volvo carrus 602 -96

Kerro omasta projektistasi
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Touko 2018 13:03

Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...

Jule
Kansleri
Viestit: 1027
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Touko 2018 13:47

MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Touko 2018 15:44

Tuo oli hyvä opetus, kun ei sähköistä mitään ymmärrä, miettinyt agrikkaatti ja muissa liikkuvissa,
tuota suoja maa asiaa, joissain agrikaateissa kehoitus maadoittaa, mutta miten on ns irto agrikaatti via matka auto, pitäiskö jokin ”maa” runko yhditää välille ?
Toinen mietintä ollut kun noita kääntö pistokkeita oli just tuo esim sähkövastuksenkautta kierto,
toiseen pistorasiaan ? , verkkovirrasta tulee tuleesuojamaa joka autossa kai yhdistetty runkoon oletus
kun ei itse ollut sähkötöitä tekemässä.

Asennus todistuksesta verkkovirta oli kats mies kiinnostunut oma lomake, asennustyöstä ja mittauksista, ei lukenut mutta mappiin t arvittiin, ne valmissajat veneitä varten onmahdollusta
itse rakentaa, vastava periaste kuin lohko/ sisät lämmitinsarjoissa.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Touko 2018 17:24

Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?

makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...
Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.
interventukselta on nahka muistaakseni veronaa.

joo olihan tuosta puhetta sähkömiehen kans kun tuo laitettiin syksyllä vähä pikaisesti että saatiin sähköt talveksi.
oli puhe muuttaa kun tulee loput sähköt, agrekaatti ja invertteri yms...
kiitos muistutuksesta :D

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2650
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Touko 2018 19:50

Joo tuo kelluva O saattaa tulla hieman puskista, jos propellihattu syöttää aggrella talon keskukseen varavoimaa....Varsinkin vanhemmissa taloissa joissa toinen propellihattu on luvan kanssa nollannut rasiassa :)
20% of human waste is total crap

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 04 Touko 2018 21:27

Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 04 Kesä 2018 21:04

wiima63 kirjoitti:Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.
oli sähkärillä kuulemma ollutkin tarkotuskin tehdä tuplilla mutta ei syksyllä ollut kuin nuita ja kun kotona oli vaan roikassa ja piti saaha lämmöt niin teki nuin. nyt muutettu ;)

kaappeja pikkuhiljaa paikoilleen...

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: volvo carrus 602 -96

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 06 Kesä 2018 00:08


Vastaa Viestiin