Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Kerro omasta projektistasi
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Olen kylä hullu!

Tai tämä kesällä 2023 alkanut projekti vähintäänkin on. Suunnittelu ja haaveilu toki alkoi jo 2022 puolella ja aihioita tuli metsästettyä. Lopulta päädyin ostamaan tämän elämää nähneen 1970 vuosimallin Scanian, joka oli toiminut motocross-autona aiemmin. Ja tekniikkahan suunnilleen toimi myös, mitä nyt 6 vuotta edellisestä katsastuksesta. :roll:

Rekisteriotteessa lukee Scania B11063, mutta korin tietoja minulla ei ole sen kummemmin kuin että autossa on Turun Autokori Oy:n kilpi. Työ numero 68, luovutettu 9.5.70. Jos joku tietää auton historiasta, tekniikasta ja erityisesti tästä korista jotain niin valistakaa! :wink:
20230607_221219.jpg
Suunnitelma:
Rakennan autonkuljetusauton Motör Circus -esityksessä käyttämälleni 1979 vuoden Volkswagen T2 "Pallokeula" pakettiautolleni. Tämän hippipakun olen muuntanut sähköautoksi, mutta se ei ole syy kuljettaa autoa 11 litraisella dieselkoneella. Volkkari on rullannut hienosti keikoilla ympäri Suomen sähkön voimalla nyt vuoden ja liki 10k kilometrin verran. Haasteena on perheen pääluvun kasvaminen yli Volkkarin rajojen. Lähdemme 2025 reissaamaan Eurooppaan ja nelihenkinen perhe sekä työauto on saatava mukaan. Loppujen lopuksi myös tästä Scaniasta tulee sähköauto! 8)

Tehtävälistaa lyhyesti:

-Katsastus, ja sitä varten:
-Jarruvalot (sain toimimaan eilen vaihtamalla hapettuneet liittimet)
-Äänimerkinantolaite (ilmeisesti tästä myös liittimet rispaantuneet)
-Tuulilasinpyyhkijät (toinen vetelä, toinen puuttuu kokonaan varsineen)
-Tuulilasi (ja sivulasit)

-Muutoskatsastus, jotta saadaan bussiin takaisin entiset kantavuuslukemat
-Katon korotus
-Takaluukku
-Ajorampit
-Autonkuljetustilan ja asuintilan rakentaminen
-Yleinen ehostus ja mukavuudet
-Sähköautomuunnos

Takapuoli edellä puuhun mennään rankasti monessa suhteessa. Miksi sähköautomuunnos jätetään tuonnemmaksi, johtuu ihan siitä että odottelen vielä hetkisen että akkujen hinnat tulee alas. Innostus varmaan tulee alas myös siinä vaiheessa kun alan autoa purkamaan ja huomaan, miten paljon tekemistä on. Mutta se ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön!
20230609_181512.jpg
Kuvia kertyy tähän albumiin:
https://photos.app.goo.gl/ynH3PoTGSY5qedHF6

Instagramissa ja Facebookissa lisää:
https://www.instagram.com/motorcircusfi/
https://www.facebook.com/motorcircusfi

Uutuutena TikTok:
https://www.tiktok.com/@motorcircus
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Teknistä tietoa:

Scania B11063
vuosimalli 1970
Ajoneuvoluokka MUU
Ajoneuvoryhmä Erikoisauto
Iskutilavuus 11000 cm3
Käyttövoima diesel
Istumapaikkoja 9
Leveys 2500 mm
Takaylitys 3600 mm
Omamassa 10100 kg
Kokonaismassa suurin sallittu 11300 kg

MUTTA :?
Vanhan 70-luvun katsastustodistuksen mukaan autossa on ollut 43 istumapaikkaa ja kokonaispaino 12665 kg. Nopeasti laskettuna 43 ihmistä painaa helposti yli 3 tonnia. Miksiköhän yhtäkkiä kun auto on rekisteröity erikoisautoksi, kantavuutta on kadonnut roimasti:
"AUTOSSA SAA KULJETTAA 3 MOOTTORIPYÖRÄÄ TARVIKKEINEEN,YHTEENSÄ 800KG. EI MUIHIN TAVARAKULJETUKSIIN."

Tätä nyt sitten selvitellää ja toivottavasti tilanne korjaantuu.
20230605_203116.jpg
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Hienon bussin olet löytänyt!EV-kylähulluja tänne kaivataankin.
Kyllähän alkuperäiset painot pitäisi takaisin saada, olisiko sielläpäin asiaa ymmärtävää katsuria? Mitä ne akselipainot on nyt viimeisellä otteella/ Trafissa? Muutenhan toi erikoisauto status olisi paras jos sen voisi säilyttää.
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

wanderfreund kirjoitti: 18 Kesä 2023 07:56 Hienon bussin olet löytänyt!EV-kylähulluja tänne kaivataankin.
Kyllähän alkuperäiset painot pitäisi takaisin saada, olisiko sielläpäin asiaa ymmärtävää katsuria? Mitä ne akselipainot on nyt viimeisellä otteella/ Trafissa? Muutenhan toi erikoisauto status olisi paras jos sen voisi säilyttää.
Kiitos!
Vinkkejä katsastukseen liittyen otetaan vastaan. Lähin katsastusasema Classic Katsastus Somerolla olisi muuten kaikin puolin ja nimensäkin puolesta passeli, mutta siellä ei taida raskaan kaluston palveluita olla. Erikoisautona on kyllä erikoisen edulliset kustannukset.

Traficom tietoja:

Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg)
Akseli 1: 3400
Akseli 2: 7900

Akselivälit (mm):
6250

Perustiedot
HUOLTO/ASUNTOAUTO Renkaat: 11.00-20
Valmistusmaa: RUOTSI
JÄÄKAAPPI,LIESI,PESUPÖYTÄ,LÄMMITYSLAITE,4-VUODEPAIKKAA.
HUOLTOTILA. AUTOSSA SAA KULJETTAA 3 MOOTTORIPYÖRÄÄ TARVIKKEINEEN,YHTEENSÄ 800KG. EI MUIHIN TAVARAKULJETUKSIIN.


Liesi nyt puuttuu. Pitääköhän nostaa joku rakkine tuohon katsastusta varten. Mikroaaltouuni kaapissa on.
Pöytä on ja siinä voi pestä asioita, mutta allasta ei ole. Mitenköhän kriittisiä nämä nyt sitten on katsastustilanteessa? Kaikkihan menee uusiksi jokatapauksessa, mutta leiman haluaisin ennen rakentelun aloittamista.
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Salon konttoreista ei ole viime vuosilta kokemusta. Lohjalla Ykkös-Katsastus/Puumalainen on asiakaspalveluhenkinen. Soittamalla olen monesti saanut apuja.kyllä sun täytyy löytää henkilö joka neuvoo ja suorittaa katsastuksen tai muutoskatsastuksen. Jos katsuri vaihtuu niin se tietää yleensä ongelmia. Näyttäisi siltä että bussi pitäisi muuttaa joko matkailuautoksi tai kuorkiksi, jotta ne kantavuudet ym sais takasin. Voin olla väärässä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pelkässä normaalissa katsastuksessa se lieden puuttuminen ei ole mikään katastrofi, ne tarkistavat siinä kuitenkin ensisijaisesti laitteen liikennekelpoisuuden. Voihan sinne heittää jonkun keittolevyn jos siltä tuntuu.

Tuo 800kg painoraja liittynee jotenkin niihin aikanaan tehtyihin erikoissuto muutoksiin, tuolla on pyritty rajaamaan sitä että autoa ei käytetä tavaran kuljettamiseen. Se erikoisauto kun oli aikanaan oma veronkiertopakunsa.

Jos/kun muutoskatsastat tuon kuorma-autoksi, niin ei ole mitään syytä miksei teknistä kokonaismassaa saisi myös tieliikenteeseen. Erikoisautona se ei voi pysyä jos siihen muutoskatsastuksen teet. Matkailuautoksi katsastuksessa ei tuossa tapauksessa ole mitään hyötyä, käyttövoimavero vaan ampuu pilviin, ja jos autoa käytetään yritystoiminnassa lisää kirjanpidollista vaivaa.

Erikoisautona tuo kannattaa pitää jos mahdollista, mutta jos sinne volkkarin ajat sisään, niin ei taida enää kelvata. Tietysti voihan sitä koittaa vaan jatkaa pokkana ilman muutoskatsastusta, mutta massojen kanssa voi tulla ongelmia erityisesti maailmalla. Noita suomeksi kirjoitettuja erityisehtoja ne tuskin ymmärtävät, mutta akselimassat osaavat tarkistaa.

Pyörät saa vaihtaa suoraan vastaavan kokoisiin tubelesseihin, ts 295/80 R 22,5, ja käytännössä yleisempi 315 rengas menee myös 30mm sallitun toleranssin sisään. Vanhan scanian pulttijaosta mulla ei ole tietoa. Sisäkumilliset lukkovanteet ovat kuitenkin nykyään erikoistuotteita, eivätkä olleet koskaan erityisen pyöreitä. Uusia kyllä saa edelleen tilaamalla, mutta siinä tapauksessa ainakin pari varapyörää olisi hyvä olla matkassa, vianorin huoltoautosta noita ei löydy.

Tuo suhteellisen pieni kokonaismassa voi kyllä osoittautua ongelmaksi jos sinne alkaa kovin suuria määriä akkuja nostamaan, eikä vanhan tekniikan poistolla saa mitenkään valtavasti lisää kantavuutta. Yksi mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla rakentaa siitä sarjahybridi, mutta onko tarkoitus sitten toimia protoilijana, vaan tehdä vaan mahdollisimman suoraviivainen muunnos...
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Minulla saattaisi olla sinulle oikea tuulilasi, vaikka varalle...
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kokonaispainoa voi muuttaa nykyään vain ajoneuvon valmistajan todistuksella.
Eli Scanialta kysymään paperia ja varsinkin korvauksen määrää paperin tulostamisesta.
Jos ei paperia heru, niin kokonaispainoa ei sitten muuteta. Vaikka se on ennen ollut isompi, niin ei.
Ja se erikoisauton status poistuu heti kun tekee muutoskatsastuksen.
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Tein työtä käskettyä ja kysyin Scanialta todistusta!
Sain paluupostissa kuvan katsastustodistuksesta vuodelta 1970. Siis valokuvan paperista jonka itse olin kuvannut muutama päivä sitten ja postannut tähän ketjuun. Laskua tästä en vielä saanut. Sen verran nopeasti sain vastauksen että en usko, että montaa työtuntia laskuttavat. :lol:

Pitäisikö tämä nyt tulkita niin, että tuo paperi riittää muutoskatsastukseen? Vai minkälainen todistus valmistajalta pitäisi saada ja millä nimikkeellä se kulkee? Mitä siinä pitäisi lukea ja kenen allekirjoittamana? Kysynpä seuraavaksi katsastusasemalta.

Kyselyni tosin myös välitettiin Scanian maahantuontiin. Ehkä sieltä tulee vielä jotain.
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Scanialta sain 300€ + alv maksaneen paperilappusen, joka mahdollistaa kuin mahdollistaakin kantavuuden lisäämisen.

"Vakuutamme, että yllä mainittu linja-auton alusta on uutena tehtaalta toimitettaessa hyväksytty seuraavin akseli- ja kokonaismassoin:

Etuakselimassa: 5300 kg
Taka-akselimassa: 8500 kg
Kokonaismassa: 13800 kg

Nämä lukemat mahdollistavat hyvinkin suunnittelemani projektin toteutuksen.

Katsastusasemalta sain toisen paperilappusen, joka sisälsi 12 tehtävää kuukauden määräajassa suoritettavaksi. Saapa nähdä ehtiikö kaikkia toteuttaa.
Suurimpana työnä olkatapin väljyys. Tähän sain Scanialta vinkkiä ja pistettiin shimmit tilaukseen. Muut korjauskohteet olivat melko pienitöisiä, mutta onhan niitä useampi!

P.S. jääkaappi tosiaan täytyy autosta löytyä, jotta erityisehdot täyttyvät.
katsastus 20230712_131728.jpg
katsastus 20230712_132246~2.jpg
katsastus 20230712_132930.jpg
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiinasta saa busseihin sähkömoottorilla varustettua taka-akselia. Saa myös akkuja, tarvinnet noin 300-500kWh akun, ja kunnon pikalatausjärjestelmän.

Joskus olen tuumaillut että miten toteuttaisi jonkinlaisen hybridin. Mahuri-Volvosta hybridi sähkömoottori pyörittämään etukardaanista vauhtia dieselille
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 06 Elo 2023 11:41 Joskus olen tuumaillut että miten toteuttaisi jonkinlaisen hybridin. Mahuri-Volvosta hybridi sähkömoottori pyörittämään etukardaanista vauhtia dieselille
Tuo olisi kyllä aika kova. Sähkömoottoria käytettäisiin tietysti myös generaattorina, ja sitä hybridisysteemin akkua käytettäisiin myös hupisähköön, ja jos pitkässä puskassa hupiakku tyhjii, niin diesel käyntiin, niin ei kauaa tarvi savuttaa kun akussa on parin päivän hupisähköt. Eikä tarvii murehtia alkaako laturin hihnat laulaa.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Addica »

Lahti32 kirjoitti: 06 Elo 2023 11:41 Joskus olen tuumaillut että miten toteuttaisi jonkinlaisen hybridin. Mahuri-Volvosta hybridi sähkömoottori pyörittämään etukardaanista vauhtia dieselille
Tuuliturbiini siihen etukartaanin päähän. :D
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Melko legendaarista olisi, jos auton rekkari olisi minun etunimien alkukirjaimet EAJ! :wink:
Bussikirjastosta löytyi valmistenumerolla entinen rekisterinumero EAJ-8:
https://bussikirjasto.fi/ultra/kortti.php?haku=EAJ-8

Hämmennystä aiheuttaa kuitenkin autosta löytyneet entiset rekisteritodistukset joissa on aiemmat rekkarit: EHT-394 ja VFV-418.
Miksi kummassa tuo tunnus on vaihtunut niin monta kertaa? Nykyinen tunnushan on tuo MYB-136.
rekkari 20230713_220312.jpeg
Houkuttelisi vaihtaa tuohon alkuperäiseen, jos se on mahdollista...

P.S. kommentoin esiin tulleita sähköautomuunnosideoita seuraavassa postauksessa. :arrow:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Aikanaan auto piti rekisteröidä uudelleen jos sen kotikunta vaihtoi lääniä.

Jos toi orkkisrekkari on vapaa sen voi saada anottua siihen takaisin... Pitää soittaa trafille ja kysyy miten se prosessti menee.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos se auton tiedoista löytyy niin maksetaan vaan uudet kilvet pari kymppiä ja vanhat palautetaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, mutta jos siitä orkkisrekkarista on vain tuo valokuva tieto, niiden pitää kaivaa se jostain paperista esiin.. Siinä on jotain kuluja jos nuo tiedot ei löydy valmiiksi tietokoneelta.
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Lievää edistystä Scanian kanssa. Kolmen viikon esiintymiskeikka Linnanmäellä ynnä muut Motör Circus keikat ovat vieneet kaiken ajan, mutta onneksi talvi on tulossa!

Nimi pitäisi keksiä bussille tosiaan. Paras ehdotus tähän mennessä on ollut Marjatta.

Työtila bussin ehostukseen löytyi muutaman kilometrin päästä kotiovesta. Sinne siirrytään muutaman viikon päästä työskentelemään.
Olkatapin välyksen korjaukseen hain Scanialta shimmejä. Ne olivatkin maanneet hyllyssä jo pitemmän aikaa, mitään ilmoitusta varaosien saapumisesta ei tullut. Olisi pitänyt tajuta kysellä perään. Kalliiksi tulivat myös nuo läpyskät. 20 kpl minimitilausmäärällä ja 3,15€ kappalehinnalla pussukalle säätölevyjä tuli hintaa 66,40€. Kuulemma siihen on joku alennus laskettu mukaan.

Vilkkureleen vaihdoin, mutta siltikään ei vilkut toimi.
20231002_171958.jpg
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Varaosat kuulostaa mun korvaan erittäin edullisilta, jos niillä oikeasti saa olkatapin kuntoon. Yleensä mitä olen itse suoraan Scanialta kysellyt erikoisempia osia, on ollu luokkaa 400-1200 e ilman alvia🫣 toki kyseessä ollut vaihteiston ja paineilmajärjestelmän osia. yleisemmin saatavilla olevat on tullut hankittua suoraan tarvikeliikkeistä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Betonipete
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Joulu 2017 18:57
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Betonipete »

Jule kirjoitti: 16 Elo 2023 17:06 Aikanaan auto piti rekisteröidä uudelleen jos sen kotikunta vaihtoi lääniä.

Jos toi orkkisrekkari on vapaa sen voi saada anottua siihen takaisin... Pitää soittaa trafille ja kysyy miten se prosessti menee.
Toinen syy oli ettei ollut nykyisenkaltaista liikenteestäpoistoa.Ja ennen busseissa oli myös dieselvero.Ainoa konsti millä sai maksut poikki keväällä kun koululaisajot loppui,eikä kaikkia autoja tarvittu ajossa, oli että vei kilvet konttorille.Ja sitten kun halusi liikenteeseen, piti käydä katsastuksessa.Tosin jos ennen poistoa oli tuore leima,niin siinä oli joku helpotus.Nykyään riittää,kun nappaa trafin sivuilla hiirtä...
Selitys miksi kantavuutta ja kokonaispainoa on pienenetty,on dieselvero ja vakuutus.Ennen kuorma- ja erikoisautojen kokonaispainoa pystyi säätämään tarpeen mukaan.Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä auto aina vaakattiin, ja jos sanoit ettei tarvii kuin tonni kantavuutta,niin inssi kirjasi sen otteeseen.Tämä mahdollisuus loppui muistaakseni 90-luvun lopulla, ja 2000luvun alussa oli konttoreilla sellainen kamppanja että kokonaispaino nostettiin pyytämättä vuosikatsastuksen yhteydessä suurimpaan mahdolliseen.Nykyään mitään muutoksia ei juurikaan painoihin tehdä ilman valmistajan paperia.
...Kun sai niin halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulovileen...
Avatar
motorcircus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2023 22:48
Truck: Scania B11063
Location: Salo
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja motorcircus »

Marraskuupäivitys:
Bussi on päässyt tallin suojaan talveksi. Tuolla on sitten hyvä työstää projektia, tai projekteja. Pikkubussissakin on tekemistä, ja sitten on vielä kaikki muut työ/esitysprojektit. Noh, pikkuhiljaa. Ensin pitää saada Volkkariin lämmitysjärjestelmä, jotta on perheellä toinen käyttöauto jatkossakin. Sähköautot kun ei tuota hukkalämpöä.

Kovasti on tullut pähkäiltyä ison bussin sähköautomuunnosta ja vaihtoehtoja:

Dual Nissan Leaf Motör-: 2x Leafin EM57 tai EM61 moottoreita pyörittämään kardaania
Tesla Powered Bus: Tesla Model X tai S Large Drive Unit (LDU), 1 tai 2 kpl
Lexus Luxus Toyota Hybrid: Lexus GS450h vaihdelaatikko sisältää vakiona 2kpl sähkömoottoreita, tämän lisäksi polttomoottori
Scanialta sponssi: Scania tuottaa sähkömoottoreita itsekin: TEHO 230 kW jatkuva; 280 kW huippuarvo @ 1 500 kierr./min PAINO 250 kg
Sitten on muutama muu ajatus, jotka vaatisivat enemmän rahoitusta tai yhteistyökumppaneita.

Näistä vaihtoehdoista Tesla vaikuttaisi mahdollisimmalta. Vääntöä pitäisi moottorista löytyä ja sitä Tesla tarjoaa. Kierrätys on myös tärkeä arvo tässä projektissa ja näitä Tesla moottoreita löytyy purkamoilta hyvin. Joka tapauksessa täytynee laittaa joukkorahoituskampanja pystyyn, sirkustaiteilijan tuloilla ei uusia osia ostella. Alkaa tulla jo aika Orpo olo. Tuleeko tästä mitään..?
Scania 20231020_193944~2.jpg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos ihan tosissaan tuota alkaa konvertoimaan, yksi vaihtoehto voisi olla sarjahybridi, jos motiivi on tehdä laitteesta ympäristöystävällinen.

Valtavat akustot laitteeseen jolla ei ajeta valtavasti ei ole sekään mikään ekoteko, mutta tuollainen luokkaa 40-60kwh akusto jonka kaverina olisi stetsonista heitettynä 40kW generaattori. Tuolla kombolla pääsisi vielä 50-100km sähköllä, ja generaattorin tuotto on suurempi kuin tasanopeudella tarvitaan ajoon, joten range on periaatteessa loputon, ja hyötysuhde parempi kuin perinteisellä voimansiirrolla.

Bonuksena se generaattori toimii varavoiman lähteenä.

Sähkörekat kuluttavat yleensä kai jotain vähän vajaan 100kwh/100km motarilla, tuon voisi olettaa matalampana menevän hieman pienemmällä, vaikka ilmanvastuskerroin todennäköisesti onkin suurempi.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja leemu »

En ole matemaattisesti kovin lahjakas joten voi olla, että menee täysin metsään, mutta:

Tuollainen auto kuluttanee naftaa karkeasti reilut 20 litraa/100km.
Dieselissä on energiaa 11,8kwh/litra.
Eli vaikkapa 22litraa*11,8=259,6kwh/100km.
Sähkömoottorin hyötysuhde on toki huomattavasti parempi, mutta tokko se puolet pienemmällä energiamäärällä autoa liikuttaa?
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Diisselin polttamisesta menee valtaosa lämmöksi. Kyllä tuo Julen arvio ihan tontillaan lienee, ellei jopa yläkanttiin.

Isokin sähköhenkilöauto kulkee 100km noin 20kwh:lla, uudemmat reilusti allekin. Saman kokoinen dieselauto ei mene alle kahdella litralla ..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motör Circus Scania B11063 vm. 1970

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 11 Marras 2023 10:53 En ole matemaattisesti kovin lahjakas joten voi olla, että menee täysin metsään, mutta:

Tuollainen auto kuluttanee naftaa karkeasti reilut 20 litraa/100km.
Dieselissä on energiaa 11,8kwh/litra.
Eli vaikkapa 22litraa*11,8=259,6kwh/100km.
Sähkömoottorin hyötysuhde on toki huomattavasti parempi, mutta tokko se puolet pienemmällä energiamäärällä autoa liikuttaa?
Juu, ei puolet, vaan luokkaa kolmasosa energiamäärä riittää.. Optimitilanteessa diesel moottorin hyötysuhde on jossain 50% paikkeilla, mutta ei laajalla nopeusalueella toimiva ylikokoinen moottori ajoneuvokäytössä ole mitenkään optimaalinen. Ja kyllä, jopa tuon ikäisen bussin nuhapumppu moottori on ylimitoitettu, koska sen pitää kulkea myös vastamäkeen.

Tuossa sarjahybridissähän kuitenkin auto kulkee dieselillä, mutta hyöty revitään siitä että dieselmoottori käy kokoajan optimihyötysuhteella kovalla kuormituksella ja korkeilla kierroksilla, jonka lisäksi itse moottori voi olla huomattavasti pienempi, jolloin moottorin itsensä pyörittelyyn tarvittava energia on merkittävästi pienempi.
Vastaa Viestiin