Volvo Wiima

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 28 Touko 2017 00:23

Moro!
Hulluus iski suuremmalla voimalla!
Ilman inja-autoa ei enää pärjää :-)

Voisko joku ystävällisesti neuvoa rengasongelmassa....
Eturenkaana 315/80-22,5 renkaat ja hankaa ilmapussia....
Onko väärä ET vanteessa vai liian leveät renkaat?

Kyseessä siis vm. -88 Volvo Wiima
Liitteet
2017-05-21 14.55.25.jpg

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2818
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Touko 2017 09:08

Onnittelut suomenniemen funktionaalisimman keikkaratsun hankinnasta :)

Kyllä siihen sentti pitäisi väliä jäädä renkaan ja palkeen väliin. Onko siinä vanteessa jotain merkintöjä?
E=mc²±3db

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1177
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Iski » 28 Touko 2017 19:52

Onnittelut hankinnasta, aika syvällä näyttää olevan eturengas, vaihda vanteet, mitäs funktiota rahtiperälle tulevaisuudessa? autonkuljetustila?
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Jule
Kansleri
Viestit: 1233
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Touko 2017 20:10

Ei noihin vanteisiin ole varsinaisesti eri et arvoja, vain sellainen spesiaalivanne jolla voi paripyörän korvata sinkkupyörällä.

Erikoisen lähellä kyllä jos 315 ottaa pussiin kiinni, ei se 295 ole kuitenkaan seinämästä kovin paljoa kapeampi samalla vanteella. kapeemmalla vanteella seinämä tietysti menee vähän sisemmäs.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 680
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB 410D Janser 1995
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 28 Touko 2017 21:25

Hieno kampe!

Nuo takapyörätkin näyttää olevan eri linjassa keskenään onko se tarkoituskin?
Onko takimmainen akseli vain 1 pyörä per puoli vai miksi ne on eri linjassa?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 229
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 28 Touko 2017 21:43

Onneks olkoon uuden auton johdosta
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 28 Touko 2017 22:35

Auto on nyt raskaankaluston ehjäämöllä niin en pääse tarkistamaan lukemia vanteesta.
Vaihdatan öljyt moottoriin, laatikkoon ja perään.
Samoin vuotava vesipumppu vaihdetaan uuteen.

Kova halu olisi päästä värkkäämään sisustaa kuntoon ja takaovet täytyy rakentaa uudestaan jotta offipeli mahtuu kyytiin.

Aakkosia täytyy lisätä vielä ajokortille ennenkuin pidempiä reissuja pystyy tekemään :)

Mistähän saisi noita umpioita ostettua...korjauskehoitus katsastuksessa tummumisen takia?
Liitteet
2017-05-21 14.54.52.jpg

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 29 Touko 2017 02:16

Kyllä nuo etuvanteet ovat jostakin muusta vehkeestä. Vaikka olisi 2,55 leveä kori niin ei B10:n renkaat noin syvällä ole. Eikä missään tapauksessa saa hankata jousipusseihin! Onkohan vaihdettu vanteet ennen kauppoja jostakin toisesta himmelistä?

Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Kormus » 29 Touko 2017 19:54

Umpiot näyttää vahvasti samoilta, kun minun -86 Finlandiassa. Siihen sopivat löytyi ihan Motonetista, eikä ollut hinnankiroissa. Mercedeksen 80-luvun pakuissa samat umpiot.

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 29 Touko 2017 22:39

Hieno juttu, kiitos tiedosta!

Tuolta sumuisten saarten valtakunnasta näyttäs löytyvän kohtuuhintaisia ilmapusseja Volvoon mutta mistä tietää, että onko oma vehje mk2 vai mk3?
Näyttäs olevan erilaiset niissä....

Näitä tyhmiä kysymyksiä riittää vielä varmaan monelle illalle :)

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 29 Touko 2017 23:58

Tuo taitaa olla ihan Mk1, eli 80-luvun alkupuolelta. Mk2 tuli joskus 85/86 paikkeilla. Siinä jo uudempi kojelauta ja nelipuolainen ratti. Ratteja tosin vaihdettu vanhempiinkin uudemman mallisia. Lisäksi vahva epäilys, että jo tuon Mk1:n valmistusaikana voinut olla varsin erilaisia osia vuosimallien muuttuessa. Voin olla väärässäkin...

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 30 Touko 2017 00:52

Rekisteriotteen mukaan on -88. Sinä vuonna on keväällä tullut mk3 mutta mk2:sta on myyty vielä -89 alkuvuodestakin....tämä tieto löytyi jostain netin syövereistä

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 30 Touko 2017 08:13

Tervetuloa. Pitkä pötköhän tuo on :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 30 Touko 2017 08:16

Helpoin varmistaa ilmajousipussin sopivuus katsoo vanhasta numeron ja valmistajan,ja jos volvon alkup
varaosanumero , ainakin Trailcon ja skuba liikkeissä löytävät vastaavan , ehkä muissakin raskaanvaraosal ja todennäköisesti suoraan hyllystä.

Tuo auto varmaan tullut alkujaan 295/80-22,5 (11r22,5) renkailla ja vanne ollut 8,25" ja nyt kun315 renkaat ja 9" vanne arviolta leveyttä tullut n 2-3 cm lisää ja vielä jos ns leveäpintainen rengas esim mich xza/ xzy.

Ei nykyään ole tuota parip vannetta eri offset mitalla , monessa autossa rajoittais raidetangon pää
sisään päin siirtoa,(( ykköspyörä käyttöön on nolla vanteita mutta ne siirtää pyörää ulospäin ))

Arvailua voisko olla ilmajousen yläpää myötännyt ( ruostevaurio) niin että jousi siirtynyt ulospäin tai
onko etuakseli jossain vaiheessa vaihdettu ts raideväli pienempi ( volvo kuorma autoissa N nokkamallissa ja buldog F / FH oli eri levyiset etuakselit rautajousiversioissa, ilmajousiautot ?)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4347
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 30 Touko 2017 09:40

Komee Wiima!
Joo kyllä se 295 - 315 voi olla ratkaseva tekijä, mulla se riitti siihen ettei kumi ottanu takana pakkaan kiinni, alusta tosin oli B58.
Millanen tuo on nyt sisältä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2818
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Touko 2017 19:32

Reddewil kirjoitti:Millanen tuo on nyt sisältä?
Viileän asiallinen, ihan millä mittapuulla tahansa - Pitää ryhmän lämpimänä ja ei päästä sadetta sisälle ;)
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1233
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Touko 2017 21:21

Reddewil kirjoitti:Komee Wiima!
Joo kyllä se 295 - 315 voi olla ratkaseva tekijä, mulla se riitti siihen ettei kumi ottanu takana pakkaan kiinni, alusta tosin oli B58.
Millanen tuo on nyt sisältä?
Siinä on tosin se ero että jousipakka ei paljoa sivusuunnassa elä, mutta ilmapussi ei kovin staattisesti pysy paikallaan. Jotain perinkummallisen hämärää tuossa on jos pussi ottaa renkaaseen kiinni.

Tietysti se nopein fiksi on laittaa 295 renkaat 8,25" vanteella jos se riittää.

Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja salminen » 30 Touko 2017 22:47

Onko ongelma molemmin puolin? Eli onko akseli toisessa laidassa? Jos näin niin epäilen etuakselin poikittaistangon kiinnitystä. Omassa autossa -87 se oli aika mätä.
Ajokki express Volvo B10 M -87

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 01 Kesä 2017 18:38

Hitto kun työkiireet meinaa haitata tätä projektia mutta nyt kerkesin käydä pajalla parit kuvat ottamassa auton alla kun se oli nosturilla.

Ja kiitoksia vastauksista, niistä on ollut apua.

Eli rengas on ottanut kiinni ilmapusseihin ääriasennoissaan ihan reippaasti ja jäljet on siitä näkyvillä.
Pussit oli kylläkin muuten tosi siistin näköiset ja todennäköisesti ne on joskus sinne vaihdettu.
Poikkituki vaikutti vielä hyvältä.

Kun kulkine aikanaan valmistuu pajalta niin täytyy ajaa rengasliikkeeseen ja testataan kapeammilla renkailla.

Onko kellään nurkissa pyörimässä ajokuntoisia 295/80 eturenkaita vanteilla tai ilman vanteita?

Pari kuvaa auton alta...
Liitteet
2017-06-01 12.13.37.jpg
2017-06-01 12.13.18.jpg
2017-06-01 12.14.11.jpg
2017-06-01 12.14.35.jpg

Jule
Kansleri
Viestit: 1233
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Kesä 2017 21:28

Niin, voihan se tietysti johtua vaan väärässä säädössä olevasta simpukastakin. Tai mahdollisesti siellä on ollut jossain jokin toppari joka on vaan pudonnut matkalle.

Jule
Kansleri
Viestit: 1233
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Kesä 2017 21:46

Mun täytyy korjata itseäni noista vanteiden ET arvoista.
Esim tuolla vannetukun sivuilla on mainittuna 22,5" 8,25" leveissä vanteissa ET arvot 151 ja 154.

Tuolla ei tietysti kovin radikaalia muutosta saa, mutta kyllä niitä sittenkin on eri ET arvolla.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Kesä 2017 23:21

Jule kirjoitti:Niin, voihan se tietysti johtua vaan väärässä säädössä olevasta simpukastakin. Tai mahdollisesti siellä on ollut jossain jokin toppari joka on vaan pudonnut matkalle.
Nuo topparit varmaan " säädetty", tai poistettu. Saatu apua ahtaisiin ajo paikkoihin, oliko noissa
telin kevennintä vakioina.

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 02 Kesä 2017 00:33

Tuossa omassa on ainakin telinkevennin.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2818
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Kesä 2017 08:05

Kyllä tuo vanteen ja raidetangon väli näyttää ihan saman levyiseltä kuin minunkin autossani. Kannattaa tutkia voiko tuota ohjauksen liikerataa säätää. Vetotankoa vaihtaesani tuli samantapaisia pulmia vastaan. Eli ohjaus ääriasentoon ja tangon säätöä. Tanko voi olla tiukassa = liekkiä ja pikkumoskalla kutittelua. Pidä mutteri paikoillaan, kun nuijit; muuten saat etsiä seutukunnan harvinaisinta kierretyökalusarjaa lainaan......ai mistä tiedän :)
E=mc²±3db

Avatar
Toni The Tiger
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Touko 2017 18:50
Truck: Volvo Wiima
Location: Joensuu

Re: Volvo Wiima

Viesti Kirjoittaja Toni The Tiger » 02 Kesä 2017 13:50

Takimmaiselle akselille piti vaihtaa ilmapalje ja lautanen/malja.
Laitan ilmajousen varaosakuvan jos joku tarviaa tai itselle vaikkapa muistoksi :)

Ilmapussi maksoi Skuballa 27 € ja lautanen Närhellä 130 €. Ihan suht kohtuullinen hinta...
Liitteet
2017-06-02 12.43.59.jpg
Skannaus_20170602 (2).jpg
Skannaus_20170602.jpg

Vastaa Viestiin