Sauna Sisu / Baana Bussi

Kerro omasta projektistasi
juhodeb
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Marras 2016 03:38
Location: Tampere

Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja juhodeb »

Terve arvon Kylähullut kulkurit!

Olen pitkän harkinnan jälkeen päättänyt alkaa hulluttelemaan kanssanne ja rakentaa liikkuvan saunallisen aparaatin, jolla kuljettaa mukavasti itseä ja kavereita kohti unohtumattomia seikkailuita. Keittiöt ja muut järjestelmät tulee toki asennettua.

Ostin tuossa eräänä päivänä Kiimingistä Vuoden -86, 6.6 litraisen Sisu-mallisen bussin, jossa on Ajokin tekemä kori. Bussi on rekisteröity kuorma-autoksi, 9:lle hengelle. Se on vanha posti/tele-auto ja käytetty viime aikoina hevosten kuljetukseen kisoihin. Ajettu vasta reilut 700 000 km, kun ei kerran linjallakaan ole ollut.

Kuva

Tässä kokonaisempi kuva bussista

Kuva

Bussissa oli tälläinen sisusta

Kuva

Paljon on kyllä tullu jo kerittyä bussista purettua, mutta näitä pattereita ei vielä. Mitenköhän ne kannattaisi purkaa, että säilyisivät ehjänäkin vielä?

Kuva

Ja sitten tämä kuskin sivuikkuna on pahasti saanut höyryä sisäänsä, eipä siitä juuri meinaa läpi nähdä. Onko vinkkejä siihen, että miten tämän saisi edullisesti ja kätevästi vaihdettua tai osaatteko suositella jotain ammattilaista?

Kuva

Bussissa on varsinainen erillinen takaosa, jonne on tarkoitus laittaa sauna.

Kuva

Olemme purkaneet saunaosan katon ja seinät jo, lattia on vielä purkamatta. Tarkoituksena on eristää bussi ruiskutettavalla poly-uretaanilla estääksemme kondensaatio-ongelman.

Kuva

Huomattiin muuten katossa niitin reikiä, kori on alumiininen, kannattaako ne vain hitsata umpeen?

Entä mikä on tämä härveli, jonka kerkesin jo purkamaan? Löytyy kuskin penkin vierestä. Itse kuvitttelin että se voisi olla Stop-painikkeiden kello tai jotain vastaavaa...

Kuva

Kiitoksia vastauksistanne ja avustanne jo etukäteen ja nähdään mahdollisimman pian tien päällä!

T. Juho
Liitteet
Bussi oli ennestään styroxilla eristetty.
Bussi oli ennestään styroxilla eristetty.
Avatar
macgyver
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Syys 2015 16:14
Truck: Volvo B609 Kutter 9
Location: Etelä-Karjala
Paikkakunta: Luumäki

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja macgyver »

Kyllä tuo ihan summerilta näyttää, mahtaisko olla paineilman varoitussummeri tai muu vastaava.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomat vievät hieman enemmän aikaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa, tohon kuljettajan sivulasiin suosittelen lääkkeeksi vasaraa :wink: Omasta Royalista löin ulkopuolelta sen rikki ( vähemmän siivottavaa sisällä :lol: ) ja alko näkemään ulos :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kuskinikkuna irti, lasit irti toisistaan, pesu hapolla ja takaisin nippuun.

Tervetuloa harrastamaan - ei käy aika pitkäksi :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Jule »

juhodeb kirjoitti:Terve arvon Kylähullut kulkurit!

Ostin tuossa eräänä päivänä Kiimingistä Vuoden -86, 6.6 litraisen Sisu-mallisen bussin, jossa on Ajokin tekemä kori. Bussi on rekisteröity kuorma-autoksi, 9:lle hengelle. Se on vanha posti/tele-auto ja käytetty viime aikoina hevosten kuljetukseen kisoihin. Ajettu vasta reilut 700 000 km, kun ei kerran linjallakaan ole ollut.
Eikö tuo postitelen omistama auto ole yhtäkuin entinen postilinjan auto? Eli voit olla varma että on sillä vähintään se 700tkm ajettu, ei pidä huolestua. Kilometrit ovat kyllä näissä vehkeissä aika epäolennaisia, vaikka mukavaa knoppitietoa oman auton historiasta ovatkin.
Paljon on kyllä tullu jo kerittyä bussista purettua, mutta näitä pattereita ei vielä. Mitenköhän ne kannattaisi purkaa, että säilyisivät ehjänäkin vielä?

Kuva
Putket päistä rosvosahalla poikki, sitten noi patterin yläpuolella olevat kiinnityspalikt ruuvataan irti. Lähtee sitten nostamalla alakiinnikkeestä. Parempi olla kaveri jos kovinkin pitän pätkän patteria joutuu kerralla nostamaan.

Huomattiin muuten katossa niitin reikiä, kori on alumiininen, kannattaako ne vain hitsata umpeen?
Mä laittiaisin vaan sikeflex tms liimalla reijät umpeen ennen urtsua.
Entä mikä on tämä härveli, jonka kerkesin jo purkamaan? Löytyy kuskin penkin vierestä. Itse kuvitttelin että se voisi olla Stop-painikkeiden kello tai jotain vastaavaa...

Kuva
Einossa on tuon näköinen kello kojelaudan sisällä. pikkuinen vasara siellä sisällä napauttaa kuoreen, sanoo pling. Tarkoitettu herättämään torkkuva tarjoilija. Vähän isompi kello on stoppinapin takana
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nuo postibussit tuttuja jo 80 luvulta, kerrotaan bussistasi jos joku ei tuunnista ko , noita ei tainnut
busseina olla kuin muutama liikennöitsijöillä,
Sisu BK 155, moottori Valmet 611. .(612) , tuon ikäisissä boschin polttoainelaitteet, ja vaihteisto Allison autom ( vanha "hydr ", ei turhia sähkö ohjauksia ), vanhemmissa oli zf keppilaatikko , hyvä korirakenne retkiautoksi peräkoppi sarana ovella ja mitoiltaan riittävä kori, monien mielestä,,ei ongelmia jatkossa ( tais olla 2,5 x n 10-11m suurinosa autoista) ja rautajousialusta !
Ruostumiseen ei kommenttia, ulkopellit aluperin rst / alu ...
Postin autoissa perävälitykset oli "tiheä" (?) ja "harva" ( 1:4--4,5) oli tuota välitysluokkaa,
syynä kun valmet siihenaikaan oli " kierroskone" ja tuon koon bussissa tehon puolesta täys
työllistetty täydellä kuormalla.

Ajomäärä voi hyvinkin pitää paikkansa, nämä oli alunpitäen muualla kun pääteillä ( ei pikav)
ja käytöikä reilu 10v ,mitä sen jälkeen on ajettu ? ehkä ei , samaan aikaan tuli täyspitkiä
busseja ne oli Volvo 9-10M


Ei tuosta kotimaisempaa bussia ole, aito avainlippu tuote :!:
- alusta sisu ,runko rautaruukki, akselit suomi
- moottori valmet "linnavuori"
- kori ajokki tampere
- vielä kun olis nokialaiset kummit
Viimeksi muokannut BussMAN, 27 Huhti 2017 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhodeb
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Marras 2016 03:38
Location: Tampere

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja juhodeb »

Kiitoksia vastauksista! Täytynee tosiaan pursottaa Sikaflexiä katon reikiin. Itse olin lähinnä miettinyt hitsausta, joka toki olisi paljon vaivalloisempi vaihtoehto tai sitten jotain lasikuitumattoa, jonka voisi vielä sikaflexillä tiivistää, mutta jos pelkkä sikaflexikin riittää, niin miksikäs ei sitten sillä!

Tänään taas purettiin lisää. Nyt on tosiaan katto kokonaisuudessaan purettu, saunatilan seinät myös, ja suurin osa asunto-osan seinistä.

Kuva

Nyt seuraavaksi on tosiaan noitten mainitsemieni pattereiden purkaminen, ja sainkin siihen jo vinkkiä, että rosvosahalla putket päistä poikki. Kaipaisin kuitenkin vähän lisävinkkiä, joten kertokaapa viisaammat vastauksia näihin kysymksiin:

1. Patteristossa kiertää ilmeisesti glykoli. Miten saan nesteet valutettua pattereista ennen sahaamista?

2. Entäs sitten kun putket on sahattu ja purettu, miten ne taas liitetään yhteen kun asennan ne uudestaan?

3. Voiko bussilla ajaa jos putket on sahattu poikki? Onko järjestelmää esim. mahdollista sulkea pois käytöstä? Mietin vain, että laitehan kierrättää kuitenkin Webaston ja moottorin kautta sitä nestettä, että syntyykö ongelmia jos nesteet on valutettu ja lähtee ajeleen?
Rosvolinna kirjoitti:Kuskinikkuna irti, lasit irti toisistaan, pesu hapolla ja takaisin nippuun.
Milläs hapolla nuo kannattaa pestä?
BussMAN kirjoitti:Nuo postibussit tuttuja jo 80 luvulta, kerrotaan bussistasi jos joku ei tuunnista ko , noita ei tainnut
busseina olla kuin muutama liikennöitsijöillä,
Sisu BK 155, moottori Valmet 611. .(612) , tuon ikäisissä boschin polttoainelaitteet, ja vaihteisto Allison autom ( vanha "hydr ", ei turhia sähkö ohjauksia ), vanhemmissa oli zf keppilaatikko , hyvä korirakenne retkiautoksi peräkoppi sarana ovella ja mitoiltaan riittävä kori, monien mielestä,,ei ongelmia jatkossa ( tais olla 2,5 x n 10-11m suurinosa autoista) ja rautajousialusta !
Ruostumiseen ei kommenttia, ulkopellit aluperin rst / alu ...
Sulla kyllä tiedot hyvin hanskassa! Pituus autossa on tosiaan 11,6m, että melki täyspitkä C-kortilliselle.

Kiitoksia vastauksista!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Taisi olla oksaalihappoa, joku B tai M-kaupan veneenpesuun tarkoitettu aine. Sekoitin sitä hiontatahnaan ja annoin vaikuttaa. Karvalaikalla hionta ja kiilloitus. Kova homman mutta muuttui läpinäkyväksi.

Toinen vaihtoehto on hakea lasiliikkestä saman kokoinen lasinpala karkaistuna tai läpinäkyvällä murtosuojakalvolla päällystettynä. Samalla voisi hommata uudet listat lasipakettiin tai vanhat voisi kuivata auringoonpaisteessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Patterien putket on ihan normi kupariputkee, voit käyttää putistehelmiliitoksia. Jos aiot ajaa ilman pattereita, laita helmiliitokseen väliaikaisesti sokee laippa. Itse poistin kaikki vedet pattereista ja moottorista, ovat meinaa samaa kiertoa. Tuli sammalla uusittua koko jäähdytyslitku.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En tiedä maksaako vaivaa tota kuskin ikkunaa puunata :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Juujuu! Sillä ikkunansärkyvasaralla ulompi lasi asfaltille ja rikkalapion kautta naapurin postilaatikkoon. Pesu ja valmis. Sit joskus ku kaikki muut hommat on listalta pyyhitty, voi käydä jossaki ikkunakaupassa, esim Virossa, teettää uuden.

EDIT: Mittaa ne patteriputket (ulkomitta) ja hommaa sopivalla sisämitalla olevaa silikoniletkua / kulmia / hässäköitä. Niillä ja putkiklemmareilla (RST ja kaks per liitos) rakentelet vaikka minkälaiset lämmityssysteemit ja vaikka mihi, esim kiukaan esilämmitys.

Horror Lines -topikista (ei 2.0!) löytyy ainaki kuva aiheesta. Sehän ei oo pitkä, äkkiä lukasee...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja Jule »

juhodeb kirjoitti: 1. Patteristossa kiertää ilmeisesti glykoli. Miten saan nesteet valutettua pattereista ennen sahaamista?

3. Voiko bussilla ajaa jos putket on sahattu poikki? Onko järjestelmää esim. mahdollista sulkea pois käytöstä? Mietin vain, että laitehan kierrättää kuitenkin Webaston ja moottorin kautta sitä nestettä, että syntyykö ongelmia jos nesteet on valutettu ja lähtee ajeleen?
Multa löytyi putkia seuraamalla kaksi sulkua, toinen webaston vieressä, toinen auton etupäässä. Nuo sulkemalla sain 3/4 patteriverkosta kahden sulun väliin. Sahasin ovimontussa ensin putkeen hahlon, hahlon alta kourua pitkin laskin astiaan nesteet. Ilmausnipasta vähän paineilmalla avustaen tuli 70% nesteistä ulos pattereista. Loput valuttelin mataliin astioihin pattereita irroittaessa.

Lisäksi irroitin sähköjohdot patteriverkon kiertovesipumpusta.

Ajellessa ei ole ongelmaa, kun moottorin nestekierto on säilynyt normaalina. Tuulilasin kennolla kiertää neste normaalisti, joten jos pyrkii huurtumaan, niin huurteenpoistokin toimii.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

BussMan Mainitsi moottoriksi 611 ja 612 onko mahuria ollut 612 koneena ?

Esa Ä
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

esaheikki kirjoitti:BussMan Mainitsi moottoriksi 611 ja 612 onko mahuria ollut 612 koneena ?

Esa Ä
Varmaan oikea tulkinta vain 611 ( 6 x 1,1 litraa= 6,6 litrainen kone), ei valmetteja
autoihin 90 luvuntietämillä eikä jälkeen enää laitettu. Oon ottanut etäisyyttä n 20v
noihin valmetteihin,perkinseihin ja scaniaan nyt yks yllätti k94 scania, pystymättä
selittämään asiaa. :?:
(612 muisti vipaus)
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sauna Sisu / Baana Bussi

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Pystykoneena on ollut 612 vallua jos oikein ymmärrin 6x1.2 on 7,2 litraa pieni sekin kuorma autoon tai bussiin.Ei se kyllä tuo 6,5 litran leukkukaan kovan tehokas oo.Meillä on sisun ajokki 611 vallulla zf keppilootalla vuosimalli 80 kyllä vallu joutuu tosissaan töihin kun auto painaa toistakymmentä tonnia.
Vastaa Viestiin