Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 24 Syys 2018 04:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 208 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 12:03 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Jule kirjoitti:
Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?



makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 12:47 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?



makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...


Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 14:44 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tuo oli hyvä opetus, kun ei sähköistä mitään ymmärrä, miettinyt agrikkaatti ja muissa liikkuvissa,
tuota suoja maa asiaa, joissain agrikaateissa kehoitus maadoittaa, mutta miten on ns irto agrikaatti via matka auto, pitäiskö jokin ”maa” runko yhditää välille ?
Toinen mietintä ollut kun noita kääntö pistokkeita oli just tuo esim sähkövastuksenkautta kierto,
toiseen pistorasiaan ? , verkkovirrasta tulee tuleesuojamaa joka autossa kai yhdistetty runkoon oletus
kun ei itse ollut sähkötöitä tekemässä.

Asennus todistuksesta verkkovirta oli kats mies kiinnostunut oma lomake, asennustyöstä ja mittauksista, ei lukenut mutta mappiin t arvittiin, ne valmissajat veneitä varten onmahdollusta
itse rakentaa, vastava periaste kuin lohko/ sisät lämmitinsarjoissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 16:24 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Jule kirjoitti:
MLuoto kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Oho.

Mitä tuo musta "nappinahka" on? Ja mitä siellä on takana pullikkeena?

Tuo sähkökaappi joka näkyi yhdessä kuvassa. Ei kai nuo ole normaaleja 1napaisia johdonsuojakatkaisijoita? Ne ei oikein sovellu töpseliliitäntäisiin sähköjärjestelmiin. Vai onko tuo 24V systeemin kaappi?



makkarisa on 3cm foami ja muualla 3mm foami jossa musta kangas (näkyy parissa kuvassa) mustaa keinonahkaa.
kaikki seinät tuolla nahalla. kyllä se on 230v kaappi. kerroppa tarkemmin miksei? on kuitenki sähköasentajan laittama...


Mä olen ostanut Eurokankaasta "Napa" keinonahkaa, ja se ei soveltunut lainkaan tuollatavalla napitettavaksi, se ei rypisty siististi napin kohdalta, vaan menee ruman näköisiksi "kökkäreisiksi" rypyiksi, sillä kyselin tuota kangasta.

Sähköistä, jos sulla on normaalista schuko töpselistä otettu sähköt bussiin (kuten varmasti joskus tulee olemaan), kukaan ei tiedä kummassa nastassa on nolla ja kummassa vaihe. Jos sitten tuo sulake palaa, niin se sulake voikin palaa sieltä nollan puolelta, niin että vailliseen laitteeseen jää jännite. Laite todennäköisesti lakkaa toimimasta kun nolla häviää, mutta se jää kuitenkin jännitteiseksi, joka viasta johtuen on jotain samantekevän ja hengenvaarallisen välillä, siksi tämäntyypiset sähköt on pakko suunnitella siitä lähtökohdasta että koska tahansa maa ja nolla voivat vaihtaa paikkaa. Normaali kiinteistöasennuksessa tällainen tilanne on käytännössä mahdoton.

Johdonsuojakatkaisijat pitäisi olla kaksinapaisia, eli kun sulake laukeaa, niin samalla irtoaa kumpikin linja. Yksinkertaisin ratkaisu olisi käyttää jokaisessa ryhmässä vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, joka tuo vielä lisänä sen vikavirtasuojan siihen ryhmään, mutta ne ovat tietysti kalliimpia. Sen voi tietysti perustella itselleen että käyttää aina vain niitä CEE tyyppisiä johtoja, mutta oletko sä valmis laittamaan oman tai läheisesi hengen pantiksi siitä että kaikki CEE töpselit on varmasti oikein kytkettyjä, ja että ikinä sitä ei tulla kytkemään adapterilla tavallisesta schuko rasiasta?

Tosin tuossa kaapissa on pääasiassa C16 johdonsuojakytkimiä, ne normaalit CEE pistokkeet on yleensä mitoitettu juuri tuolla 16 ampeerilla, joten noiden hyöty jää lähinnä silloin käyttöön jos sähköä syötetään jonkun vahvemman piirin kautta.


interventukselta on nahka muistaakseni veronaa.

joo olihan tuosta puhetta sähkömiehen kans kun tuo laitettiin syksyllä vähä pikaisesti että saatiin sähköt talveksi.
oli puhe muuttaa kun tulee loput sähköt, agrekaatti ja invertteri yms...
kiitos muistutuksesta :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 18:50 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2625
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Joo tuo kelluva O saattaa tulla hieman puskista, jos propellihattu syöttää aggrella talon keskukseen varavoimaa....Varsinkin vanhemmissa taloissa joissa toinen propellihattu on luvan kanssa nollannut rasiassa :)

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Touko 2018 20:27 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1131
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2018 20:04 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
wiima63 kirjoitti:
Joo ei noin kyllä sulakkeen pitää katkaista kumpikin. Liian rutinoitunut sähkäri tekee kytkennät kuin omakotitaloon.


oli sähkärillä kuulemma ollutkin tarkotuskin tehdä tuplilla mutta ei syksyllä ollut kuin nuita ja kun kotona oli vaan roikassa ja piti saaha lämmöt niin teki nuin. nyt muutettu ;)

kaappeja pikkuhiljaa paikoilleen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: volvo carrus 602 -96
ViestiLähetetty: 05 Kesä 2018 23:08 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2016 19:12
Viestit: 152
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
https://photos.app.goo.gl/6Xa8XAI4r2hsL7363

pari kuvaaki lisää.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 208 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: leemu ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com