Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Loka 2017 22:45

Tuo "vanhempi" malli saattaisi olla kyseessä. Katsompa nyt uudelleen sitä pömpeliä mitä epäilin, kun sain vihin minkälaista etsin. Otan kuvan jos poikkeaa tuosta "mallikappaleesta" .

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Loka 2017 19:18

Rasvaautomaatti löytyi :D Tämän tiimoilta pitänee selvittää onko jotain rasvauskohteita jätetty tämän huoleksi jne. Tuo nippa josta irroitin kumitulpan kuvauksen ajaksi on ilmeisesti sen täyttönippa? Jos tämä palautetaan käyttöön, tarvii jostain löytää sellainen täyttöpumppu jotta saa säiliön täyteen...

Kuva

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Loka 2017 19:22

Putki kerrallaan projekti etenee...

Kuva

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Loka 2017 23:06

Mut kyllä on komeeta ku on uuta palkistoo! Muista poraa reijät palkkeihin ja suihkuta ML:ää sisään, pitenee käyttöikä aika reilusti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Loka 2017 20:34

Jossain vaiheessa olisi terkoitus tarkistaa venttiilivälykset koneesta. Löysin tällaisen järjestys ohjeen joka tosin on Scaniasta. Oliskohan järjestys silti vastaava Volvon mahurissakin?

"1 pytty kun vaihtaa niin säädetään 6 pytty. 5 vaihtaa niin säädetään 2. 3 vaihtaa niin säädetään 4. 6 vaihtaa niin säädetään 1. 2 vaihtaa niin säädetään 5 ja 4 vaihtaa niin säädetään 3
ja vaihdolla tarkoitetaan kun pokoventtiili menee kiinni ja imu aukeaa"

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Loka 2017 09:34

Muutama kuva joita voi naureskella :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä ihan muistuksena että turvallisuus ensin :lol:
Kuva

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Loka 2017 14:15

Tuo säätötapa oli volvo ”100-102” ( en muista tarkemmin tyyppiä ) voin tarkistaa, ja moottoria pyöritetään käyntisuuntaan oli huomautus ( jossain moottori oli kielto pikasäädölle= kahdella
vaiheella säädölle)
Tuo runko taitaa olla parempi kuin alkuperäinen

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Loka 2017 19:03

Palaan taas tuohon matkustajatilan vesikiertoiseen lämmityspatteriverkostoon.
Tässä kuva "apumiehen" puoleisista putkista jotka menevät jonnekkin lattian alle ?
Olen yrittänyt alakautta niitä tutkailla mutten mitään selvää vielä saanut mihin menevät...
Kuljettajan puolella on vastaavat lähdöt, mutta tuon käsisulkuventtiilin tilalla on termostaattinen patteriventtiili.
Kuljettajan puolella on myös vesikiertoisen vebaston luukku, josta päättelen että silläpuolen on kuuman veden tulopuoli.

Epäselvää on esim. miksi patterit ja koko auton kiertää kaksi putkea?
Ne tuskin on kuitenkaan meno ja paluu putki, koska tuntuisi hassulta laittaa jäähtunut neste kiertämään takaisin samassa patterissa lähtevän kuuman veden kanssa...
Onko ne molemmat ns. meno putkia ja paluu järjestelmään on "apumiehen" puolelta lattian alla?
Ja minkä kierron tuo sulku loppujen lopuksi sulkee sekä mikä kierto ennen sulkua olevan T-haaran kautta jää olemaan?

Kuva

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Loka 2017 20:00

Mulla menee kyllä patteriputksisa sama vesi, ekan ja vikan patterin luonta T-haarat, jolla vesi vaan jaetaan patterin ylä ja alaputkeen, mutta tuollaisella systeemillä jossa esim lämmin menee alaputkea ja palaa yläputkea tehden viimeisessä patterissa U mutkan saa mielestäni patterin lämpenemään kokomatkalta suunnilleen yhtä lämpimäksi, kun taas tuossa mun toteutuksessa patteriverkon ekassa patterissa on väkisinkin huomattavasti korkeampi lämpö kuin vikassa.

Tuon kuvan hanan tarkoitusta en kyllä arvaa, ei tossa oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin koittaa alta kuikuilla miten ne putket siellä seikkailee.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 25 Loka 2017 21:39

Useimmissa busseissa patterit kiertävät yhtenä lenkkinä koko bussin; meno lähtee Webasto kotelosta, kiertää koko bussin yhdellä tai kahdella päällekkäisellä menoputkella. Patterilinja päättyy jäähdyttimen alavesiputkeen.

Joskus olen nähnyt Kutter9 korissa nerokkaan kaksipiirisen putkituksen , etuosa ja takaosa omina lenkkeinään. Onhan oven luona enemmän lämmön tarvetta mitä takaosassa bussia.

Meillä on elektroninen säätöventtiili menoputkien alkupäässä. Termari takaosassa 2m takaseinästä keulaan päin. No nyt kun termarin kohdalla on 21 astetta, keulassa palelee.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 25 Loka 2017 22:12

Ei noista carruksen lämpöputkista kovin helposti selviä, välillä lattian alla jne. Omassa en ole löytänyt
vielä sulku jolla vois poistaa moottorin webaston lämmityksen kierrosta esim kun parkissa pelkästään
koria lämmittäis tarve. ( on piilossa tai poistettu ehkä jotain muutoksia selvästi tehty jäähdyttäjä ja moottorin välissä metrin metalliputki ( h 7-8 cm) pois käytöstä.
Ajossa kuitenkin todettu etukennolle ( ” tuulilasi”) on oma putkilinja kun saa kesälläkin lämpöpuhallusta.
Sähköisillä venttiileillä hoidetaan lämmönsyöttöä oletus sisätermostaatti ohjaa lisäksi patteritermostaatit,
olisko lisäputkien tarkoitus myös että kierto säilyy vaikka patteritermostaatti vähentää kiertoa, lisäksi
jossain pitäis olla sunttiventiilin tyyppinen jolla estetään max lämpö pattereihin auton moottorista
(80-90 asteisen) ehkä webastoltakin. Nämä 90luvunkin systeemit turhan monimutkaisia mutta ehkä
tasaläpöisempiä kun ” vanhat” yksinkertaiset ..l

Olisko kuvassa / Notreal oleva hana sekoitusventtiili tai jako kori alueet / moottori?

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2017 09:40

Täytyy lukea nämä vastaukset aiheesta ihan ajan kanssa, koska siellä se "totuus" jossain piilee, mikä on tämän putkituksen ajatus / toteutus. Itse ajattelin sitäkin vaihtoehtoa, että onko moottorin ja vebaston kierroille omat piirit? Ja takaoven alituksessa putkilla vaikuttaisi olevan ainakin yksi merkitys, eli pitää astinlauta sulana talvikelillä. Onko yksi selitys etupään 3-putki järjestelmälle myös liittyvä etuoven alimman portaan sulattamisella, selvinnee ajan kanssa...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 26 Loka 2017 18:33

Carruksen putkitus on kyllä ihan selkeä tapaus.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Loka 2017 22:17

Tartten bussiin 12V järjestelmän auton oman 24V järjestelmän rinnalle. Yksi 12V akku riittäisi. Onkohan jotain härpäkettä olemassa jonka avulla sen yhden akun latauksen voisi hoitaa tuolta 24V järjestelmän kautta?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 27 Loka 2017 22:54

Tuollainen on kyllä toimiva, pari kappaletta oon laittanut ja toimineet moitteetta. Toki onhan noita pienempiä ja halvempiakin.

https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa ... 9102500056
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2017 09:17

Lahti32 kirjoitti:Tuollainen on kyllä toimiva, pari kappaletta oon laittanut ja toimineet moitteetta. Toki onhan noita pienempiä ja halvempiakin.

https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa ... 9102500056
Laitteen esitteessä sanotaan että, "se tasaa yli- ja alijännitettä 8 - 16 V alueella".
Ottaisko kipeetä jos sen kytkee järjestelmään missä voi esiintyä jopa 28 V ?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 28 Loka 2017 09:20

viewtopic.php?f=13&t=3372

Tuostakin löytyy jotain
24 v>Jännitteellä >>>12v akun lataus

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2017 13:31

Tämmöinen yllätys havaittu. Viimeisen sivuikkunan välissä vettä :shock:
Lasi pitäisi varmaan irroittaa jotta voisi koittaa porata alareunaan vedenpoistoreijän? Jos sieltä lasien välistä tila sellaiselle löytyy??
Lasi irronnee ulkopuolelle, listat pitää poistaa ja kun niissä ei ole mitään näkyvillä, lienevät liimattuja?

Joku lasien kanssa pelannut voi antaa vinkin miten lasin saisi irti, mielellään yhtenä kappaleena.

Muutoin tuo vesi ei minua haittaa, mutta taitaa rikkoa lasin kun tuloo pakkanen... :roll:

Kuva

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2017 13:39

BussMAN kirjoitti:viewtopic.php?f=13&t=3372

Tuostakin löytyy jotain
24 v>Jännitteellä >>>12v akun lataus
Tarttee opiskella nuokin...
Ajatus olisi laittaa sähkövinssi joka löytyy tallista, mutta on 12V, Markiisi mikä on suunnitteilla, on myös 12 V moottorilla ja ehkä jotain muuta... Nuita ei paljoa ajallisesti tarvitse käyttää mutta esim. tuo vinssin käyttäminen muuntajan kautta vaatisi aika järeän boksin ja oma erillinen akku olisi helpoin ja niin varmaan toteutankin. Verkkovirtalaturi saa hoitaa sen latauksen, mutta olisi mukava bonus, jos se latautuisi myös ajossa auton oman järjestelmän kautta...

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 28 Loka 2017 15:08

Meidän kulkurissa lasinvälissä oli vettä kuvista ehkä näkee kun alalistassa reikä sen kautta piikillä sain kaiverrettua reiän ja vesi tuli pois
Liitteet
IMG_20171028_145824.jpg
Kokeillaan nyt saikp kuvan liitettyä
IMG_20171028_145824.jpg (194.23 KiB) Katsottu 3035 kertaa

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 28 Loka 2017 15:11

Mulla on ollut jo usean vuoden ajan vettä yhden ikkunan sisällä noin saman verran. Ei ole rikkonut laseja, vaikka auto seisoo kylmässä hallissa talven yli.

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Loka 2017 19:53

Se lasien väli on kai sen verran ohut että vesi menee jäähän tasaisesti eikä siksi riko lasia, vaan nousee ylemmäs sen mitä vaatii tilaa. Mulla on samanlainen akvaario kuskin alaikkunassa :)

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2017 20:18

Volvo B10 kirjoitti:Meidän kulkurissa lasinvälissä oli vettä kuvista ehkä näkee kun alalistassa reikä sen kautta piikillä sain kaiverrettua reiän ja vesi tuli pois
Hitto, tuo on paljon houkuttelevampi ehdotus kuin koko lasin irroitus. Pakko kokeilla.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 28 Loka 2017 23:23

Tuo vesi tekee itselleen tilaa ylöspäin pakkasella niin kauan kun ruutu ei ole täynnä vettä ei se halkea. tai ei ainakaan mulla ole haljennut kummassakaan autossa.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Marras 2017 12:50

Rupesin tuossa tutkimaan, mihin sen vedenpoistoreijän sivulasin karmiin poraisin ja pahus, vesi olikin jo vuotanut pois. :D
Se kerääntyy kun katolle jäänyt lumi sulaa ja poistuu sitten omia aikojaan jos pakkaselta kerkiää...Antaa siis asian olla.
Sellaista nippaa tässä ihmettelin joka löytyi keulasta avattavan etumaskin takaa. Sijaitsee samassa paneelissa kuin paineilmaletkuliitos ulkopuolisen paineilman antoon ja näyttää renkaan venttiililtä. Pieni paine siellä tuntui olevan takana kun kynnellä neulaventtiiliä hieman painoin. Minnekköhän paine tuosta nipasta vaikuttaa?

Vastaa Viestiin