volvo carrus 602 -96

Kerro omasta projektistasi
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Touko 2018 13:03

Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...

Jule
Kansleri
Viestit: 1145
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Touko 2018 13:47

MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 563
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Touko 2018 15:44

Tuo oli hyvä opetus, kun ei sähköistä mitään ymmärrä, miettinyt agrikkaatti ja muissa liikkuvissa,
tuota suoja maa asiaa, joissain agrikaateissa kehoitus maadoittaa, mutta miten on ns irto agrikaatti via matka auto, pitäiskö jokin ”maa” runko yhditää välille ?
Toinen mietintä ollut kun noita kääntö pistokkeita oli just tuo esim sähkövastuksenkautta kierto,
toiseen pistorasiaan ? , verkkovirrasta tulee tuleesuojamaa joka autossa kai yhdistetty runkoon oletus
kun ei itse ollut sähkötöitä tekemässä.

Asennus todistuksesta verkkovirta oli kats mies kiinnostunut oma lomake, asennustyöstä ja mittauksista, ei lukenut mutta mappiin t arvittiin, ne valmissajat veneitä varten onmahdollusta
itse rakentaa, vastava periaste kuin lohko/ sisät lämmitinsarjoissa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Touko 2018 17:24

Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.
interventukselta on nahka muistaakseni veronaa.

joo olihan tuosta puhetta sähkömiehen kans kun tuo laitettiin syksyllä vähä pikaisesti että saatiin sähköt talveksi.
oli puhe muuttaa kun tulee loput sähköt, agrekaatti ja invertteri yms...
kiitos muistutuksesta :D

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2780
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Touko 2018 19:50

Joo tuo kelluva O saattaa tulla hieman puskista, jos propellihattu syöttää aggrella talon keskukseen varavoimaa....Varsinkin vanhemmissa taloissa joissa toinen propellihattu on luvan kanssa nollannut rasiassa :)
E=mc²±3db

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 04 Touko 2018 21:27

Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Kesä 2018 21:04

wiima63 kirjoitti:Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.
oli sähkärillä kuulemma ollutkin tarkotuskin tehdä tuplilla mutta ei syksyllä ollut kuin nuita ja kun kotona oli vaan roikassa ja piti saaha lämmöt niin teki nuin. nyt muutettu ;)

kaappeja pikkuhiljaa paikoilleen...

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 06 Kesä 2018 00:08


jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 01 Joulu 2018 12:11

Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 01 Joulu 2018 14:12

jooseppi kirjoitti:
01 Joulu 2018 12:11
Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?
30mm vanerista on ruoteet, väliseinät, lattiat, kerrossängyn rungot, 6mm vaneri seinissä.
vessan seinissä normaalit runkotolpat ja 6mm vanerit.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 09 Joulu 2018 00:39

jooseppi kirjoitti:
01 Joulu 2018 12:11
Kuinka paksusta vaneri suikaleista teit kattoon ja seiniin ruoteet? Kuinka paksut vanerit laitoit seiniin ja kattoon?
täsä näkyy ruoteet liimattuna ja ruuvattuna.

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 1Yakw2MkJB

eagless
Rattimajuri
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja eagless » 18 Joulu 2018 16:58

Olikos sulla millä volvon alustalla tämä carrus?

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 18 Joulu 2018 22:26

eagless kirjoitti:
18 Joulu 2018 16:58
Olikos sulla millä volvon alustalla tämä carrus?
sehän on B12 420hv

eagless
Rattimajuri
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja eagless » 19 Joulu 2018 11:29

Eli takamoottorinen mutta onko pysty vai vaaka asennossa moottori?

Onko noissa jo rosteria alusta vai mustaa rautaa?

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 19 Joulu 2018 17:05

eagless kirjoitti:
19 Joulu 2018 11:29
Eli takamoottorinen mutta onko pysty vai vaaka asennossa moottori?

Onko noissa jo rosteria alusta vai mustaa rautaa?
takamoottori ja pystösä. tuleekohan vasta 2003 vaakatakamoottori vai olikohan vieläkin uudemmassa. tosin joitain autoja on muutettu uudemmille tekniikoille, vasta oli myynnissäkin yksi 602 -99 joka oli vaakamoottorilla ja i-shift laatikolla.
rosteri korilla on kaikki x02, rosteri alustaa ei ole missään eli volvon akselistot ja palkit on mustaa.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja eagless » 19 Joulu 2018 18:52

Ahaa kun tuolla aikaisemmin oli kirjoittelua että b12b ois ainakin rosteri alustalla.

Jule
Kansleri
Viestit: 1145
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Joulu 2018 21:04

Eikös täällä ollut jollain se täysrosterinen c10m

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 20 Joulu 2018 01:41

2001 alkaen tuli 12l vaakamoottori ja rosterirunko. Se '99 oli prototyyppiauto.
Harmaat palkit on rosteria. Takamoottorinen periaatteessa samanlainen, moottorin ja sen ympärillä oleva hässäkkä vaan sojottaa taka-akselista toiseen suuntaan. Etuakselin takaa kehikko katkaistaan molemmissa tapauksissa tavaratilan tekemiseksi.
Kuva


Muut "alusta+kori" -tyyppiset kaukoliikennebussirungot merkistä ja moottorin sijainnista riippumatta on periaatteeltaan toisenlaisia, ja ruostuvaa rautaa. Tämäkin katkaistaan etuakselin takaa tavaratilaksi, jos ei keskimoottori ole heti etuakselin takana.
Kuva

Kolmas vaihtoehto on yhtenäisrakenteiset bussit, joissa akselistot ja moottori on suoraan korissa kiinni. Volvot ja Scaniat on kaikki kuitenkin alusta+kori -ratkaisuja, vaikka olisikin uudemmissa kori samaa merkkiä alustan kanssa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 20 Joulu 2018 06:31

niin se tuli tuo 9xxx jo 2001. ja nekö on kaikki rosteri rungolla??

Vastaa Viestiin