaa, mutta mainittiin myös nopeuden rajoittimen uudelleen säätö. Linjurina tässä on ikkunassa 100km lätkä mutta kuorma-autona rajoitin pitäisi säädättää 90km/h ( tai jotain sinnepäin ).
Tuli vaan mieleen, että mahtaako tän ikäisessä ( 1989 ) olla rajoitinta alkuunkaan ja pitääkö sellainen nyt hommata? Rajoitin on vaadittu 1.10.2001 jälkeen rekisteröidyille kuorma-autoille, mutta onko niin että tässä muutoskatsastus asiassa ei siltä osin mennäkkään 1989 sääntöjen mukaan....?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2018 23:50
Kirjoittaja BussMAN
Tuo 2001 on varmaankin kevyt kuorm auto vuosi . Raskaat kuorma autot tuli 1988 ( 5 kk tais olla) vuoden rek alkaen.jos auto ollut 100 lle rek siellä pitäis rajoitin olla valmiina, ei muuta kuin testi,
tuon ikäisissä se on erillinen laite moottoritilassa, kaasuvivustoon liitetty, uudemmissa alkaen euro2 autoissa se on moottori ”elektroniikan yhteydessä” EDC .

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2018 23:54
Kirjoittaja Notreal
BussMAN kirjoitti:Tuo 2001 on varmaankin kevyt kuorm auto vuosi . Raskaat kuorma autot tuli 1988 ( 5 kk tais olla) vuoden rek alkaen.
Niimpä tietenkin.
No, kaippa tässä sitten sellainen rajoitin jostain löytyy minkä voi säädättää...

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 21 Huhti 2018 16:41
Kirjoittaja Notreal
Elimme jännittäviä aikoja. Tätä ennen oltiin luotettu mittanauhaan, että kaikki sopii sisälle.
Nyt se on myös testattu. :D

Kuva

Kuva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 21 Huhti 2018 17:13
Kirjoittaja jariautio
sinnehän ne sujahtaa ja todella siististi :D

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 22 Huhti 2018 01:18
Kirjoittaja Jerney
Ja kun tä tulee joskus myyntiin, niin mulle koodia :) komeaa jälkeä!

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 08:25
Kirjoittaja Notreal
Auto on menossa Vistemaan ajopiirturin tarkastukseen sekä nopeusrajoittimen uudelleen säätöön. Sovin että samaisessa paikassa vaihtavat naftan- sekä moottoriöljyn suodattimet + öljyt. ( pääsempähän jossain helpommalla ). Heidän öljyt oli vain kamalan kalliit litrahinnaltaan ( n. 15 €/L ) ja kun sitä menee se 40L niin lorahti löysät housuun, siispä sovin että toimitan omat öljyt auton mukana.
Kysymys kuuluukin, mitä öljyä kannattaisi ostaa. Turbo dieseli mihin ei juuri kilometrejä synnny. Ehdotuksia.... Ja heti.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 09:17
Kirjoittaja Jerney
15w40, on vähän paksumpaa niin ei vuoda uloskaan niin kiukkuisesti. Teboil hbd 15w40 on hyvää kamaa.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 11:37
Kirjoittaja wiima63
Volvo truck centerissä vaihto on suodattimineen ja öljyineen siinä 320e verollisena. noilla hinnoilla en teettäisi vistemalla yhtään mitään.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 15:03
Kirjoittaja Notreal
wiima63 kirjoitti:Volvo truck centerissä vaihto on suodattimineen ja öljyineen siinä 320e verollisena. noilla hinnoilla en teettäisi vistemalla yhtään mitään.
Vismatec oli ainut joka sanoi pystyvänsä ( tässä lähialueella ja mistä kysyin ) rajoittimen uudelleen säätämiseen. Siksi vien sinne. Itse öljyn- ja suodattimien vaihdosta veloittavat 80€, suotimet siihen päälle mutta oletan että 100€ kokonaiskuluilla selviää siitä toimesta... Naftasuodattimet sitten erikseen...

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 15:15
Kirjoittaja Notreal
Jerney kirjoitti:15w40, on vähän paksumpaa niin ei vuoda uloskaan niin kiukkuisesti. Teboil hbd 15w40 on hyvää kamaa.
Erikseen en mainintaa löytänyt, mutta ilmeisesti käypi turbolle?

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 15:57
Kirjoittaja BussMAN
Oma käytäntö vanhoissa koneissa mineraaliöljyt hintal 60-80€/20 litraa kannu
-vain kesäkäytössä sae 15w-40 öljy, ei hyvä pakkas käynn mutta kuumana ehkä hiukan öljynpaine korkeampi kuin 30 sae öljyissä.
-ympärivuotinen käyttö 10w-30
Lähes kaikki öljyt täyttää laatuvaatimukset vanhoihin koneisiin,(lukuunottamatta henkilöauto/ traktoriöljyt) ei taida olla käytännön merkitystä onko purkki teboil ,shell,mobil, neste .

Volvoihin sai longlife suod ( ainakin kuorma autot) kalliimpi hinta, oma käytäntö järkevämpi normaali
ja vaihdot useammin.
Volvo öljytilavuus 30 litraa,, nuo vanhat mahurit ja säiliössä ylä/ alaraja väli n10 litraa, tarkistin esitteestä siinä on tosiaan virhe öljytilavuus ilmoitettu30 litraa, ja öljysäiliön tilavuus 30 litraa!
ja jäähd järj 48 litraa,, olisko paino virhe hyvä kun löyty 30 v viiveellä, tuedot vuodelta 1987
Öljyhän pitää poistaa vaihdossa myös kuivasumppu öljypohjasta, tais olla pari pienempääkin kohdetta
( ruiskutuspumppu ja ?) ja täyttö yht moottoria käytettävä jos kaikista tropuista poistettu.

Jule tieto:: öljytilavuus 48 litraa siis oikea !
`

- täys tai puoli synteettinen öljy 10w-40 hinta luokka 80€/20 litraa alkaen nykymoottorit joissa erikois vaatimuksia johtuen pakokaasujen kierrätys/ puhditus laitteet, lisäksi kannattaa huomioida auton valm hyväksynnät.Eräs saksan auto öv väli 80 tkm , maahantuoja ehdotus 40 tkm, oma käytäntö n20tkm,
jonkun mielestä turhaa työtä ja huoltokuja pelkkä öv+ suod lähes tonnin juttu.

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Lähetetty: 24 Huhti 2018 17:08
Kirjoittaja Jule
Mulla meni B10M kone + säiliö yhteensä 48l öljyä. Neste LXE turbo 15w-40. Jos koneesta ei laske öljyjä, sitä ei luonnollisesti mene ythä paljoa, kun vaihtaa pelkästään säiliöllisen.

Kulkurikäytössä ainakin kotimaassa öljy pääsee sen verran helpommalla että 10W30 toimii ihan yhtä hyvin, harva kulkuri ajelee kuitenkaan 20-50% ylikuormalla jokaisen pysäkin välin kaasu pohjassa.