Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 19 Tammi 2018 23:15

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 09 Marras 2017 22:13 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 281
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Postia laitettu. :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Marras 2017 20:13 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
ohjeet saatu ja lukko säädetty.
miljoonat kiitokset, mahtavaa kun tietoo löytyy!!!
KIITOS!


Tuli perehdyttyä myos tuohon vaihdekeppi systeemiin. Viimme reissulla
keppi valahti aivan hervottomaksi ja puhun siis edelleen siitä vaihdekepistä.
No ei kun purkausta ja sieltähän löytyi sellainen paineilma sylinteri kepin juuresta
joka loksauttelee vaihdekeppiin pykälän ollessa päällä jne.

Paineilma sylinterin akselin päästä oli sokka irti jolloin pykälät eivät tuntuneet ollenkaan.
Vaihteet kyllä kytkeytyivät normaalisti, mut oli jotenkin pöljä vaihtaa.

On todella mielenkiintoista tutkii noita juttuja, oivaltaa ja oppia sekä kysellä neuvoa.
hienoin tuntemus sitte kun jonkun saa itse toimimaan.

Pitäs aktivoitua myös rakentelemaan ja jatkojalostamaan auto loppuun, mut se vähän pelottaa
jos sitte taas pitää vaihtaa uuteen projektiin (vaimolle: ei tässä näin lue, ymmärsit väärin).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Marras 2017 16:30 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
viimmein saatiin pukilta alas kun odoteltiin uutta vaimenninta pakoputkistoon.

Olipas ihana ajella kun sai käyttää joka vaihdetta kiihdytettäessä.
Ennen piti hypätä joka toiselle eli ajovaihteita ei oikeastaan ollu kun kolme.

Aikaisemmin satasessa oli kierroksia pitkälti yli 2000, käytännössä kaasu pohjassa.
Nyt satasen vauhdissa 1500, voi sitä kulkemisen riemua!!!!

Todella onnistunut vaihto vaikka vähän pelkäsin välitystä et meneeko liian harvaksi
Auton alkuperäinen välitys 3.31 jossain vaiheessa vaihdettu 4.22 välitys.
Nyt tämä uusi oli 2.98 ja tuntuu sopivan tälle nappivaihteiselle egs laatikolle kuin nenä...

Luulis vaikuttavan polttoainekulutukseenkin aika paljon. Edellisellä perällä en kulutusta
uskaltanut edes mitata.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017 14:06 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Nyt tällainen projekti käynnissä. Jäähdyttäjän puhaltimen hydraulipumppu työn alla.
Hapettunut ja lopuksi murtuneet noi kiinnikeet pumpun rungosta.

Sisukset olis tuohon pumppuun kyllä saanu mut tuota kuorta ei mistään.
Uusi pumppu 4 k€, turhan kallis, purkaamoille soitettu, ei soittanu kukaan takas...?

No pumppu purkuun ja korjaus hitsaamalla. Takas kasaan ja paikoilleen. Samalla etukardaanin
rättinivel ja hihnat uusiksi ja meno jatkuu


Liitteet:
20171128_102523.jpg
20171128_102523.jpg [ 3.33 MiB | Katsottu 1102 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017 14:22 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4247
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Se sivuflektikö pyörii tuollasen systeemin perässä?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017 14:35 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 09 Syys 2017 20:28
Viestit: 32
Location: Haapajärvi
Ootko harkinnu sähköpuhaltimia?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017 14:48 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 304
Truck: ----liner
Location: Suomi
Scania 4 sarjassa hydr voimansiirto myös mutta pumppu jakopäävetoinen, taitaa hydraulikaupasta löytyä kun tuoton tietää korvaava, hammasrataspumppu ehkä turhan lyhytikäinen mäntäpumppu ehkä
sopivin ( 80 tai100 ”kuutioinen”vakiotilavuus oli n750€ se oli laippa tai boorivetoinen,jakopäähän käyttö hihnaveto vaatii välipukin tai erityypin pumpun)
Tuo hinta vois kertoa että alkup on säätötilavuus hydr tai muu ohjaus, jos vakiotilavuuspumpulla korvaa tarvii rakentelua virtaussäätö mekaanin tai tropo jos visco tuuletin tai laittais vois vakio
tuottoisella toteuttaa, ehkä energiaa jonkinverran häviötä lisää.


Volvon moottorissa on paikka myös jakopäävetoiselle pumpulle, ainakin kuorma auto moottorit ellei
muita käyttölaitteita ja voi laittaa melko isotehoisen.

Yleispumpuista ehkä
Danforss kestävin, ja kopio noin puoleen hintaan ( taitaa olla made in schekki tai puola?)


Sähköiset puhaltimet helppo rakentaa, ainut ongelma jos autossa ilmajäähdytteinen gooleri vaatii
jatkuvan puhalluksen jollain teholla, sähkön riittävyys voi olla ongelma joissain tilanteissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017 17:06 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
sivussa oleva jäähdytin puhallin tolla hydraulipumpulla pyörii ja
joo tuli mietittyä muitakin pumppuvaihtoehtoja ja sähköpuhaltimia.

päätin kuitenkin korjata taas olemassa olevaa. Tulipahan tutkittua taas uudenlaista
juttua. Kuvasta näkyy minkälaisia osia sisältää kys. vehje

Pumpun sylinterit revolverin makasiinin muodossa pikkumäntiä joita epäkesko
nitkuttaa ja saa paineen aikaiseksi

nro 1 sylinteri rumpu
nro 2 ja 3 männät
nro 12 epäkesko jonka päällä männät liikkuu


Liitteet:
Screenshot_2017-12-03-16-50-50.png
Screenshot_2017-12-03-16-50-50.png [ 434.98 KiB | Katsottu 1071 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Joulu 2017 21:28 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Olipahan oikeen ketjureaktio

1. Laturista leikannut laakeri kiinni ja syönyt laturin akselin kanttiseksi, siitä johtunut tärinä

2. rikkoi hapettuneen hydraulipunpun jalan jonka suurauksena kiilahihna koittanut hypätä
uraltaan pois, ei päässyt vaan tempoi niin että

3. rikkoi etukardaanista ristikon sekä kuminivelen

Korjaukset itse pienellä budjetilla: Lähti siitä että purin hydraulipumpun ja hitsasin korvakot kiinni ja
kasasin pumpun takaisin paikoilleen.
Laturi palasiksi ja akselin hitsaus ja sorvaus mittoihin, uudet laakerit ja paikoilleen
Kardaanin ristikko vaihtoon mut kuminiveltä joutui soveltamaan. sorvasin laippoja lähemmäksi
toisiaan että passas BMW:n kardaanin kuminivel holkkien kanssa.
paikoilleen ja toimii :D

Kysytty hintoja marmorilta: Hydrauli pumppu 4200€
laturi 1800€
kuminivel 740€

Nyt rahaa meni kaikkineen n 150 euroa

NO tänään oli tarkoitus lähteä bussilla juhlimaan syntäreitä mut stroco-lämmitin ei pelaa
liekkivahti rikki.... Eikö tää remontti koskaan lopu ..kele! :evil: :evil: :evil:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Joulu 2017 14:02 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 801
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Se kuminivel ja koko tuulettimen karnaani on tietääkseni sama kuin mitä käytetään 80-luvun Volvo hekilöautoissa, motonetin mukaan bemarin iso kuminivel on sama kuin volvonkin.. Ei tietysti auta sua, mutta jos joku muu lukee...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Joulu 2017 17:39 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Jep, voi olla muissakin. Toi alkuperäinen oli vaan 50mm paksu ja nämä
henkilöauto kuminivelet ei ollu kun 30 mm. Tai selvennetään vielä,
kumit oli kummassakin sen 30 mm, mut metalli holkit teki siitä yhteensä
sen 50 mm paksun.
Sen takia sorvasin kardaanista hiukkasen pois että menivät tuon 20 mm
lähemmäs toisiaan. Nyt passaa toi tarvike 30 euron kumi ton alkuperäisen
satojen eurojen kumin tilalle.

Joissakin autoissa volvon mukaan toteutettu alkuperäisestikkin kahdella
rauta risikkonivelellä.

Pannaan vielä noi mitat: ulkokehä 135 mm
sisäreikä 50 mm
pulttikehä 96 mm
pultit 10 mm


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Joulu 2017 22:15 
Rattiamiraali

Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Viestit: 441
Location: Tampere
Minen lähtisi sähköpuhaltimia virittelemään tuollaiseen kylkijäähdyttimellä varustettuun mahuri-Volvoon. Kuten edelläkin todettu, pitäisi puhaltimien teho olla aikamoinen. Kun tähän lisätään se, ettei ajoviima tarjoa mitään "tuulta" kennoille, niin ei hyvä. Hydrauliflekti kuitenkin on älykäs ja pyörii täysteholla vain tarvittaessa. Osiakin järjestelmään on saatavilla muualtakin, kuin "siniseltä tiskiltä".

Uudemmassa B12M/B12B:ssä onkin jo jakopäävetoinen hydraulipumppu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Joulu 2017 10:25 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Joulu 2017 14:02 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4247
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
jariautio kirjoitti:
Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺

Oli kai siinä hinnasa pilkkuvirhe, eihän tuo rättinivel oo voinu auton tekovuonna maksaa vajaa viis tuhatta mummua!
:shock:

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Joulu 2017 15:02 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Viestit: 270
Truck: B10M Carrus
Location: Manse
jariautio kirjoitti:
Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺



Meillä ainakin B10M oli etukardaani suoraan Volvo 740 henkilöautosta, täten myös ristikot, kumit ja laakerit ilmasia, olikohan koko kasa n. 100 e.


Liitteet:
Capture.PNG
Capture.PNG [ 103.16 KiB | Katsottu 630 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2018 23:05 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
projekti jatkuu korjauksen merkeissä.

Ensin uusittiin termostaatit, nyt riittää lämpö pakkasessakin ilman webastoa
myös ajaessa. Aijemmin ajolämpö ollut n 60 astetta. Parin kympin pakkasessa pitänyt
ajaessakin pitää weba päällä.

Toinen korjauskohde oli toi etujousitus. Ei noussu keula ja sitten kun sai ylös tahtoi
humpata ylös-alas. Vaihdoin ensin paineen alennus venttiilin josta kylmänä puhalsi ilma läpi.
Nyt keula nousi, mut sitten piti vaihtaa vielä akseli-anturit että sai hyppäämisen loppumaan.

Elikkäs pari korjauskohdetta taas suoritettu ja rakentamista ei yhtään tai jotain kumminkin
tuollaista pitkää autotraileria kun tuli keväällä myytyä edellinen pois.....

(klikkaa kuvaa niin kääntää oikeinpäin)


Liitteet:
kärry1.jpg
kärry1.jpg [ 2.66 MiB | Katsottu 269 kertaa ]
kärry2.jpg
kärry2.jpg [ 3.17 MiB | Katsottu 269 kertaa ]
kärry3.jpg
kärry3.jpg [ 3.13 MiB | Katsottu 269 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2018 23:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4247
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
No joha on raileri! Kai sä käytät ton sinkkikylvyssä? Mitä tolla kuskataan, pikkubussia? =D

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Tammi 2018 23:43 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 111
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Kulki sillä tuollainen "pätkä" Mersukin nätisti mut noita kilpureita tulee lähinnä kuskattua.
Maalataan ku ei oo tässä lähellä noin isoo sinkki allasta.


Liitteet:
IMG_2910.JPG
IMG_2910.JPG [ 227.49 KiB | Katsottu 258 kertaa ]
2013-07-13-389.jpg
2013-07-13-389.jpg [ 1.3 MiB | Katsottu 259 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com