Scania K92 vm 86 Kirjastoauto uudella omistajalla

Kerro omasta projektistasi
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Että saataisiin m1, erikoisauto ..... soppaan vielä lisämauste niin IRJAn rekisteriotteessa on ajoneuvolaji kuorma-auto ja ajoneuvoryhmä matkailuauto eikä tuota entistä käyttömaksua ole tullut koskaan , ainoastaan dieselvero joka painon mukaan .
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tulipas sitten käytettyä vaihteensiirtäjän toiseksi etummaisin :o putki pois paikaltaan ja hitsattua kunnolla. Koko päivä meni ja samalla uusin toisen lisäilmasäiliön pannan ja pätkä kytkimen nesteputkea. Juhannuksena pitäs lähtee jyväskylän suuntaan.

Laminaattia on laitettu lattialle ja keittiö alkaa olla nipussa.
Pitäs vissiin joskus laittaa kuvia näkösälle, nytkun meillä on tuo hieno kuvapalvelin.

t. Jussi
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Juhannuksen reissu meni hienosti. Ongelmia ei ollut muuten kuin että sähköt ei meinaa riittää. Kävin mittauttamassa akkujen kunnon. Entiset akut oli putkikennoiset ja sillä laimeammalla hapolla varustettu. Kun latausjännite ylitti 27V niin akut kiehui kokoajan. Laitettiin tilalle 4 kpl uusia aurinkopaneelijuttuihin tarkoitettuja akkuja (halpoja kun olivat). Starttiakuissa ei ollut vikaa.

Samalla uusin akkukaapelit noihin hupiakkuihin (35mm2). Sain hommattua edullisen 1000W puhdas siniaalto invertterin. Tällaista voi käyttää oikosulkumoottoreiden kanssa. Modifioitu siniaalto invertteri ei kestä induktiivisia kuormia :oops:

Vetokoukkukin tuli laitettua paikalleen että saa kuskata polkupyöriä. Biltemasta lötyi noin 10 euroa maksava vetokoukku jonka saa 2:lla pultilla kiinni puskurin takana olevaan palkkiin.

Lisää pitää vielä laittaa noita kaappeja tuohon autoon.

Viikolla 28 ruissaloon.

t. Jussi
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tulipas tehtyä löytö tuolta eurooppamarketista täällä oulussa. Ostin 7" väri LCD television http://www.denver-electronics.com/pages ... uguid=8628 jossa on kuvan peilikuvaksi kääntö ja video inputti. Tästä pitäs värkätä semmoinen peruutuskamera. Kamera moduli on kotoisin SHP liikkeestä.

Hintaa tuolle televisiolle kaukosäätimineen ja telineineen tuli 110 euroa. Kuva on tarkka ja terävä. Television voi laittaa vaikka ylösalaisin ja nappuloista saa käännettyä oikeinpäin (= peilaus horisontaalisesti ja vertikaalisesti).
-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Noita sais näköjään tilata myös 11180kpl/kontti :) Eiköhän ala kulmat näkymään!
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Eihän noita pakko ole yksin ostaa. Paas Jone keräten porukka niin ostatte kimpassa :lol:

Saas nähä pitääkö laittaa vahvistin väliin kun tuo matka perältä tulee keulalle tommoiset 15 metriä. Onko kokemuksia aiheesta?

Miten muilla K92 scanioissa on tuo varapyörä sydeemi järjestetty? Itte oon ajellu ilman mutta hirvittää jos tarttee ja sitten ei oo :oops: Kuvan alkuperäisestä syteemistä jos saisin, oisin kiitollinen :roll:

t. Jussi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sisu kirjoitti:Eihän noita pakko ole yksin ostaa. Paas Jone keräten porukka niin ostatte kimpassa :lol:

Saas nähä pitääkö laittaa vahvistin väliin kun tuo matka perältä tulee keulalle tommoiset 15 metriä. Onko kokemuksia aiheesta?

Miten muilla K92 scanioissa on tuo varapyörä sydeemi järjestetty? Itte oon ajellu ilman mutta hirvittää jos tarttee ja sitten ei oo :oops: Kuvan alkuperäisestä syteemistä jos saisin, oisin kiitollinen :roll:

t. Jussi
Jussi sori mie oon unohtanut koko vararengasasian. Katselin sen ja ei mulla ole ripustetta sille. On varmaan ollut mutta tod.näk. "ruostunut" pois niinkuin kävi apuaskelmallekin. Ainoa paikka olisi mun autossa kuskin puolella etuakselin takana kun on tuo kone takana.

Mullakaan ei ole varapyörää ja ajattelin asian niin että koska sitä ei itse oiken voi kuitenkaan vaihtaa tiellä niin tuokoon Vianorin palvelu sitten pyörän tullessaan. Ne tuo koneet ja vaihtaa sen.

Vianor 010-401 401 (ma-su 7-21)


En usko että vahvistinta kaipailee vielä noin pieni matka. Toisessa autossa on meillä langatonkamera. Ok peli, mutta autossa on tosi huono näyttö ja "huonoa" sähköä ja kuva siksi aika suttuinen. Sama setti taas toisessa autossa hyvillä muuntajilla ja eri näytöllä taas antoi hyvän lopputuloksen. On kai tosi tarkkoja nuo tuolle sähkölle nuo pelit. Liekö sitten parempi invertteri vai jännitteenalentaja noille 12v härveleille. Eikös joku meistä ollut sähköingeljööri?
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Joudun tunnustaan olevani kokopäivätoiminen elektroniikka-alan ingenjööri. Kaikkia tulee suunniteltua ja rakenneltua. Hyvä regulaattori löytyi Haukiputaan Säästökuopasta. Airam merkkinen regulaattori joka on tarkoitettu autojääkaapille (semmoiselle pikkuiselle). Kestää kuormitusta 60 wattia. Itse värkkäilin tuosta 12V tupakinsytyttimen kojelautaan. Toinen tupakinsytytin on 24V.

-Jussi-
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Ketjun alussa oli juttua perävälityksistä, onko löytynyt harvenpaa perää?
Millaisia hintoja suurinpiirtein vetopyörästöistä Scaniaan yleensä pyytävät.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

scania k92

Viesti Kirjoittaja Timppa »

k92 perävälitykset maksaa noin 700-1200
ittellä nyt 3.78 lukolla
4.25 tuntui liian tiuhalta
3.25 helpoin löytää ,saattas jaksaa kulkea silläkin.
käsipelissä perämurikkaa ei kannata kokeilla nostaa !
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mistä tuon perän löytäs? Paljonko tuolla 3.78:lla on kierrokset 80 kmh vauhdissa?

-Jussi-
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Kiitokset nopeasta vastauksesta.
Laskin oletuksella, että renkaan korkeus olisi 1 metrin, silloin kierrokset olisi 1605,1 kierr/min.
3.25:llä menisi jo 1380 kierrokseen, molemmat laskettu niin että suurimman vaihteen välitys on 1:1.
Sitten seuraava kysymys, onko linja-autojen perissä lukkoa?
Ja onko linja-autojen ja kuorma-autojen vetopyörästöt "samoja"? eli rattaat vaihtokelpoiset.
Nyt lähinnä Scanian 110/111 mallit mielenkiinnon kohteena.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tuota kun mulla tuo kartaani lähtee takasin päin niin vastaako se sitten "peruuttamista" normaaliin perään nähden. Ja niille jotka ei nyt ymmärtänyt että miksi se "peruuttaa" niin miettivät sitten sitä että jos renkaat ja kartaani pyörii aina samaan suuntaan niin mahurissa mennään siihen suuntaa missä on moottori. Perää ei sitten voi ripustaa ylös alaisin koska perässä on huohottimet yms. perän päällä.

Jostain pitäs vaan saada harvempi perä :oops:

Kyllä kai se tuolla 3.25:lla jaksaisi kulkea kun ei tuo paina kuin 10 t.

-Jussi-
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Viesti Kirjoittaja Timppa »

muistaakseni ostin perämurikan MR-truksilta munsalasta ?
3,78:lla K92 kulkee 90 km/h -1750 kierr./m
taitaa olla samat takaakselit kuorma- ja linjaautoissa, linjureissa ei yleensä
olelukkoja.
huohotinta ei tarvi ajatella pyöräyttävänsä alaspäin vaan perä murikkaa käännetään puolikierrosta tarpeen mukaan,
onko moottori edessä vai takana, ettei tule peruuttaja ilmiö

murikan vaihtotyössä iso apu, jos tekee hallitunkkiin hoikasta kulmaraudasta
jikin johon voi pultata murikan kiinni.

hiekka pihalla vaneria alle reilusti, ni kulkee hallitunkki mukavasti.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

No niin. Tuo sun perävälitys kuulostaa sopivalta. Nyt pitää sitten ruveta metsästään sitä tosissaan.

-Jussi-
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Jassoo ja nyt sitten kilahti jarrurele kun ois pitänyt lähteä konttorille :twisted:
Siitä oli mennyt tiiviste ja tiivistesarja olisi ollut 150 euroa ja täydellinen kampe oli 203 euroa scanialta. Ostin täydellisen kun tuo vanha oli happaman näköinen.

Oireet: Aina kun painaa jarrua niin releen päästöputkesta tulee ilmaa. Jarrupaineet katoaa nopeasti jos auto ei ole käynnissä ja painaa pitkään jarrua. Silloin kuuluu myös melkoinen sihinä. Kun jarrut on kunnossa, ei sihinää kuulu.

-Jussi-
Koska kuvat on kivoja... Tuossa se osa on.
Kuva
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

No nyt ei suhise jarrut enään. Löytyi vielä yksi huono liitin joka pitää uusia. Tässä autossahan nuo jarruputket korin ja kellojen välissä tuolla etupäässä ovat metritavaraa. Raskone myy ja mitään lämmityslaiteletukua ei kannata laittaa. Mulla oli siellä taas murtuma vaikka oli viime vuonna uusittu putki.
-jussi-
Avatar
jero
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Kesä 2006 16:20
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja jero »

Kyllähän se niin on että ei niissä jarruputkissa kannata säästellä, ikävämpää sit kun ajossa ei enää jarrut toimi.. Eikä osat oo ikinä liian kalliita, rahaa on vaan liian vähän.. :wink:
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Vaan hylsyn pukkas. Oli vasemmalta iskari revennyt irti rungosta. Sangen kypsä paikka oli hitsata. Ja jarruissa oli myös sanomista :twisted:

-Jussi-
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Sisu kirjoitti:Vaan hylsyn pukkas. Oli vasemmalta iskari revennyt irti rungosta. Sangen kypsä paikka oli hitsata. Ja jarruissa oli myös sanomista :twisted:

-Jussi-
Korjaamaan vaan kyllä sitä ens kesänä kiittelee että on tullut laitettua talvella kuntoon...
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

No nyt näkyy uudenkostea leima paperissa. Kiitteli jarruja olevan enemmänkin kuin tarpeeksi. Eipä ollut inssi nähnyt noin hyvin toimivia jarruja aikaisemmin.

Vinkki: Kannattaa ajaa jarrut riittävän kuumiksi ennen katsastusta. Ajoin oulusta haukiputaalle (20 km) painelemalla jarruja. Komeesti haisi jarrut. Inssi vaan meinas että noin niiden pitääkin haista ennen testiä :lol:

Eipä vissiin oo aikaisemmin ollutkaan se toinen etuiskari kiinni kun kaikki kolinat lakkasi kiinnityksen jälkee. On se vaan kumma kuinka hiiljainen tuommoinen "maantieohjus" on kun alusta on kunnossa ja soratie täynnä kuoppia. Ei enään kolise. Aikaisemmin oikein ratista puisteli kun ajoi kuoppaan. Ois pitänyt kattoa aikaisemmin tuokin vika. Vaan kahdesti oon katsastanut iskari irti. :oops:

-Jussi-
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Scania K92 vm 86 Kirjastoauto

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Nostetaan tätäkin hieman ylös. Taas ois öljynvaihto ajankohtaista. Mitä sankarit ehdottaa koneeseen?

Juhannuksena pitäs taas ajella kohti Sallaa. Lapanen pystyyn jos tulee vastaan :lol:
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Scania K92 vm 86 Kirjastoauto

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Kävin sitten kaupasta hakemassa 2 kpl Exide 185 Ah akkuja yhteensä 336 euroa. Jospa nyt riittäs sähköä. Takimmaiset 4 akkua on vielä uuden veroiset.

-Jussi-
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Scania K92 vm 86 Kirjastoauto

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Päivitetäänpäs tätäkin taas. Ens viikolla pitäs taas leimata että saa ajaa 2 kautta leimaamatta. Eli mä meen nyt 6 kk etukäteen hakemaan tämän vuoden leimaa niin saan ajaa ens vuoden jouluun asti. Tänään kokeilin käyntiin niin laakista ylös ja jarrupaieetkin oli valmiiksi. Hoksasin viime kesänä että portaiden sylinterin ohjaus vuotaa ilmaa jos portaat on sisällä. Ne kun jättää ulos niin ilmat pysyy jarruissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K92 vm 86 Kirjastoauto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sisu kirjoitti:Kävin sitten kaupasta hakemassa 2 kpl Exide 185 Ah akkuja yhteensä 336 euroa. Jospa nyt riittäs sähköä. Takimmaiset 4 akkua on vielä uuden veroiset.

-Jussi-
Mistäs tuohon hintaan, lyijyn hinta on noussu ja akkujen myös, mitä olen katellut?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin