Eristystä!

Kerro omasta projektistasi
bussiarska
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Kesä 2016 11:12
Truck: Volvo
Location: Länsi-Suomi

Eristystä!

Viesti Kirjoittaja bussiarska »

Moi.Iski sellanen suvantovaihe rakentelussa.Olen pähkäillyt ja pähkäillyt ja sormi on syvällä suussa.Miten olette toteuttaneet eristämisen ikkunoiden osalta? Ongelma lähinnä siinä että tarkoitus olisi pienentää sivulasien pinta-alaa ettei kylmä ja kuuma tekisi kiusaa. Muuten ei toteutuksessa ole ongelmaa mutta jos sattuu lasi menemään rikki niin vaihto tulee olemaan ongelma jos seinärunko ja eristeet on lasin päällä.Yksi vaihtoehto tietty olisi se että poistaa lasit ja pellittää kyljet umpeen.Tekee sitten lämpölasi ikkunat niille paikoille mihin haluaa. Kertokaas miten olette tehneet kyseisen homman!! :shock:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja neppi »

Moi!
Eristyxestä on täällä juttua tsiljoonasti. "Haku"-toiminnolla saa mukavan otannan aiheesta. Minkälainen katiska sulla o? Jos ikkunat on valtavia, kannattaa niihin väköstellä jonkunlaiset välikoolaukset. Sit jollain liimalla uretaanilevyä koolausten väliin lasiin kii ja vaahtoa perään. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho. Mulla on ollu vähän semmone asenne, et jos eristetty ikkuna jostain hajoo, ni just siihen kohtaan tulee alumiinipelti tilalle, muuten antaa olla lasia...

Kyllä ne bussinrakennusongelmat usein ratkee sillä, et istuu siellä bussissa yksin hiljaa ja tuijottaa sitä ongelmakohtaa vakavana. Pieni ylävartalon edestakainen heiluriliike auttaa asiaa. Sit ku pitää mennä nukkumaan, ni meneeki koneelle ja kahlaa tätä foorumia läpi. Jos ei muutaman päivän / yön toistolla homma ratkea, ni sit oon jo kysyny täältä. Ü

Aina löytyy joku joka on homman joskus tehny ja osaa auttaa, tai laittaa oikeilla hakusanoilla kaivetun linkin esiin. Ü

Tsemppijä rojeksiin!

Neppi täälä

Edit: ainiin tämä laite? viewtopic.php?t=6641
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja IRJA »

neppi kirjoitti:. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho.
Mikä tieto tämän suostuksen takana oikein on . Asiasta mitään tietämättä tummensin nepparin ikkunat sisäpuolelta 5% kalvolla jo vuosia sitten . Lisäksi suurin osa peitetty ja eristetty 70mm finnfoamilla . Mitään ongelmia ei ole ollut joten täytynee vielä tuota tuhoa odotella :D Paistaisiko aurinko eritavalla täällä Espanjassa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulle ulkotinttaus oli itsestäänselvyys - helppo tehdä rakennustelineideen avulla. Lämpölasista saattaa tulla lämmönkeräin sisäteippauksella. En ole kuullut, että kukaan olisi saanut laseja tuolla rikku, mutta matta kali kali maali sisäpintaan laitettuna kiehuu irti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla tussahti Horrorista Tsekeissä kaks lasia just siks. Tuplalasi, eristetty sisäpuolelta umpeen ja ku aurinko oikeasta kulmasta paisto siihen suoraan ni pamahti sisempi ruutu muruiksi.

Sitäpaitsi se oliki "saattaa seurata tuho", mikä ilmaisu selkeästi jättää myös mahdollisuuden absoluuttiselle tuhottomuudelle! Ü
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos ja kun kaksikerrosikkunasta tulee sumulasi, kukaan ei huomaa sitä jo se on tummennettu reilusti ulkopuolelta.
bussiarska
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Kesä 2016 11:12
Truck: Volvo
Location: Länsi-Suomi

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja bussiarska »

Näin mäkin sitä meinasin että jos rikki menee ni pelliä päälle.Tosin kaikki lasit on niitä sumulaseja joten ne pitäis vaihtaa toisiin tai purkaa ja kaasuttaa/kitata uusiksi. Korjata vai tehdä kokonaan uusiksi lasitukset,kas siinä pulma! :lol:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Omassa vectorissa ( star 302 kylteillä) laitettu taka osaan tummat kalvot sisäpintaan, melkoisesti on
lämmittänyt, osittain kalvot käpertynyt irti, tuota kautta saatu aurinko lämpö tulee" väärällä aikataululla."
Nopeimana korjauksena aion laittaa valkoiset pintakalvot ja alueelle missä tarvii sisältä näköyhteyttä
varmaan raita kalvo , ehkä hiukan viileämpi .

Sisälasin rikkoontuminen irroittaa osittain koko lasipaketin kiinnityksen ( karkaustulasi), autossa
On myös yksi " vesilasi " se oli kaiketi jäätyessä hiukan pullistanut ulkolasia irti, kaivon pikkureiän
alareunaan josta vesi poistui, sattuu olemaan ei vakiomittainen lasi, teuvan Ukkonen selvitti
ei löytynyt varasto mitoista.
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

IRJA kirjoitti:
neppi kirjoitti:. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho.
Mikä tieto tämän suostuksen takana oikein on . Asiasta mitään tietämättä tummensin nepparin ikkunat sisäpuolelta 5% kalvolla jo vuosia sitten . Lisäksi suurin osa peitetty ja eristetty 70mm finnfoamilla . Mitään ongelmia ei ole ollut joten täytynee vielä tuota tuhoa odotella :D Paistaisiko aurinko eritavalla täällä Espanjassa
Saman prosentin kalvolla tummennukset tupla-lasin sisäpinnassa vuodesta 2005, eikä kipristelyjä tai lasin hajoamisia ainakaan vielä ole ollut - tosin auto ollut vain Pohjolan auringossa. Noita laseja ja kalvoja varmaan erilaisia. Muuten eristeenä seinissä Finnfoam ja ei-tummennetut lasit on maalattu päältä. Liimalasien irroituksesta ja reikien pellityksestä luovuin aikanaan sovinnolla ja maalasin lasit päältä. Varmasti teippaus parempi vaihtoehto tai tehdä kaikkiin laseihin tummennukset.

t. J.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä laitoin ulkopuolelle uv kalvon joka on nimenomaan ulkopuolelle suunniteltu.
Eli ne tummennuskalvot voivat olla tietysti ilman uv blokkiakin, mutta normaali autokalvo on uv-blokkaava sieltä tarrapuolelta. Ulkopuolelle asetettava kalvo kannattaisi olla nimenomaan ulkopuolelle tarkoitettu. Tarkoitus sepustaa aiheesta tuonne omaan projekti topikkiin, mutta jäänyt...

Kirjoitin juuri muutama minuutti sitten näin tuohon toiseen topikkiin:

Tuosta jäähdytstehosta.. Viime kesänä omassani on ollut aurinkoon päin olevassa kyljessä peitettynä 3 ikkuna ja vikaa ikkunaa lukuunottamatta sivulaseissa UV-kalvo (siis ihan ulkopuolelle suunniteltu 40% valoa, 100% UV blokkaava kalvo). Vaikka kaikki luukut kiinni (ok orkkis kattokanava sulut katolla jäävät 10mm raolleen, kun jumii) sisällä oli ehkä n. 5°C lämpimämpää kuin ulkona (ihan vaan henk.koht nahkamittarilla mitattuna). Eli lämpiämisessä tuo UV säteily on todella tärkeässä osassa, ja kun sen blokkaa vähenee myös jäähdytyksen tarve todella radikaalisti.
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Kertokaas joku millä nimellä tätä myydään Suomessa, tuossa sanoo "foil insulation" suomessa tuntuu olevan pelkkkää alumiinipaperia, eikä tuollaista jossa ilmeisesti vähän eristävää materiaalia välissä. Saunasatu tietysti periaatteeltaan saman tyylistä, mutta tuota olis kätevä laittaa, kun nuo bussin muodot on aina vähän mitä sattuu.
https://youtu.be/wksm1xI1Ms0?t=359
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onkohan tuo sitä samaa mitä myydään "avaruushuopana"?
Speed
Kokenut kuljettaja
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Marras 2011 17:43
Location: Raasepori

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Speed »

http://www.ebay.co.uk/bhp/foil-bubble-wrap
Kuplamuovintapaista ja alumiinipinta molemmilla puolilla. Joku valmistaja väitti että 4 milli vastaa 50 sentti styroksi.
Englannista voi tilata, koska en ole löytänyt mistään suomesta. On myös sellainen missä on liimapinta toisella puolella. http://www.ebay.co.uk/itm/Self-Adhesive ... 2035199441

Kokeiltu on ja vaikuttaa hyvältä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Speed kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/bhp/foil-bubble-wrap
Kuplamuovintapaista ja alumiinipinta molemmilla puolilla. Joku valmistaja väitti että 4 milli vastaa 50 sentti styroksi.
Englannista voi tilata, koska en ole löytänyt mistään suomesta. On myös sellainen missä on liimapinta toisella puolella. http://www.ebay.co.uk/itm/Self-Adhesive ... 2035199441

Kokeiltu on ja vaikuttaa hyvältä.
4mm vastaa 4mm maksimissaan (eristeenä toimii ilma, tuskin kuplamuovintapaisen sisällä tyhjiö on?). Amuliini voi heijastaa lämpösäteilyä, mutta käytännössä ei eristä mitään. Mutta tyhjää parempi tuo on, siksi ripustan tukaton ikkunoihinkin sellaset kun kylmä keli on.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Eristystä!

Viesti Kirjoittaja Jule »

Reddewil kirjoitti: 4mm vastaa 4mm maksimissaan (eristeenä toimii ilma, tuskin kuplamuovintapaisen sisällä tyhjiö on?). Amuliini voi heijastaa lämpösäteilyä, mutta käytännössä ei eristä mitään. Mutta tyhjää parempi tuo on, siksi ripustan tukaton ikkunoihinkin sellaset kun kylmä keli on.
Ottamatta kantaa siihen pitääkö nuo lupaukset paikkansa, onhan sitä olemassa materiaaleja joiden lämmöneristyskyky on esim styroxia parempi, vaikka nyt uretaani. Ilmahan se eristävä komonentti on kummassakin, mutta urtsussa ilmakuplat ovat pienempiä.
Vastaa Viestiin