volvo carrus 602 -96
Re: volvo carrus 602 -96
Infrapunalattialämmitys.
http://profil.fi/index.php?main_page=index&cPath=40_79
Ei vie paljon tilaa. Maton paksuus vain 0,3 mm
Eikä kovin kalliitkaan.
Toinen malli
http://profil.fi/index.php?main_page=index&cPath=40_47
Maton paksuus 4 mm
http://profil.fi/index.php?main_page=index&cPath=40_79
Ei vie paljon tilaa. Maton paksuus vain 0,3 mm
Eikä kovin kalliitkaan.
Toinen malli
http://profil.fi/index.php?main_page=index&cPath=40_47
Maton paksuus 4 mm
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
onko kellään kokemusta miten tuolla lattialämmityksellä tuommonen putki lämpiää?
seiniin ja kattoon ois tarkotus ruiskuttaa 60-80mm uretaania ja lattiaan levyllä 60mm.
seiniin ja kattoon ois tarkotus ruiskuttaa 60-80mm uretaania ja lattiaan levyllä 60mm.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: volvo carrus 602 -96
Minulla oli matot isossa asuntovaunussa käytävän kohdalla. Matot pysyivät kuivina ja mukavan lämpiminä jaloille. Ei tuolla kalvolla bussia lämmitä.
Karkea arvio 500W/m eristetyssä autossa - niin pärjää pakkasella. Ikkunallisessa saa ajaa varmaan kilon kaksi metrille tai 30kW Weballa urku auki.
Karkea arvio 500W/m eristetyssä autossa - niin pärjää pakkasella. Ikkunallisessa saa ajaa varmaan kilon kaksi metrille tai 30kW Weballa urku auki.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
ajatuksena on että ois just miellyttävä jaloille ja lisäksi ilppi lämmittää. ilmawebastoa oon aatellu että sillä sais vähä ilmanvaihtoa öisin.
oletteko laittanu harmaalle veelle ja ruskealle jätökselle omat säiliöt? mietin että jos laittas yhen tämmösen http://www.talotuote.fi/epages/talotuot ... ts/2512201 ja sinne kaikki... puhtaan veen säiliön ajattelin tehä ite rosterista niin saa paremmin hyödennettyä tuon tilan misä nykyinen säiliö on. noin 400-500 litraa.
oletteko laittanu harmaalle veelle ja ruskealle jätökselle omat säiliöt? mietin että jos laittas yhen tämmösen http://www.talotuote.fi/epages/talotuot ... ts/2512201 ja sinne kaikki... puhtaan veen säiliön ajattelin tehä ite rosterista niin saa paremmin hyödennettyä tuon tilan misä nykyinen säiliö on. noin 400-500 litraa.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
mietiskelly tuota ilman vaihtoa ja tulevan ilman lämmitystä talvella. onko muut miten sen toteuttanut kun miettinyt laittasko ilmawebaston vai erillisen lämmityskennon puhaltiella. tahtoo varmasti yöllä ilman kosteus nousta aika lailla kun muutama nukkuu tuommosesa putkesa.
Re: volvo carrus 602 -96
No pitäähän siellä jotenkin ilma vaihtua, mutta eipä se esim ihan kaupallisissa asuntovaunuissa ja autoissakaan käytännössä muutamaa kattoventtiiliä kummempi ole. Ne venttiilit kyllä pitää olla, linja-auto on alunperin suunniteltu liikkuvaksi, paikallaan ja kaikki luukut kiinni ilma ei juurikaan vaihdu. Tietysti jo kattoluukkua raottamalla saa jonkinlaisen painovoimaisen ilmanvaihdon aikaiseksi.
Mulla on hankittuna ihan asuntoon tarkoitettu LTO kone. Siinä on napin takana 500W sähkövastus esilämmitystä varten, jolla mun laskelmien mukaan pystyy kompensoimaan viileän yöilman kesäisin ihan hyvin, jos on roikan perässä, lisäksi aion investoida Co2 anturiin, jolla koneen automatiikka lisää kierroksia jos ilma alkaa mennä tunkkaiseksi.
Mulla on hankittuna ihan asuntoon tarkoitettu LTO kone. Siinä on napin takana 500W sähkövastus esilämmitystä varten, jolla mun laskelmien mukaan pystyy kompensoimaan viileän yöilman kesäisin ihan hyvin, jos on roikan perässä, lisäksi aion investoida Co2 anturiin, jolla koneen automatiikka lisää kierroksia jos ilma alkaa mennä tunkkaiseksi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: volvo carrus 602 -96
Röllin asunto-osassa on ainoastaan alkuperäinen kattoventtiili. Sitä saa säädettyä. Vessakopin katossa on aurinkokennoventtiili. Hyvin on ilma vaihtunut pelkästään painovoimaisesti. Auton etuosan sohva/vierassänkyllä kyllä hetää auringon porotukseen ja lämpötilan nousuun. Eristetty takaosa on tuolle immuuni monta tuntia.
Talvella ilma vaihtuu hyvin. Lämmin ilman nousee ylös ja hakeutuu venttiilistä ulos ja uutta tulee keskioven alareunasta tilalle.
Talvella ilma vaihtuu hyvin. Lämmin ilman nousee ylös ja hakeutuu venttiilistä ulos ja uutta tulee keskioven alareunasta tilalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: volvo carrus 602 -96
Matkailuvälineet jossa kaasulaitteista johtuen ilman vapaakierto em johtuen / hlö luvun mukaan niin tehokas, katsoin yhden pakkastammikuun sähkönkulutuksen sisälämpö , säädetty n 15 asteeseen
( varmaan jäi pakkasöinä allekkin) kulutus oli 2 kw tunnissa = sama kuin. Lämpövastus säätö 2 kw,
1400kwh/ kk, vaunua ei käytetty ei sisälläkään käyty kuin tark käynneillä, ko vaunun eritys
kuitenkin pitäis olla yli keskitasoa parempi,lämmitys vesikerto/ lattassakin lämpö ( sisätila alle 25 kuutiota) , vertaus oma talo talvi kk keskikulutus n 70 kwh/ vrk= yli 2000 kwh/ kk, luvussa kaikki
Sähköt ( lämmitys,vesi,valaistus, paria autoakin kellolla lämmitetty, takka kylmänä)!tilavuutta
Yli 350 kuutiota, koneellinen iv lämmöntalteen otolla (min vaihto n200 kuutioita/ 1-11/2 kertaa tunnissa)rakenne harakanpesän ja tiiviintalon välimaastossa.
Jos linja autoa vertaa webasto 30kw josta saa ehkä hyötykäyttöön lähes 20 kw, noilla tehoilla
pysyy lämpimänä joka kelillä ( jos kävis kokoajan täydellä 50-70 litraa palais vuorokaudessa,
polttoainetta), kannattaa eristää talvikäyttäjän ( vertaa asuntovaunun kulutusta !) ,,oma ajatus kun kesäkäytössä ehkä vähän "sulanman aikaan" kevät/ syksy, ei kannata eristää, ainut kuumuuden ongelmat, tässä 11 m autossa ei reilu 3 kw tehoinen jäähdytyslaite jaksanut pitää sisälämpöä euroopan lämmössä norm tasolla päivällä.
Linja auton oma ilmastointi tehot muistaskseni 20kw tsi yli suuruusluokassa, huomioitava matkustajia
50 hlön voi olla jotka tuottaa lämpö.., kuulemma kesähelteellä pa kulutus voi olla 5-10 litraa
yli keskiarvon, sanoo ammattikuljettajat..
Oletan täysmittainen linja auto eritettynäkin tarvii talvikäytössä ajoittain yli 10 kw lämmitystehoja,
( puolikat asuntoautot yleensä truma on
6 kw tehoinen,pitemmissä tarvitaan jotain lisää :sähkö tai webasto)
( varmaan jäi pakkasöinä allekkin) kulutus oli 2 kw tunnissa = sama kuin. Lämpövastus säätö 2 kw,
1400kwh/ kk, vaunua ei käytetty ei sisälläkään käyty kuin tark käynneillä, ko vaunun eritys
kuitenkin pitäis olla yli keskitasoa parempi,lämmitys vesikerto/ lattassakin lämpö ( sisätila alle 25 kuutiota) , vertaus oma talo talvi kk keskikulutus n 70 kwh/ vrk= yli 2000 kwh/ kk, luvussa kaikki
Sähköt ( lämmitys,vesi,valaistus, paria autoakin kellolla lämmitetty, takka kylmänä)!tilavuutta
Yli 350 kuutiota, koneellinen iv lämmöntalteen otolla (min vaihto n200 kuutioita/ 1-11/2 kertaa tunnissa)rakenne harakanpesän ja tiiviintalon välimaastossa.
Jos linja autoa vertaa webasto 30kw josta saa ehkä hyötykäyttöön lähes 20 kw, noilla tehoilla
pysyy lämpimänä joka kelillä ( jos kävis kokoajan täydellä 50-70 litraa palais vuorokaudessa,
polttoainetta), kannattaa eristää talvikäyttäjän ( vertaa asuntovaunun kulutusta !) ,,oma ajatus kun kesäkäytössä ehkä vähän "sulanman aikaan" kevät/ syksy, ei kannata eristää, ainut kuumuuden ongelmat, tässä 11 m autossa ei reilu 3 kw tehoinen jäähdytyslaite jaksanut pitää sisälämpöä euroopan lämmössä norm tasolla päivällä.
Linja auton oma ilmastointi tehot muistaskseni 20kw tsi yli suuruusluokassa, huomioitava matkustajia
50 hlön voi olla jotka tuottaa lämpö.., kuulemma kesähelteellä pa kulutus voi olla 5-10 litraa
yli keskiarvon, sanoo ammattikuljettajat..
Oletan täysmittainen linja auto eritettynäkin tarvii talvikäytössä ajoittain yli 10 kw lämmitystehoja,
( puolikat asuntoautot yleensä truma on
6 kw tehoinen,pitemmissä tarvitaan jotain lisää :sähkö tai webasto)
Re: volvo carrus 602 -96
Tuosta jäähdytstehosta.. Viime kesänä omassani on ollut aurinkoon päin olevassa kyljessä peitettynä 3 ikkuna ja vikaa ikkunaa lukuunottamatta sivulaseissa UV-kalvo (siis ihan ulkopuolelle suunniteltu 40% valoa, 100% UV blokkaava kalvo). Vaikka kaikki luukut kiinni (ok orkkis kattokanava sulut katolla jäävät 10mm raolleen, kun jumii) sisällä oli ehkä n. 5°C lämpimämpää kuin ulkona (ihan vaan henk.koht nahkamittarilla mitattuna). Eli lämpiämisessä tuo UV säteily on todella tärkeässä osassa, ja kun sen blokkaa vähenee myös jäähdytyksen tarve todella radikaalisti.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
tarkoitus ois tehä talviasuttava niin ei oikeen tuo luukkujen aukominen onnistu. koneellinen ja hallittu ilmanvaihto pitäs saaha.
eristystä tulee aika paljon lisää ruiskuttamalla uretaania noin 80mm seiniin ikkunoihin ja kattoon muutamaa ikkunaa lukuunottamatta johon tulee kasettiverhot ja ikkuna aukko pienenee. eteen tuleee myös väliseinä ettei tuulilasista tule kylmä.
taidan hommata pienen iv koneen talteenotolla ja siihen vielä joku lämmityskenno. lattiaan laitan 60mm foamia ja vesikierto lämmitys. paitsi suihkuun ja makuuhuoneeseen ir matot. kommentoida saa ja pitää mielipiteitä ja ajatuksia kuunnellaan kun ekaa bussia tekee niin ei osaa kaikkia ottaa huomioon. myös matkustamo osan jäähdytys mietityttää kesähelteellä ajettaessa kun alkuperäinen kattoilmastointi poistuu.
eristystä tulee aika paljon lisää ruiskuttamalla uretaania noin 80mm seiniin ikkunoihin ja kattoon muutamaa ikkunaa lukuunottamatta johon tulee kasettiverhot ja ikkuna aukko pienenee. eteen tuleee myös väliseinä ettei tuulilasista tule kylmä.
taidan hommata pienen iv koneen talteenotolla ja siihen vielä joku lämmityskenno. lattiaan laitan 60mm foamia ja vesikierto lämmitys. paitsi suihkuun ja makuuhuoneeseen ir matot. kommentoida saa ja pitää mielipiteitä ja ajatuksia kuunnellaan kun ekaa bussia tekee niin ei osaa kaikkia ottaa huomioon. myös matkustamo osan jäähdytys mietityttää kesähelteellä ajettaessa kun alkuperäinen kattoilmastointi poistuu.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
ikkunoihin laitan mustat teipit sisäpuolelle siihen ruiskutetaan uretaani ja ulkopuolell kalvot kaikkiin laseihin ulkonäön takia.
Re: volvo carrus 602 -96
Mä laitoin vaan mustaksi maalatun kuitulevyn lasia vasten. Jos lasi menee rikki, sen voi vaihtaa ulkopuolelta, ilman että siihen takertuu mitään sisäpuolelta kiinni.
TUo ikkunan koko on kyllä harmittava, jumalattoman kokoisesta kuitulevystä ei loppujenlopuksi saa kuin yhden ikkunan verran yhtenäistä levyä.
TUo ikkunan koko on kyllä harmittava, jumalattoman kokoisesta kuitulevystä ei loppujenlopuksi saa kuin yhden ikkunan verran yhtenäistä levyä.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
minä aattelin että jos joskus ikkuna särkyy niin peltiä tilalle työläs on kyllä puhistaa sirut pois kun on kiinni uretaanissa mutta en halua ilmarakoa tuonne ettei ala vaan kerään kosteutta yms. ei ole kyllä kokemusta keräiskö....
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: volvo carrus 602 -96
Mut jos lasissa kiinni kaikenlaista niin tarviiko edes ottaa pois, kun laittaa pellin päälle ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: volvo carrus 602 -96
Kyllä siitä veteen tulee 30kW, 10kW menee putkesta ulos jos kyse DBW300-mallista, kulutus 4l/hBussMAN kirjoitti: Jos linja autoa vertaa webasto 30kw josta saa ehkä hyötykäyttöön lähes 20 kw
Teippi sulaa ja menee käppyrälle ja/tai halkeilee =/MLuoto kirjoitti:ikkunoihin laitan mustat teipit sisäpuolelle siihen ruiskutetaan uretaani ja ulkopuolell kalvot kaikkiin laseihin ulkonäön takia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
ulkopuolelle tulee kalvot ja tuo on oikeaa autojen teippaus teippiä...Reddewil kirjoitti:Kyllä siitä veteen tulee 30kW, 10kW menee putkesta ulos jos kyse DBW300-mallista, kulutus 4l/hBussMAN kirjoitti: Jos linja autoa vertaa webasto 30kw josta saa ehkä hyötykäyttöön lähes 20 kw
miten se voi viedä 0,65gallonan suuttimella 4l tunnisa? mun laskujen mukaan 2,46l
Teippi sulaa ja menee käppyrälle ja/tai halkeilee =/MLuoto kirjoitti:ikkunoihin laitan mustat teipit sisäpuolelle siihen ruiskutetaan uretaani ja ulkopuolell kalvot kaikkiin laseihin ulkonäön takia.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
ei varmaankaan jos vielä ruutaa uretaanit väliin.Bussiton kirjoitti:Mut jos lasissa kiinni kaikenlaista niin tarviiko edes ottaa pois, kun laittaa pellin päälle ?
Re: volvo carrus 602 -96
Kulkurista tehdään tietysti parempi kuin mikään kaupasta ostettava tuote, mutta onkohan missään tehdastekoisessa asuntoautossa/vaunussa koneellista ilmanvaihtoa, jos kattoräppänän poistopuhaltimia ei lasketa? Bussin kokoisessa vekottimessa ilmatilaa per hengittäjä tulee vielä enemmän kuin perus Soliferissa, eli ilmanvaihto pääsee vähemmällä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: volvo carrus 602 -96
Pariin bussiin oon laittanut pienen LTO iv-koneen. Suosittelen. Ei oo ikkunat läskissä eikä aamuisin paksu ilma.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: volvo carrus 602 -96
Toisaalta, jos tupperi olisi riittävän hyvä, niin eikö olisi järkevämpää ostaa sellainen?Wonderi kirjoitti:Kulkurista tehdään tietysti parempi kuin mikään kaupasta ostettava tuote, mutta onkohan missään tehdastekoisessa asuntoautossa/vaunussa koneellista ilmanvaihtoa, jos kattoräppänän poistopuhaltimia ei lasketa? Bussin kokoisessa vekottimessa ilmatilaa per hengittäjä tulee vielä enemmän kuin perus Soliferissa, eli ilmanvaihto pääsee vähemmällä.
Yleisesti ottaen kaupallisissa asuntoautoissa ja vaunuissa ei ole mitenkään kovin hyvä sisäilma, koska asiakkaat eivät tajua sitä kysyä ja laki ei sitä vaadi ja sen toteuttaminen maksaa ylimääräistä. Juridisestihan koko ilmanvaihto vaaditaan vain kaasulaitteiden takia.
Jos kulkurin tilannetta verrataan asuinrakennukseen, niin se kattoräppänän poistopuhallinhan on yhtä kuin huippuimuri, joka oli vielä 90-luvun alussa se normaali koneellinen ilmanvaihto. Vasta oikein isoissa rakennuksissa käytettiin aktiivista tulopuhallista.
Jos koneellisella ilmanvaihdolla tarkoitetaan LTO konetta, niin sen jujuhan on juurikin tuo LTO, eli Lämmön Talteen Otto. Kun aletaan laskemaan lämpöhäviöitä, niin johtumalla tapahtuvat häviöt ovat jollain alle 1 olevalla kertoimella, mutta huipparityyppisen ilmanvaihton häviö on automaattisesti 1. Jos kulkurin kanssa ei ole tehnyt mitään hardcore eristystä, niin tuo ilmanvaihdon kautta poistuva lämpöhäviön osuus ei ole kovin suuri, suurin hyöty lienee siinä että korvausilma on helpommin hallittavissa, ja tarvittaessa myös mahdollista lämmittää. Ilmanlaadullisesti samaan lopputulokseen pääsisi pelkällä koneellisella poistolla ja mahdollisesti tarvittaessa parilla korvausilmaventtiilillä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: volvo carrus 602 -96
Tulo-poisto systeemillä voi hallita autoon syntyvää vetoa. Pelkkä poistopuhallin tarvitsee korvausilmaa ja se tulee jääkylmänä porrasmontuista ja veto käy. Vastaavasti tulopuhallin voidaan säätää niin että veto loppuu. Tällainen hyöty on kyllä saavutettavissa.
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: volvo carrus 602 -96
Ootko kysellyt mitään tarjouksia tuosta koko auton ruiskuttamisesta ?
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
Joo oulusta kysyin 1500€ seinät ja katto ruutattuna. eristeen paksuudella ei merkitystä hintaan.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: volvo carrus 602 -96
onko merkkiä ja mallia heittää mitä olet käyttänyt?Lahti32 kirjoitti:Pariin bussiin oon laittanut pienen LTO iv-koneen. Suosittelen. Ei oo ikkunat läskissä eikä aamuisin paksu ilma.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: volvo carrus 602 -96
Oulrait. samaa suunnittelin taitaa olla fiksuin ja helpoin tuo ruiskutus.MLuoto kirjoitti:Joo oulusta kysyin 1500€ seinät ja katto ruutattuna. eristeen paksuudella ei merkitystä hintaan.