Projekti haaveita

Kerro omasta projektistasi
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Projekti haaveita

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Olen haaveillut tämmöisestä projektista. Alustaksi vaikka
Mercedes-Benz Bova turisti V-8 tai jokin muukin käy 12m pitkä ja sellainen takamoottorinen olis hiljainen, alusta auki jossa isot tavaratilat ja ABC-kortilla ajettavaksi pitäisi laitta 1+8 henkilöä.
Sit kysymyksiä, eikös henkilöautoksi tuon vois katsastaa. Olen kuullut että painoltaan 15.000-20.000 käyttövero vaan reilu 500 € vuosi olenko oikeassa ja ajaakin saa samaa nopeutta kun henkilöautolla. Mut miten sisätilat onko korkeus ja muita erikosia säännöksiä rakentamisen suhteen, entäs turvavyöt tarviiko. Tämä projekti tosiaan vasta haaveiluasteella. Keittomahdollisuus, jääkaappi ja pari pöytäryhmää, WC ja parivuode vaikka taakse. Tämmöisiä suunnitelmia mitä mieltä olette.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Täällä on tekeillä tiivistelty "aapinen matkailubusseille" mutta nyt nuo säädökset ovat kirjailtuna hajallaan täällä eri juttujen joukossa josta ne pitäisi poimia. Mainitsemasi vero tuota luokkaa.

Tässä matkailuautoa koskevia määräyksiä:

Koska linja-auto on verovapaa ajoneuvo eli siitä ei ole maksettu autoveroa, on matkailuauton täytettävä verovapaan matkailuauton vaatimukset -> sisäkorkeuden on siis oltava vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 % asunto-osan pituudesta. Tämän korkeuden voi tosin kumota sillä että auton omapaino on yli 6000kg.

Matkailuauto on oltava varustettu vähintään seuraavilla varusteilla:

- istuimia ja pöytä
- makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
- keittomahdollisuus (esim. kaasuliesi putkineen tai sähköliesi)
- säilytystiloja

Edellä mainittujen varusteiden tulee olla kiinnittetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi olla kuitenkin helposti poistettavissa.

Muuta:

- istuimia 1-8 kpl kuljettajan lisäksi. Vyöt pakolliset eteenpäin suunnatuille penkeille ja reunimmaisilla paikoilla oltava kolmipistevyöt. Istuimet voi suunnata eteenpäin, sivulle tai taaksepäin
- penkin istuinosan minimileveys 40 cm -> tällöin 79 cm on maksimi, koska 80 cm soveltuu kahdelle
- pöytiä oman mielen mukaan, kunhan niitä on ainakin 1 kpl. Koosta voi päättää itse
- makuupaikkojen määrää ei ole määritelty. Ainakin 2 kpl. Paikat ja koot saa myös valita
- keittomahdollisuus (1 kpl riittää) joko kaasutoimisena tai sähköllä
- kaasulaitteistolla oltava CE-hyväksyntä
- kaasuputkiston käyttöpaine max. 30 mbar
- kaasuputkien pakkaskestävyyden oltava -30*C ! (muualla euroopassa usein -20*C)
- säilytystiloja, eli ainakin 2 kpl. Ei tilavuusrajoja

Saunan voi rakentaa sekä bussiin että matkailuautoon. Käyttö on kielletty ajon aikana. Bussia eli linja-autoa koskee materiaalivaatimus, jonka mukaan rakennusmateriaali saa palaa korkeintaan nopeudella 100 mm/min.

Matkailuauton rakentaminen on melko vapaata puuhaa. Kovin tarkkoja rajoja ei varusteille ole annettu. Kuitenkin kaikissa asioissa on otettava huomioon ennen kaikkea turvallisuus, joten rakentelussa tulee noudattaa ajoveuvolain 11.12.2002/1090, 1. luvun, 4 §:ssä mainittuja ehtoja.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos jone-51 oikeinhyvästä vastauksestasi tämä Foorumi on oikein hyvä ja mielenkiintoinen näistä rakenteluista kiinnostuneelle.Minulla on yksi pienempi matkailu / erikoisauto Mitsubishi Canter kevytkuorma-auton alustalle rakennettu V.84 Mutta nyt on ruvennut kiinnostamaan suurempi auto.
Miten tuon linja-auton muutoskatsastus tuleeko siitä matkailuauto vai henkilöauto tai matkailu / henkilöauto va miten se menee ja paljonko muutoskatsastus maksaa.
Sitten vielä rakentamisesta jos tekee vaikka U-muotoisen istuinryhmän jossa ei istu ajaessa niin tarviiko siinä vöitä ja varmaan tarvii jos istuu ajaessa.
Voisko istuimina käyttää auton omia istuimia vaikka pöytäryhmässä toiset eteen ja toiset taaksepäin ja pöytä väliin.
Sitten askarruttaa nuo linja-auton lasit ne varmaan hankaloittaa rakentamista jos kaapin tekee ylösasti pitääkö lasi poistaa.
Kun olen aika tumpelo näissä matkailuauto asioissa niin kysyn semmoistakin että saako matkailuautossa joku nukkua sängyssä
ajaessa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Yleisesti näistä isoista tulee:
Ajoneuvolaji= Henkilöauto
Ajoneuvoluokka= M1
Ajoneuvoryhmä= Matkailuauto

Muutoskatsastuksen hinta ei tule nyt mieleen.. Muistaako kukaan?

Istumeksi pitäisi kelvata lähes kaikki 40cm leveät istuimet joten auton omat ovat juurikin hyvät ja tukevat. Turvavyö niille on hyvinkin konttorikohtainen säädös vaikka siitä on "selkeä" lakikin, mutta jos ei vaivaa ole niin onhan se aina turvallisempi ja pikkuväki pysyy aloillaan paremmin.

Ikkunoita ei tarvitse välttämättä poistaa. Yleisin tapa taitaa olla sisäpuolelta vanerointi joka suojaa lasia. Tämä ei "riko" autoa vaan on purettavissa takaisin läpinäkyväksi ikkunaksi.

Nukkumisesta en ole nähnyt kieltävää lakia. Keikkabusseissahan nukutaan aina matkat että jaksaa taas seuraavassa paikassa esiintyä. Mahdotonhan tuota olisi valvoa vaikka laki olisikin. Tässä on turvallisuus taas huomioitava. Metallican alkuperäinen basistiahan mm. sinkoutui ruotsissa keikkareissulla käytävän suuntaiselta avoimelta sängyltä äkkijarrutuksessa/törmäyksessä niin että lensi tuulilasista ulos ja joutui niin lopulta pahasti oman bussinsa päälle ruhjomaksi että menehtyi.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tässä voisi olla jutun juuri! Saisi päiviteltyäkin kun laki muuttuu.
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

Hene kirjoitti: Olisiko muuten tarvetta Kylähullujen Kulkureiden omalle Wikipedialle, esim. osoitteeseen http://wiki.kylahullutkulkurit.fi ? Käyttäjätunnusten integraatiota tuskin lähtisin tekemään, joten sinne pitäisi myös rekisteröityä omilla tunnuksilla kuten galleriaankin nykyään...

Tuo Wikipedian asentaminen tuollaisena ei olisi suuri vaiva ja sinne voisi kerätä informaatiota myös?
Kuulostaa loistavalta idealta, juurikin näiden katsastus ja muiden juttujen kanssa saa leikkiä sherlockia.. Tältä foorumilta jo yksistään on löytynyt vastaus kymmeniin kysymyksiin joita olen miettinyt, ja jos nämä vielä tehtäisiin selkeänä yhteenvetona vaikkapa kylähulluwikiin, niin uskoisin että ei se ainakaan hukkaan menisi!
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
Avatar
kpajula
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 07 Joulu 2006 22:37
Truck: Scania / Lahti 300
Location: Jyväskylä
Member id: 063
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kpajula »

Muutos/vuosikatsastukseen jyväskylässä noin kuukausi sitten meni 197 euroa , ja sähkärille tarkastuksesta 140 euroa :? , kannattaa aina neuvotella konttorilla suunnitelmista :D
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Hene kirjoitti:Olisiko muuten tarvetta Kylähullujen Kulkureiden omalle Wikipedialle, esim. osoitteeseen http://wiki.kylahullutkulkurit.fi ?
Kyllä on. Ehdotin aiemmin toisessa ketjussa wikin perustamista.
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Noihin turvavyömääräyksiin sellainen lisäys, että sivusuuntaisesti olevia penkkejä ei tunne turvavyömääräykset ja penkit voivat olla vaikka yhtä pötköä sohvaa, kunhan tukevasti kiinni. Paikkaluku mitataan tuon 40cm mukaan.
Volvo b-57
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

Eikö turvavöissä ole ikärajoja edes? Ei ainakaan omassa mersussa mitään turvavöitä ole kuin kahdella etummaisella penkillä :o Vai kumoaako yli 6 t paino sen pykälän?
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Laki sanoo:

2. Ohjaamo on matkailuauton koritilan osa, joka päättyy kuljettajan istuimen tai sen vierellä mahdollisesti olevan istuimen takimmaisen selkänojan taakse. Mikäli välittömästi näiden istuimien takana on muita kiinteitä pysyvästi eteenpäin suunnattuja istuimia, katsotaan ohjaamon ulottuvan näiden istuimien selkänojan tai siitä taaksepäin ulottuvan pääntuen taakse

Ja siitä eteenpäin soveltaen taiteiltuna... Ohjaamossa turvavyöt pakollisia .:oops: ??

ja tuo laki löytyypi http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207

-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla oli hyvä lappu aiheesta vaan kun ei löydy niin ei.. Muistelen että siinä eri vuosien välein muuttuvat säädökset kirjattuna. Eli auton vuosimalli vaikutti siihen mitä tulee olla. Yritän vielä kaivaa sen lippusen tai lakipykälän netistä.
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Juu eiks tuo homma menekkin niin, että, jos ajoneuvo uudelleenrekisteröidään ja sen ajoneuvoluokka muuttuu, niin sen pitää täyttää tämän päivän määräykset siitä ajoneuvoluokasta miksi se muuttuu. Mutta jos on vaikkapa vm -50 oleva linja-auto ja sitä linja-autona mennään katastamaan riittää, että se täyttää sen vuoden määräykset, ku se on valmistettu. vaikka olis ollu rekisteristä pois 30 vuotta.
Volvo b-57
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Mut muuten tuo turvavyöhomma on niin, et jos ne haluaa kiertää, ni sivuttain penkit. Kuskilla tosiaan pitää olla matkailuautossa jokatapauksessa vyö. Ite olen neljästi kysyny tuota Akesta, kun jäi aina joku kohta epäselväksi/tulkinnanvaraiseksi..
Volvo b-57
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

maantieristeilijä kirjoitti:Juu eiks tuo homma menekkin niin, että, jos ajoneuvo uudelleenrekisteröidään ja sen ajoneuvoluokka muuttuu, niin sen pitää täyttää tämän päivän määräykset siitä ajoneuvoluokasta miksi se muuttuu.
Päästömääräyksetkin?
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hekilöautoksi?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Älä katsasta henkilöautoksi vaikka verottaja siittä tykkää. Vaikka autoveroa ei tule niin diselvero on 10 kertainen verrattuna M1 matkaluautoon tai kuorma-autoon.

Minkä vuoden säännöin muutetaan? Katsastajat tulkitsee tätä varsin omaperäisesti tätäkin. Pääsääntöisesti sen vuoden säännöin jotka olivat voimassa ensirekisteröintivuonna. Esim. 1980 ensirekisteröity linja-auto kun muutetaan sen täytyy täyttää kaikki 1980 vuoden määräykset turvavöiden osalta = ei turvavöitä (muutoskatsastin 2000).

Onko sen jälkeen tullut nimenomaan M1 asetuksen puolelle erilliset turvavyövaatimukset? :)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

Jos joku osaa tähän jotain varmaa tietoa ladella niin ainakin minua kiinnostaa. Alunperin ei mersussakaan ollut turvavöitä, ihan itse ne siihen on asennettu mutta eipä ole taaemmilla penkeillä alkuunkaan sellaisia eikä niitä nyt noin vain enää sivuttaisiksikaan voi muuttaa. Ei ainakaan katsastusmies ole mitään niistä sanonut mutta jos joskus katsastaa eri paikassa niin kaatuuko siihen? :?::?:
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kumma juttu :shock: jos vöitä vaaditaan vanhoihin autoihin. Käsi ylös joka on joutunut vyöt laittaa :!: , yritin etsiä keskustelua jossa oli puhetta vuosimalleista joista eteenpäin vyöt pitää laittaa, oliko veikkaus 1990 tms

Jotenki kuulostaa kummalliselta tämä, mulle sanottiin konttorilla että auton pitää täyttää ne vaatimukset mitkä olivat voimassa kun auto on ensirekisteröity. muutenhan jouduttais vähän päästä muuttelee vanhoja autoja että pysysivät laillisina. Onkohan ainoastaan kuorma-autopuolelle yhtäkkiä tullut nopeudenrajoitinpakko 2001 uudempiin ainoita muutoksia mitä on pitäny jälkikäteen tehdä :?: :arrow:

Tosin mun autohan ei muuttunut linja-autosta miksikään.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin