volvo carrus 602 -96

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2652
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Heinä 2017 01:24

Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
20% of human waste is total crap

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 06 Heinä 2017 00:21

Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 06 Heinä 2017 08:00

MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.
Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 06 Heinä 2017 10:40

Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kannattaa hommata automaattinen erotusrele startintunnistuksella tai relevetoinen kytkentä päävirtaan. Päävirta pois niin akustot ovat erillään. Kori ja hupi yhdisttynä ainoastaan ajossa.

Erotusreleen kanssa selviää yhdellä maasähkölaturilla tai laturi-invertterillä.
näin minäki sitä aluksi suunnittelin ennenkuin kävi kaveri joka ymmärtää tuon sähkön päälle paljo enemmän kuin minä.meinas että miksi laittaa vikaherkkä kallis relepaketti kun yks diodi ajaa saman asian ja akut ei ole koskaan niin sanotusti yhdessä että pääsis syömään tehokkaampia kun startti akut on amppeereiltaan pienempiä.
Tuossa on vaan se huonopuoli että kun sä starttaat ja starttiakkujen jännite putoaa, niin se tuuppaa lisää virtaa hupiakuista sinne starttiakkuihin. Kun starttiakut ovat uudet ja ei ole kovin vylmä niin systeemi toimii, mutta sitten kun joudut hieman ikääntyneemmällä starttiakulle pikkupakkasessa vääntämään koneen tulille, niin se diodi huutaa hoosiannaa.

Tietysti jos hupiakkujen ja sarttiakkujen välissä on 15m jotain esim 6mm2 johdinta, niin se rajaa virtaa ja diodi ei kuole, mutta parempi suojata sitten se systeemi sopivilla sulakkeilla, koska tuollainen johdin ottaa sitten lämpöjä kun siitä liikkuu usompia virtoja.

Se on kyllä totta että nuo isoja virtoja kestävät releet ovat todella suolaisen hintaisia.
tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Heinä 2017 19:30

MLuoto kirjoitti: tarkoitus ottaa suoraan laturilta startti akkuun ja kun tuo ei ala normaali akkuja lataan ku vasta hetken päästä kun on käynnistynyt niin ei tuu tuota ilmiötä että hupiakulta tulis isoa virtaa startti akulle. mutta tosiaan talvella jos sahaa akut ihan kuivaksi ja sitten kun lataus rele lyö päälle niin saattaa olla diodi kovilla.
Niin, jos sulla on siellä rele, niin sehän tuon ratkaisee, ymmärsin vain että rele oli tarkoitus jättää pois ja korvata diodilla. Onko tuolle diodille sitten ylipäätään tarvetta jos siellä on jo se rele? Putoaako latausjännite "tyhjällä" hupiakulla niin alas että se alkaisi purkaa ajoakkua?

Periaatteessa tuon releen voisi kai korvata kahdella diodilla, jos laittaa haaroituksen heti laturin jälkeen ja diodit ennen akkua, jolloin diodin läpi kulkeva virrta on maksimissaan latausvirran suuruinen, mutta mä en ole täysin varma miten laturi käyttäytyy tuollaisessa kytkennässä. Periaatteessa sen pitäisi toimia ihan normaalisti, herätevirta tulee diodin ohi, ja akut ovat kuitenkin siellä kuormana, vaikkakin diodin takana, mutta mä en lupaa mitään, kun en ole kokeillut.

Diodin kanssa on syytä muistaa että se diodi laskee jännitettä 0,3-0,7V (tyypistä riippuen), joten akkujen latautuminen hidastuu, jos sitä ei kompensoi korkeammalla latausjännitteellä.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Heinä 2017 22:48

Tuohon tarkoutukseen on autom toiminen jakorele joka toimii molempiin suuntiin.
Tässä mun järj on ajossa latautuu ajoakut täyteen ja sen jälkeen tankkaa hupiakkuja ja toisinpäin
kun inventteri lataa hupiakkuja kun ne täynnä siirtyy lataus autonakut , ja nuo aurinko panelit on
kytketty hupipuolelle täytön jälkeen auton akkuihin ja toimii käytännössä auton akujännite jäi 25 v koelauta mittarin mukaan seuravana päivänä yli 28 v lisäyksen teki aurinko.( lisäksi "mekaaninen" yhteen kytkentä ei ehkä hyvä kun akut on erityyppiset ja kokoiset 250 ah agm ja 185 ah normaalit) tai jos käyttää vain starttausapuna unohtamatta erotusta tai hätälisä hupivirtana.


Onhan linja autoissa laturit melkoylimitoitetut tuskin tarve suurentaa, kesällä jos käyttää ajossa
sutrakkia tarvii melkopaljon virtaa( kanavapuhaltimet ja lisäksi lauduttimen puhaltimet) muistakseni
ko keksintö ei toimi jos toinen laturi ei lataa, muutenhan ajossa virtakulutus melkopieni.
Ehkä ongelma jos siirto ajo lyhyt akut ei "ehdi ottaa tarjontaa" vastaan !

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 07 Elo 2017 10:49

tuli viimeviikolla ensimmäinen välille jääminenki bussilla...

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 07 Elo 2017 11:07

siinä syyllinen matkan keskeytykseen. tarttee varmaan rueta käymään laajemmin läpi...
Liitteet
20170803_144052_003.jpg
(259.11 KiB) Tiedosto ladattu 7458 kertaa

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 392
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Timppa » 07 Elo 2017 17:08

Kyllä täälläkin on tarkoitus vaihtaa ruskeat lemmarit pois , vingulla voi hioa lemmarin poikki rikkomatta letkua , tuli jo kokeiltua .
Oikean takapyörän kohdalla on ilmeisesti sullakin polttoainetankkien yhdistämis putki , sen lemmarit 8 kpl hankalat jos ei rälläköi pyörän kotelosta 20 cm siivua pois .

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 07 Elo 2017 22:06

kyllä mulla on tankki keulasa. vesiletkun lemmari olit tuo, webaston takana.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 07 Elo 2017 22:14

kk ollu sairaslomalla eikä oo pystyny levyttään seiniä niin vaihtoin lamppuja kaverin avustuksella. pitäs vielä loput reiät täyttää.
Liitteet
pieni 16.jpg
(266.87 KiB) Tiedosto ladattu 7369 kertaa

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: pirkanmaa
Member id: 285

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 08 Elo 2017 00:18

Mistäs hommasit noi valot ja missä hintaluokassa? komeet on
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 08 Elo 2017 10:33

http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-Set ... SwXfBZhF7L

en muista oliko just tuo firma mutta tuota hintaluokkaa ne on. tosin polttimot joutuu vaihtaa ja ledeille jännitealennin.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Elo 2017 17:31

https://www.nettikone.com/carrus/2-sarj ... ys=ukkonen

Teuvaltakin löytyy.

Ulkonäkö hyvä,, ymmärsin että led parkki, ei ns yhdistetty päiväajovalo/ parkki,
erään kokeumus ajovalot ei muutosta, harvoin sitä pimeässä ajellaan ja pitkillä
valoilla varmaan ok ja jos jättää alkup lisät .

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 08 Elo 2017 20:24

joo ledi parkki. onhan näitä sieläki myynnissä...

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 08 Elo 2017 21:08

siihen sitä pitäs levyjä laitella. kattoon jäi 80mm ja seinään 60-70mm uretaania.
6mm vanerit meinasin laitaa seiniin ja kattoon paitsi kerrossängyn kohalle seinään 9mm.
Liitteet
pieni 17.jpg
(206.66 KiB) Tiedosto ladattu 7204 kertaa

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 10 Elo 2017 13:27

minkälaisilla kaapeleilla olette vetäneet 220 sähköt?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2652
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Elo 2017 15:32

MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.
20% of human waste is total crap

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4020
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Elo 2017 20:13

Hienosäikeisellä kumikaapelilla 3x2,5mm2 on vedetty sähköt. Joku sanoo että näillä pitäisi aina tehdä mutta kuitenkin esim kirjastoautoja on tehtaalla johdotettu perus MMJ johdolla.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 10 Elo 2017 21:00

tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 10 Elo 2017 21:06

Rosvolinna kirjoitti:MMJ 3x2,5mm -kaapelia olen käyttänyt verkkovirtaan ja 12v -puolelle olisi tulossa 4mm moniosäikeistä.

Tuossa vaiheessa olisi helppo vetää kaapelikourut tai putket lattianrajaan ja tehdä siihen ulos-ottoja tarpeen mukaan. Minulla kaapelit menee pattereiden päällä ja niitä on suhteelisen helppo muutella ja lisäillä.
tuota itekki ensim mietin että levyjen alle putket johon nuo 220v sähköt mutta sitte mietin että ruuman kautta nostaa aina rasialle.
24v tulee valot yms niin se jotho menee piiloon vaikka verhoilun alle nurkissa.
tiiä sitte onko järkevää mutta näin suunnittelin.....

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4020
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Elo 2017 21:10

Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Elo 2017 21:31

MLuoto kirjoitti:tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.
Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 10 Elo 2017 21:48

Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:tuolla monisäikeisellä 3x2,5 ajattelin mutta kun agre on 5.5 kW niin pitäis olla vahvenpaa enkä suomesta ole löytänyt 3x4 johtoa.
Joo, 3x4 johtoa ei (enää) saa, vaan seuraava koko on 3x6mm2.

Tosin et sä sieltä aggrelta tarvitse kuin sen ekan pätkän tuota paksua kaapelia, jokatapauksessa sinne on sulake, eli johdonsuojakytkin laitettava väliin ennen pistorasioita tms laitteita. Ja huomioi, että näissä systeemeissä on käytettävä kaksinapaisia johdonsuojakytkimiä, mikäli aiot auton joskus kytkeä töpselillä sähkötolppaan.
näin suunnittelinki että agrelta invertteriin ja siitä sähköpääkeskukseen tuolla isolla ja muut tuolla 2,5mm2

joo kyllähän se töpseliinki ois tarkotus joskus laittaa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 10 Elo 2017 21:50

Lahti32 kirjoitti:Oikeasti kannattaa tehdä kaapelireitit auton päästä päähän. Tulee helpommaksi lisäillä ajan oloon kaikenlaista.
yhen 18 napaisen kaapelin vedin jappiin ja tuonne urtsun alle menee edestä katon kautta moottoritilaan astin.

mutta vois kyllä laittaa vielä putken johonki lattian alle. jos vielä saan...

Vastaa Viestiin