Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 12:10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02 Loka 2017 07:41 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Telma on lisäksi yhditetty jalkajarruun, ts kun painaa j poljinta kevyesti jarruttaa vain telma ja
normaalijarrutuksessa telma lisänä, muistaakseni ohjaus on keinukytkimellä ( esim pois-puoliteho-max) ja viiksikin voi olla josta laitetaan manuaalisesti, muistaakseni valmiudessa kun kaasupolji yläasennossa
jarruttaa valitulla teholla, kaasupainettaessa vapautuu telma. kytkentä periaatteita voi olla muitakin?
Telmahan on sähköjarru ( sähkömageeteilla tehdään kenttä ja Kardaanissa oleva pyörivä laippa kehä / leikkaa sitä )ja melkoaltis sijaintinsa ja ” rakenteensa”johdosta hapettuma/ korroosio vioille, oletan että on on poistettu käytöstä.Telma hyvä kaupunkiliikenneautossa, säätää pyöräjarruja, ei tämän päivän laite kuluttaa energiaa ei ota talteen, ehkä hyvä lisäjarru mäkisessä maastossakin
Kunnossa olevana ei voi jäädä päälle parkissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Loka 2017 15:42 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 820
Location: Pirkkala
Jotkut automerkit kytkee Telman niinkin, ettei sitä ole kytketty jarrupolkimeen eikä kaasupolkimeen. Eli hidastaessa pitää muistaa vetää viiksi alas ja hidastuksen jälkeen ylös, tai tapahtuu kamalia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Loka 2017 19:37 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1101
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Harvoin telmat toimii vanhemmassa kalustossa, ei ainakaan kunnolla tai kaikilla alueilla, niinkuin ei meilläkään toimi ja olis tarkoitus poistaa turha paino kardaanilta ja on vielä epätasapainossakin.

_________________
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Loka 2017 19:46 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jepulis. Mulla on toinenkin kysymys jarruihin liittyen, mutta koitan huomenna putsata paikkoja ja ottaa kuvan jolloin helpompi tiedustella asiaa... Ja kojetaulussa löytyy merkillinen nuppi joka saattaa liittyä tuohon Telmaan, otan siitäkin kuvan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Loka 2017 23:50 
Ajoneuvos

Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Viestit: 574
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa
Mulla oli myös Telma, mutta joku vuosi sitten sen yksi tai useampi käämi turposi ja jäi jarruttamaan koko ajan. No koko keksintö pois. Ongelma voi olla katsastuksessa, jos tuo Telma on mainittu kuuluvan jarrujärjestelmään. Minulla ei kyllä ollut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Loka 2017 10:35 
Apukuski

Liittynyt: 15 Syys 2016 21:40
Viestit: 16
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: berkhof
Location: haukipudas
Itelläkin ko. keksintö on autossa ja kun tuo kerran toimii niin on aivan loistava laitos.
Eli jos toimii niin en nää syytä poistaa.
Omassa kulkurissa tuo pelaa yllä kuvatulla lailla eli jarrua hipoen ottaa pelkkä kartaanijarru lisääpainettaessa saa paineilmat mukaan ja vivusta jarruttaa kans kun kiskasee alaspäin sekä tuommoinen puoliteho tms. toiminto on keinuvivussa.

_________________
Epäkesko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Loka 2017 17:51 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Noniin. Tähän väliin kuva ja kysymys. Tuo vasemmassa reunassa oleva valkoinen painonappi jossa on "ryypyn" näköinen symboli, mitä tekee? Ainakin virtaa tuntuu vievän...
Kuva


Viimeksi muokannut Notreal päivämäärä 03 Loka 2017 17:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Loka 2017 17:54 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tässä on se outo vimpain kojetaulun alla. Ulosvedettäessä ilmaa menee jonnekkin ja painettaessa ilma poistuu sieltä jostain. Näin ainakin äänen perusteella oletan tapahtuvan. Nupissa mainitaan Brake
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Loka 2017 18:00 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
valkoinen nappi on imusarjahehku kylmille keleille ja tuo nappi pomppaa ylös kun ilmanpaine pääsee liian alas. jarrut pitää siitä vapauttaa esim seisonnan jälkeen jos paine pääseee laskemaan. nuppi työntyy ulos ja se painetaan takaisin sisään niin saa käsijarrun pois päältä...eli muista se jos jarrut suostu vapautumaan vaikka käsijarrukahvan päästää pois.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Loka 2017 18:17 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jaahas, eli hehku, se selittää virran kulutuksen ja toinen vapauttaa jarrun jos paine päässyt liian alas. Edellyttäen että paineet on noussut, oletan. Kiitos näistä.
Laitan eturenkaan takaa myöhemmin kuvan kun sieltä löytyy kysyttävää. Tänään en viitsinyt mennä alle makaamaan kun oli niin pirun märkä keli....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Loka 2017 07:38 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1119
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Näillä keleillä on hyvä hitsailla, ei pala pihanurmet.... ;)

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Loka 2017 11:30 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
https://www.nettikone.com/volvo/b10m/1663585
myytävä bussi::: autonkuljetus varusteilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Loka 2017 18:44 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Suunnittelemani, jarruihin liittyvä kysymys josta piti ottaa myös kuva liittyi etupyörien napojen luona oleviin katkaistuihin putkiin. Pesin sieltä tänään jotta näin paremmin mistä oikein oli kysymys niin taitaa olla keskusvoiteluun liittyviä putkia katkaistu ja saman verran näytti olevan perinteisiä rasvanippoja samoilla holleilla. Tarttee koittaa löytää missä kyseinen "rasvapumppu sijaitsee ja tutkia onko se toiminnassa muilta osin. Siinä kaiketi on jokin täyttösäiliökin? Ainakin sen merkkivalo syttyi ja paloi koko matkan autoa kotiin tuotaessa.
Lastaustilaa on tässä purettu muutama päivä ja tän verran saatu perää auki.
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 15:56 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Osan metsästys käynnissä. Tasoventtiilin päähän tulevan paineilmaletkun kiinnitysnippa. On erikoinen koko eikä tahdo löytyä sopivaa osaa mistään? Venttiilipuolen päätä on epäilty 12mm mutta kierre ei mene kuin 1-kierroksen, ja letku on ilmeisesti tuumanen 3/8 ei siihenkään löydy sopivaa??? Pitääköhän lähteä romikseen penkomaan vai löytyiskö muita vaihtoehtoja...

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 16:43 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Kyllä noita ainakin ennnen traiconilta löyty hyllystä, letkukin ( muoviputki) todennäköisesti tuumakokoa,
esim halk 3/8. 1/2”jne
Jos muoviputki mm kokoa vous tuon ensimmäisen välinipan ( harmaa ) vaihtaa saman jossa mm lähtö

Telmasta vielä joilla käytössä huomioikaa rasvaus, staattorin rungosta löytyy nippa, roottorit/akseli
on laakeroitu siihen kahdella kartiorullalaakerilla, ainakin 70-80 luvun laitteissa oli, ennen kun voiteluvälit oli
lyhyitä tais olla joka öljyvaihtohuollossa, nykyrasvalla esim BPW ( peräv pyöränlaakeriin suunniteltu)
joka on valumaton rullalaakerirasva, soveltuu hyvin kerta/ kestovoitelukohteisiin ( ei mainos
mutta käyttökokemusta, voi olla löytyä muitakin valmistajia, ei kokemusta kalliista salkku-kauppiaiden
tuotteista kun ei ollut varaa ostaa ja testailla).Telmassa oli tarkitus suositus koska välykset melko pienet toleranssit pyörivien osien välillä, tais olla 1-2 mm luokkaa.

Harmi tulee kirjoitus virheitä niin paljon ettei saa omasta textistä selvää, tarviis olla napit
niin isot että kynnettömällä vois kirjoittaa :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 17:52 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Minäpä kysyn traiconilta löytyykö, kunhan löydän kyseisen putiikin.
Tuo ensimmäinen harmaa osa ei ole "välinippa" vaan jonkun jousikuormitteisen venttiilin "sylinterin" kansi ja sen alapuoli on tiivistyspinta erikoisella muodolla, sen tilalle ei ymmärtääkseni voi vaihtaa esim. tasapäistä supistusnippaa....?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 19:48 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1101
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Keskusvoitelu on usein poistettu käytöstä, ei kannata täyttää kun lykkää kaikki rasvat sitten niistä katkaistuista putkista pihalle.
Nippa mukaan ja http://www.onninauto.fi/ tai http://raskasvaraosa.fi/ tai siinä melkeen vieressä http://www.skuba.fi/ varmasti löytyy.

_________________
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 20:36 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 820
Location: Pirkkala
Keskusvoitelun huono puoli on, että auton alle ei tule kurkittua kun ajattelee että automaatti hoitaa voitelun. Sitten kun putki katkeaa tai tukkeentuu, putkituksesta riippuen yksi tai monta voitelukohdetta jää kokonaan voitelematta, ja asia huomataan vasta kun kuiva laakeri on pilalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 20:47 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Juu, selvitän tuota keskusvoitelu asiaa, kunhan löydän koko "rasvaprässin" jostain....
Onninautossa kävin jo kysymässä, mutta sopivalle putkikoolle ei löytynyt ja tuo vastapäinen kierrekkin tuottaa ongelmia. 12mm sovittelivat mutta se ei ole oikea kun menee vain 1-kierroksen sisään ja sitten jumittaa. Katkennut kierreosa menee kuitenkin käsin kiertämällä kunnolla sisään. Lisäksi kun laittaa katkenneen kierreosan ja 12mm kierreosan limittäin, ne on lähellä muttei ihan samat ?...
Otan nuo kaksi käymätöntä paikkaa ylös ja käyn huomenissa kysymässä. Ovat onneksi kaikki sopivasti tässä lähellä :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 20:52 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Wonderi kirjoitti:
Keskusvoitelun huono puoli on, että auton alle ei tule kurkittua kun ajattelee että automaatti hoitaa voitelun. Sitten kun putki katkeaa tai tukkeentuu, putkituksesta riippuen yksi tai monta voitelukohdetta jää kokonaan voitelematta, ja asia huomataan vasta kun kuiva laakeri on pilalla.


Varmasti juuri näin. Tutkin onko kaikki letkut katkaistu vai ainoastaan jotkut? Tosin, kun ei ole tietoa minne kaikkialle niitä rasvaputkia pitäisi mennä, saattaa asian kanssa vierähtää tovi.

Samaten tarttee varmaan tehdä lista kaikista rasvattavista paikoista jotta saapi sitten rasvattua käsipelillä kaikki kohteet...

Jos sieltä paljastuu "katkaisemattomia" putkia, niiden tilalle kaiketi löytyy suoraan sopivat nipat ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 20:55 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 21:34 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Notreal kirjoitti:
Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?


Jos se yhtään on samanlainen kun b10m niin siinä se on jakopäässä mistä syöttöpumpulle lähtee se pieni kardaani. eli takaalta eteenpäin katsottaessa oikealla edessä koneen päällä.

Jos se rasvari on safematic niin sen sielunelämästä pääse vähän kiinni kun katsoo mitä se vilkuttaa. jos A vilkkuu se tarkoittaa että painehälytys eli linja katki. jos P vilkkuu säiliö on tyhjä. Jos A ja P palaa samaan aikaan se paineistaa linjaa. jos sen jälkeen jää A palamaan kaikki ok. jos jää vilkkumaan painehälytys -> linja katki.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 22:10 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
wiima63 kirjoitti:
Notreal kirjoitti:
Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?


Jos se yhtään on samanlainen kun b10m niin siinä se on jakopäässä mistä syöttöpumpulle lähtee se pieni kardaani. eli takaalta eteenpäin katsottaessa oikealla edessä koneen päällä.

Jos se rasvari on safematic niin sen sielunelämästä pääse vähän kiinni kun katsoo mitä se vilkuttaa. jos A vilkkuu se tarkoittaa että painehälytys eli linja katki. jos P vilkkuu säiliö on tyhjä. Jos A ja P palaa samaan aikaan se paineistaa linjaa. jos sen jälkeen jää A palamaan kaikki ok. jos jää vilkkumaan painehälytys -> linja katki.


Sen verran konetilaa silmäillyt, että pieni kardaanin pätkä näytti syöttöpumpulle menevän. Koitan tutkailla huomenissa tarkemmin. Otan vaikka kuvan jos asiasta jää epäselvää...

Rasvarin merkistä ei tietoa, ainut mistä sen olemassa olo paljastui alunperin oli punainen, jälkeenpäin lisätyn näköinen merkkivalo kojetaulussa jossa luki vieressä Keskusvoitelu. Tuo mainitsemasi A ja P vilkku tarkoittanee jotain näyttöä eli boksia jossain? Pitäisikö sen löytyä "ohjaamosta" vai sieltä rasvarin luota?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2017 22:14 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
hytissä...mutta voi se olla muukin merkki. esim lincoln tai jotain niistä ei ole kokemusta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2017 19:20 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
wiima63 kirjoitti:
hytissä...mutta voi se olla muukin merkki. esim lincoln tai jotain niistä ei ole kokemusta.

Jepulis, varmaan sitten mallia "joku muu" koska mainitsemiasi A ja B vilkkuja en ole havainnut. Kuskin penkin takana on joku hemmetin iso peltilaatikko mihin menee pirusti johtoja mutten ole vielä sisään kurkannut kun penkin pyörimismekanismi jumissa...
Samaten siellä on joku pienempi musta boksi, jossa päällä pieni painonappi ja kolme merkkivaloa. Punainen, keltainen ja vihreä. Senkin merkitys on vielä mysteeri...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com