Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 12:16

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 198 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 05 Heinä 2017 00:24 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 05 Heinä 2017 23:21 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Rosvolinna kirjoitti:
Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.


näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 06 Heinä 2017 07:00 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:
Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.


näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.


Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 06 Heinä 2017 09:40 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:
Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.


näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.


Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.


tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2017 18:30 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
MLuoto kirjoitti:
tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.


Niin, jos sulla on siellä rele, niin sehän tuon ratkaisee, ymmärsin vain että rele oli tarkoitus jättää pois ja korvata diodilla. Onko tuolle diodille sitten ylipäätään tarvetta jos siellä on jo se rele? Putoaako latausjännite "tyhjällä" hupiakulla niin alas että se alkaisi purkaa ajoakkua?

Periaatteessa tuon releen voisi kai korvata kahdella diodilla, jos laittaa haaroituksen heti laturin jälkeen ja diodit ennen akkua, jolloin diodin läpi kulkeva virrta on maksimissaan latausvirran suuruinen, mutta mä en ole täysin varma miten laturi käyttäytyy tuollaisessa kytkennässä. Periaatteessa sen pitäisi toimia ihan normaalisti, herätevirta tulee diodin ohi, ja akut ovat kuitenkin siellä kuormana, vaikkakin diodin takana, mutta mä en lupaa mitään, kun en ole kokeillut.

Diodin kanssa on syytä muistaa että se diodi laskee jännitettä 0,3-0,7V (tyypistä riippuen), joten akkujen latautuminen hidastuu, jos sitä ei kompensoi korkeammalla latausjännitteellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2017 21:48 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tuohon tarkoutukseen on autom toiminen jakorele joka toimii molempiin suuntiin.
Tässä mun järj on ajossa latautuu ajoakut täyteen ja sen jälkeen tankkaa hupiakkuja ja toisinpäin
kun inventteri lataa hupiakkuja kun ne täynnä siirtyy lataus autonakut , ja nuo aurinko panelit on
kytketty hupipuolelle täytön jälkeen auton akkuihin ja toimii käytännössä auton akujännite jäi 25 v koelauta mittarin mukaan seuravana päivänä yli 28 v lisäyksen teki aurinko.( lisäksi "mekaaninen" yhteen kytkentä ei ehkä hyvä kun akut on erityyppiset ja kokoiset 250 ah agm ja 185 ah normaalit) tai jos käyttää vain starttausapuna unohtamatta erotusta tai hätälisä hupivirtana.


Onhan linja autoissa laturit melkoylimitoitetut tuskin tarve suurentaa, kesällä jos käyttää ajossa
sutrakkia tarvii melkopaljon virtaa( kanavapuhaltimet ja lisäksi lauduttimen puhaltimet) muistakseni
ko keksintö ei toimi jos toinen laturi ei lataa, muutenhan ajossa virtakulutus melkopieni.
Ehkä ongelma jos siirto ajo lyhyt akut ei "ehdi ottaa tarjontaa" vastaan !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 09:49 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
tuli viimeviikolla ensimmäinen välille jääminenki bussilla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 10:07 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
siinä syyllinen matkan keskeytykseen. tarttee varmaan rueta käymään laajemmin läpi...


Liitteet:
20170803_144052_003.jpg
20170803_144052_003.jpg [ 259.11 KiB | Katsottu 1397 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 16:08 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Viestit: 342
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Kyllä täälläkin on tarkoitus vaihtaa ruskeat lemmarit pois , vingulla voi hioa lemmarin poikki rikkomatta letkua , tuli jo kokeiltua .
Oikean takapyörän kohdalla on ilmeisesti sullakin polttoainetankkien yhdistämis putki , sen lemmarit 8 kpl hankalat jos ei rälläköi pyörän kotelosta 20 cm siivua pois .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 21:06 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
kyllä mulla on tankki keulasa. vesiletkun lemmari olit tuo, webaston takana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 21:14 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
kk ollu sairaslomalla eikä oo pystyny levyttään seiniä niin vaihtoin lamppuja kaverin avustuksella. pitäs vielä loput reiät täyttää.


Liitteet:
pieni 16.jpg
pieni 16.jpg [ 266.87 KiB | Katsottu 1308 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 23:18 
Rattimajuri

Liittynyt: 13 Heinä 2015 13:22
Viestit: 168
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: pirkanmaa
Member id: 285
Mistäs hommasit noi valot ja missä hintaluokassa? komeet on

_________________
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Elo 2017 09:33 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-Set ... SwXfBZhF7L

en muista oliko just tuo firma mutta tuota hintaluokkaa ne on. tosin polttimot joutuu vaihtaa ja ledeille jännitealennin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Elo 2017 16:31 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
https://www.nettikone.com/carrus/2-sarj ... ys=ukkonen

Teuvaltakin löytyy.

Ulkonäkö hyvä,, ymmärsin että led parkki, ei ns yhdistetty päiväajovalo/ parkki,
erään kokeumus ajovalot ei muutosta, harvoin sitä pimeässä ajellaan ja pitkillä
valoilla varmaan ok ja jos jättää alkup lisät .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Elo 2017 19:24 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
joo ledi parkki. onhan näitä sieläki myynnissä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 08 Elo 2017 20:08 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
siihen sitä pitäs levyjä laitella. kattoon jäi 80mm ja seinään 60-70mm uretaania.
6mm vanerit meinasin laitaa seiniin ja kattoon paitsi kerrossängyn kohalle seinään 9mm.


Liitteet:
pieni 17.jpg
pieni 17.jpg [ 206.66 KiB | Katsottu 1143 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 12:27 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
minkälaisilla kaapeleilla olette vetäneet 220 sähköt?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 14:32 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 19:13 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Hienosäikeisellä kumikaapelilla 3x2,5mm2 on vedetty sähköt. Joku sanoo että näillä pitäisi aina tehdä mutta kuitenkin esim kirjastoautoja on tehtaalla johdotettu perus MMJ johdolla.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:00 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:06 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Rosvolinna kirjoitti:
MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.


tuota itekki ensim mietin että levyjen alle putket johon nuo 220v sähköt mutta sitte mietin että ruuman kautta nostaa aina rasialle.
24v tulee valot yms niin se jotho menee piiloon vaikka verhoilun alle nurkissa.
tiiä sitte onko järkevää mutta näin suunnittelin.....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:31 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
MLuoto kirjoitti:
tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.

Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:48 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.

Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.


näin suunnittelinki että agrelta invertteriin ja siitä sähköpääkeskukseen tuolla isolla ja muut tuolla 2,5mm2

joo kyllähän se töpseliinki ois tarkotus joskus laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 10 Elo 2017 20:50 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 139
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Lahti32 kirjoitti:
Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.


yhen 18 napaisen kaapelin vedin jappiin ja tuonne urtsun alle menee edestä katon kautta moottoritilaan astin.

mutta vois kyllä laittaa vielä putken johonki lattian alle. jos vielä saan...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 198 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com