Scania K113 VanHool 1990

Kerro omasta projektistasi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja neppi »

Laita siihen koko lämmitysalalle se paksumpi Pirkka folio, K-kaupasta tiätsä, ja alumiiniteipillä kii. Painat sen sinne uraan ja putki päälle. Ei ne valmiiden lattialämmityslevyjen lämmönjakomateriaalivahvuudet oo paljon kummempia. 'Desoto':lla oli ainaki tollee ja toimii Lappeenrantalaisittain "hito hyvi"!
Avatar
höpelö
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 27 Helmi 2015 15:54
Truck: Scania K113 Vanhool
Location: Joensuu

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja höpelö »

Jumalaare! Nyt tulee taas nuoruus mieleen ku tehtiin lasikuidusta supparikoteloo vararengaskoteloon, käveltiin pokkana anopin foliorulla käessä talliin ja johan alko syntymään.. :lol: :lol:

Toinperrään tuo on muuten ihan hyvä juttu ku eihän se tartte muuta ku heijastepintaa, tietty onhan se 3x paksumpaase lämmönluovutuslevy mut luulen että päästään tuolla metodilla riittävän hyvään lopputulokseen.. :D

Millä ootta hoitanna paineveden? Riittääkö tuommonen perus 24v esim surflon pumppu mm: suihkuun, vai pitääkö olla joku painevesiautomaattimysteeripaketti?!
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Iski »

Shurflo, Johnsson tai vastaava 11 l/h alkaa riittämään suihkuun, eikä haittaa vaikka käy tyhjänä tai jäätyy talvella, löytyy 12 ja 24 V, mökkimallin painevesipaketti vie enemmän tilaa ja sähköä ja vaatii siemmenveden kun tyhjä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mie otin ton lämmönluovutuslevyn esiin vaan siks, että selviää onko se otettu huomioon. Siitä ei oo tietoa minkälainen se pitää olla ja uskon pirkkafolion toimivan ihan hyvin. Itelle tulee työkalupakkiin parin neliön alue, joten kovin isoa nippua levyjäkään ei viitti ostaa, eli vaihtoehtoja on mietinnässä.

Foliolla muuten on kohtuu hyvä suojata ruiskumaalauksessa omituisen mallisia osia. Rutistelee folion päälle ja reunan kiinni teipillä. Säästää hermoja kummasti. Huonona puolena että siihen ei maali kovin hyvin tartu joten siitä tulee valuma varsinaiseen maalipintaan kohtuu herkästi.
Rosmo
Avatar
höpelö
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 27 Helmi 2015 15:54
Truck: Scania K113 Vanhool
Location: Joensuu

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja höpelö »

Kyllä oon ottanu huomioon lämmönluovutuslevyt ja tultiin muuan putkiliikkeen myyjän kanssa siihen tulokseen että tässä ei tule vastaavaa hyötyä niistä hintaan nähden, tämä on vain meidän näkemys... ei varmasti tule ainakaan huonompi jos levyt laittaa, mut taidan nyt tähän kokeilla tuota folio juttua..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Jule »

seinäpeltikin toimii lämpölevynä.. ja keikennäköinen epämääräinen romupelti, ei sen ole pakko olla sitä "oikeaa" lämpöpeltiä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pirkkafolion lämmöjohtavuutta voi testata ku taittelee sen kolminkertaisesti, ottaa reunasta kii ja lämmittää stendarilla vaikka 10-5cm päästä, palaako näpit? Mitäs lottoot ku otat 0,5mm alumiinipellin ja koklaat samaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Hoolinvani
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Helmi 2016 23:24
Truck: Van Hool Scania K113
Location: Savonlinna

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Hoolinvani »

Sitä ei vaan saa vetää tuolla autolla, tulee liian pitkä. :([/quote]
Olikos se 18 metriä max pituus.[/quote]

Taisi olla 18,25m tms. Joku murtoluku se oli, alle 19m kuitenkin.[/quote]

Mutta jos jarrullinen kärry menee raskaan puolelle, pituus on 22,5 metriä. En tosin ole asiaa selvittänyt. Ja voinhan nipistää pituudesta tarvittaessa pois.
Avatar
Hoolinvani
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Helmi 2016 23:24
Truck: Van Hool Scania K113
Location: Savonlinna

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Hoolinvani »

Jule kirjoitti:Mä pulttaan myös keittiön kuskin puolelle, koska sille nyt ei vaan ole tilaa toisella puolella, pitää vaan rakentaa keskuslukitus laatikoihin.

Kuinkakohan kovalla voimalla esim jääkaapin ovi koittaa kaarteessa aueta?

Varmaankin sillä voimalla minkäverrasn oveen nojaa tavaraa sisäpuolella. :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja neppi »

18,75 on se mitä muistelet. Keskiakseliperävaunuyhdistemän maksimipituus.

Linja-autoyhdistelmä ei esim Saksassa saa olla 18m pitempi.
Avatar
Hoolinvani
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Helmi 2016 23:24
Truck: Van Hool Scania K113
Location: Savonlinna

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja Hoolinvani »

höpelö kirjoitti:
jooseppi kirjoitti:hommia on vä vähän :) millasta lattialämmitystä oot nuunitellu? uretaani levyyn urat vaan vai kuinka?
Juurikin tällä lailla olen suunnitellut.. Ensin rungon väleihin levyt, joko spu tai finfoam(riippuen rahatilanteesta), sitten vaneri, sitte 20mm eriste levy(jompikumpi edellisistä), siihen uritukset putkille, putket uriin ja pintaan vaneri jos muovimatto tai sit laminaatti suoraan.. En tiiä onkomiten hyvä mut nuin oon aatellu.. :D
Mulla sellanen "suunnitelma" että lattiassa on jo rungon päällä vanerilevy ja siihen 30 tai 50 millinen finfoami ja siihen urat pexille ja esim laminaatti päälle.
Avatar
höpelö
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 27 Helmi 2015 15:54
Truck: Scania K113 Vanhool
Location: Joensuu

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja höpelö »

Tuollasella systeemillä aattelin lattiaa lämmittää.. Miten lie tuon lattialämmityksen riittoisuus esim -15 - -20c pakkasilla? oli vähä ajatus jos hommais venäjältä 2kpl planar ilmalämmittimiä, tais olla 4kw, eiköhän noitten kanssa ala jo tarkenemaan..
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 VanHool 1990

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei se pelkkä lattia mikään lämmityslaite ole. Pelkkä mukavuusasia. Tuntuu pakkanen vähän lämpimämmältä ku ei sukat jäädy lattiaan kii. Kyllä siihen ite lämmittämiseen ja lämpimänäpysymiseen pitää olla joku toinen metku.
Vastaa Viestiin