Sivu 2/2

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 18 Heinä 2016 12:14
Kirjoittaja Pukaatti
No hyvä homma! Monenko millin koolit tuli autoon tuohon käytävälle?

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 18 Heinä 2016 13:17
Kirjoittaja Timppa
40 mm , kolme koolia koko matkalle . luukkuihin pätkinä . Käytävän etu osaan tein jälkeenpäin metrin pitusen ylimääräsen huoltoluukun etujousien kohdalle , ku siellä on paljon niitä putki / paineilma härpäkkeitä .
Kerran saatiin kuvia siirrettyä tän windous 10 aikana tähän läppärii , täytyy paneutua / pyytää naapurin poitsu neuvomaan.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 18 Heinä 2016 15:06
Kirjoittaja Pukaatti
OK, siulla ei taida olla etukardaania tässä autossa? Nuo luukut kiinnostas kovasti nähdä!

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 28 Syys 2016 18:45
Kirjoittaja Timppa
Cirius on palvellu hyvin koko kesän . Eka kesä kun invertteri ei ole vinkunut (jääkaappi ) , syy uudet akut 600 a/h
. Ilmakompuran naputus tokeni kun laitoin värinäkumit kuivurin kiinnitykseen .
Tasonsäätö venttiilit ja kaikki ilma palkeet ylä / ala osineen tuli vaihdettua . 2 sivulasia hommattuna ja muutama litra raskaan kaluston maalia jää ensi keväälle .

( Avattaren päivitys olis kyllä aiheellista , sitku tekstit ja maalaus ..)

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 25 Loka 2016 13:57
Kirjoittaja Timppa
Cirius siirtyy katsastettuna katokseen odottamaan kevättä . Maalaus ja vaihdelaatikon hallintakotelon tuunaus jäi keväälle , öljy vuoto ja pakki pomppaa turhan usein päältä .
Onneksi kuormitus ei vaikuta pomppaamiseen vaan aika .
Katalysaattori/ hiukkassuodattin pönttö tuli vaihdettua tavalliseksi äänenvaimentajaksi , jatkossa sitte näkee vaikuttiko yhtään kulutukseen , volvon ominaishaju ainakin osittain palautui pakokaasuun . :lol:
Profiili kuvakin nyt näkyy oikeana sinne maan ääriin saakka. :wink:

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Joulu 2016 19:02
Kirjoittaja Timppa
Suunnitteilla olis 90mm BI-xenonien asennus tulevaan projekti puskuriin .
Syy näin hulvattomaan ajatukseen johtuu siitä kun semmoset jäi seat ibitsan risoista ajo valoista .(ilmaset )
Jännite tietysti 12v , sytkäboxissa lukee 12v polttimossa pelkästään 35w. Tarvii varmaan jännitteen alentajan.
Saakohan noita valoja laittaakaan ton vuosimallin bussiin ? :(
Suunnittelun huipennus olis että sais kytkettyä molemmat pitkän ja lyhkäsen toimimaan , näissä linssi kääntyy moottorilla ylös ja alas .
Onnittelut kaikille jotka on saanu talven aikana jotain tehtyä :D

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Joulu 2016 20:02
Kirjoittaja pelti
Mä oon saanut 5 kg lisää massaa ja se ei ole kiinni auton rungossa....

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Joulu 2016 21:51
Kirjoittaja Jokelan linja
Timppa kirjoitti:Suunnitteilla olis 90mm BI-xenonien asennus tulevaan projekti puskuriin .
Syy näin hulvattomaan ajatukseen johtuu siitä kun semmoset jäi seat ibitsan risoista ajo valoista .(ilmaset )
Jännite tietysti 12v , sytkäboxissa lukee 12v polttimossa pelkästään 35w. Tarvii varmaan jännitteen alentajan.
Saakohan noita valoja laittaakaan ton vuosimallin bussiin ? :(
Suunnittelun huipennus olis että sais kytkettyä molemmat pitkän ja lyhkäsen toimimaan , näissä linssi kääntyy moottorilla ylös ja alas .
Xeenonivalot vaatii ajovalopesurin ja automaattisen korkeudensäädön :!:
Jos autossa on ilmajouset edessä ja takana, niin automaattinen korkeudensäätölaite on siinä.
Ajovalopesurit pitää nikkaroida jos ei jo ole.
Xenonpolttimoa ei kiinnosta auton jännite. Ballasti hoitaa polttimon sytytys- ja toimintajännitteen.
Ballastia eli sytkäboxia taas ei kannata kiusata väärällä jännitteellä.
Jonkunlaisen jännitteenalentajan tarvii jos meinaat saada 12 volttiset toimimaan 24 voltilla.
Huomioi myös että xenon ottaa sytytyshetkellä melkoisen virtapiikin. Heikompi jännitteenalentaja saattaa suuttua. :lol:

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Joulu 2016 23:28
Kirjoittaja wiima63
Jälkiasennus xenonit maksaa muutamia kymppejä niin semmosesta sarjastahan on hyvä nykästä ihan käypäset ballastit ne on monesti 9-32v

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 31 Joulu 2016 16:56
Kirjoittaja Timppa
Olis pitäny katsoa tarkemmin ennen kun innostuu liikaa , linssi on irrallinen heijastimeen / polttimoon nähden , soveltuu vain umpion sisään . :oops:
Ledi tekniikalla ilmeisesti eteenpäin ,jos vaan soveltuu 90 mm lamppuun . ( 125€ polttimopari pikku boxineen 24 v skuballa)

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 31 Joulu 2016 19:22
Kirjoittaja Jule
Juuri TM:ssä oli artikkeli ledlampuista. H7 led korvauspolttimo ei toimi (vielä). H4 umpioon on olemassa jo asiallisiakin lamppuja.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 10 Huhti 2017 17:44
Kirjoittaja Timppa
Askartelukausi on alkanut , luukkujen lukituskahvoja vaihdettu ,nyt avaimella pelaa kaikki . Tiivisteitä samalla putsailin ja liimailin kiinni . Kesä on alkanut vaikka lunta hiukka tuliskin .

Voimia ja intoa kaikille näihin kevättöihin . :) 8)

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 10 Huhti 2017 19:49
Kirjoittaja paci
Juu pitäs itsekin alkaa hitsailla toisen puolen etujousen yläkannaketta, vettä tulee kaatamalla :( Ehkäpä pääsiäisenä :|

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 27 Touko 2017 23:11
Kirjoittaja Timppa
Maalaustyöt hyvällä mallilla , vasen sivu valmis ,tuninki listaa vaille .
Valkoista valkoiselle pohjalle on vaikea erottaa ruiskutus vaiheessa .
Oikea sivu vielä ja sitten Cirius tekstit isosti ja punasella varjostuksen kanssa. Kuva näyttää matalta vaikka normi kiilto.
( Pienempi kuva olis riittäny )

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 28 Touko 2017 13:59
Kirjoittaja MLuoto
Jokelan linja kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Suunnitteilla olis 90mm BI-xenonien asennus tulevaan projekti puskuriin .
Syy näin hulvattomaan ajatukseen johtuu siitä kun semmoset jäi seat ibitsan risoista ajo valoista .(ilmaset )
Jännite tietysti 12v , sytkäboxissa lukee 12v polttimossa pelkästään 35w. Tarvii varmaan jännitteen alentajan.
Saakohan noita valoja laittaakaan ton vuosimallin bussiin ? :(
Suunnittelun huipennus olis että sais kytkettyä molemmat pitkän ja lyhkäsen toimimaan , näissä linssi kääntyy moottorilla ylös ja alas .
Xeenonivalot vaatii ajovalopesurin ja automaattisen korkeudensäädön :!:
Jos autossa on ilmajouset edessä ja takana, niin automaattinen korkeudensäätölaite on siinä.
Ajovalopesurit pitää nikkaroida jos ei jo ole.
Xenonpolttimoa ei kiinnosta auton jännite. Ballasti hoitaa polttimon sytytys- ja toimintajännitteen.
Ballastia eli sytkäboxia taas ei kannata kiusata väärällä jännitteellä.
Jonkunlaisen jännitteenalentajan tarvii jos meinaat saada 12 volttiset toimimaan 24 voltilla.
Huomioi myös että xenon ottaa sytytyshetkellä melkoisen virtapiikin. Heikompi jännitteenalentaja saattaa suuttua. :lol:
ajovalo pesurit pakolliset vuosimallista -99 eteenpäin.
yhden audin kans on pitänyt inssin kans inttää melkeen joka katsastuksesssa.
audissa oli alkuperäiset xeenonit mutta ei pesureita, inssi yritti inttää että joudun laittaan mutta erehty.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 28 Touko 2017 20:16
Kirjoittaja Jule
Jälkiasennuksena se pesuri kuitenkin vaaditaan lähivaloxenonin kanssa auton vuosimallista riippumatta.

Tai ainakin katsastajan käsikirjassa lukee näin, varsinaista eu direkstiiviä aiheesta en ala etsimään.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Touko 2017 09:54
Kirjoittaja Zuikkis
Oikein jos saivarrellaan (ja sen taidon katsurit toisinaan osaa), nuo jälkiasennus-xenonit on käytännössä aina laittomat koska sitä alkuperäistä umpiota ei ole hyväksytty Xenon-polttimolle. Umpiossa on E-hyväksynnän vieressä joku seuraavista merkinnöistä:

HC = Halogen lähivalo
HR = halogen kaukovalo
HCR = Halogen lähi- ja kaukovalo

DC = Xenon lähivalo
DR = Xenon kaukovalo
DCR = Xenon lähi- ja kaukovalo

En muista että olisi samassa tuikussa ikinä ollut sekä halogeenin että xenonin merkintöjä..

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 29 Touko 2017 10:09
Kirjoittaja pelti
Nepparissa on just jälkiasennus ksenonit (edellisen omistajan jäljiltä). Ekan kerran nyt inssi totesi, ettei ole leimoja laseissa. Mutta jäi toteamuksen asteelle.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 30 Touko 2017 21:25
Kirjoittaja Jule
Kyllähän niitä xenon umpioita myydään.
Mulla oli tarkoitus jossainkohtaa Einoon väkertää nappisilmäsisun mallilla ajovalot, käyttäen niitä samoja linssiumpioita joita Sisussakin. Tosin scanian umpiokin voisi mittojen puolesta mennä, ainakin näin perstuntumalla.

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 02 Heinä 2017 13:41
Kirjoittaja Timppa
Vaihteeksi Haminassa

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 24 Syys 2017 09:44
Kirjoittaja Timppa
Ciriuksen kesä on mennyt nopeasti , Hamina ollut usein kohteena.
Textit kyljissä olleet jo jonkun aikaa .

Tässä pääpiirteittäinen luettelo kesän aikana tehdyistä parannuksista :

-ohjauksen kulmavaihde vaihdettu
-ilpin ulkoyksikkö koteloitu
-sähköinen tuulilasin verho
- 3 pistevyö kuljettajalle
- takajarrukellot uudet
- 3 sivuikkunaa vaihdettu
- pienempi ratti 45 cm
- polttoainetankkien yhdysputki kumikurveineen (90 ¤)vaihdettu
- edessä kesä misukat (M+S renkaat myynnissä)

kauden päätteeksi lisään yhden polttoainetankin mahdollisia polttoainetarjouksia varten :wink: :wink: ja vaihtoon samalla taka "kolmiot" mallia "Nyyssönen "

( Seuraava reissu Hartolaan 28-30 . 9 .)

Re: Carrus 501 B10m vm -94 "Cirius"

Lähetetty: 03 Marras 2017 19:59
Kirjoittaja Timppa
Cirius on saanut kaverin vierelleen tuohon pihalle ,hyvin ne on jo juttuun tulleet keskenään .

Uuden pituus ja paino sama väriä myöten eli se on 602 B10m ja vuoden nuorempi :-D

Hinurilla tuli pihaan niin kuin Sulo Vileeninkin autot :lol: :lol: osumaa ei ole sentään saanut mutta moottorissa on tuunattavaa.