Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 12:10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 17 Loka 2017 21:45 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tuo "vanhempi" malli saattaisi olla kyseessä. Katsompa nyt uudelleen sitä pömpeliä mitä epäilin, kun sain vihin minkälaista etsin. Otan kuvan jos poikkeaa tuosta "mallikappaleesta" .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Loka 2017 18:18 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Rasvaautomaatti löytyi :D Tämän tiimoilta pitänee selvittää onko jotain rasvauskohteita jätetty tämän huoleksi jne. Tuo nippa josta irroitin kumitulpan kuvauksen ajaksi on ilmeisesti sen täyttönippa? Jos tämä palautetaan käyttöön, tarvii jostain löytää sellainen täyttöpumppu jotta saa säiliön täyteen...

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 18:22 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Putki kerrallaan projekti etenee...

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 22:06 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Mut kyllä on komeeta ku on uuta palkistoo! Muista poraa reijät palkkeihin ja suihkuta ML:ää sisään, pitenee käyttöikä aika reilusti.

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Loka 2017 19:34 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jossain vaiheessa olisi terkoitus tarkistaa venttiilivälykset koneesta. Löysin tällaisen järjestys ohjeen joka tosin on Scaniasta. Oliskohan järjestys silti vastaava Volvon mahurissakin?

"1 pytty kun vaihtaa niin säädetään 6 pytty. 5 vaihtaa niin säädetään 2. 3 vaihtaa niin säädetään 4. 6 vaihtaa niin säädetään 1. 2 vaihtaa niin säädetään 5 ja 4 vaihtaa niin säädetään 3
ja vaihdolla tarkoitetaan kun pokoventtiili menee kiinni ja imu aukeaa"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Loka 2017 08:34 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Muutama kuva joita voi naureskella :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä ihan muistuksena että turvallisuus ensin :lol:
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Loka 2017 13:15 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tuo säätötapa oli volvo ”100-102” ( en muista tarkemmin tyyppiä ) voin tarkistaa, ja moottoria pyöritetään käyntisuuntaan oli huomautus ( jossain moottori oli kielto pikasäädölle= kahdella
vaiheella säädölle)
Tuo runko taitaa olla parempi kuin alkuperäinen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Loka 2017 18:03 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Palaan taas tuohon matkustajatilan vesikiertoiseen lämmityspatteriverkostoon.
Tässä kuva "apumiehen" puoleisista putkista jotka menevät jonnekkin lattian alle ?
Olen yrittänyt alakautta niitä tutkailla mutten mitään selvää vielä saanut mihin menevät...
Kuljettajan puolella on vastaavat lähdöt, mutta tuon käsisulkuventtiilin tilalla on termostaattinen patteriventtiili.
Kuljettajan puolella on myös vesikiertoisen vebaston luukku, josta päättelen että silläpuolen on kuuman veden tulopuoli.

Epäselvää on esim. miksi patterit ja koko auton kiertää kaksi putkea?
Ne tuskin on kuitenkaan meno ja paluu putki, koska tuntuisi hassulta laittaa jäähtunut neste kiertämään takaisin samassa patterissa lähtevän kuuman veden kanssa...
Onko ne molemmat ns. meno putkia ja paluu järjestelmään on "apumiehen" puolelta lattian alla?
Ja minkä kierron tuo sulku loppujen lopuksi sulkee sekä mikä kierto ennen sulkua olevan T-haaran kautta jää olemaan?

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Loka 2017 19:00 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mulla menee kyllä patteriputksisa sama vesi, ekan ja vikan patterin luonta T-haarat, jolla vesi vaan jaetaan patterin ylä ja alaputkeen, mutta tuollaisella systeemillä jossa esim lämmin menee alaputkea ja palaa yläputkea tehden viimeisessä patterissa U mutkan saa mielestäni patterin lämpenemään kokomatkalta suunnilleen yhtä lämpimäksi, kun taas tuossa mun toteutuksessa patteriverkon ekassa patterissa on väkisinkin huomattavasti korkeampi lämpö kuin vikassa.

Tuon kuvan hanan tarkoitusta en kyllä arvaa, ei tossa oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin koittaa alta kuikuilla miten ne putket siellä seikkailee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Loka 2017 20:39 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Useimmissa busseissa patterit kiertävät yhtenä lenkkinä koko bussin; meno lähtee Webasto kotelosta, kiertää koko bussin yhdellä tai kahdella päällekkäisellä menoputkella. Patterilinja päättyy jäähdyttimen alavesiputkeen.

Joskus olen nähnyt Kutter9 korissa nerokkaan kaksipiirisen putkituksen , etuosa ja takaosa omina lenkkeinään. Onhan oven luona enemmän lämmön tarvetta mitä takaosassa bussia.

Meillä on elektroninen säätöventtiili menoputkien alkupäässä. Termari takaosassa 2m takaseinästä keulaan päin. No nyt kun termarin kohdalla on 21 astetta, keulassa palelee.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Loka 2017 21:12 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Ei noista carruksen lämpöputkista kovin helposti selviä, välillä lattian alla jne. Omassa en ole löytänyt
vielä sulku jolla vois poistaa moottorin webaston lämmityksen kierrosta esim kun parkissa pelkästään
koria lämmittäis tarve. ( on piilossa tai poistettu ehkä jotain muutoksia selvästi tehty jäähdyttäjä ja moottorin välissä metrin metalliputki ( h 7-8 cm) pois käytöstä.
Ajossa kuitenkin todettu etukennolle ( ” tuulilasi”) on oma putkilinja kun saa kesälläkin lämpöpuhallusta.
Sähköisillä venttiileillä hoidetaan lämmönsyöttöä oletus sisätermostaatti ohjaa lisäksi patteritermostaatit,
olisko lisäputkien tarkoitus myös että kierto säilyy vaikka patteritermostaatti vähentää kiertoa, lisäksi
jossain pitäis olla sunttiventiilin tyyppinen jolla estetään max lämpö pattereihin auton moottorista
(80-90 asteisen) ehkä webastoltakin. Nämä 90luvunkin systeemit turhan monimutkaisia mutta ehkä
tasaläpöisempiä kun ” vanhat” yksinkertaiset ..l

Olisko kuvassa / Notreal oleva hana sekoitusventtiili tai jako kori alueet / moottori?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Loka 2017 08:40 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Täytyy lukea nämä vastaukset aiheesta ihan ajan kanssa, koska siellä se "totuus" jossain piilee, mikä on tämän putkituksen ajatus / toteutus. Itse ajattelin sitäkin vaihtoehtoa, että onko moottorin ja vebaston kierroille omat piirit? Ja takaoven alituksessa putkilla vaikuttaisi olevan ainakin yksi merkitys, eli pitää astinlauta sulana talvikelillä. Onko yksi selitys etupään 3-putki järjestelmälle myös liittyvä etuoven alimman portaan sulattamisella, selvinnee ajan kanssa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Loka 2017 17:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Carruksen putkitus on kyllä ihan selkeä tapaus.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2017 21:17 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tartten bussiin 12V järjestelmän auton oman 24V järjestelmän rinnalle. Yksi 12V akku riittäisi. Onkohan jotain härpäkettä olemassa jonka avulla sen yhden akun latauksen voisi hoitaa tuolta 24V järjestelmän kautta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2017 21:54 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Tuollainen on kyllä toimiva, pari kappaletta oon laittanut ja toimineet moitteetta. Toki onhan noita pienempiä ja halvempiakin.

https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa ... 9102500056

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 08:17 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Lahti32 kirjoitti:
Tuollainen on kyllä toimiva, pari kappaletta oon laittanut ja toimineet moitteetta. Toki onhan noita pienempiä ja halvempiakin.

https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa ... 9102500056


Laitteen esitteessä sanotaan että, "se tasaa yli- ja alijännitettä 8 - 16 V alueella".
Ottaisko kipeetä jos sen kytkee järjestelmään missä voi esiintyä jopa 28 V ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 08:20 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
viewtopic.php?f=13&t=3372

Tuostakin löytyy jotain
24 v>Jännitteellä >>>12v akun lataus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 12:31 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tämmöinen yllätys havaittu. Viimeisen sivuikkunan välissä vettä :shock:
Lasi pitäisi varmaan irroittaa jotta voisi koittaa porata alareunaan vedenpoistoreijän? Jos sieltä lasien välistä tila sellaiselle löytyy??
Lasi irronnee ulkopuolelle, listat pitää poistaa ja kun niissä ei ole mitään näkyvillä, lienevät liimattuja?

Joku lasien kanssa pelannut voi antaa vinkin miten lasin saisi irti, mielellään yhtenä kappaleena.

Muutoin tuo vesi ei minua haittaa, mutta taitaa rikkoa lasin kun tuloo pakkanen... :roll:

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 12:39 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
BussMAN kirjoitti:
http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=3372

Tuostakin löytyy jotain
24 v>Jännitteellä >>>12v akun lataus


Tarttee opiskella nuokin...
Ajatus olisi laittaa sähkövinssi joka löytyy tallista, mutta on 12V, Markiisi mikä on suunnitteilla, on myös 12 V moottorilla ja ehkä jotain muuta... Nuita ei paljoa ajallisesti tarvitse käyttää mutta esim. tuo vinssin käyttäminen muuntajan kautta vaatisi aika järeän boksin ja oma erillinen akku olisi helpoin ja niin varmaan toteutankin. Verkkovirtalaturi saa hoitaa sen latauksen, mutta olisi mukava bonus, jos se latautuisi myös ajossa auton oman järjestelmän kautta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 14:08 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Heinä 2017 10:46
Viestit: 23
Location: Mänttä-Vilppula
Meidän kulkurissa lasinvälissä oli vettä kuvista ehkä näkee kun alalistassa reikä sen kautta piikillä sain kaiverrettua reiän ja vesi tuli pois


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kokeillaan nyt saikp kuvan liitettyä
IMG_20171028_145824.jpg
IMG_20171028_145824.jpg [ 194.23 KiB | Katsottu 433 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 14:11 
Ajoneuvos

Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Viestit: 574
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa
Mulla on ollut jo usean vuoden ajan vettä yhden ikkunan sisällä noin saman verran. Ei ole rikkonut laseja, vaikka auto seisoo kylmässä hallissa talven yli.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 18:53 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Se lasien väli on kai sen verran ohut että vesi menee jäähän tasaisesti eikä siksi riko lasia, vaan nousee ylemmäs sen mitä vaatii tilaa. Mulla on samanlainen akvaario kuskin alaikkunassa :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 19:18 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Volvo B10 kirjoitti:
Meidän kulkurissa lasinvälissä oli vettä kuvista ehkä näkee kun alalistassa reikä sen kautta piikillä sain kaiverrettua reiän ja vesi tuli pois


Hitto, tuo on paljon houkuttelevampi ehdotus kuin koko lasin irroitus. Pakko kokeilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Loka 2017 22:23 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Tuo vesi tekee itselleen tilaa ylöspäin pakkasella niin kauan kun ruutu ei ole täynnä vettä ei se halkea. tai ei ainakaan mulla ole haljennut kummassakaan autossa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Marras 2017 12:50 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Rupesin tuossa tutkimaan, mihin sen vedenpoistoreijän sivulasin karmiin poraisin ja pahus, vesi olikin jo vuotanut pois. :D
Se kerääntyy kun katolle jäänyt lumi sulaa ja poistuu sitten omia aikojaan jos pakkaselta kerkiää...Antaa siis asian olla.
Sellaista nippaa tässä ihmettelin joka löytyi keulasta avattavan etumaskin takaa. Sijaitsee samassa paneelissa kuin paineilmaletkuliitos ulkopuolisen paineilman antoon ja näyttää renkaan venttiililtä. Pieni paine siellä tuntui olevan takana kun kynnellä neulaventtiiliä hieman painoin. Minnekköhän paine tuosta nipasta vaikuttaa?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com