Sivu 1/1

B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 25 Syys 2016 23:31
Kirjoittaja MikkoV
Täälläpäin on starttailtu tällaista projektia. T.Kankaan vanha Wiima isokyröstä.

Kuva

Kuva

Tarina oikeastaan alkaa 2013 syksystä, olen racing hommia harrastellut kymmenisen vuotta ja silloin tuli sellainen tunne, että kilpurin vetäminen Vanin perässä kärryllä alkaa kyllästyttää. Sain vinkin ko. kulkineesta, lähdettiin katsomaan autoa Isokyröön, tämä oli siis ollut ihan aktiivikäytössä näihin päiviin asti. Ja Volvolla tultiin kotiin, ostaessa oli tiedossa, että tekee vähän painetta vesitilaan, ja myös vuosi hieman vettä ulospäin 2-3 sylinterien tienoilta. Aihio oli kuitenkin aika hyväkorinen, melkolailla hyvä alustaltaan ikäisekseen. Ja 12m niinkuin pitikin, lisäksi oman ideologian mukaisesti sopivaa ikää ilman Abseja ja muutenkin vielä perustekniikkaa, koneena THD100ED, Neliportainen laatikko puolittajalla. Hetki tuli plussia ja miinuksia punnittua, mutta aihio oli edukas joten ajattelin, että kokeillaan, pahasti ei mene metsään jos kone on susi.

Laite jäi seisomaan pihaan talveksi, ja seuraavana keväänä napattiin 2-3 kannet pois, samassa tuomittiin ahdin täysin loppuun ajetuksi. hallillani usein poikkeava eläköitynyt Volvo mekaanikko kävi avustamassa hommassa. Kun kannet oli nostettu pöydälle, hän antoi epäilyksen, että on vuotanut myös putken alapään tiivisteestä ja kone vaatii isomman remontin, motivaatio meni. koneessa oli käyty sörkkimässä aiemminkin, ja pari kansipulttia oli lisäksi ylikiristetty ja väärässä.
Volvo hinattiin hallin pihan reunamille kone levällään odottamaan jotain, luultavasti uutta elämää kurkkupurkkeina.

Seuraavana talvena tuli hommattua-98 Winnebago, tehtyä sillä muutamat kisareissut ja otettua ensikosketukset karavaanarointiin perheen kanssakin. Jälkimmäiseen laite on ihan omiaan, mutta kisahommiin ei oikein. Liian työläs pinnoiltaan varjeltava kisareissuilla ja kilpuri on edelleen avokärryllä perässä varkaiden armoilla, ja jos merta edemmäs lähdetään, ylitysten hinta... Lisäksi ei se GM 6.5TD ihan hirveän kiihkeästi vedä enää 10tn yhdistelmää ja Vaneissa käytetyn 4L80 laatikon kestokin huolettaa.

Kuva

Pihassa makaava jo purkutuomion saanut Wiima alkoi polttelemaan uudestaan, varsinkin kun muutama muu asioista jotain tietävä piti sylinteriputkianalyysiä vähän liioiteltuna tuomiona. Monenlaisia busseja oli tullut tässä mietintätauon aikana ihmeteltyä varikoilla, ja ei tuo oma aihio tuntunut vieläkään hassummalta.

Aattelin, että eipä toi montaa kymppiä maksa kokeilla kasata. Tuossa kolmisen viikkoa sitten alkoi tapahtumaan. Lohkon ja kansien huolellinen puhdistus ja uudet pahvit VHT copper liimalla terästettynä kiinni. Edellisessä remontissa lohkon pinta oli putsattu huonosti ja aiempaan vrt. vähän erilaisen kansipahvimallin myötä, tiivistys ei ole ollut paras mahdollinen, lisäksi nuo pari väärässä ollutta kansipulttia eivät ole ainakaan parantaneet asiaa. No nyt putsattiin pietiteetillä, ja kasattiin sormet ristissä. Putket vaikuttivat olevan tasaisesti ylhäällä lohkosta sen 2-3 kymppiä, hankala mitatata mutta noin. Ahdinkin löytyi läheisestä linjurifirmasta sellainen 50% b-osa, jonkinmoinen päittäisvälys, mutta kunnostuskelpoinen tapaus toisin kuin edellinen ja tuolal pääsisi ainakin kokeilemaan autoa. Yksi kaveri jolla oli kokemusta tällaisen kansirempasta kävi nytkin jeesailemassa hommassa.
Eikun kiinni ja käymään :)

Parin vuoden seisotus ei ollut varsinaisesti parantanut autoa, ei mitään ihmeempää, mutta toisen puolen jousitus ei noussut ylös. Takaa etummaisen ilmapussin päältä suhisi pahaenteisesti, paikka on hieman pirullinen ja päädyin tekemään takalattiaan huoltoluukku hommaan, takalattia on kuitenkin lähdössä pois joka tapauksessa. Jousilautasen päältä oli ruostunut läpivienti/liitin poikki, tuo saatiin rakenneltua kuntoon, ja heitettyä pieni testilenkki, ei ylimääräistä painetta paisarissa, eli vaikutti lupaavalta.

Toinen ilmasäiliö oli vuotanut hieman jo pari vuotta aiemmin, ja kumma kyllä tämäkään ei ollut korjaantunut seisoessa :?: No tuo vaihdettiin uuteen, minkä jälkeen huomattiin että remuamisen seurauksena vuotaa toinenkin. Nyt on kummatkin säiliöt uutta. Sitten vaihdeltiin vielä vähän tuoreempia renkaita alle eteen ja pari taaksekin. Sitten pakoputken hitsailu, ja perushuolto, uutta öljyä ja filteriä koneeseen.

Tässä kohtaa tyhjättiin sisusta. Etummaiset penkit puolelta toiselle, eli selkä menosuuntaan ja yksi rivi pois välistä. Siitä taaksepäin takaosa tyhjäksi. Eli noihin sopii nyt väliin 90cm pyödät, teen säädettävillä jaloilla jolloin penkkien väliin sopii 90x200 patjat. Vas. puolelle vuodesohva, oikealle jotain pöytää, sähköt ja keittosysteemi tilapäisesti ja leimalle kokeilemaan. Itse auton katsastus pomppasi etujarruista joiden teho jäi ~30% alle vaaditun, mutta onpa nyt muutoskatsastettuna 1+8 matkailuautoksi. 100km testiajoa antoi myös uskoa, koska vedet pysyvät paikallaan ja ei tee vieläkään painetta jäähdytysjärjestelmään :D

Tästä piti seuraavana päivänä lähteä ajelemaan 400km testilenkki siirtokilvillä kisareissun merkeissä. Autoa olivat aiemmin siirrrellet kilpatiimin mekaanikot, joista useammalla on taustaa raskaamman kaluston puikoista, hyppäsin kuitenkin itse puikkoihin aikeena ajella peli pihalle hallista ja polkaisin vaistomaisesti kytkimen pohjaan startatessa, se myös jäi pohjaan... Kytkinlinja, siis hydrauliletku mäsähti halki, kumi päältä oli hankautunut puhki ja teräsputki ruostunut. No hyvä että korkkasi montulle, eikä tien päälle. Neitsytmatka jäi kuitenkin tekemättä No, nyt on 7m uutta letkua paikallaan ja kytkin pelaa taas. Silloin 3v sitten ajelin tällä pelonsekaisin tuntein yhden pikku reissun, nyt muutamat tonnit tuolla Winnebagolla ovat sen verran antaneet itseluottamusta että kai se siitä :D Kokemukset ison auton ratista ovat kuitenkin siis aika vähäisiä...

Tässä kohtaa mennään nyt, ja nyt alkaa myös se rakentelu. Eli takaosasta 5m uhrataan kilpa-autolle, kilpurin nokan päälle pitäisi jäädä mainiosti sen verran tilaa, että matkustamon takaosaan saa jäämään yläpedin, siis parivuoteen, siis pykälä väliseinään. Peräpään takaosan rampit on kaavailtu irrotettavaksi ja takaosan yleisilme muutenkin siistiksi, jolloin jää jotain muutakin käyttötarkoitusta. Mutta eiköhän tuolla lomareissuillakin joku kevyempi kulkupeli tule mukana kulkemaan.

Etuosaan siis etupäähän ne vastakkaiset pöytäryhmät, vasemmalle puolen niiden perään vuodesohva, sen jälkeen jotain vaatekaappia. Oikealle pöytäryhmän jälkeen jää tilaa alaosastaan 130cm ennen vessaa, pöytätasossa 15cm enemmän.

Webasto on ja toimii, lisäksi luultavasti ILP lämmittämään ja viilentämään.

Keittiöön ajatusissa mikro ja keraaminen liesitaso 230v, alas laatisto ja kaappi, tai pari kaappia. Pari ihan fiksua 60cm alakaappian tuli jo haettuakin, huomenna pöytätasoa.

Sähköpuolelle ajattelin lisätä pari isoa hupiakkua, 2500w invertterin ja puolikiinteän agregaatin.

Väri tulee vaihtumaan asap. tuo nykyinen ei oikein miellytä... Sävyt lainataan kilpurista, mustaa, oranssia ja hopeaa. Vielä on mietinnässä käyttääkö raaserin ensi kesän maalausteemaa mukaeltuna vai jotain enemmän matkailuautotyylistä värisijoittelua / kuviointia, katsotaan. Eli kyydissä kuskataan drifting kilpuria, siitä Luisubussi ;)

Kuva



Laitetaan lisä- ja sisäkuvia kun hommaa jatketaan, nuo aiemmin mainitut jutut tehtiin viikon aikana, työtahti oli suht tiivis ja jäi kuvailematta...

Muutamia teknisiäkin vinkkejä kaipailisin, niistä myös pikapuolin...

Re: B10M Wiima -83

Lähetetty: 26 Syys 2016 00:48
Kirjoittaja neppi
Hienoa!
Tsemppiä!



Ja lisää kuvia!!!

Neppi

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 26 Syys 2016 22:23
Kirjoittaja MikkoV
Tuossa jokunen kuva tämän hetken tilanteesta, mistä aloitetaan rakentelua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän illan missiona aloiteltiin takaosan purkua, aika hyvin neljä ukkoa parin puukkosahan kanssa tuon saikin purettua illassa, vaikka tarvii myöntää, että jo olivat vanerit kiinni ja varsinkin matto niiden päällä. Polttoainetankkien sijoitus tuottaa päänvaivaa, joutuvat siirtymään paikastaan ettei mene auton rampit aivan järkyttävän korkealle.

Saattavat siirtyä vähän taaksepäin tavaratilan lattialle, nythän nuo ovat takimmaisten ilmapussien päällä. Tai parempi vaihtoehto olisi jos löytyisi jostain passeli tankki takapyörien väliin. Eli pitkä, kapea ja matala tankki.

Eikä mitään uusia mullistavia mätävikojakaan löytynyt purkaessa :D

Kuva

Kuva

Kuva

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 26 Syys 2016 23:33
Kirjoittaja Zuikkis
Ohoh, täällähän on melkein tuttuja. :)

Saisiko nuo samat tankit mahtumaan takapyörien etupuolelle johonkin?

Loksujakin ehkä voi mataloittaa, saa rampit alemmas.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 27 Syys 2016 00:49
Kirjoittaja MikkoV
Zuikkis kirjoitti:Ohoh, täällähän on melkein tuttuja. :)

Saisiko nuo samat tankit mahtumaan takapyörien etupuolelle johonkin?

Loksujakin ehkä voi mataloittaa, saa rampit alemmas.
Niinhän näyttää melkeimpä olevan ;) Ja näitä mun tyylisiä laitteitahän on muutamalla muullakin vanhalla Nissani-harrastajalla, aiheesta on ollut pikku vitsiäkin, että eläköityvät drifitng kuskit saa sitten perustaa oman bussien karavaanari yhdistyksen ;)

Oikeanpuoleisen saisi mahtumaan pyörän etupuolelle, ehkä hieman ylemmäs mitä auto muuten tulisi muttei suurta eroa. Vasemmalla puolella on sivuluukku ja tuo tila on arvokasta. Mutta pitää sommitella kun saa tuon takarungon ja tankit pestyä ja tankit irti, eli tossa huomenna tai keskiviikkona.

Projektillahan ei muuten mitään aikataulua ole, mutta marraskuun alussa lähdetään laitteella Rigaan päättämään kilpakausi.

Loksuissa olisi varaa ottaa ehkäpä 10cm alaspäin, mutta tuota pohdittiin että kannattaako, yläpedille jää riittävästi tilaa jo nykyisellään ja auton alle jää hyvää säilytystilaa renkaille jne mitä ylempänä auto on. Tuotakin pitää vähän sommitella, oleellista on tuo säilytystilan käytön tehokkuus ja helppous.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 07:24
Kirjoittaja MikkoV
Eihän tällaisessa mitään haittaa ole tankkien tiputtamisesta moottoritasoon tai alle? Eli riittääkö siirtopumpussa jerkku?

Jotain pientä edistystä, eilen purkailtiin takaseinästä sisäpuolelta verhoilut ja runko pois, nyt on pelkkä kuituseinä näkyvissä. Hommaa hivenen hankaloitti se, että ensin oli luonnollisesti tehty runkokehikko, sitten pellit sisäpuolelle, STYROXIT ulkopuolelle ja viimeiseksi väliseinä. Nyt kun alkoi purkamaan puolikäänteisesti sisäpuolelta pois, tuo styroxien paloriski rajoitti vähän kipinöivien työvälineiden käyttöä. No, puukkosahaa ja plasmaa vuoronperään vaan...

Halusin tehdä tuon kuitenkin tuossa järjestyksessä, teen uuden kehikon saranoineen nyt sisälle ja niittaan kiinni karmiin ja oveen, ja leikkaan sitten vasta oven irti.

Yksi ikävä vastoinkäyminen vielä, takarunko tavaratilan alla... Näytti kovin hyvältä altapäin katsellen ja koputellen, nyt kun vanerit lähti sisältä pois, eipä vaan ollutkaan, kosteus ja kura maannut vanerin ja raudan välissä ja yläpuolelta oli pelkkää haperoa. No eihän se muuta oo kun hitsaamista :D

Eilen oli taas tekemisen tempo sellainen, ettei kameraa tullut taskusta kaivettua ja talkoo-olutkin pääsi väljähtymään tölkkiin. Toissapäivänä kävin hakemassa 600kg rautaa projektia varten ja siitä sentään otin kuva :D Rampit ja takapään runkokehikko autolle 40x40x4 ja 60x40x4 RHS putkista hieman kohteesta riippuen, ajosiltojen pintoihin tuollainen salmiakkiverkko. Sängyn ja takaseinäin runko 40x40 ja 25x25 huonekaluputkista 2mm seinämällä.

Kuva

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 08:59
Kirjoittaja BussMAN
Siirtopumpun imukorkeus ei bussissa tule ongelmaksi, varsinkin kun on boschin pumppu, niin ja
mahurityyppinen auto. Mielellään tankki ei alin kohta autossa esim joissain satamissa laivanrampit ongelma,ja etuylitys kohdat tahtoo raapia ahtaissa paikoissa esim rotvallikiviin tai jalkakäytään jne..

Ompa hyväkuntoisena säilynyt , nyt kun lattiat auki olis helppo täydellisenpesun lisäksi ruostesuojata
runkorakenteet. Katselin n20 v ikäisiä busseja ei oo liikennöitsijät ehtineet pestä alustoja, runkopalkit
täynnä kuraa, ei ihme vaikka ruostuukin ainskin scaniat.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 09:34
Kirjoittaja MikkoV
BussMAN kirjoitti:Siirtopumpun imukorkeus ei bussissa tule ongelmaksi, varsinkin kun on boschin pumppu, niin ja
mahurityyppinen auto. Mielellään tankki ei alin kohta autossa esim joissain satamissa laivanrampit ongelma,ja etuylitys kohdat tahtoo raapia ahtaissa paikoissa esim rotvallikiviin tai jalkakäytään jne..

Ompa hyväkuntoisena säilynyt , nyt kun lattiat auki olis helppo täydellisenpesun lisäksi ruostesuojata
runkorakenteet. Katselin n20 v ikäisiä busseja ei oo liikennöitsijät ehtineet pestä alustoja, runkopalkit
täynnä kuraa, ei ihme vaikka ruostuukin ainskin scaniat.
Ei se ihan niin hyvä ollut kuin kuvittelin, mutta hyvä 35v autoksi, vaikka eipä sillä kovin paljon merkitystä taida olla onko tällainen 20 vai 35v vanha, käytöstä ja pidosta kunto enemmän riippuu.

Seinäpalkkien alaosissa on myös hieman korjattavaa takapäässä, muttei mitään katastrofaalista. Takapuskurin alaosan seutu oli hapan ja korjailtu, siellä oli päässyt kura makaamaan, mutta se lähti pois nyt joka tapauksessa

Joo kyllä tuonne jonkinasteinen suojaus tässä yhteydessä tehdään, katsotaan jaksaisiko hiekkapuhaltaakin ainakin kevyesti isommat ruosteet pois, olisi mukavampi hitsaillakin.

Tankkien sijoitus mietityttää vieläkin, nuo omat saisi tosiaan nykyisessä rungossaan kovin helposti takatilan lattialle, seuraava ja järkevin vaihtoehto olisi sitten melkein hommata pitkä ja matala tankki takapyörien väliin.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 10:00
Kirjoittaja Timppa
10 metrisissä Vanhooli Volvoissa 86-91 on ainaki ollu taka-akselin päällä / rungon välissä matala pitkä polttoainetankki , oliko peräti rosteria ?

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 10:15
Kirjoittaja MikkoV
Rekkavetureissa taitaa olla monissa myös. Mutta katsotaan nyt mihin päätyy, takapyörien välissä olevalle tilalle on muutakin hyötykäyttöä, ja vararenkaan sijoitus on yksi kriittinen juttu, tuokin voi mennä sinne.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 20:54
Kirjoittaja vko516
Meillä ainakin kaks tankkia peräkkäin taka-akselin päällä. Juuri noita samoja kuin kuvissa.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 29 Syys 2016 21:05
Kirjoittaja MikkoV
vko516 kirjoitti:Meillä ainakin kaks tankkia peräkkäin taka-akselin päällä. Juuri noita samoja kuin kuvissa.
Pitää nyt tutkia hiukan tuotakin vaihtoehtoa vielä, mutta mielestäni nousee tuolloin lattiataso hiukan siitä mitä olin sen muuten ajatellut.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 11 Loka 2016 22:41
Kirjoittaja MikkoV
Pientä edistystä, ihan niin paljon ei ole ehtinyt sepittämään kuin piti, mut jotain.

Kuvaamaan en näymmä taaskaan ole ehtinyt järin tunnollisesti, takarunko tosiaan näytti palkkin päällipuolen osalta tuolta

Kuva

Uudet runkopalkit tulivat vähintään riittävän järeästä, 120x50x8 U-palkista, tuollaista sattui löytymään nurkista.

Kuva

Takapalkki 100x100x5 rhs palkista, viistosin päät ettei nappaa niin herkästi kiinni mihinkään

Kuva

Siinä likimain valmista, jokunen poikkituki tarvii vielä lisäillä kunhan tankkikompleksin saa kiinnitetty lopullisesti.

Kuva

Tankit siirrettiin takalattialle, ja otettiin väliputki pois välistä + kavettiin telinettä metrillä, siinä lepää. Paikalleen hitsailu vielä huomenna.

Kuva

Huomenna olisi tarkoitus tehdä vähän enemmän kuin 3h ilta, tuoda iso metallisaha paikalle ja pätkiä autonkuljetusosan jne rautatavara valmiiksi ja yrittää saada jotain liimailtua kiinnikin. Stay tuned...

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 12 Loka 2016 01:31
Kirjoittaja neppi
Hämärästi muistan nähneeni joskus vastaavan työmaan. Tsemppiä!

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 20 Loka 2016 00:10
Kirjoittaja MikkoV
Muutama RHS palkki, usko jo! Sit vähä vaneria lattiaan ja takaseinää puhkomaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 14 Syys 2017 11:51
Kirjoittaja calev1
Päivityksiä?

Asiallisen näköistä jälkeä... oletko muuten huolissasi auton painopisteen mahdollisesta muuttumisesta? Nyt jos auto, rampit ja tankit on taka-akselin takapuolella, onko esim riskiä että auto alkaisi aliohjautumaan?

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 14 Syys 2017 12:27
Kirjoittaja MikkoV
Pitää päivitellä tässä joskus, jotain on tapahtunut, mutta mut projektit vieneet ajan tehokkaasti.

En ole huolissani, takalattia kuitenkin lähti pois mikä kompensoi jossain määrin ramppeja ja takaseinältä painoa ehkä 100kg, jos auto kärsii kuormata matkustajat takaosaan niin kärsii taatusti 1250kg kilpurinkin :)

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 14 Syys 2017 17:24
Kirjoittaja Jule
Jo pelkät penkit tuolta alueelta purettuna on lähes puolet sen auton painosta, ja jos tuolle alueelle on alunperin istutettu 25 ihmistä, joista tulee jo enemmän mitä auto painaa, jonka lisäksi siellä on vielä se tavaratila johon on käytännössä sen auton painon verran mätetty tavaraa. :)
Henkilöauto on loppujenlopuksi aika kevyt laite.

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 17 Syys 2017 16:30
Kirjoittaja calev1
Kuulostaa järjevältä, Oikeassa varmasti olette!

Re: B10M Wiima -83 "Luisubussi"

Lähetetty: 01 Elo 2020 11:17
Kirjoittaja MikkoV
Jäi tämä päivittelemättä aikanaan, laitetaan nyt pari kuvaa laitteesta "valmiina", niin ei jää topikki torsoksi.


SIinä takaosan metallityöt tehty, vaneroinnit uupuu vielä kuvassa.
Kuva

Väriä päälle...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

sisutaan ei sen enempää lähdetty hifistelemään, tarkoituksenmukainen kisareissuille kuitenkin.

Pöydät on poisnostettavat, ja takasängyn alla kulkee vanerilevyt, jollain tuohon eteen saa 2 makuupaikkaa.
Kuva

Auton keulan päälle sai tuollaisen 2x2.2m king size vuoteen.
Kuva

Pari kesää nyt käytössä palvellut, ja onhan tolla mukava reissata paku+traileri yhdistelmän sijaan 5h porukalla. Yksi perheretki tehty tuolla myös, ja mukulatkin tykkäsivät paljon enemmän kuin tuoreesta asuntoautosta :D

Tämä oli halvan aihion ja pienen budjetin rakennelma, mutta toisinaan mielessä käy, että josko hukkaisi tämän ja matkailuauton, ja tekisi kunnon budjetilla ja 20v tuoreemmasta aihiosta evo2 version :D