Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM-748

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 09 Marras 2017 22:13

Postia laitettu. :idea:

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 10 Marras 2017 20:13

ohjeet saatu ja lukko säädetty.
miljoonat kiitokset, mahtavaa kun tietoo löytyy!!!
KIITOS!


Tuli perehdyttyä myos tuohon vaihdekeppi systeemiin. Viimme reissulla
keppi valahti aivan hervottomaksi ja puhun siis edelleen siitä vaihdekepistä.
No ei kun purkausta ja sieltähän löytyi sellainen paineilma sylinteri kepin juuresta
joka loksauttelee vaihdekeppiin pykälän ollessa päällä jne.

Paineilma sylinterin akselin päästä oli sokka irti jolloin pykälät eivät tuntuneet ollenkaan.
Vaihteet kyllä kytkeytyivät normaalisti, mut oli jotenkin pöljä vaihtaa.

On todella mielenkiintoista tutkii noita juttuja, oivaltaa ja oppia sekä kysellä neuvoa.
hienoin tuntemus sitte kun jonkun saa itse toimimaan.

Pitäs aktivoitua myös rakentelemaan ja jatkojalostamaan auto loppuun, mut se vähän pelottaa
jos sitte taas pitää vaihtaa uuteen projektiin (vaimolle: ei tässä näin lue, ymmärsit väärin).

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 14 Marras 2017 16:30

viimmein saatiin pukilta alas kun odoteltiin uutta vaimenninta pakoputkistoon.

Olipas ihana ajella kun sai käyttää joka vaihdetta kiihdytettäessä.
Ennen piti hypätä joka toiselle eli ajovaihteita ei oikeastaan ollu kun kolme.

Aikaisemmin satasessa oli kierroksia pitkälti yli 2000, käytännössä kaasu pohjassa.
Nyt satasen vauhdissa 1500, voi sitä kulkemisen riemua!!!!

Todella onnistunut vaihto vaikka vähän pelkäsin välitystä et meneeko liian harvaksi
Auton alkuperäinen välitys 3.31 jossain vaiheessa vaihdettu 4.22 välitys.
Nyt tämä uusi oli 2.98 ja tuntuu sopivan tälle nappivaihteiselle egs laatikolle kuin nenä...

Luulis vaikuttavan polttoainekulutukseenkin aika paljon. Edellisellä perällä en kulutusta
uskaltanut edes mitata.

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 03 Joulu 2017 14:06

Nyt tällainen projekti käynnissä. Jäähdyttäjän puhaltimen hydraulipumppu työn alla.
Hapettunut ja lopuksi murtuneet noi kiinnikeet pumpun rungosta.

Sisukset olis tuohon pumppuun kyllä saanu mut tuota kuorta ei mistään.
Uusi pumppu 4 k€, turhan kallis, purkaamoille soitettu, ei soittanu kukaan takas...?

No pumppu purkuun ja korjaus hitsaamalla. Takas kasaan ja paikoilleen. Samalla etukardaanin
rättinivel ja hihnat uusiksi ja meno jatkuu
Liitteet
20171128_102523.jpg

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 03 Joulu 2017 14:22

Se sivuflektikö pyörii tuollasen systeemin perässä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 81
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 03 Joulu 2017 14:35

Ootko harkinnu sähköpuhaltimia?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Joulu 2017 14:48

Scania 4 sarjassa hydr voimansiirto myös mutta pumppu jakopäävetoinen, taitaa hydraulikaupasta löytyä kun tuoton tietää korvaava, hammasrataspumppu ehkä turhan lyhytikäinen mäntäpumppu ehkä
sopivin ( 80 tai100 ”kuutioinen”vakiotilavuus oli n750€ se oli laippa tai boorivetoinen,jakopäähän käyttö hihnaveto vaatii välipukin tai erityypin pumpun)
Tuo hinta vois kertoa että alkup on säätötilavuus hydr tai muu ohjaus, jos vakiotilavuuspumpulla korvaa tarvii rakentelua virtaussäätö mekaanin tai tropo jos visco tuuletin tai laittais vois vakio
tuottoisella toteuttaa, ehkä energiaa jonkinverran häviötä lisää.


Volvon moottorissa on paikka myös jakopäävetoiselle pumpulle, ainakin kuorma auto moottorit ellei
muita käyttölaitteita ja voi laittaa melko isotehoisen.

Yleispumpuista ehkä
Danforss kestävin, ja kopio noin puoleen hintaan ( taitaa olla made in schekki tai puola?)


Sähköiset puhaltimet helppo rakentaa, ainut ongelma jos autossa ilmajäähdytteinen gooleri vaatii
jatkuvan puhalluksen jollain teholla, sähkön riittävyys voi olla ongelma joissain tilanteissa.

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 03 Joulu 2017 17:06

sivussa oleva jäähdytin puhallin tolla hydraulipumpulla pyörii ja
joo tuli mietittyä muitakin pumppuvaihtoehtoja ja sähköpuhaltimia.

päätin kuitenkin korjata taas olemassa olevaa. Tulipahan tutkittua taas uudenlaista
juttua. Kuvasta näkyy minkälaisia osia sisältää kys. vehje

Pumpun sylinterit revolverin makasiinin muodossa pikkumäntiä joita epäkesko
nitkuttaa ja saa paineen aikaiseksi

nro 1 sylinteri rumpu
nro 2 ja 3 männät
nro 12 epäkesko jonka päällä männät liikkuu
Liitteet
Screenshot_2017-12-03-16-50-50.png

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 09 Joulu 2017 21:28

Olipahan oikeen ketjureaktio

1. Laturista leikannut laakeri kiinni ja syönyt laturin akselin kanttiseksi, siitä johtunut tärinä

2. rikkoi hapettuneen hydraulipunpun jalan jonka suurauksena kiilahihna koittanut hypätä
uraltaan pois, ei päässyt vaan tempoi niin että

3. rikkoi etukardaanista ristikon sekä kuminivelen

Korjaukset itse pienellä budjetilla: Lähti siitä että purin hydraulipumpun ja hitsasin korvakot kiinni ja
kasasin pumpun takaisin paikoilleen.
Laturi palasiksi ja akselin hitsaus ja sorvaus mittoihin, uudet laakerit ja paikoilleen
Kardaanin ristikko vaihtoon mut kuminiveltä joutui soveltamaan. sorvasin laippoja lähemmäksi
toisiaan että passas BMW:n kardaanin kuminivel holkkien kanssa.
paikoilleen ja toimii :D

Kysytty hintoja marmorilta: Hydrauli pumppu 4200€
laturi 1800€
kuminivel 740€

Nyt rahaa meni kaikkineen n 150 euroa

NO tänään oli tarkoitus lähteä bussilla juhlimaan syntäreitä mut stroco-lämmitin ei pelaa
liekkivahti rikki.... Eikö tää remontti koskaan lopu ..kele! :evil: :evil: :evil:

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Joulu 2017 14:02

Se kuminivel ja koko tuulettimen karnaani on tietääkseni sama kuin mitä käytetään 80-luvun Volvo hekilöautoissa, motonetin mukaan bemarin iso kuminivel on sama kuin volvonkin.. Ei tietysti auta sua, mutta jos joku muu lukee...

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 10 Joulu 2017 17:39

Jep, voi olla muissakin. Toi alkuperäinen oli vaan 50mm paksu ja nämä
henkilöauto kuminivelet ei ollu kun 30 mm. Tai selvennetään vielä,
kumit oli kummassakin sen 30 mm, mut metalli holkit teki siitä yhteensä
sen 50 mm paksun.
Sen takia sorvasin kardaanista hiukkasen pois että menivät tuon 20 mm
lähemmäs toisiaan. Nyt passaa toi tarvike 30 euron kumi ton alkuperäisen
satojen eurojen kumin tilalle.

Joissakin autoissa volvon mukaan toteutettu alkuperäisestikkin kahdella
rauta risikkonivelellä.

Pannaan vielä noi mitat: ulkokehä 135 mm
sisäreikä 50 mm
pulttikehä 96 mm
pultit 10 mm

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja b12m » 13 Joulu 2017 22:15

Minen lähtisi sähköpuhaltimia virittelemään tuollaiseen kylkijäähdyttimellä varustettuun mahuri-Volvoon. Kuten edelläkin todettu, pitäisi puhaltimien teho olla aikamoinen. Kun tähän lisätään se, ettei ajoviima tarjoa mitään "tuulta" kennoille, niin ei hyvä. Hydrauliflekti kuitenkin on älykäs ja pyörii täysteholla vain tarvittaessa. Osiakin järjestelmään on saatavilla muualtakin, kuin "siniseltä tiskiltä".

Uudemmassa B12M/B12B:ssä onkin jo jakopäävetoinen hydraulipumppu.

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 16 Joulu 2017 10:25

Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 16 Joulu 2017 14:02

jariautio kirjoitti:Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺
Oli kai siinä hinnasa pilkkuvirhe, eihän tuo rättinivel oo voinu auton tekovuonna maksaa vajaa viis tuhatta mummua!
:shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja vko516 » 16 Joulu 2017 15:02

jariautio kirjoitti:Tiskin väristä tiedä. Mut kardaanin kuminivel volvolla 520
Euroo . Skubalta sama nivel 740 euroa.
Kalliilta kuullosti köyhästä molemmat, siksi
Sovellus bemarin nivelestä 36 euroa.☺

Meillä ainakin B10M oli etukardaani suoraan Volvo 740 henkilöautosta, täten myös ristikot, kumit ja laakerit ilmasia, olikohan koko kasa n. 100 e.
Liitteet
Capture.PNG
(103.16 KiB) Tiedosto ladattu 3848 kertaa

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 13 Tammi 2018 23:05

projekti jatkuu korjauksen merkeissä.

Ensin uusittiin termostaatit, nyt riittää lämpö pakkasessakin ilman webastoa
myös ajaessa. Aijemmin ajolämpö ollut n 60 astetta. Parin kympin pakkasessa pitänyt
ajaessakin pitää weba päällä.

Toinen korjauskohde oli toi etujousitus. Ei noussu keula ja sitten kun sai ylös tahtoi
humpata ylös-alas. Vaihdoin ensin paineen alennus venttiilin josta kylmänä puhalsi ilma läpi.
Nyt keula nousi, mut sitten piti vaihtaa vielä akseli-anturit että sai hyppäämisen loppumaan.

Elikkäs pari korjauskohdetta taas suoritettu ja rakentamista ei yhtään tai jotain kumminkin
tuollaista pitkää autotraileria kun tuli keväällä myytyä edellinen pois.....

(klikkaa kuvaa niin kääntää oikeinpäin)
Liitteet
kärry1.jpg
kärry2.jpg
kärry3.jpg

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 13 Tammi 2018 23:34

No joha on raileri! Kai sä käytät ton sinkkikylvyssä? Mitä tolla kuskataan, pikkubussia? =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 13 Tammi 2018 23:43

Kulki sillä tuollainen "pätkä" Mersukin nätisti mut noita kilpureita tulee lähinnä kuskattua.
Maalataan ku ei oo tässä lähellä noin isoo sinkki allasta.
Liitteet
IMG_2910.JPG
(227.49 KiB) Tiedosto ladattu 3476 kertaa
2013-07-13-389.jpg

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 23 Maalis 2018 22:50

Hillitysti juhlien tänään saavutettua bussi korttia
:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Maalis 2018 23:58

Kuinka toteutit? Ihan kouluja käymällä, vai jotenkin harrastajaystävällisemmin?

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 28 Maalis 2018 20:03

Ei ollenkaan ystävällisesti vaan aivan autokoulun kautta kovalla rahalla.

Ajokortti siis ajettu, pitää suunnitella sit joskus ammattipätevyys asiaa.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, miten sen sais suoritettua ja missä?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Maalis 2018 21:51

kotisohvalla se direktiivi nykyisin suoritetaan, virtuaalisesti.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 81
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 28 Maalis 2018 22:42

Ainakin ne 5 jatkopäivää voi suorittaa verkossa mutta, perustason ammattipätevyyteen joutuu kait koulun penkkiä kuluttamaan.

aufundavon
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Helmi 2018 17:29
Location: Hallwilersee, Kanton Aargau (AG)
Paikkakunta: Switzerland (CH)

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja aufundavon » 31 Maalis 2018 20:10

Yllätys pääsiäiselle Jari. :shock:
Luovutko harrastuksestasi vai onko uusi projekti?

https://www.nettikone.com/volvo/b10m-carrus-602/1710902
Anteeksi, että en ole kovin hyvä kieli.
Jos löydät virheitä, voit pitää ne tai valittaa kääntäjälle.
nauraa ....

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Hals Rute- og Turisttrafik 602 B10M kuljetusbussiksi OTM

Viesti Kirjoittaja jariautio » 31 Maalis 2018 20:48

Muutos on ainoa asia joka pysyy. Tehdään seuraava jos tää menee, ehkä??? :D

Aihiot loppuu jos samalla konseptilla meinaa mennä. Nyt vois olla korkee aika sille 9700.selle
tai sit ajellaan tällä kun on viimmein saatu melkein valmiiksi.

Vastaa Viestiin