Volvo b10m Lahti 330

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Pitää kattoa sitte jatkossa miten haluaa tän puolen hoitaa, mutta nyt meillä on hanimuun menossa, niin haluu tehä kaiken ite.
..ja samalla vähän tutustuu siihen mitä toi laitos pitää sisällään.
Muutaman johdon löysin eilen konehuoneesta missä oli kuorenrippeiden seassa semmosta kovaa harmaansinertävänvihertävää haurasta juttua. Koskin siihen ja se katos. Täytyy jossain kohtaa tutkia heitä tarkemmin.
Voi hitsi! Mullahan on tänään synttärit ja kaikkee :D
Sitä on kiva juhlistaa autonalla.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

No onnee kovasti. Mieki vietin auton alla ja enonkosken vehola syntsiä :) paljo tuli lasiin kuskille?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

No kolkyeent kuus.
Eihän tosta rempasta sitte tullu yhtään mitään. Kiersin öljynsuodattimet irti ja totesin, ettei uudet oo sinnepäinkään. Sitte vaimo ilmoitti tulleensa kipeäksi ja toivoi, että tulisin sisälle muksuja kattomaan, kun on ite vuoteenomana. Että näin.
Parempi onni ensi kerralla.
Korjasin yhen ilmavuodonki lukkopihdeillä tilapäisesti. Seisoskelin auki olevan sivuluukun vieressä ja kuuntelin että jossain lähellä sihisee. Luukun lukituksen ilmaletku piti elämää.
Ei pidä enää. Paineetki pysyy heti paljon kauemmin.
Laitan kuvat vanhoista putsareista mitkä kiersin takas paikalleen ja uusista mitkä ostin hrp:stä.
Kaupantekijäisiksi laitan kuvan vielä suodattimien jalasta.
Liitteet
20160325_153854.jpg
20160325_153835.jpg
20160325_154047.jpg
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

sekä Mahle OC30, että M-Filter MH321 kääntää Donaldsonin numerolle P558250.
Eli siinä pitäisi olla kaksi samanlaista suodatinta.
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

No näin minäki koitin aatella, ku noita putsareita hypistelin.
Luotin vaan, että löytyy oikeet putsarit, ku kysyy tiskiltä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Miulle tuli ohivirtaus ja pääsuodin. Tämmöset. Ja ton verran maksoi öljynvaihto tukkirekkoinee miun EX duunissa. Thd 102 kone.
Liitteet
20160325_174401.jpg
20160325_174219.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Ei ollu pahan hintane tukkirekka, vaikka kanikka oliki.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ei. Viivi 6 v. Tykkäs vaikka Vabis onkin :)

Mut siis eikös siulaki ole toi toinen suodin isommala jenhalla ku toinen?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Ei. Tuumasia on molemmat.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Mutta tuossa 65€ 25L öljyä ei oltu vaihettu niitä 2x8€ suodattimia?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Juu. Niin minäki.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Reddewil kirjoitti:
Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Mutta tuossa 65€ 25L öljyä ei oltu vaihettu niitä 2x8€ suodattimia?
JOO ei suotimia.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Nonni. Nyt alkais olee mahatautikin lusittu joten piti käydä sotkemassa ittensä.
Vaihdoin naftasuodattimet ja tyrkkäsin kokeeksi laturin starttiakkuihin kiinni. Ihmettelin miksi kipinöi kun sihtailin laturinjohtoja väri väriin. Vedin akkutelineen ulos ja oliki hassu ylläri piuhoissa.
Konettakin vähän imuroin ja noin puoli ämpäriä sain noin pikasiivouksella aikaseksi.
Hyundain tuhkaimuri osoittautui kovaksi laitteeksi tässä hommassa. Varsinaisessa käyttötarkoituksessa aivan susi.
Lieneekö(kö?) ihan tavallista, että tuo käsipumppu kusee ihan solkenaan naftaa, kun sillä pumppaa.

Pyykkikonekin hajos. Meni vissiin rummun laakerit. Täytyy avata sekin ja kattoa mitä se on syöny.
Liitteet
Mikä on väärin?
Mikä on väärin?
20160327_115732.jpg
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Solkenaan....hmm. Taitaa olla tiivisteet lopussa. Aika ylläri tuo kaapelleiden ristivärisyys.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Meillä kuulosti pyykkäri et lakru mänössä mut olikii hihna iha moro... Nyt pyykkihuolto ollu pääsinäisen ajan porukoilla. Hyvä k6n ei ole öljyinen kone ni voipi imuroida huoleti.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pukaatti kirjoitti:Sen verran et elä hukkaa roppujen tiivisteitä! Ite hävitin ja piti scanialta käyä 2 sarjalaisen tiivisteet :) ja öljytilavuus on kaikkea 30/42 väliltä :D
Tähän saattaa vaikuttaa paljon sekin, tuleeko miten iso osa wanhasta öljystä laskettua pois vaihdon yhteydessä... Tyhjennysproppuja kun on 2 tai jopa 3 riippuen versiosta ;)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rosvolinna kirjoitti:Solkenaan....hmm. Taitaa olla tiivisteet lopussa. Aika ylläri tuo kaapelleiden ristivärisyys.
Ei sen käsipumpun tartte paljoa kusta, kun jo kannattaa vaihtaa. Ei taida olla monenkaan euron investointi?

Nuo B10M:t tuntuu (ja ennen kaikkea kuuluu) olevan tarkkoja siitä, että naftaputsareita vaihdettaessa toimitaan ripeästi siten, että vanhan suodattimen tilalle pyöräytetään uusi (naftalla jo ennalta täytetty) putsari paikalleen mahdollisimman nopeasti. Muuten herkästi hörppää ilmaa.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu pitää silti ilmata vaikka on noppee asentaja. Miula oli 3 roppua tässä thd 102 padassa. Omassa on käsipumppu siellä vasemma etupyörän takana josta voi pumpata löpöä. Vaikka täytin ja vaihettiin sikanopsaa ni pumpata piti.

Ton käsipumpun saa ymmärtääkseni rakvaattori liikkeestä puolet edukkaammin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ja mä ku vaihdoin nii törkkäsin tyhjät suotimet paikalleen,kymmenkunta rumputusta käsipumpulla ja kone tulille. Ei mitään ongelmaa.
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Hain öljynsuodattimet ja käsipumpun ja sitte hommat seisahti.
Meni ensin se pyykkikone ja sit meni porakaivopumppu ja sit on ollu ylitöitä ja asuntoesittelyä ja kaikkee...
Ei ihminen kerkiä jokapaikkaan. Eilen sain uuden pumpun kaivoon, niin eiköhän se imassu jotain sisäänsä. Nyt laukoo vaan lämpösuojaa. Tänään ei pysty, kun päivä on alkanu 1.45.
Meinaa olla väsy.
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Jos nyt vaikka kirjottais tännekin jotain.
Bussinlaitto on ollu aika jäissä nyt vähän aikaa, kun on ollu kaikkee pientä vastoinkäymistä ja kaikkee..
Mutta tänään otin etupyörät irti ja huomenna vien ne rengaskauppaan jossa laitetaan käypästä kumia vanteille. :mrgreen: Takarenkaat sitte ehkä perjantaina tai joskus.
Olipas kiva ylläri, kun kaivoin hienon momentinkertojan esille, että nyt aukee mutterit helposti. Ei ollukaan sopivaa hylsyä siinä salkussa. Oli kaks liian pientä hylsyä :( .
Aukes kuitenki mutterit auton omilla työkaluilla melko helposti.
Oon katellu, ku oikeessa etupyörässä oli yks mutteri semmonen pitkä ja umpinainen. Selvishän syy. Pinnapultti poikki ja sen verran näky kierrettä, että mutteri just pysy kiinni.
No nythän sitte herääkin kysymys: onko millanen savotta vaihtaa toi pinnapultti? Lähinnä, että saako sitä irti muutenku polttamalla ja poraamalla vai voisko lähteä suosiolla irti.
Näkyshän siellä olevan vähän muutaki pientä, mutta niistä myöhemmin.
Nyt tutimaan että jaksaa taas herätä ennen kahta.
Liitteet
20160427_174150.jpg
20160427_174150.jpg (169.46 KiB) Katsottu 11616 kertaa
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Eikös tuo lähde ihan lyömällä. :?:
Eli rengas pois, jarrurumpu pois ja lekaa pulttiin.
Uusi paikalleen ja hilut kiinni. :lol:
Noin siis yleisesti.
Avatar
Teuzca
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
Truck: Volvo b10m Lahti 330
Location: Vihti

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Teuzca »

Noniin no. Sepäs on sitte heleppova. :lol:
Ihan ku kaikki muukin remontti. Vanha pois ja uus tilalle. :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10m Lahti 330

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä noi katkenneet pinnapultit on yleensä lähteneet yllättävänkin kivuttomasti irti. Osittain kai johtuu siitä että se asetelma siinä irroitus tilanteessa on aika kätevä, siihen katkennen pultin päähän voi aika surutta antaa työkalua. Yleensä ne on ihan moskalla paukuteltu irti, ei ole tarvinnut edes lekaa.

Jos remontissa ei tarvitse lekaa, se on helppo.
Vastaa Viestiin