Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Se solenoidi vapauttaa kunhan kone ottaa yhden kerran enempi kierroksia, ei kovin paljoa kuitenkaan tarvitse
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Kyllä mää sitä aikalailla poljin ja se ei lähtenyt pois päältä vaikka otin sähköjohdinkin irti. Täytyy kattoa lähteekö se irti kun lähtee ihan ajamaan autolla. Tässä pikku hiljaa suunnitellut miten eristäisin tuon rakkineen. Vahvimpana kandidaattina on nyt ruisku eristys jossa täytetään korin sisätilan kohdilla olevat kori putket 2k uretaanilla ja sen jälkeen seiniin ja kattoon tehdään koolaus jolla saadaan ulkopellin ja sisäverhouksen väliin 7cm rako. Sitten seinät ja katto puhalletaan 2k uretaanilla ja höylätään tuohon 7 cm tasoon. Tällöin saataisin täysin suljettu rakenne seiniin ja kattoon. Lattian osalta vielä mietin, mutta auton korkeuden takia lattiaa ei voi nostaa varsinkaan tuon eristyksen jälkeen että korkeus sääntö täyttyy. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt ns.vale pohjan tekemistä nykyisten lattian runkoputkien alapuolelle ja sitten puhaltaa samalla 2k urrella tuo valepohjan ja varsinaisen lattianväli. Sitten vaan kaikki läpiviennit tehdään uretaanilla tiivistäen. Ja siis autoon oli idea asentaa joku todella pieni LTO IV hoitamaan asunto puolen ilmanvaihtoa ja osittan lämmitystä. Itseä vaan kiinnostaa se että mistä olette ottaneet itsellänne ns.tuoreen ilman sisälle? Itsellä huolettaa tuo ilmavirran aiheuttamat häiriöt ajon aikana eniten. Toinen asia mitäolen tässä miettinyt on se että eristänkö keulan uudestaan ja elän tuulilasin aiheuttaman lämpö hävikin kanssa (tietty lämpöverhot vois asentaa) vai laitanko lämpökatko seinän kuskin paikan ja matkustamon väliin.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Kyllä ei voi kun ihmetellä tuota ruotsalaisen insinöörin suunnittelu taitoa... Tunnin kaaviota tulkinneena en tiedä vieläkään ole keksinyt mikä ohjaa tuota 49s ja 49t releitä mitkä hallitsevat tuota tarttimoottorin päävirta relettä... osaako joku täysjärkisempi selittää mihin tarttimoottorin ohjaus tarvii 5 lisärelettä xD
Sähkökaavio

Itse äkkiä veikkaisin että jompi kumpi noista 49s ja 49t releistä ei toimi. Enkä ole vieläkään keksinyt mitään järkevää syytä tuolle releen ohittavalle johdolle jossa tuo 150a sulake on.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Täyttyy hetki odottaa niin KajNyy1 kertoo , muistaakseni hänellä oli vastaava ongelma ja lisäksi tuo
sähkö puoli hänellä hanskassa. Voisko jokin akkukotelon sulake olla palanut, ohjausvirtapuoli

Katso KajNyy1 2017-2018 etelänmatka siellä 1 sivulla ko ongelman käsittely, en osaa siirtää tänne


Ei sähkömies kommentti,Pääkytkin A ”aina päällä ” ja startatessa B kautaa virta startille, ohitusjohto
Vois olla että startin virtajohdosta otetaan johonkin käyttöön virtaa tuon 150 sulakkeen kautta,
ko sulake ei kestä starttausta. Ohjauspuolella estoja ei voi startata käydessä, vaihdepäällä jne.
Ei tuosta kaksois pääkytkimestä tule muuta mieleen kuin jokin turvallisuusjuttu, kaikki virtapiirit
on sulakkeen takana....paitsi startatessa.
Viimeksi muokannut BussMAN, 28 Joulu 2017 22:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Itse tutkin tuota kun huomasin että hehkutkin on pimeenä niin siellä on yksi 8a sulake joka antaa ohjausvirran sille toisen päävirta releen ohjaus häsmäkälle ja hehkun aikareleelle. että lähden siitä tutkiin eteenpäin.

Ja edelleen vaivaa hullun päätä että miksi ihmeessä tuo ohitus johto edes on ylipäätään tehty tuohon? olevinaan joku indikaattori sulake? :shock:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Siinähän ei ole hehkutulppia ollenkaan vaan imusarjan sähkölämmitin. Onko se käytössä? Useimmissa volvoissa poistettu käytöstä, lähinnä kylmäsavutukseen auttaa mutta tosi paljon vie virtaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

vihvila kirjoitti:Lattian osalta vielä mietin, mutta auton korkeuden takia lattiaa ei voi nostaa varsinkaan tuon eristyksen jälkeen että korkeus sääntö täyttyy. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt ns.vale pohjan tekemistä nykyisten lattian runkoputkien alapuolelle ja sitten puhaltaa samalla 2k urrella tuo valepohjan ja varsinaisen lattianväli.
Toinen asia mitäolen tässä miettinyt on se että eristänkö keulan uudestaan ja elän tuulilasin aiheuttaman lämpö hävikin kanssa (tietty lämpöverhot vois asentaa) vai laitanko lämpökatko seinän kuskin paikan ja matkustamon väliin.
Jos ja kun se kiesi painaa 6t, ei korkeusvaatimusta ole Joten unohda se.
Tuulilasi on pakkasella n.4kW kylmäkone, estää tuulen mutta ei eristä mitään, eli vähintään lämpöverho, mielellään kunnon seinä. Riippuu toki millasissa pakkasissa on tarkotus liikkua?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Kyllä ihan suomen perus lämpötiloissa pitäs yrittää pärjätä mahdollsimman hyvin. Kävin autolla ja siellä on se volvon alkuperäinen sähkötaulu vaihdettu suurimmalta osin tuohon Wiiman piirilevyyn jossa muistaakseni 28 sulaketta joista ei ole mitään tietoa mitä ne on
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Jule »

vihvila kirjoitti:Mitähän on insinöörillä päässä pyörinyt...

Päävirta releen sähkökaavio
Ihmettelen tuota kytkentää muutenkin, Miksi startille pitää mennä plussa releen ohitse kun kuitenkin kytkentä virta tulee virtalukosta? eli jos kakkos rele ei kytke niin ei myöskään startti toimisi. Nyt polttaa tuon toisen 150a sulakkeen ja nyt vei sen pohjineen päivineen...

Eli onko kellään tietoa onko B58 alustassa semmosta yleistä vikaa minkätakia jälkimmäinen päävirtarele ei kytke kiinni? kytkee kyllä kun suoraan tökkää johdolla ohjauksen maihin. Rele on siis kunnossa.
Sinne on sähkösuunnittelija halunnut laittaa pääsulakkeen, joka ei mun mielestä ole kovinkaan hassu ajatus, linjurissa on kuitenkin melko kovat tehot tuolla alkupäässä.

Starttivirta on niin kova että sitä ei mikään sulake kestä, joten startin ajaksi pääsulake pitää ohittaa tuolla releellä, eli kun virrat kääntää päälle, tuon pääsulakkeen rinnalla olevan releen pitäisi vetää, mutta käynnistyksen jälkeen releen tulisi hellittää ja ohjata virta kulkenaan pääsulakkeen ohi. Yksinkertaisintahan olisi että tuo päärele olisi vaan startin kanssa rinnan, mutta ilmeisesti sen kärjet ei kestä sitä joten se on toteutettu noin.

Yksinkertaisin korjaushan on laittaa kojelautaan painonappi jota pitää vaan painaa samalla kun starttaa. Toimii samalla eräänlaisena köyhänmiehen ajonestolaitteena. Kyllä se sähkökaaviossa pitäisi olla selvitettynä kuinka tuota päärelettä ohjataan.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Ymmärrän nuo muut sulakkeet kyllä mutta en tuota startti releen ohittavaa. se startille menevä iso johto ei mene minnekkään muualle kuin sinne startille. niin sielä ei ole tarvetta tuolle 150a syötölle starttauksen ulkopuolella. Ainakaan minä en löytäny mitään mikä tarttis sähköä.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Volvo B10M ohjekirjassa kerrotaan että kytkin kaapissa / kytkinrasiassa on 1 kpl 150A sulake jonka selityksessa= Kylmäkäynnistys ( lämmitysvastus ) eli ymmärtääkseni hehkutus ( imusarjan lämmitys ). Ohjekirja tuli B9M bussin mukana ja ainakin tähän asti vastannut kyseistä mallia. Liekkö sitten eri kuin B58 ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Notreal kirjoitti:Volvo B10M ohjekirjassa kerrotaan että kytkin kaapissa / kytkinrasiassa on 1 kpl 150A sulake jonka selityksessa= Kylmäkäynnistys ( lämmitysvastus ) eli ymmärtääkseni hehkutus ( imusarjan lämmitys ). Ohjekirja tuli B9M bussin mukana ja ainakin tähän asti vastannut kyseistä mallia. Liekkö sitten eri kuin B58 ?
Hyvin pitkälti kuulostas tuo tehonkesto juurikin imusarjan lämpövastuksen sulakkeelta, kestäs sen 3600W!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B58 Wiima M305 "Marsalkka"

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Reddewil kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Volvo B10M ohjekirjassa kerrotaan että kytkin kaapissa / kytkinrasiassa on 1 kpl 150A sulake jonka selityksessa= Kylmäkäynnistys ( lämmitysvastus ) eli ymmärtääkseni hehkutus ( imusarjan lämmitys ). Ohjekirja tuli B9M bussin mukana ja ainakin tähän asti vastannut kyseistä mallia. Liekkö sitten eri kuin B58 ?
Hyvin pitkälti kuulostas tuo tehonkesto juurikin imusarjan lämpövastuksen sulakkeelta, kestäs sen 3600W!
No nyt on ratkennut, hehkun kierukka on suuruusluokkaa 2 kw ja sen releet on moottori
”tilassa” oli myös aikarele ehkä lämpökin selvinnee kaaviosta onko se missä, oletan konetila yhteisrele?
mutta voi olla myös ohjaus johdossakin.( häiriötapauksissa poistettin kärähtänyt kierukan jäänteet
mitä moottori ei ollut syönyt, muistakseni nuo hehkurele oli kallis , ” k autot hehkutti automaattisesti
virta avaimesta ei voinut kaasutella ennenkuin hehkutuspäätty)
Hehku Virta on otettu startin johdon kautta lopuksi järkevä ratkaisu päävirtajohdon käyttö ja
sulakkeella varmistettu , starttaus tilanteen ulkopuolella sekä pääkapelin vika riski minimoitu joka linja autokäytössä on ok, voihan B mallin autossa olla kaapelia yli 10m. Kyllä ruottalaiset on asian miettinyt....

Tuon mallin moottori kuten aiemmin todettu ei tarvii hehkua, vähentää toki kylmäsavua
käynnistättessä, akkujen kuormitus jopa ongelma ..
Vastaa Viestiin