Sivu 7/10

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 05 Heinä 2017 01:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 06 Heinä 2017 00:21
Kirjoittaja MLuoto
Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 06 Heinä 2017 08:00
Kirjoittaja Jule
MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.
Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 06 Heinä 2017 10:40
Kirjoittaja MLuoto
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.
Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.
tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Heinä 2017 19:30
Kirjoittaja Jule
MLuoto kirjoitti: tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.
Niin, jos sulla on siellä rele, niin sehän tuon ratkaisee, ymmärsin vain että rele oli tarkoitus jättää pois ja korvata diodilla. Onko tuolle diodille sitten ylipäätään tarvetta jos siellä on jo se rele? Putoaako latausjännite "tyhjällä" hupiakulla niin alas että se alkaisi purkaa ajoakkua?

Periaatteessa tuon releen voisi kai korvata kahdella diodilla, jos laittaa haaroituksen heti laturin jälkeen ja diodit ennen akkua, jolloin diodin läpi kulkeva virrta on maksimissaan latausvirran suuruinen, mutta mä en ole täysin varma miten laturi käyttäytyy tuollaisessa kytkennässä. Periaatteessa sen pitäisi toimia ihan normaalisti, herätevirta tulee diodin ohi, ja akut ovat kuitenkin siellä kuormana, vaikkakin diodin takana, mutta mä en lupaa mitään, kun en ole kokeillut.

Diodin kanssa on syytä muistaa että se diodi laskee jännitettä 0,3-0,7V (tyypistä riippuen), joten akkujen latautuminen hidastuu, jos sitä ei kompensoi korkeammalla latausjännitteellä.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Heinä 2017 22:48
Kirjoittaja BussMAN
Tuohon tarkoutukseen on autom toiminen jakorele joka toimii molempiin suuntiin.
Tässä mun järj on ajossa latautuu ajoakut täyteen ja sen jälkeen tankkaa hupiakkuja ja toisinpäin
kun inventteri lataa hupiakkuja kun ne täynnä siirtyy lataus autonakut , ja nuo aurinko panelit on
kytketty hupipuolelle täytön jälkeen auton akkuihin ja toimii käytännössä auton akujännite jäi 25 v koelauta mittarin mukaan seuravana päivänä yli 28 v lisäyksen teki aurinko.( lisäksi "mekaaninen" yhteen kytkentä ei ehkä hyvä kun akut on erityyppiset ja kokoiset 250 ah agm ja 185 ah normaalit) tai jos käyttää vain starttausapuna unohtamatta erotusta tai hätälisä hupivirtana.


Onhan linja autoissa laturit melkoylimitoitetut tuskin tarve suurentaa, kesällä jos käyttää ajossa
sutrakkia tarvii melkopaljon virtaa( kanavapuhaltimet ja lisäksi lauduttimen puhaltimet) muistakseni
ko keksintö ei toimi jos toinen laturi ei lataa, muutenhan ajossa virtakulutus melkopieni.
Ehkä ongelma jos siirto ajo lyhyt akut ei "ehdi ottaa tarjontaa" vastaan !

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 07 Elo 2017 10:49
Kirjoittaja MLuoto
tuli viimeviikolla ensimmäinen välille jääminenki bussilla...

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 07 Elo 2017 11:07
Kirjoittaja MLuoto
siinä syyllinen matkan keskeytykseen. tarttee varmaan rueta käymään laajemmin läpi...
20170803_144052_003.jpg
20170803_144052_003.jpg (134.78 KiB) Katsottu 16190 kertaa

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 07 Elo 2017 17:08
Kirjoittaja Timppa
Kyllä täälläkin on tarkoitus vaihtaa ruskeat lemmarit pois , vingulla voi hioa lemmarin poikki rikkomatta letkua , tuli jo kokeiltua .
Oikean takapyörän kohdalla on ilmeisesti sullakin polttoainetankkien yhdistämis putki , sen lemmarit 8 kpl hankalat jos ei rälläköi pyörän kotelosta 20 cm siivua pois .

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 07 Elo 2017 22:06
Kirjoittaja MLuoto
kyllä mulla on tankki keulasa. vesiletkun lemmari olit tuo, webaston takana.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 07 Elo 2017 22:14
Kirjoittaja MLuoto
kk ollu sairaslomalla eikä oo pystyny levyttään seiniä niin vaihtoin lamppuja kaverin avustuksella. pitäs vielä loput reiät täyttää.

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1Yakw2MkJB

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Elo 2017 00:18
Kirjoittaja jooseppi
Mistäs hommasit noi valot ja missä hintaluokassa? komeet on

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Elo 2017 10:33
Kirjoittaja MLuoto
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-Set ... SwXfBZhF7L

en muista oliko just tuo firma mutta tuota hintaluokkaa ne on. tosin polttimot joutuu vaihtaa ja ledeille jännitealennin.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Elo 2017 17:31
Kirjoittaja BussMAN
https://www.nettikone.com/carrus/2-sarj ... ys=ukkonen

Teuvaltakin löytyy.

Ulkonäkö hyvä,, ymmärsin että led parkki, ei ns yhdistetty päiväajovalo/ parkki,
erään kokeumus ajovalot ei muutosta, harvoin sitä pimeässä ajellaan ja pitkillä
valoilla varmaan ok ja jos jättää alkup lisät .

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Elo 2017 20:24
Kirjoittaja MLuoto
joo ledi parkki. onhan näitä sieläki myynnissä...

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 08 Elo 2017 21:08
Kirjoittaja MLuoto
siihen sitä pitäs levyjä laitella. kattoon jäi 80mm ja seinään 60-70mm uretaania.
6mm vanerit meinasin laitaa seiniin ja kattoon paitsi kerrossängyn kohalle seinään 9mm.

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1Yakw2MkJB

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 13:27
Kirjoittaja MLuoto
minkälaisilla kaapeleilla olette vetäneet 220 sähköt?

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 15:32
Kirjoittaja Rosvolinna
MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 20:13
Kirjoittaja Lahti32
Hienosäikeisellä kumikaapelilla 3x2,5mm2 on vedetty sähköt. Joku sanoo että näillä pitäisi aina tehdä mutta kuitenkin esim kirjastoautoja on tehtaalla johdotettu perus MMJ johdolla.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:00
Kirjoittaja MLuoto
tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:06
Kirjoittaja MLuoto
Rosvolinna kirjoitti:MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.
tuota itekki ensim mietin että levyjen alle putket johon nuo 220v sähköt mutta sitte mietin että ruuman kautta nostaa aina rasialle.
24v tulee valot yms niin se jotho menee piiloon vaikka verhoilun alle nurkissa.
tiiä sitte onko järkevää mutta näin suunnittelin.....

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:10
Kirjoittaja Lahti32
Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:31
Kirjoittaja Jule
MLuoto kirjoitti:tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.
Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:48
Kirjoittaja MLuoto
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.
Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.
näin suunnittelinki että agrelta invertteriin ja siitä sähköpääkeskukseen tuolla isolla ja muut tuolla 2,5mm2

joo kyllähän se töpseliinki ois tarkotus joskus laittaa.

Re: volvo carrus 602 -96

Lähetetty: 10 Elo 2017 21:50
Kirjoittaja MLuoto
Lahti32 kirjoitti:Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.
yhen 18 napaisen kaapelin vedin jappiin ja tuonne urtsun alle menee edestä katon kautta moottoritilaan astin.

mutta vois kyllä laittaa vielä putken johonki lattian alle. jos vielä saan...