Kylähullu asuntovaunu

Kerro omasta projektistasi
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Kylähullu asuntovaunu

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

Kylähulluja ajatuksia pukkaa... Aamupäivällä duunipaikan kuorma-autolla kurvailin, ja aloin tuumaileen että mahtaako asuntovaunuja olla kylähullussa mittakaavassa, ja onhan niitä. Muistan lukeneeni joskus vuosia sitten ruotsalaisesta tai jenkkiläisestä kaverista joka teki puoliperävaunusta asuntovaunun, ja löytyipä hesarin arkistosta tämmöinenkin

http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Sir ... SI1FA03zdf

Puoliperävaunuyhdistelmä vissiin saa olla 16,5 metriä pitkä.. Mahtuis sitä sinnekkin rakenteleen yhtä ja toista. :D Sitä en tiedä mitä säädöksiä ja asetuksia tällaisen rakentamisessa tulisi vastaan... todennäköisesti ihan kaikkia bussi-rakentamisen sääntöjä ei voi soveltaa rekkahommissa.

Saa nähdä mitä tässä keksii, autokuume on hurjan korkealla ja olenkin koko kevään etsinyt uutta kulkuria. Parilta liikennöitsijältä olen saanut ihan passelit tarjoukset -80 luvun busseista.
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Aivan... Onhan Alahärmäläisellä Nukalalla kans puoliperävaunuun rakennettu asuntovaunu, oli ainakin Ajolinjassa esitelty uutena ehkä muissakin lehdissä.
Itsekin miettinyt joskus kuorma-auton päälle rakennettavaa asuntoa, joka näyttäis ulkoa museo kuorma-autolta.
Sattuis olemaan nurkalla sopiva nokkamallin autokin, mutta kun minussa asuu jonkinlainen mobilisti niin aika näyttää mitä siitä tulee.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Hmm.. Kiehtova aihe.
Tässä omia näkemiäni tai muuten vain mieleen jääneitä yhdistelmiä.
Ensimmäisenä tuli mieleen tämä minkä näin VeteraaniKuormaa-autojen galleriassa:
http://www.vetku.fi/keikat/kuvat/iso/E- ... ikka22.htm
On kyllä komea yhdistelmä. Ensimmäinen muistikuvani tästä kärrystä on tuolta 80-luvun puolestavälistä. Se seisoi silloin jossain Lohjan suunnalla paikallisen kuorma-autoliikkeen katoksessa ja siitä näkyi vain etuosan sivulle kääntyvä ikkunat. Outoja asioita on jäänyt pikkupojan mieleen. :?

Riihimäelle tuli tivoli ja heidän kalustossa näyttää olevan myös tuollainen isohko asuntovaunu. Vetoautona on 3-akselinen F88 tai F89 Volvo jossa on pitkä asunto-osa hytin takana. Täytyypä käydä ottamassa kuva yhdistelmästä.

SisuPussimme edellisellä omistajalla oli projektina myöskin yhdistelmä. Vetoautona oli SK Sisu ja kärry oli muistaakseni 2-akselinen.

Nettiautossa oli myynnissä pari vuotta sitten yhdistelmä jossa oli vetoautona pieni Fiat kuorma-auto ja muistaakseni 1-akselinen kärry .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kerrassaan hieno peli tuolla Vetkussa! Tälläinen puoliperävaunu oli juuri kaupan kaverilla 36000€ MAN nupilla. Rakennettukin oli mutta "tyhjä" ilman mitään sisällä. Eittämättä mukava aihio moinen ja saa enemmän tilaa kun ei ole auton tekniikka tiellä. Miinuksena taas korttivaatimus ja se ettei tuollaisella pääse oikein leirintäalueelle kun ei näilläkään aina sinne pääse.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Eipäs tuo Tivoli Seiterän yhdistelmä ollutkaan asuntovaunu, olikin ampumarata :lol: . Helpostihan asuntovaunun ja ampumaradan kyllä sekoittaakin..
Katsokaa itse ,tässä pari kuvatusta.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... at=0&pos=1
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... at=0&pos=0
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

Niinpä näkyy olevan.. Ja tuo vetkun yhdistelmä on kyllä hieno!

Hmm, pitääpä alkaa koota kasaan plussia ja miinuksia mitä tämmönen projekti tois tullessaan. :shock: kortti ei riitä rekkaa ajamaan siinä eka miinus. Yhdistelmän hankintahinta on aika korkea.. Vaunun sähköistys ois myös kiinni auton sähköistä tai ulkopuolisesta virrasta, ja oishan siinä aika helvetisti peltiä leikattavana kaikkien ikkunoiden ja ovien kanssa. Mutta kylähullujahan tässä ollaan!

Ai niin, ainoaksi plussaksi riittää se, että vaunu ois ainakin isompi kuin naapurilla!
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ai niin, ainoaksi plussaksi riittää se, että vaunu ois ainakin isompi kuin naapurilla!
Tässä matematiikassa tuo plus kumoaa kaikki miinukset edellä ja loppusummaksi saadaan aina positiivinen tulos :D
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuo Vetkun sivuilla oleva yhdistelmähän on Scan Auton aikoinaan edustuskäyttöön rakentama vaunu. Vetoautona on entinen Kalajoen palokunnan säiliöauto, joka muutettu 2-akseliseksi entisöinnin yhteydessä. Kävin vaunussa sisälläkin 2005 alahärmässä ensimmäisessä Power Truck Show`ssa, oli aika siisti silloinkin mutta ovat sen jälkeen teettäneet täydellisen kunnostuksen vaunulle. Scanian asiakaslehdessä ili juttua tästä muutama numero taaksepäin. Yhdistelmä on siis Scan Auton omistuksessä edelleen. 60-luvun kuvissa vaunun veturina on nokkamallin Scanioita, mitä silloin ollut esittelyautoina.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuo ajokortti vaatimus on suuri este tuollaiselle projektille, tänäpäivänä kun yhdistelmäkortin hankkiminen ei kaikille ole ihan helppoa.
Mutta kyllä riittävän pitkän kuorma-autonkin päälle jo melkoisen kämpän tekee. Itsellä välkkynyt mielessä wild wild west elokuvan junavaunun tyyliin rakennettu kori... eikö silläkin jo melkoiseksi kylähulluksi pääsisi? ;)
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

Kävin tuossa hetki sitten ajelemassa paikallisen harrastajan hallin ohi, siellä on tuon vetkun ikäluokan yhdistelmä, jossa vetoautona -63 jyry sisu ja perässä saman ikäluokan puolikas hienosti entisöitynä. Ja itseasiassa muistan nyt kun ajattelen tarkasti, muutama vuosi sitten kyseisen hallin pihalla oli romutettu puoliperävaunu johon oli tehty ikkunat. Se oli siis selkeästi kesken jäänyt projekti joka oli varaosavaununa.

Lienee kivuttominta ajaa armeijassa rekkakortti, kun sen saa siinä muun paskan ohella ajeltua.. Eipä vaan tullut sillon ajateltua loppuun asti sitäkään asiaa. Se on aika kallista vissiin ajella siviilissä ja mitähän se kurssikin mahtaa kestää? Missä menee se harrastuneisuuden raja, että paitsi sijoittaa muutaman kymmenen tuhatta euroa kahisevaa itse harrastuskohteeseen, niin myös kohtalaisen määrän rahaa ja aikaa pelkästään siihen että saa ajaa tuota kyseistä harrastusvärkkiä! :roll:
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Juurikin noin! Siinä vaiheessa nämä bussit ovatkin oikein mieluisa kohde rakentaa. Monella on C-kortti ja rahaa saa näihinkin upotettua ihan tarpeeksi :wink:
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Löysin tuon Scan-auton lehtijutun. Hieno on kärry sisältäkin.
http://www.scanauto.fi/Images/Scania%20 ... 147188.pdf
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

ei se kortti niin paha ole päivittää jos on autohommissa ollu viimeisen viiden vuoden aikana" muistaakseni".
todistus puolenvuoden ajoista yli 7500kg kuormurilla.
lääkärintodistus.
kirjalliset.
inssiajo laina rekalla jossa on ABSjarrut veturissa ja kärryssä ettei peruutus kokeessa lähe lapasesta.
ja hiukan rahaa. "noin yhden ravintola illan verran"
siinä se.
ite olen ajanu kaikki erikseen A BE CE. ja kun olen ajanu vuoden pitkää niin hoidan ton dösän vielä pois kuleksimasta :shock:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

CE-luokan tutkintoa varten hän on tutkintoa edeltäneiden viiden vuoden aikana ajanut liikenteessä päätoimisesti C-luokan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000kg, yhtäjaksoisesti vähintään kolme kuukautta tai hän on saanut vaadittavan kuljettajaopetuksen.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

oho . se olikin kyse kokonais massasta ,no kuiteskin aika pieni kuormuri riittää. jos vaan on näyttöä et on ajanut ammatti liikenteessä.
ei niitä pykäliä näin kuohuviinipäissään muista.
taidan mennä väli tankkaukseen ja jarrupaineen lisäykseen tohon turun amarilloon ny 8) 8)
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

Tuossa scan-auton lehtijutussapa onkin näistä sähköhommista, että siinä on oma agregaatti, ja oikeestaan eipä siellä sähköjä isommin tarvikkaan muuta kuin parkissa ollessa. Sen verran autolta virtaa ajon aikana sisälle että kylmänä aikana pitää lämpimänä ja kesähelteillä pyörittää vastaavasti ilmastointia.

Vapaata rakennustilaa tuommoisessa vaunussa olisi varmaan jotain 12-13 metriä, koska auton oma tekniikka ei verota rakennustilaa, kuten joku aiemmin jo tuumailikin.

Jos tuon sitten vielä sisustais oikein tyylikkäästi, pakollista saunaa unohtamatta, niin saattais kutsua naapurinkin kylään. Tai ehkä jopa lähtisin samalle leirintäalueelle kesäloman viettoon. Saunasta tulikin mieleeni, että jostain vanhasta säiliövaunusta vois modifioida liikuteltavan uima-altaan, mutta se menee jo ihan eri asfääreihin. :D Ja jos tuon asuntovaunu-puoliperävaunun perässä kulkisi vielä täysperävaunu täynnä kloorivettä, siihen tarvittaisiin varmaan kaikkien ajokorttien lisäksi vielä lentolupakirjakin adr ajoluvalla!
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ja kompuralta vielä syöttö niin meillä on poreallas! Mutta se naapuri saattaa ottaa jo siinä vaiheessa pitkät..
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Se allas syntyy ehkä helpoimmin kun laittais soralavalle sellasen mittojen mukaan tehdyn "allaspussin", joita tekevät ulkoaltaisiin. Toki tavan kunnollisesta pressustakin sen tekee. Keskieuroopan rekkatapahtumien kuvissa niitä näkee, mut milläkähän ne vie vedet niihin?
jupepyhtila
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jupepyhtila »

RH kirjoitti:mut milläkähän ne vie vedet niihin?
Jospa ne "lainaa" siellä tapahtumapaikalla johtovettä parikymmentä kuutiota... Tuskin ajelee allas täynnä vettä kovin montaa tuhatta kilometriä. Varsinki iltapäiväruuhka kaupungissa vois aiheuttaa pientä läikkymistä. Siksi se umpisäiliö vois olla hyvä, siihenhän vois viritellä hydraulisesti toimivan avaus mekanismin, eli kun asuntovaunussa olevassa saunassa alkaa tulla liian kuuma, painaa vaan nappia seinästä, niin alkaa hurina käymään ja altaan kuomu aukeaa. Vesitiivis kuomu luonnollisesti.

Ai niin, pitää muistiaikana sanoa, että meillä on oikeesti ihan hyvät välit naapurin kanssa. Tai oli siihen saakka, kunnes se hankki uudemman kakkosauton kuin mun -82 Cherry! :evil:
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

jonkun maajussin vanha tilatankki vaan, on avattava kansi, voi harrastaa avantouintia jos kääntää jäähdytyksen päälle... :lol:
kokoja joka lähtöön.
varsinkin pienempiä lähes jaetaan pois.
ja elintarvikerosteria, ei tarvi missään vanhassa löpötankissa lorata :lol:

katsoitteko muuten sitä fiatia silloin tarkemmin :?:
siellä puoliperävaunussa sai olla 10 henkilöä myös ajon aikana :!: :!: :!:
olikohan joku sairaseläinlaki tms joka salli moisen, mutta 3+10 oli paikkoja.

kyllähän puolikas olis mahtavin tapa rakentaa lomahotelli 8) 8)
saahan niitä 12m mitoille tehtyjä kuorma-autojakin tosi halvalla, kun eivät mahdu kauppojen takapihoille...
lumsteri

asuntovaunu

Viesti Kirjoittaja lumsteri »

saksasta löytyy ns motorhome... todella siisti.
laitan osotteen kun löydän sen.
lumsteri

asuntovaunu

Viesti Kirjoittaja lumsteri »

se osote on american-truck-promotion.de
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

Eikös ole vain aika kallis dieselvero rekanveturilla? :o
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Vastaa Viestiin