Scania K92 vm 86 Kirjastoauto uudella omistajalla

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Scania K92 vm 86 Kirjastoauto uudella omistajalla

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tommoinen Scania tuli sitten hommattua. Autossa on normaalit kirjastoauton varusteet mallia Vähämaa. Auto on palvellut vielä tänä vuonna Laihialla. Mittarilukema on nyt 200880 km. Koneena on DS9 turbolla ja viisivaihteinen laatikko. Auto on todella leppoisa ajettava. Kone on piiloitettu perälle.

Mukana oli kirjallisuutta:
- kirjastoautostandardi
- vessanpöntön käyttöohje :lol:
- webaston asennus ja käyttöohjeet
- Scanian huoltokirja
- Scanian kuljettajan opas 1
- Scanian Huoltoohjelmat 2
- Scanian Huolto Voitelukaavio 3
- Scanian Moottori DS9 4
- Scanian Vaihteisto G776 5
- Ohjaus K 9
- Jarru ja paineilma-laiteisto K 10
- Pyörät, nostaminen ja hinaaminen K 11
- Tekniset tiedot K 13

Nämä kerroin siksi että joltain voi kyseinen puuttua ja multa sen vois saada.

Ja sitten ne miinukset. :cry:
Apurunkoa joutuu uusimaan takapyörän kohdalta noin 30 cm matkalta ja samoin kuskinpuolelta varapyörän kohdalta. Sitten apukuskin puolella etupyörän vierestä löytyi 15 cm pätkä uusittavaa.

jollain koneella olivat sitten särkeneet kuskin puolelta kylkiluukun saranan, pituus 120 cm. Mistähän tuonkin saa ?

ISO MIINUS on tietysti kylän tihein perävälitys 4.86
- Hakusalla on nyt sitten 3.5 välitys

t. Jussi
Viimeksi muokannut Sisu, 13 Elo 2023 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eli ihan samanlainen kuin tuo minun :) Just tulin reissusta puolivalmiilla autolla ja kilsoja tuli 2235km ja tuo perän tiheys on kyllä vähän ongelma. Kone huutaa ja voima hukkuu turhaan olemattomiiin ja kulutus on kova.

Tutkinpa itsekin tuota jos siihen sais matkaperän hankittua.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Minkälainen mahtaa olla alkuperäinen varapyörän säilytysteline. Multa joku on jossain vaiheessa leikannut sen pois ja rengas on nyt sitten sisällä autossa. Onhan se aika erikoinen pöytäratkaisu auton sisällä mutta kiinnostas laittaa se sinne auton alle jemmaan takaisin mutta millaisella telineellä?

Toinen ongelma on auton kallistuminen parkissa. Toisen puolen korkeussäädin vuotaa. Onko joku korjannut tuollaista ikinä?

-Jussi-

Edit: Vika korjaantui heiluttelemalla sitä säätäjää edestakaisin. Sihinä ja vuoto lakkasi.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tulipas tuosta jousituksesta sellainen mieleen että onko jollain sellaista systeemiä käytössä jolla vois jousituksesta vähentää ilmaa silloin kun ollaan parkissa. Auton saisi vaakitettua näppärästi sillä menetelmällä. Sanookohan katsastus-setä jotain tommoisesta systeemistä?

-Jussi-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kylahulluista Jokkella oli vanhassa autossa systeemi ventiileillä, jolla sai auton lysäytettyä alas. Tais olla mikrokytkimillä. Katsastusmies ei kyllä tykkää.... tv. Ari
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Homma on nyt sitten edennyt sen verran että tuli hankittua jääkaappi, liesi, uuni, tiskipöytä ja muuta pienempää tarviketta. Osat ovat kotoisin kolaroidusta KAFI 642 asuntovaunusta. Kamppeet toimii kaasulla. Syy kaasuun on sen varmuus ja helppous sekä riippumattomuus sähköstä (tämä kyllä jakaa mielipiteet puolesta ja vastaan). Samaisesta vaunusta lähti mukaan myös U-ryhmä.

Lattiaa koolattiin 30 milliä ja laitettiin 30 mm finn-foam ja 15 mm vaneri. Finnfoam oli 4 euroa ja vaneri 7.5 euroa neliö. Pinnoitteeksi tulee laminaatti.

Pitäs vielä jostain saada linja-auton istuimet 2 lapselle ja suora eristetty ikkuna joka olisi saman kokoinen kuin se alkuperäinen virkailijan sivuikkuna.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Nyt jännittää ihan täysillä. Perjantaina pitäs käyttää autoa leimalla. Yritetään tehdä tuosta kotterosta asuntoautoa samalla. Kaikki tarvittavat varusteet pitäisi olla nyt paikallaan.

-Jussi-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

B9M kirjoitti:Kylahulluista Jokkella oli vanhassa autossa systeemi ventiileillä, jolla sai auton lysäytettyä alas. Tais olla mikrokytkimillä. Katsastusmies ei kyllä tykkää.... tv. Ari
Onhan noita niiausärjestelmiä ollut käytössä jo parikymmentä vuotta. Eli lasketaan rakenteesta riippuen etupää tai oikea kylki alas pussit tyhjentämällä. Ei siinä kai katsastusmiehellä ole ihmettelemistä, kunhan järjestelmä on rakennettu oikein.
minä

Viesti Kirjoittaja minä »

Kuorma-autoissahan on systeemi ilmajousitusta käytettäessa jolla auton asento saadaan sopivaksi, et saadaan lastauslaituri tms. sopivalle korkeudelle ja auto niin ettei tarvi pumppukärryllä vetää ylämäkeen.
Näinpä kerran muuttoauton ihan vaaterissa melkoisessa alamäessä, näytti kauempaa hurjalta kunnes näkyi kunnolla.
Sitä millaisilla venttiileillä lie toteutettu on sitten taas toinen juttu.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Noooo kuis kävi leiman kans :?: :wink:
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Erikoisauto / matkailuauto siitä sitten tuli. Miksihän mä luulin Että siitä tulis m1 luokan henkiloauto? Jarrusylinteri vuotaa ja siihen pitää vaihtaa kalvo. Ei taida olla kovinkaan kova homma.
Inssi kehu että alusta on tiiviissä kunnossa mutta eihän 200 tkm ajettu auto voi olla väljä.T.jussi
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Mitenkäs siitä tuo Erikoisauto tuli, kun ei sellaista määritelmää ole vuosiin ollut olemassa ? :shock:

Vai olikos aikaisemmassa elämässä
Kirjastoautona tuo määritelmä olemassa.....
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mitä helv.... Nyt on tainnu olla konttorin Pesonen päissään ku o sulle moisen leiman pamauttanu.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

No onkos tuosta mulle sitten mitään hyötyä / haittaa että sitä ei tullut henkilöauto. Vielä asiasta tehden kysyin inssiltä että eikös tästä olis pitänyt tulla m1 luokan henkilöauto. Inssi sanoi että ei me ruveta tuota erikoisauto määritelmää muuttamaan. Eli saa olla sellainen vieläkin.

Oon nyt sitten käynyt useamman kerran katsomassa tuota rekisteriotetta ja kyllä se vaan on EA/matkailuauto

t. Sisu
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Sisu kirjoitti:Inssi sanoi että ei me ruveta tuota erikoisauto määritelmää muuttamaan. Eli saa olla sellainen vieläkin.
Sitähän minä vähän aattelinkin, että ennestään
tuo on erikoisajoneuvoksi rekisteröity :wink:
Se hyötyhön siitä on, että ei ole verottoman matkailuaiton
vaatimuksia, eikä ajoneuvoveron perusosaa........

Onkos muuten nuo muutkin Kirjastoautot erikoisautoiksi rekisteröityjä ?
Vai mitä niissä rekisteriotteissa lukee :shock:
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Minusta tuntuu että nuo kirjastoautot on järkiään erikoisauto / kirjastoauto nimikkeellä. Mutta musta tuntuu että muiden autoista on tullut m1 luokan henkilöautoja vai mitä sanoo jone-51k?. Jonen auto on prikulleen samanlainen kuin tuo minun auto. Ja taitaa se IZKIn autokin olla aikas samaaa tavaraa. Tuo B9M taitaa olla poikkeusluvalla kun se on pitempi kuin K92 eikä siten ole samanlainen.

t. Jussi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Juurikin näin. Kun auton käyttötarkoitus muuttuu niin se pitäs kyllä olla myös muutoskatsastettu asianmukaiselle nimikkeelle. Ja M1-luokan henkilöauto on juuri se mihin lokeroon nämä meidän viritykset kuuluvat tällä lainsäädännöllä. Oma K92 oli ehditty välissä muuttaa huoltoauto nimikkeelle ennen minun omistusta, mutta M1/matkailuauto siitä sitten tuli niinkuin pitikin. Kannattaa varmaan pitää tuo erikoisautona nyt kun sen on siksi saanut. Saa rakentaa melkein mitä vaan kunhan ei vaaranna turvallisuutta.

BTW.. selvitän tuon veron perusosan ensi viikolla. Kun on niin montaa tietoa siitä että kuuluko se meille vai ei. On juttua että meidän autot on niin painavia ettei perusosa kuuluisi meille ja taas ihan toisenlaista tietoa. Mutta pitää selvittää. Ainakin sellainen lomakekin on olemassa jolla sitä voi anoa takaisin jos sen on virheellisesti maksanut.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Eiköhän tuo vero ole ja pysy niinkuin purkka tukassa

Laki sanoo: Erikoisautona rekisterissä olevan ajoneuvon vero on sama kuin akseliluvultaan vastaavan M- tai N-luokan ajoneuvon vero. Erikoisauton ajoneuvoluokka määrätään tarkemmin niiden ajoneuvojen luokituksesta annettujen säännösten mukaan, joita sovellettaisiin, jos ajoneuvon rekisteriin merkittyä luokkaa tarkistettaisiin verokauden alkaessa.

Eihän tuota pykälää kierrä mitenkään näillä vehkeillä :twisted:
t. Jussi
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Kyllä se erikoisauto on munkin scana k92 kirjastoauto, vaikkakin oli välissä nahkatakkikauppiaalla, eli otteeseen on lisätty että sisällä on vaatetankoja (joita ei enää ole). Siis oletan että tämäkin kapistus pysyy erikoisautona vaikka sisustan rakentaa? Käyttömaksu ja vero on yht 515E/V, ja vakuutuskin on pienen henkilöauton kanssa samoissa. Kannattaako sitä M1;stä sitten harkita vai ei? :roll:
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mä luulen että sun autosta tulee m1 luokan henkilöauto. Semmoinen se munkin autosta ois pitänyt tulla mutta inssi sano että tehdään siitä EA niin eipä sille mitään voinut.

luulempa että sinä et voi siihen vaikuttaa mitenkään.

-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Luulen että IZKIn auto on muutoskatsastettu tuolloin kun erikoisautoja on ollut vielä olemssa ja sitähän ei ole pakko käsittääkseni muuttaa kun se on kerran siksi muutettu, voi pitää siis samana ettei ihan hulluja väsäile. Mutta jos NYT muutoskatsastaa autonsa niin M1 henkilöauto paukahtaa varmasti, jos nuo määreet täyttyvät. Laki ei tunne "enää" erkoisautoja, paitsi sotilaskäytössä taisi olla joku asia joka muutti tuon. Itse tahtoisin oman autoni kyllä olevan erikoisauto, mutta kun ei enää ollut mahdollista kun oli jo välissä elänyt elämäänsä huoltoautona.

Erikoisauto on mun mielestä helpompi myös myydä kun sitä ei koske ihan kaikki kiemurat vaan saa väsätä kuljetuspelin tai matkailupelin just semmoseksi kun on tarve, eikä niinkuin laki pakottaa.
anselmi

ea m1

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Moi,,,, molemmilla on hyvät ja huonot puoleensa,, m1 vakuutus lienee pienempi,, muuten Suomessa ajellessa ei eroa mutta jo Saksassa Ea pitää pykälien mukaan maksaa tieveroa jos käyttää autobahnia,,,,, jaa tuntuu että katsastus on hieman pehmempi m1,kanssa. oletan että scaniassa ei muuttunut paikkalukua,,,,,, sitten voi olla hyvä jos joku ilmoittaa rekkari ja kerrottu bussia ja viranomainen katselee m1,,,,,,,,,,,,,,,,, toinen juttu onko kellään käytössä lumiketjut ,,,,,,,,,,,,,,, terv sune
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

No nyt vaihtui vakuutusyhtiö nordeaan. Liikennevakuutuksen bonukset scaniassa on 10% niin hinnaksi tuki 460 euroa vuosi. Laajakaskon sain 142 euron hintaan. Vakuutus sisältää tuulilasivakuutuksen.

Onko m1 autoissa halvemmat vakuutukset? Mulla noin 500e vuosi ilman bonushyvitystä. Tossa kaskossa on vissiin 70% bonus mukana.

Jarrukellon kalvo maksoi 15e. Irroitus oli nopea ja tuskaton.
Samalla uusitaan jarruputki ja oikeat klemmarit siihen.

-Jussi-
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Lisää yllätyksiä. Tuli uusi dieselvero lippunen. Ei ollu enään mainintaa siitä ajoneuvoveron perusmaksusta :lol:

Kävin sitten konttorilla näyttään niitä jarruja. Leima tuli mutta katsastuksen jälkeen meni vaihde vivuston pitkä putki poikki eturenkaan takaa. Siinä putkessa on typerä mutka johon vesi kertyy ja sitten ruostuu puhki. Eka oire oli että reunimmaiset vaihteet takertelee. :twisted:

konttorilta tultiin kotiin 3-vaihteella. olihan se auto umpijäässä kun se ensin suli konttorilla ja sitten pihalla oli yli 20 pakkasta.

-Jussi-
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Pitääpä välillä kertoa että miten asiat etenee. Valaistus taitaa olla päivän sana. Tulipas sitten hommattua 100 valkoista LEDiä. Näistä ois tarkoitus laittaa noihin kuskin vieressä olevien katkaisioiden valaistus ja kalusteiden alareunoihin valot. Ostin myös rautakaupasta spottivalojen runkoja 5 kpl joihin tulee semmoiset superkirkkaat LED valaisimet.

Nuo 100 Lediä maksoi mulle 20 euroa. Niissä on turhan vähän fosforia varsinaiseen valaisuun eli valo on aavistuksen sineertävää :lol:

Kaikki valaisimet saavat LM317:sta tehdyt virtarajoittimet. Tuosta LM317:sta laitoin esim Jone51K:lle valokuvan.

-Jussi-
Vastaa Viestiin